tginneke Posted 2 september 2009 Report Share Posted 2 september 2009 Hallo, De laatste jaren heb ik al heel wat geluidsapparatuur in huis gehad. (speakers (full range), subwoofers, stereo versterkers, receivers etc etc..... De reden hiervoor was dat ik vooral de laagweergave in mijn woonruimte niet onder controle kon krijgen. Enkele maanden terug heb ik daarom de beslissing genomen de zoektocht te staken en een receiver, blue ray speler en home theater speakersetje aan te schaffen en me neer te leggen bij de mindere geluidskwaliteit. Het gaat in dit geval om de DENON 3808A en DENON 2500BT samen met de KEF KHT 5005 en PSW2500 subwoofer. In het verleden is mij altijd verteld dat de receiver crossover zo laag mogelijk moet staan. Dit moest overigens ook wel bij de door mij destijds gebruikte REL subwoofers. Wat ik ook probeerde het laag was altijd bokend (de verhouding sublaag / midbass was altijd ver zoek). Het laag gonzde als het ware door de ruimte zonder enige vorm van detail of strakheid, veel energie. Nu ik de KEF set in gebruik genomen heb had ik natuurlijk hetzelfde laagprobleem als boven genoemd. Echter, enkele weken terug ben ik weer aan de slag gegaan met de inregeling. Nu mijn verbazing: de subwoofer crossover in de receiver eens op 250Hz gezet, volgens velen zou dit een bonkend effect moeten hebben, in mijn ruimte blijkt dit totaal niet het geval. Sterker nog laag filteren geeft bij een bonkend effect, hoog filteren geeft me wel die stakke bas waarna ik altijd op zoek was. Ik begrijp hier totaal niets van, wie heeft er een verklaring? Alle tips zijn welkom Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 7 september 2009 Report Share Posted 7 september 2009 Worden de normale speakers nu ook bij 250 hz gefilterd (laag af)? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts