Ruben Posted 20 september 2002 Report Share Posted 20 september 2002 Een nieuw lid. Aangenaam. Sinds mijn 13e audio-gek en hard aan het sparen gegaan voor het betere werk. Twee jaar plezier gehad van Quad 34/306, oude Philips speakers en een Philips cd 951. Later 2e hands B&W 803 mkII speakers gekocht. Werkte natuurlijk niet met de Quad. Toen een Sugden A21a gekocht. Nog steeds de Philips cd speler. Onlangs Ixos 102 interlink gekocht. En hoewel het toch aardige apparaten zijn ben ik niet tevreden. Het leeft gewoon niet. Ik mis de ruimtelijkheid. Klankbalans is allemaal prima en zuiver en onvervormd en zo. Maar goed, het leeft dus niet. En volgens mij kan het veel beter voor niet te veel. Ik weet dat je zelf moet luisteren, maar er is tegenwoordig gewoon te veel keus. En veel geld en tijd heb ik niet. Ik ben dus benieuwd of de leden van hear.nl me een eindje op weg kunnen helpen. Waar moet ik zoeken? Nieuwe speakers, andere versterker (ik ben wel heel erg fan van de sugden), andere cd-speler, andere kabels? Het kan allemaal. Zelf denk ik dat ik in de richting van cd-speler en kabels moet zoeken. Maar kan het niet onderbouwen. Suggesties zijn van harte welkom. Hoop te horen. Met vriendelijke groet, Ruben Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 21 september 2002 Report Share Posted 21 september 2002 Hai Ruben, Als je denkt dat het in de CD speler zit leen dan eens een andere van een vriendje. Hetzelfde geldt voor kables. Dan weet je in ieder geval waar het probleem zit. Overigens waarom denk je dat een B&W het niet op een Quad doet en wel op een Sugden? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud Posted 21 september 2002 Report Share Posted 21 september 2002 Ik denk persoonlijk dat de B&W Link to comment Share on other sites More sharing options...
fastfolkert Posted 21 september 2002 Report Share Posted 21 september 2002 Hallo, Ik heb een tijdje gedraaid met een Quad 34/303 en een Philips CD931 Cd speler. Speakers zijn Tannoy R2. Het klonk best muzikaal, maar mij iets te rustig en te laid-back. Ook had ik het (terechte??) idee dat de 303 bij hoger volume in het laag wat begon te "frommelen...." De cd-speler ging defekt, en ik kwam op een NAD 521i. Dat scheelde een stuk: nog steeds muzikaal, maar meer detail. Toen heb ik de Quads naar de werkkamer verhuisd (met Mission 731i speakers), en in de huiskamer een NAD 320 versterker gezet. Het resultaat is nog steeds muzikaal, veel detail en een stukje levendigheid en dynamiek dat ik bij de Quad/Philips set miste. My 2 cents.....Folkert (heeft wel belangstelling voor een goede 306...) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruben Posted 22 september 2002 Author Report Share Posted 22 september 2002 Bedankt voor de reacties tot nu toe. Het lenen van apparatuur zou inderdaad uitkomst moeten bieden. Ik weet nog wel wat aardige spelers en kabels te staan. Alleen nog even vragen. En verder denk ik niet dat quad het niet op 803 doet. Ik weet het, ik heb het gehoord. Zuiver, maar zo dood als een pier. Geen ruimtelijkheid. Weinig snelheid ook. Met de sugden begon het al een stuk meer te leven. Het klonk allemaal veel luchtiger en er ontstond zoiets als plaatsing. Ik ben sinds mijn 34/306 versterker geen echte quad fan meer. Eerlijk gezegd vind ik 33/303 zelfs muzikaler. De jongens van Quad bouwen tegenwoordig ook BOXEN.'Kan gebeuren' zeggen we dan. Geen slecht woord over de ESL trouwens. Een speaker met een hoger rendement dus. Ik heb een keer Von Schweikert gehoord. Maar heel kort. Maar ik was wel erg onder de indruk. Of vloek ik nu in Hi-Fi land. Verder was ik heel erg onder de indruk van nautilus 805. Audio Physic zit ook wel bij de favorieten. Electrostaten vind ik prachtig maar te duur en te kwetsbaar. Ik blijf nog wel even bij een dynamisch systeem. Ik ben op zich op zoek naar snelheid en ruimtelijkheid. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud Posted 22 september 2002 Report Share Posted 22 september 2002 Misschien een wat zwaardere sugden eindversterker erbij en bi-ampen, is dat een optie? Moet de A21a wel een pre out hebben. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruben Posted 22 september 2002 Author Report Share Posted 22 september 2002 Bi ampen met een A21a eindversterker klinkt ook wel spannend. Ik mis inderdaad een pre out. Maar daar kan ik op zich de phono sockets wel voor misbruiken. Daar wordt namelijk niets mee gedaan. Dat zit er alleen om later een phonotrapje te monteren. Ik bedenk me nu dat je dan op de 803 een sugden op alleen de tweeters hebt staan, en de andere sugden stuurt dan laag en midden aan. Het is een beetje raar verdeeld. Beter zou volgens mij zijn:laag bij elkaar en midden hoog bij elkaar. Ik heb vanmiddag mijn kamer helemaal omgegooid. Andere opstelling. Gaat al in de goeie richting. Aardig ruimtelijk. Ik volg de eerste tip van dit forum-onderwerp eerst maar op voordat er weer zuurverdiende pegels uitgegeven worden. Eerst hier en daar maar eens wat componenten lenen. Mijn luidsprekerkabel is ook niet echt van dattum. Van den Hul MC cs 122. Ik weet niet of jullie deze kennen. Van een kennis gekregen. Een beetje schel in het hoog en het laag komt wat 'pompend' over. Wat ik eerst ga doen is andere luidsprekerkabel testen en daarna een cd-speler van een vriend lenen (gemodiviceerde vrds 10). Verder weet ik nog een teac loopwerk te staan met een Ketelaar dac, maar ik ben bang dak die nie mag lenen. De vrds 10 kan al wel goede aanwijzingen geven denk ik. Bij eringa in Zwolle zeiden ze dat ik maar eens naar de speler moest kijken. Ze denken dat er veel meer in de sugden-B&W combi zit. Zij hebben een hele duidelijk filosofie; Als de bron niet goed is komt het sowieso niet meer goed. De Philips is (in ieder geval qua prijs) de zwakste schakel. Het blijft gissen zo als je aan het schrijven bent. Gewoon aan de slag dus. Uitproberen. Oh by the way, wat bedoel je (ruud) met "wat meer sap"? Groeten, ruben Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud Posted 22 september 2002 Report Share Posted 22 september 2002 Geplaatst door Ruben: Oh by the way, wat bedoel je (ruud) met "wat meer sap"? Groeten, ruben De Sugden A21a is een uitstekend klinkende versterker maar heeft mijns inziens voor de B&W 803 iets te weinig vermogen(25 watt Klasse A)Vandaar mijn opmerking om te gaan bi-ampen. Trouwens dat bi-ampen, je zegt dat de woofer en de midrange gekoppeld blijven terwijl de tweeter losgehaald kan worden? Die loskoppeling is toch niet buiten het filter om? M.a.w. als je de tweeter los aanstuurt zit er geen filter meer tussen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tim Posted 23 september 2002 Report Share Posted 23 september 2002 Beste Ruben, Ik denk dat de meeste winst voor jou momenteel bij de bron ligt. Ik speel zelf met een Merdian 507, Sugden A21a en een set B&W Nautilus 805 speakers. Ik heb het afgelopen jaar veel verschillende bronnen beluisterd op mijn versterker/speaker combinatie. Ik heb gemerkt dat de invloed van de bron op het geheel misschien wel het belangrijkst is op het geheel. Aangezien jij leven