Jump to content

neem Naim

Harbeth
 Share

Recommended Posts

Iets wat wat me al langer bezighoud:

Ik lees overal enthousiaste verhalen (Engelse, maar ook Duitse pers) over de apparatuur van Naim. Op luistershows, demonstraties overtuigt het merk altijd: lekker strak, gedetailleerd, puntig etc. Dealers zijn altijd enthousiast, maar toch ken ik weinig mensen die het kopen en dus hebben :confused: Een verkoper vertelde dat potentiele kopers na een luistersessie net zo makkelijk een Arcam aanschaffen in plaats van Naim: een kwestie van smaak waarschijnlijk.

De nieuwe XS-serie van Naim ziet er fantastisch uit, heeft veel upgrademogelijkheden en is geweldig gebouwd, maar op het forum zie ik het niet op de shortlists staan en wordt voor bijvoorbeeld Leema gekozen (ook geweldig lijkt me).

Hoe komt dit??

Van wat ik heb gehoord (van luisteren, niet horen zeggen) heeft Naim een wat directe klank.

Een eigenaar omschreef het zo:

"Ik luister naar Garage, post-punk, Indie. Dat is niet mooi, niet audiofiel verantwoord. Dat is in een slaapkamertje in elkaar geknutseld. Wat moet ik met een high-end set? Het moet KNALLEN. Alsof ik zelf zit te spelen, gieren moet het."

En dat doet het dan ook wel.

Ik lees overal enthousiaste verhalen (Engelse, maar ook Duitse pers) over de apparatuur van Naim. Op luistershows, demonstraties overtuigt het merk altijd: lekker strak, gedetailleerd, puntig etc.

.......maar na langer luisteren vind ik het toch wel erg vermoeiend worden.

Nu heb ik dat niet snel dat ik muziek luisteren vermoeiend vind, maar na een uurtje Naim luisteren, op welke speakers danook heb ik het wel gehad.

Je moet ervan houden en kennelijk lopen dat soort mensen Hear weinig rond.
Bij mij in de buurt heb je in het dorp Lippenhuizen een audio-goeroe die in de jaren '80 behoorlijk enthousiast van Naim was. In die tijd leerde ik van een collega om op een andere manier naar muziek te luisteren dan ik tot die tijd gewend was. Er ging een wereld voor me open waarvan ik het bestaan niet wist, en Naim maakte daar een belangrijk deel van uit.

Een Naim was destijds veel te duur voor mij, maar de goede eigenschappen van de Naim vond ik voor een groot deel terug in een Creek versterker. Later kwam ik er achter dat in Engeland de Creek ook wel de poor man's Naim werd genoemd.

Iets wat wat me al langer bezighoud:

...

Hoe komt dit??

Zo, dat zijn even heftige levensvragen. ;)

Dan kan ik nog wel wat andere zaken opnoemen!

Er lopen weinig liefhebbers rond van het merk, of misschien beter gezegd mensen die het geluid van Naim niet aanspreekt.

Ik blijf het vreemd vinden (alhoewel ik zelf ook geen Naim heb, maar dat was eem inruilprijsverhaal).

Een reden waarom Naim minder verkocht werd, was omdat ze zo halsstarrig vasthielden aan de DIN stekkertjes. Je moest derhalve resoluut voor Naim kiezen of met verloopstekkertjes gaan werken. Op die manier gooi je m.i. je eigen ruiten in.

Tegenwoordig kun je gewoon apparatuur via RCA aansluiten

...... en wordt voor bijvoorbeeld Leema gekozen (ook geweldig lijkt me).

Leema Acoustics is inderdaad geweldig :D:D:D

En niet alleen geschikt voor de wat stevigere muziek.

Lees maar eens de test in Hi-Fi World. Daar wordt Leema met Cyrus, Icon Audio, Naim, NuForce and Roksan vergeleken.

Hi-Fi World This Month

Maar wat je nog beter kunt doen: Gewoon gaan luisteren. een review is ook maar een review

Geldt dat niet voor alle de meeste engelse merken?

Voor een beschrijving van Leema (= mijn mening, iemand anders zou het wellicht anders omschrijving):

"Leema heeft de eigenschap heel erg aanwezig te klinken, je wilt eigenlijk maar 1 ding, en dat is de versterker harder zetten. Wat klinkt dit enorm goed! Warm, nergens overdreven hoog, midden of laag. Alles is in verhouding."

Aldus mijn review die ook hier ergens op dit forum te vinden is.

Het is natuurlijk ook erg afhankelijk wat voor boxen je eraan hangt. In combinatie met mijn Dali Mentor 6 kasten klinkt het vooral erg "Live".

Ik ken iemand die een hele mooi set van Naim heeft incl luidsprekers, ik kan voor mijzelf met zekerheid stellen dat deze set alle soorten muziek heel mooi neerzet en mij heel natuurlijk in de oren klinkt, het geluid wat deze set voortbrengt kan mij niet vervelen en vraagt regelmatig om meer.

Maar het zou zo kunnen zijn dat ik louter naar de muziek luister zoals ik thuis gewend ben, laat ik het zo stellen dat ik luisteren met mijn gehoor en lichaam (gevoel) en juist naar het mooie van de muziek.

Maar dit is een persoonlijk ding <_<

Goed, terugkomend op engelse audio, hoeveel wordt nog in Engeland geproduceerd en ontwikkeld als in The Old Days?

Om nog even verder te gaan ik vind Latham altijd uitstekend demonstreren. De laatste twee VADS vond ik die Naim Neat combinatie in ieder geval niet mijn cup of tea.

