Egbert Posted 1 september 2009 Report Share Posted 1 september 2009 Afgelopen zondag heb ik bij een zaak in Den Haag (voor meer info: zie de nieuwsberichten Hear) de voor Nederland blijkbaar nieuwe Guru luidsprekers gehoord. Importeur en ontwerper (een Zweed) waren aanwezig, de ontwerper deed zelf de demo's. Die ontwerper is wel een onderhoudende figuur; musicus, techneut en a-commercieel (en daar heb je dan de importeur voor). Er waren twee modellen, groot (QM60) en klein (QM10). Precieze prijzen weet ik niet, voor die kleine set ergens rond 2.000. Vooral die kleine set vind ik erg leuk. Het is een hoogglans zwart kubusje van zeg 30 x 25cm, met een 10 cm woofertje. Ontwikkeld voor gebruik in een studio. Daar is altijd veel te weinig plek, dus ze moeten met de rug tegen de muur kunnen staan. Dat is mooi, dat geeft ze een hoge WAF. Bij de demo stonden ze op een pootje, ziet er heel gelikt uit. Hoe klinken ze: let even op de beperkingen bij een demo, zoals de repertoire keuze, de (hier behoorlijk grote) ruimte, afijn, je hebt het allemaal al en keer gedaan. Die kleine krengen gaan luid, en LAAG. Stevig, gecontroleerd, goed in verhouding laag. Alles bij elkaar een keurige toonbalans, helemaal niet het gevoel dat er wordt getruukt. Ze geven een groot stabiel beeld; je kunt op je stoel heen en weer, naar voor-en-achter, onderuit zakken, alles blijft staan. Je kunt op de hoek van de bank ploffen en je hebt beeld. Ze zijn niet heel puntig, niet heel precies pinpoint; wel heel homogeen en alles behoorlijk op zijn plek. Als je op zoek bent naar een kleine alleskunner: ga vooral even horen Link to comment Share on other sites More sharing options...
dre73 Posted 1 september 2009 Report Share Posted 1 september 2009 ik ben zondag ook geweest en vond de qm10 ook een prima monitor,de qm60( Link to comment Share on other sites More sharing options...
Richard 2 Posted 1 september 2009 Report Share Posted 1 september 2009 ik heb met de ontwerper nog wat staan bekvechten over het ontwerp van de qm60:wat een eigenwijs mannetje......Vreselijk, hoe durft hij. Link to comment Share on other sites More sharing options...
dre73 Posted 1 september 2009 Report Share Posted 1 september 2009 quote]Vreselijk, hoe durft hij. hahaha,ik begon over de aansluiting tussen woofer en tweeter toen kwam gelijk de laptop naar boven met enkele metingen maar een watervalletje had ie niet bij zich...... ontwerp is uit de jaren 70 en is gewoon gedateerd,maar ga zelf luisteren dan weet je genoeg. ik hoef jou niet te vertellen wat je allemaal voor Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 1 september 2009 Report Share Posted 1 september 2009 wat kan niet .... http://www.positive-feedback.com/Issue26/e...nte_fremont.htm groet Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 1 september 2009 Report Share Posted 1 september 2009 ik heb met de ontwerper nog wat staan bekvechten over het ontwerp van de qm60:wat een eigenwijs mannetje...... Hoe bestaat het, een eigenwijze ontwerper.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
BellaVista Posted 2 september 2009 Report Share Posted 2 september 2009 ...een grote woofer met een tweeter kan gewoonweg in het middengebied niet supersnel zijn.... Traag middengebied? Mogelijk was de electronica niet helemaal op maat Sommigen zien 2-weg als het meest ultieme speaker systeem. Robx had al een mooi voorbeeld gevonden - ter aanvulling nog enkele 2-weg systemen met een grotere woofer: Totem: Focal: Master: Avalon: Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 2 september 2009 Report Share Posted 2 september 2009 15" + 1"3/4 Hiraga JH-MS15 Reference Link to comment Share on other sites More sharing options...