in je set mist zou ik je absoluut aanraden te gaan luisteren naar Sugden's CD21, waarschijnlijk de speler waar jij naar op zoek bent. Ik heb de speler zelf een half jaar bezeten en het is echt een van de levendigste spelers tot €2000, hij is absoluut van het zelfde kaliber als mijn huidige bron. Maar ik zou zeggen, ga eens luisteren !! Oh ja, doe dit alleen als je bereid bent €1400 uit te geven aan een cd-speler.... Met vriendelijke groet, Tim Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruben Posted 23 september 2002 Author Report Share Posted 23 september 2002 Voor Ruud: Ik weet niet hoe het zit met het filter van de B&W. Wat is het voordeel dat het buiten het filter om is? Wat ik in ieder geval bedoelde is dat je volgens mij meer resultaat boekt als je een versterker op alleen het laag zet, en een versterker op het midden-hoog. Dit kan dus niet op de B&W. Het is 'laag-midden' en 'hoog'. Ik denk dat ze de scheiding gewoon niet zo slim hebben gekozen. Maar goed, wie ben ik. Ik heb het nog nooit gehoord. En verder, de tip van Tim. Bedankt. Ik was al van plan om wat bronnen te gaan testen. 1400 eurootjes is inderdaad wel een hoop geld. Maar volgens mij zag ik laatst nog een 2e handsje staan. Wat voor kabels gebruik jij eigenlijk? En ik was erg onder de indruk van de nautilus 805. Ik vermoed dat je set erg goed klinkt. Nou, ik ben er wel zo'n beetje uit. Dat wil zeggen, ik weet wat me te doen staat. Groeten, Ruben Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud Posted 23 september 2002 Report Share Posted 23 september 2002 Geplaatst door Ruben:Voor Ruud: Ik weet niet hoe het zit met het filter van de B&W. Wat is het voordeel dat het buiten het filter om is? Wat ik in ieder geval bedoelde is dat je volgens mij meer resultaat boekt als je een versterker op alleen het laag zet, en een versterker op het midden-hoog. Dit kan dus niet op de B&W. Het is 'laag-midden' en 'hoog'. Ik denk dat ze de scheiding gewoon niet zo slim hebben gekozen. Maar goed, wie ben ik. Ik heb het nog nooit gehoord. Groeten, Ruben Ruben, ik denk dat het signaal wat naar boven(tweeter) gestuurd wordt via de bas/midkast gaat, dus het volledige filter ligt waarschijnlijk in de bas/mid kast. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tim Posted 23 september 2002 Report Share Posted 23 september 2002 Ruben, ik gebruik momenteel nog een "gewone" van den Hul D102 MKIII, dit omdat ik nogal sceptisch ben ten aanzien van kabels. In het verre verleden heb ik ooit een Siltech FTM-3 op mijn set gehoord en dat klonk erg fraai, ik had alleen het idee dat de kabel zo "goed" klonk doordat er iets toegevoegd werd aan het geluid. Maar in de toekomst ga ik nogmaals vergelijken, misschien dat ik dan wel voor de bijl ga...... By the way, waar had je de CD21 tweedehands zien staan? Link to comment Share on other sites More sharing options...
gert Posted 23 september 2002 Report Share Posted 23 september 2002 Geplaatst door Ruben:... En ik was erg onder de indruk van de nautilus 805. He Ruben, Wat ik weet is dat de Sugden A21 een hele fraaie muzikale versterker is. Alleen wat beperkt in stroomleverantie vanwege de klasse A configuratie en de 25 Watt. Wat ik ook weet is dat nadat B&W op basreflex types is overgegaan het elektrisch gedrag van die speakers razend ingewikkeld is geworden. De 803 die ik elektrisch gezien heb kwam statisch gezien tot aan 2,5 Ohm en dynamisch zelfs tot 1,5. Er zijn maar weinig versterkers die dan nog veel en netjes stroom kunnen leveren. Ik krijg natuurlijk absoluut op m'n ziel als ik zeg dat de 803 aanzienlijk versterkervriendelijker wordt als je de poort dichtstopt. Je kan het in ieder geval proberen. Kost niets. Theedoek stijf oprollen. Dan heeft de Sugden het in ieder geval makkelijker. Kost wel een aantal Herzen in het laag, maar je wint er andere zaken mee. Waarom doe je niet wat Ruud heeft gedaan en hierboven ook al is aangegeven. Maar dan wel een beest van een versterker op het laag(hoeft eigenlijk niet eens zo heel mooi te zijn als hij maar stroom kan leveren bij een paar Ohm) en de Sugden op midden hoog. mvg Gert Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruben Posted 24 september 2002 Author Report Share Posted 24 september 2002 Bi ampen op het laag met een krachtpatser met een hoge dempingsfactore en op het midden-hoog met de sugden is helaas niet mogelijk op de B&W. Je kan een versterker op het laag-midden zetten en een versterker op het hoog. In eerdere stukjes schreef ik al dat ik deze verdeling niet zo slim vond. Op het midden hoog mag je toch wel wat verfijnders zetten dan op het laag. In principe krijgt de kevlar middentoner ook alle bassen voor zijn kiezen. Enik denk dat dat de reden is dat de verdeling zo is gemaakt. Een vriend van mij heeft daar een echte middentoner van gemaakt. Het is natuurlijk zonde om die kevlar speaker, die zo goed is in het middengebied, ook lekker wat bassen te geven. Maar goed, als je dat niet doet dan lijkt het al veel meer op een 802 natuurlijk. En dan verkoop je die dure speaker nog amper. Het resultaat mocht er zijn. Het klonk veel opener en ruimtelijker. Ik heb trouwens gelijk ook even gekeken naar de sugden cd21. Volgens mij was het hier op Hear, maar hij was er niet meer. Ook op marktplaats.nl stond niets (meer). Ik ga de truc met de theedoek ook maar eens uitproberen. Verder kan ik diezelfde vriend vragen of hij het filter kan aanpassen zodat ik wel de scheiding laag en midden-hoog krijg. Dan moet er op de sugden ook nog een pre-out gemaakt worden en als klap op de vuurpijl moet ik nog een versterker voor het laag kopen. Dat zijn toch al weer ingrepen. Ik denk dat ik eerst nog wat standaard spul ga uitproberen. Na goed, toch leuk zo'n forum. Groeten, Ruben Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alva Posted 27 september 2002 Report Share Posted 27 september 2002 Geplaatst door Ruben:Een nieuw lid. Aangenaam. Sinds mijn 13e audio-gek en hard aan het sparen gegaan voor het betere werk. Twee jaar plezier gehad van Quad 34/306, oude Philips speakers en een Philips cd 951. Later 2e hands B&W 803 mkII speakers gekocht. Werkte natuurlijk niet met de Quad. Toen een Sugden A21a gekocht. Nog steeds de Philips cd speler. Onlangs Ixos 102 interlink gekocht. En hoewel het toch aardige apparaten zijn ben ik niet tevreden. Het leeft gewoon niet. Ik mis de ruimtelijkheid. Klankbalans is allemaal prima en zuiver en onvervormd en zo. Maar goed, het leeft dus niet. En volgens mij kan het veel beter voor niet te veel. Ik weet dat je zelf moet luisteren, maar er is tegenwoordig gewoon te veel keus. En veel geld en tijd heb ik niet. Ik ben dus benieuwd of de leden van hear.nl me een eindje op weg kunnen helpen. Waar moet ik zoeken? Nieuwe speakers, andere versterker (ik ben wel heel erg fan van de sugden), andere cd-speler, andere kabels? Het kan allemaal. Zelf denk ik dat ik in de richting van cd-speler en kabels moet zoeken. Maar kan het niet onderbouwen. Suggesties zijn van harte welkom. Hoop te horen. Met vriendelijke groet, Ruben Beste Ruben, gewoon ter informatie : ik speel zelf sinds