Om nog even verder te gaan ik vind Latham altijd uitstekend demonstreren. De laatste twee VADS vond ik die Naim Neat combinatie in ieder geval niet mijn cup of tea.

Inderdaad prima demonstraties; volgens mij werd er toen telkens een stukje Desperado van de Eagles gedraaid, versterker, flat/high-capcd-speler gewisseld en weer terug naar het begin van de track om het verschil te horen (dat bij iedere upgrade duidelijk waarneembaar was).

Ben benieuwd naar die cup of tea: wat precies sprak niet aan in de combinatie?

Ik vond de Naim juist 1 van de betere, als ik mij goed herinner.

Volgens mij hoef je tegenwoordig echt niet meer voor een hele Naim set te kiezen. Zelf zou ik bijna nooit voor een set van 1 merk gaan. De Naim CD5x vind ik de beste CD speler uit z'n klasse. Van de spelers waar ik deze toen mee heb vergeleken.

Ik heb me eens laten vertellen door een Engelse Naim dealer dat in Engeland dealers uitsluitend Naim mochten verkopen indien ze geen buizenapparatuur in het assortiment hadden.

Ik vond destijds de demo met Naim versterkers op Dynaudio speakers erg overuigend.

Volgens mij hoef je tegenwoordig echt niet meer voor een hele Naim set te kiezen. Zelf zou ik bijna nooit voor een set van 1 merk gaan. De Naim CD5x vind ik de beste CD speler uit z'n klasse. Van de spelers waar ik deze toen mee heb vergeleken.

Waarom zou je tegenwoordig niet voor een hele Naim-set kiezen of voor een complete serie ander merk?

Guest kikkervisje

Waarom zou je tegenwoordig niet voor een hele Naim-set kiezen of voor een complete serie ander merk?

Vermoedelijk niet WAF genoeg of met andere woorden: te gewoontjes.

Eerst veel gedoe welk apparaat het beste klinkt en dan uiteindelijk over de kleur oid gaan zeveren, tja leuk he, het moet wel een hobby blijven. :D

Ik zou juist graag alles van 1 merk/serie willen hebben, juist vanwege het uiterlijk, maar het probleem daarmee is dat veel merken in uiterlijk een onderscheid maken tussen stereoapparatuur en A/V-apparatuur. Dus als je een stereoversterker en tuner wilt combineren met een dvd-speler of br-speler, dan heeft de speler vaak een ander uiterlijk dan de versterker en tuner. Dus ja, als er dan binnen 1 merk al verschil in uiterlijk is, dan hoef je ook niet alles van 1 merk te kopen. Verder is het binnen 1 merk vaak ook een ratjetoe aan kleuren...

En dan heeft ook nog steeds lang niet elk merk dvd-spelers in het assortiment, om nog maar te zwijgen over blu ray (maar dat komt wellicht nog)...

Vroeger had ik alles van 1 merk. Nu minimaliseer ik het aantal toestellen, maar maximaliseer ik de prestaties. En dan maakt het mij niet uit hoe het er uit ziet, een top geluid overtuigd toch wel.

Ik heb maar 3 apparaten: versterker, tuner en dvd-speler (in de toekomst wellicht br-speler). Bij zo'n speler vind ik het vooral belangrijk dat ie fijn werkt. Handige menustructuur, instictieve bediening, dat soort dingen. Hoe het klinkt is natuurlijk ook wel belangrijk, maar de verschillen zijn minimaal (if any), is mijn ervaring, dus is het mij wat dat betreft om het even welk merk/type het is...

Een tuner luister ik niet serieus na en heb ik dus eigenlijk alleen als muziekaal behang, voor als ik even geen cd op wil zetten. Is qua geluid wat mij betreft het minst belangrijke...

Dan de versterker. Daarbij zullen (afgezien van de speakers) wel de grootste verschillen hoorbaar zijn. Vooral bij lastige speakers (maar dat zijn die van mij niet)...

Eigenlijk is voor mij wat klank betreft alleen de versterker enigszins van belang. Stel nu dat ik een mooie versterker uitzoek, dan zou ik dus graag ook een tuner en een dvd-speler van dat merk willen. Alleen hebben de versterker en de tuner dus vaak een ander uiterlijk dan de dvd-speler...

Een overstap naar A/V-receiver met dvd/br-speler is voor mij geen optie, omdat ik toch niet zo nodig een surroundset hoef te hebben (geen ruimte voor ook). Dus het ziet er naar uit dat ik dus nog wel even met een 'samengeraapt zootje' blijf spelen. Maar ik vind het eigenlijk geen gezicht: een zwarte Cambridge dvd-speler, een lelijke, zwarte jaren 90 tuner van Rotel, en een champagnekleurige Marantz-versterker. En dan staat er nog een plastic Humax-decoder (noodzakelijk kwaad ;) ) bij...

Inderdaad prima demonstraties; volgens mij werd er toen telkens een stukje Desperado van de Eagles gedraaid, versterker, flat/high-capcd-speler gewisseld en weer terug naar het begin van de track om het verschil te horen (dat bij iedere upgrade duidelijk waarneembaar was).

Ben benieuwd naar die cup of tea: wat precies sprak niet aan in de combinatie?

Ik hoor natuurlijk wel vaker sets die anders (en zeker ook goed) klinken dan mijn Conrad Johnson/Monitor Audio 20 SE combinatie maar dit geluid sprak me niet aan en het leek me ook niet geschikt om lang naar te luisteren - sorry hoor.

Wat uiterlijk betreft vond ik de eerste Naims altijd het mooiste er uit zien maar dit terzijde.