Richard 2 Posted 2 september 2009 Report Share Posted 2 september 2009 Sommigen zien 2-weg als het meest ultieme speaker systeem.Er zijn zelfs van die eigenwijzen die een Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 3 september 2009 Report Share Posted 3 september 2009 even to the point, Dre zegt "een grote woofer met een tweeter kan gewoonweg in het middengebied niet supersnel zijn" en daar heeft hij geen gelijk. Wat gbeurt er als een speaker niet "snel" is, stel je bied hem een signaal van 1000Hz aan, een te traag systeem kan het signaal niet volgen en het resultaat is een output met een lagere frequentie. Dit echter is niet afhankelijk van de afmeting van de speaker! Iedere speker vertoont vanaf een bepaalde frequentie dit gedrag. Er is wel een relatie tussen dit gedrag en de inductie van het systeem (niet het BL product!). Google en gij zult vinden (heb de betreffende links hier niet bij de hand) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Egbert Posted 3 september 2009 Author Report Share Posted 3 september 2009 Dan liever een veelwegsysteem met zoveel mogelijk luidsprekerunits, kantelfrequenties, filtercomponenten en faseverschuivingen. Met als ideaal voor iedere frequentie zijn eigen weergever. Mmmjah. Electrostaatje, misschien? Link to comment Share on other sites More sharing options...
threshold Posted 5 september 2009 Report Share Posted 5 september 2009 even to the point, Dre zegt "een grote woofer met een tweeter kan gewoonweg in het middengebied niet supersnel zijn" en daar heeft hij geen gelijk. Wat gbeurt er als een speaker niet "snel" is, stel je bied hem een signaal van 1000Hz aan, een te traag systeem kan het signaal niet volgen en het resultaat is een output met een lagere frequentie. Dit echter is niet afhankelijk van de afmeting van de speaker! Iedere speker vertoont vanaf een bepaalde frequentie dit gedrag. Er is wel een relatie tussen dit gedrag en de inductie van het systeem (niet het BL product!). Google en gij zult vinden (heb de betreffende links hier niet bij de hand) Juist, zo zit het! Geluidniveau is afhankelijk van de versnelling die de conus maakt en niet de snelheid. Maar,.... natuurlijk is alles ook weer niet zo simpel. Men neemt toch duidelijk een ander geluid waar in het middengebied bij een hele lichte conus (de 50 mm. middendome!!!) vergeleken met een grote woofer. Het klinkt sneller, maar is niet sneller! Wat er m.i. gebeurt, is dat de kleine lichte middenspeaker gewoonweg veel stijver is voor die frequenties en veel minder demping kent, minder energie " opslaat", daardoor veel gedetailleerder klinkt en de attacks beter volgt. Maar wat als de grote woofer nu eens zeeeer stijf is? Dan zou die theoretisch gezien net zo moeten klinken als de lichtere kleine middendome. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest kikkervisje Posted 5 september 2009 Report Share Posted 5 september 2009 Juist, zo zit het! Geluidniveau is afhankelijk van de versnelling die de conus maakt en niet de snelheid. Maar,.... natuurlijk is alles ook weer niet zo simpel. Men neemt toch duidelijk een ander geluid waar in het middengebied bij een hele lichte conus (de 50 mm. middendome!!!) vergeleken met een grote woofer. Het klinkt sneller, maar is niet sneller! Wat er m.i. gebeurt, is dat de kleine lichte middenspeaker gewoonweg veel stijver is voor die frequenties en veel minder demping kent, minder energie " opslaat", daardoor veel gedetailleerder klinkt en de attacks beter volgt. Maar wat als de grote woofer nu eens zeeeer stijf is? Dan zou die theoretisch gezien net zo moeten klinken als de lichtere kleine middendome. Doet het gewicht van de conus er nog toe? Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 5 september 2009 Report Share Posted 5 september 2009 Ik ben verder niet technisch maar de Master Contemporary van Rick Paap vind ik een prima LS. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Egbert Posted 7 september 2009 Author Report Share Posted 7 september 2009 Doet het gewicht van de conus er nog toe? dat hangt af van de kracht van motor. Het is eerder al genoemd: het is niet de snelheid maar de versnelling (stijgtijd). En natuurlijk heb je voor "iedere" frequentie een ideale stijgtijd (zoals blijkbaar 1.2 ms voor 3.5kHz, 2 ms voor 500Hz) Link to comment Share on other sites More sharing options...