een paar dagen met de B&W Matrix 803 S2 (te leen van een vriend), aangestuurd door mijn Sphinx Myth 5. Dit gaat uitermate goed ; ruimtelijkheid en leven zat, zonder spoor van scherpte! Jou probleem zit ook volgens mij in jou Sugdenversterker, die tekort schiet icm de B&W's (wat niet wil zeggen dat hij slecht is -integendeel- alleen de combinatie is niet ideaal). Myth 5 moet nog wel verkrijgbaar zijn aan een goede prijs... Succes! Met VrGr Fons MDS Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud Posted 27 september 2002 Report Share Posted 27 september 2002 Of ander luidsprekers , die Sugden is natuurlijk wel een klasse apparaat misschien een idee om dan toch een gemakkelijkere speaker te proberen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruben Posted 27 september 2002 Author Report Share Posted 27 september 2002 Mooie boel is dat. Een beetje mijn sugden veroordelen. Nee onzin....., ik denk dat er ook betere combinaties te verzinnen zijn. Zowel voor de versterker als voor de speakers. Mijn voorkeur gaat dan denk ik toch uit naar andere speakers. Op de 803 moet toch een wat grotere en waarschijnlijk duurdere versterker komen. Iemand raadde me Krell ksa 50 of ksa 250 aan. "Dan moet je eens kijken wat er gebeurt!" zei die. Maar waar haal ik die pegels vandaan? Als ik andere speakers koop kan ik mezelf waarschijnlijk tevreden stellen met een goedkopere speaker die gewoon beter bij de sugden past. Maar zoals ik al eerder schreef. Eerst een andere speler uittesten en andere luidsprekerkabel. Ik ga morgen vragen of ik de vrds 10 van een vriend mag lenen. Maar nu ik mijn speakers toch ter discussie heb gesteld; Wat voor speakers passen volgens jullie goed bij de sugden? Ik ben uit op een ruimtelijk en levendig geluid. Groeten, ruben Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tim Posted 27 september 2002 Report Share Posted 27 september 2002 B&W Nautilus 805 of de B&W Signature 805? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruben Posted 28 september 2002 Author Report Share Posted 28 september 2002 Het is weer weekend en dus kan er eindelijk uitgebreid getest worden. De laatste bevindingen.......... Heb vandaag een gemodificeerde vrds 10 geleend en net de eerste cd achter de rug. De Philips cd 951 gaat het, ben ik bang, niet lang meer uithouden. Verder heb ik helemaal niets veranderd en het is nu al een grote stap vooruit. Hoewel ik er nog steeds van overtuigd ben dat de combinatie sugden/803 niet de meest optimale is kan ik hier wel weer effe mee leven. Ik zat net naar Paul McCartney Unplugged te luisteren, en dat is nu wel andere koek. Het was al niet slecht, maar het geluid is een stuk rustiger en het komt nu echt een stuk meer tot leven. Verder heb ik nog wat netkabels geleend (bruine van Audioquest) en een monster interlink; reference II. Die heb ik nog niet uitgeprobeerd. Vanmiddag heb ik een platenspeler als bron aangesloten. Een revox B 795 geloof ik. Met zo'n tangentiale arm. Daar zat al meer leven in dan in de Philips CD speler. En daar luister ik toch al zo'n vier jaar naar. Shame on me. Maar goed, het hi-fi virus was ook lange tijd ingedut en steekt nu weer aardig de kop op. Dan gaat er weer een frisse wind door de installatie en dan ben je weer effe tevreden. Het lijkt erop dat Tim tot nu toe het meest in de goeie richting zat met zijn opmerking dat de meeste winst voor mij op dit moment in een verandering van de bron zit. Bedankt Tim! Ik ga nu weer effe luisteren. Groeten, Ruben Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts