Jump to content

Kent iemand zo'n schroef

mumsoft
 Share

Recommended Posts

Hi,

Ik wil mijn Opus eens openmaken om te zien wat voor ellende erin zit. De fabrikant wil dat denk ik niet, want die heeft er rare schroeven in gestopt.

6BDC627B78F36668688B98EBA3394AA8.jpg

Ik vond bij Conrad wel iets wat er mogelijk op past. Maar is dat het ook? (Ik bedoel het schroefje met de twee ogen)

M :ph34r: rc

I.d.d. wat Ruud zegt, al wordt die soep meestal niet zo heet gegeten. Het zijn z.g.n. beveiligde schroeven en de variatie daarin is eindeloos. Werkt alleen met speciaal gereedschap daarvoor. Soms liggen er bij de Gamma speciale bit-setjes voor weinig voor dergelijke soorten schroeven.

Zitten meestal in apparaten die gevaar op kunnen leveren (elektrische schok, brand) bij openen door ondeskundigen, zoals met koffiezetapparaten.

;)

I.d.d. wat Ruud zegt, al wordt die soep meestal niet zo heet gegeten. Het zijn z.g.n. beveiligde schroeven en de variatie daarin is eindeloos. Werkt alleen met speciaal gereedschap daarvoor. Soms liggen er bij de Gamma speciale bit-setjes voor weinig voor dergelijke soorten schroeven.

Zitten meestal in apparaten die gevaar op kunnen leveren (elektrische schok, brand) bij openen door ondeskundigen, zoals koffiezetapparaten.

;)

Dat van die garantie weet ik wel. Maar de meeste feilen van zulke apparaten treden op in het eerste half jaar van gebruik, en uiteraard in het laatste jaar :blink: .

Het is gewoon een pc eigenlijk, en daar zit niet zoveel engs in.

Als de harde schijf het begeeft wil ik die zelf kunnen vervangen. En ik wil hem laten modificeren, waardoor hij toch ook open moet.

met een tangetje pakken ,klemmen en draaien. gaat ie ook wel los ;)

Nee dat wordt geklooi als ze een beetje vast zitten. Beste is om door iemand die daar handig in is een bestaande schroevendraaier de laten "twieken" zodat die goed past in het betreffende schroefje.

Met goedkope schroevendraaiers lukt het meestal wel om met een driehoekvijltje daaraan de juiste vorm te geven zodat ie precies in die schroef past. Het is juist met dit soort schroeven erg belangrijk dat het goed past anders draai je ze aan gort en krijg je ze er helemaal niet meer met goed fatsoen uit.

;)

Nee dat wordt geklooi als ze een beetje vast zitten. Beste is om door iemand die daar handig in is een bestaande schroevendraaier de laten "twieken" zodat die goed past in het betreffende schroefje.

Met goedkope schroevendraaiers lukt het meestal wel om met een driehoekvijltje daaraan de juiste vorm te geven zodat ie precies in die schroef past. Het is juist met dit soort schroeven erg belangrijk dat het goed past anders draai je ze aan gort en krijg je ze er helemaal niet meer met goed fatsoen uit.

;)

Dat gaan we dan maar eens proberen, toch.

Een beetje wrikken met een tangetje zie ik ook niet zitten, je beschadigt er gauw de plaat mee; het blijft een apparaat van bijna 2000 euro.

Maar een kant-en-klare schroevendraaier heeft wel mijn voorkeur. Zal idd. wel geluk hebben zijn als die van Conrad net goed past.

;)

Ik zou toch eerder de schroef tweaken (met de Dremel) dan een schroevendraaier. Die schroef gooi je dan daarna weg en vervang je door een normale...

een borgveer tang lijkt me de oplossing

de puntjes in de gaatjes en draaien maar <_<

Heb je dat wel eens geprobeerd? Ik wel. Die punten buigen veel te veel als de schroef een beetje vast zit met uitschieten tot gevolg --> resultaat een lelijke kras!

Klooien met tangetjes leidt meestal tot lijden in deze.

;)

Ze lijken hier een beetje op

http://www.nutandboltshop.com/snakeeye.html

of hier

http://www.hudsonfasteners.com/security.htm

Misschien kan je via dit soort sites een bijpassende sleutel vinden (goolge op securty bolts of security screws, spanner bolts, snake eye bolts etc)

Wellicht http://www.hudsonfasteners.com/sec/sec_sp_bit.htm of http://www.hudsonfasteners.com/sec/sec_tmprfbtkt.htm

Geen idee of dat werkt, maar anders doet een Dremel wonderen. Sleufje erin frezen en dan kan je een normale platte schroevendraaier gebruiken...

Niet de schroef verzieken met de dremel, maar de schroevendraaierd. Zo blijft het apparaat origineel. ;)

Gewoon een (goedkope) platte schroevendraaierd nemen en daar de vorm uitdremelen. Schroevendraaierd in de bankschroef fixeren, midden wegdremelen (dunne bruine slijpschijfjes werken daar vaak goed voor) totdat je de afstand van de gaatjes hebt en daarna de buitenkant wegslijpen totdat de overgebleven puntjes in de gaatjes passen.

Een passende bestaande draaierd geef ik je niet veel kans op. :(

Heb je dat wel eens geprobeerd? Ik wel. Die punten buigen veel te veel als de schroef een beetje vast zit met uitschieten tot gevolg --> resultaat een lelijke kras!

dat is met de goede kwaliteit borgveer tang niet het geval, and i know

die zijn van stainless steel :blink:

heb al diverse dingen ermee losgekregen :lol:

Geen idee of dat werkt, maar anders doet een Dremel wonderen. Sleufje erin frezen en dan kan je een normale platte schroevendraaier gebruiken...

Niet de schroef verzieken met de dremel, maar de schroevendraaierd. Zo blijft het apparaat origineel. ;)

Gewoon een (goedkope) platte schroevendraaierd nemen en daar de vorm uitdremelen. Schroevendraaierd in de bankschroef fixeren, midden wegdremelen (dunne bruine slijpschijfjes werken daar vaak goed voor) totdat je de afstand van de gaatjes hebt en daarna de buitenkant wegslijpen totdat de overgebleven puntjes in de gaatjes passen.

Een schroevendraaier is van harder metaal dan die schroefjes, dus die is moeilijker te bewerken. Met een goedkope lukt het misschien wel, omdat die minder hard zijn, maar dan heb je weer kans dat die puntjes afknappen. Dus lijkt mij handiger om die schroefjes even wat in te slijpen. Dat je apparaat dan niet meer origineel is, tja, lekker belangrijk toch? Die schroefjes zitten niet in het zicht...