dre73 Posted 7 september 2009 Report Share Posted 7 september 2009 met een grote woofer bedoel ik van 8 inch. deze hebben vaak een wat onrustig midden met drukke passages. wel icm een normale tweeter dus niet met een zeer laag ingezette tweeter dus boven +/- 2 khz uiteraard zullen er uitzonderingen op de regel zijn. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Members Arden Posted 13 september 2009 Members Report Share Posted 13 september 2009 ik heb met de ontwerper nog wat staan bekvechten over het ontwerp van de qm60:wat een eigenwijs mannetje......Vreselijk, hoe durft hij. Nou heb ik deze luidsprekers van de week ook even mogen beluisteren (in een woonkamer van 5 x 12 meter), aangestuurd met goede electronica, ik was er toch echt wel van onder de indruk. Strak, snel, open, niets van het commentaar wat ik verderop in dit draadje heb mogen lezen. Ook geen veilige muziek, gewoon wat meer van mijn ''genre'' om het zo maar te zeggen. Ik vermoed dat de andere conclusies werden getrokken in een ruimte met als extra aanwezigen een 20-tal niet kortgesloten luidsprekers? Dan ga je alweer om moeilijkheden vragen die niet nodig zijn. Ook de gebruikte electronica heb ik zo mijn twijfels bij. Misschien wat meer uitleg hierover? Link to comment Share on other sites More sharing options...
luxmanL81 Posted 13 september 2009 Report Share Posted 13 september 2009 ik heb met de ontwerper nog wat staan bekvechten over het ontwerp van de qm60:wat een eigenwijs mannetje...... de ontwerper zij dat 'nog tegen zijn vrouw "vandaag heb ik toch zoon eigenwijs mannetje gesproken " Link to comment Share on other sites More sharing options...
Egbert Posted 14 september 2009 Author Report Share Posted 14 september 2009 Nou heb ik deze luidsprekers van de week ook even mogen beluisteren (in een woonkamer van 5 x 12 meter), aangestuurd met goede electronica, ik was er toch echt wel van onder de indruk. Strak, snel, open, niets van het commentaar wat ik verderop in dit draadje heb mogen lezen. Ook geen veilige muziek, gewoon wat meer van mijn ''genre'' om het zo maar te zeggen.Ik vermoed dat de andere conclusies werden getrokken in een ruimte met als extra aanwezigen een 20-tal niet kortgesloten luidsprekers? Dan ga je alweer om moeilijkheden vragen die niet nodig zijn. Ook de gebruikte electronica heb ik zo mijn twijfels bij. Misschien wat meer uitleg hierover? Ja, inderdaad wel een flink aantal (20 sets?) luidsprekersin de ruimte. Gebruikte set was van Moon (weet zo niet welke serie, wel een dikke). Link to comment Share on other sites More sharing options...
BellaVista Posted 16 september 2009 Report Share Posted 16 september 2009 met een grote woofer bedoel ik van 8 inch.deze hebben vaak een wat onrustig midden met drukke passages... De QM60 heeft een middentoner/woofer van 7", net zoals bijvoorbeeld de Contempary C. De Avalon heeft wel een 8" unit. Link to comment Share on other sites More sharing options...
BellaVista Posted 22 september 2009 Report Share Posted 22 september 2009 De QM60 worden ook gedemonstreerd tijdens de VAD-2009 in kamer 117. Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 22 september 2009 Report Share Posted 22 september 2009 wanneer een woofer conisch loopt dus niet met een strakke lijn naar buiten maar gebogen loopt ie ook verder door waardoor de tweeter hem makkelijker over kan nemen. spendor en audax gebruikten dit veel. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 22 september 2009 Report Share Posted 22 september 2009 wanneer een woofer conisch loopt dus niet met een strakke lijn naar buiten maar gebogen loopt ie ook verder door waardoor de tweeter hem makkelijker over kan nemen.spendor en audax gebruikten dit veel. Een conus heeft juist wel een strakke lijn, waar jij op doelt is b.v de NAWI conus, die heeft een gebogen verloop. Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 22 september 2009 Report Share Posted 22 september 2009 ik bedoel met strakke lijn een rechte lijn. zoals een driehoek. de lijn van de conussen waar ik het over heb loopt gebogen. conisch Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 23 september 2009 Report Share Posted 23 september 2009 ik bedoel met strakke lijn een rechte lijn. zoals een driehoek. de lijn van de conussen waar ik het over heb loopt gebogen. conisch Terug naar de schoolbank M, conus of kegel is een rotatieobject, een rechte lijn die onder een hoek om een as roteert. De dwarsdoorsnede van een conus, door de symmetrie as, is een driehoek. Conische hoorns hebben geen kromming, conische luidspreker conussen hebben geen kromming. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts