carl Posted 5 september 2009 Report Share Posted 5 september 2009 Om nog even verder te gaan ik vind Latham altijd uitstekend demonstreren. De laatste twee VADS vond ik die Naim Neat combinatie in ieder geval niet mijn cup of tea. Inderdaad prima demonstraties; volgens mij werd er toen telkens een stukje Desperado van de Eagles gedraaid, versterker, flat/high-capcd-speler gewisseld en weer terug naar het begin van de track om het verschil te horen (dat bij iedere upgrade duidelijk waarneembaar was). Ben benieuwd naar die cup of tea: wat precies sprak niet aan in de combinatie? Ik hoor natuurlijk wel vaker sets die anders (en zeker ook goed) klinken dan mijn Conrad Johnson/Monitor Audio 20 SE combinatie maar dit geluid sprak me niet aan en het leek me ook niet geschikt om lang naar te luisteren - sorry hoor. Wat uiterlijk betreft vond ik de eerste Naims altijd het mooiste er uit zien maar dit terzijde. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Harbeth Posted 5 september 2009 Author Report Share Posted 5 september 2009 Vroeger had ik alles van 1 merk. Nu minimaliseer ik het aantal toestellen, maar maximaliseer ik de prestaties. En dan maakt het mij niet uit hoe het er uit ziet, een top geluid overtuigd toch wel. Het maximale aan prestaties cq. geluid is bij bepaalde Engelse merken juist een pleidooi voor Link to comment Share on other sites More sharing options...
mordante Posted 6 september 2009 Report Share Posted 6 september 2009 Om nog even verder te gaan ik vind Latham altijd uitstekend demonstreren. De laatste twee VADS vond ik die Naim Neat combinatie in ieder geval niet mijn cup of tea. Ik vond de Naim juist 1 van de betere, als ik mij goed herinner. Volgens mij hoef je tegenwoordig echt niet meer voor een hele Naim set te kiezen. Zelf zou ik bijna nooit voor een set van 1 merk gaan. De Naim CD5x vind ik de beste CD speler uit z'n klasse. Van de spelers waar ik deze toen mee heb vergeleken. Waarom zou je tegenwoordig niet voor een hele Naim-set kiezen of voor een complete serie ander merk? De reden waarom ik merken mix heeft niks met WAF of uiterlijk te maken. Volgens mij krijg je het beste geluid door te mengen en mixen. Ook heeft het met budget te maken. De CD5i vind ik eg goed, de Nait 5i is ook goed, maar weet niet of ik de combo ook goed vind. Zou zelf mischien eerder voor de combo van bv PrimaLuna Prologue 2 + Naim CD5i bijvoorbeeld. Ik heb vaak het idee dat mensen die alles van 1 merk hebben het doen ivm het uiterlijk. Mijn "droom' set zou ook uit vele merken bestaan denk ik. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 6 september 2009 Report Share Posted 6 september 2009 Ik heb vaak het idee dat mensen die alles van 1 merk hebben het doen ivm het uiterlijk. Dat klopt wel denk ik. In ieder geval klopt het in mijn geval wel. Met als achterliggende gedachte dat het me toch weinig kan schelen wat voor dvd/br-speler en tuner ik zou hebben, dus waarom dan niet van 1 merk, met hetzelfde uiterlijk. Staat wel zo strak. Beter dan het ratjetoe dat ik nu heb staan in ieder geval. Wat natuurlijk niet wil zeggen dat verschillende merken ook niet mooi bij elkaar zouden kunnen staan... Ik heb overigens het idee dat audiofielen die het liefst verschillende merken hebben, dat niet alleen vanwege vermeende klankmatige kwaliteiten van die apparaten doen, maar ook omdat alles van 1 merk zo gewoontjes staat. Niet bijzonder genoeg. En met meerdere merken geef je natuurlijk aan dat je er 'verstand' van hebt... Ik zal ook nog wel even met verschillende merken blijven spelen. Aan de ene kant omdat ik het zo wel goed vind, en nog geen zin heb om een en ander te vervangen. Ik zou dan ook beginnen bij de speakers en daar een mooie versterker bij zoeken. De rest zie ik dan wel. Maar dus ook omdat veel merken hun stereoapparatuur apart zien (qua uiterlijk) van surroundapparatuur... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans 67 Posted 6 september 2009 Report Share Posted 6 september 2009 Ik heb al jaren Naim apparatuur. Maar heb nog nooit een volledige Naim set gehad. Even op een rijtje wat ik gehad heb (op volgorde van aanschaf): Nait 5 NAP 180 (ex-demo) CD5x NAC 92R + Flatcap (2e hands) Hi-Cap (voor de CD5x) NAC 202 + NAPSC HDX Ik heb nu nog: HDX NAC 202 + NAPSC Kortom eindversterker en luidsprekers van een ander merk: Audiolab 8000P + Linn Majik 140. Op de NAC 202 gebruik ik een TeddyCap voor de voeding van de signaalcircuits. Ik ben het eens dat een Naim setup wat overenthousiast kan klinken. Door geen Naim voeding maar een TeddyCap op de NAC 202 te gebruiken ben ik daar vanaf. En niet alleen om deze reden is een TeddyCap te prefereren. Op alle punten gaat de NAC 202 er flink op vooruit. Ik heb de TeddyCap ook op de CD5x gehad en ook dat is vele malen beter dan een Naim voeding (Supercap nooit geprobeert). Ik denk nu ook aan een TeddyXPS voor op de HDX. Ik denk ook aan een NAP 200 i.p.v. de Audiolab 8000P. Persoonlijk vind ik vooral de bronnen en voorversterkers van Naim fantastisch. Eindversterkers en luidsprekers vind ik meer dan ok, maar de concurentie van andere merken is daar groter. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans 67 Posted 6 september 2009 Report Share Posted 6 september 2009 Ik denk ook dat veel Naim eigenaren op het Naim forum zitten en minder hier. Of een andere engelstalige forum. Het is al geschreven in dit topic dat Naim het een en ander anders doet. Als je van die andere manier houdt, dan zijn de nederlandstalige fora niet zo interessant. Zeker niet dat andere nederlandstalige forum waar alle (goed ontworpen) CD-spelers en versterkers als ideaal gezien worden en waar alleen luidsprekers van belang zijn. Link to comment Share on other sites More sharing options...
luxmanL81 Posted 6 september 2009 Report Share Posted 6 september 2009 Ik heb overigens het idee dat audiofielen die het liefst verschillende merken hebben, dat niet alleen vanwege vermeende klankmatige kwaliteiten van die apparaten doen, maar ook omdat alles van 1 merk zo gewoontjes staat. Niet bijzonder genoeg. En met meerdere merken geef je natuurlijk aan dat je er 'verstand' van hebt.............. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Heino Posted 6 september 2009 Report Share Posted 6 september 2009 Naim heeft inderdaad een "eigen" geluid, naar mijn idee (als Naim bezitter) wat meer gefocuseerd op "pace & rithm", timing. In vergelijk kunnen andere installaties wel eens een nuance richting "flauw" in de betekenins van "te liefjes" klinken. Ik weet niet hoe ik het anders moet uitdrukken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
musfed Posted 7 september 2009 Report Share Posted 7 september 2009 In vergelijk kunnen andere installaties wel eens een nuance richting "flauw" in de betekenins van "te liefjes" klinken. Precies mijn ervaring. Ik speel al jaren met Naim, de laatste 2 jaar ook met Neat speakers, en dan kan het kloppen dat andere installaties "lief" klinken. Voorbeeldje: Ik was al een tijdje ge Link to comment Share on other sites More sharing options...
Harbeth Posted 8 september 2009 Author Report Share Posted 8 september 2009 De beschrijving van Musfed geeft een mooi antwoord op mijn vraag aan het begin van dit topic en maakt duidelijk waar de magic touch van Naim zit. Ik geloof dat wanneer je gewend bent aan het specifieke geluid van Naim een buizenversterker bijvoorbeeld teleur kan stellen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest kikkervisje Posted 8 september 2009 Report Share Posted 8 september 2009 Iets wat wat me al langer bezighoud: Ik lees overal enthousiaste verhalen (Engelse, maar ook Duitse pers) over de apparatuur van Naim. Op luistershows, demonstraties overtuigt het merk altijd: lekker strak, gedetailleerd, puntig etc. Dealers zijn altijd enthousiast, maar toch ken ik weinig mensen die het kopen en dus hebben Een verkoper vertelde dat potentiele kopers na een luistersessie net zo makkelijk een Arcam aanschaffen in plaats van Naim: een kwestie van smaak waarschijnlijk. De nieuwe XS-serie van Naim ziet er fantastisch uit, heeft veel upgrademogelijkheden en is geweldig gebouwd, maar op het forum zie ik het niet op de shortlists staan en wordt voor bijvoorbeeld Leema gekozen (ook geweldig lijkt me). Hoe komt dit?? Worden waarschijnlijk bij voorkeur aan niet forummers verkocht. Heb zelf nog nimmer een Naim apparaat gehoord. Maar onlangs kwam er een goede vriend langs en deze bracht een heel fraaie ( beter gezegd een bloed goed opgenomen live album) Lp mee door Naim zelf op de markt gezet. Ongekend goede live performance!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! OKE het is een Jazzplaat, maar dat maakt voor de rechtgeaarde audiofiel HEAR niets uit, als het maar top klinkt! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Harbeth Posted 8 september 2009 Author Report Share Posted 8 september 2009 OKE het is een Jazzplaat, maar dat maakt voor de rechtgeaarde audiofiel HEAR niets uit, als het maar top klinkt! Alsof jazz een inferieure muzieksoort zou zijn: ik ken heel veel jazzopnamen die geweldig klinken zowel muzikaal als qua opname. Bij popmuziek is de zoektocht naar goede opnamen een stuk moeilijker volgens mij. Wordt dit niet een ander topic? Link to comment Share on other sites More sharing options...
mordante Posted 8 september 2009 Report Share Posted 8 september 2009 OKE het is een Jazzplaat, maar dat maakt voor de rechtgeaarde audiofiel HEAR niets uit, als het maar top klinkt! Alsof jazz een inferieure muzieksoort zou zijn: ik ken heel veel jazzopnamen die geweldig klinken zowel muzikaal als qua opname. Bij popmuziek is de zoektocht naar goede opnamen een stuk moeilijker volgens mij. Wordt dit niet een ander topic? Niet zo happen. Het klopt dat er veel goede jazz opnames zijn ja. Maar het is ook zo dat er mensen zijn die niks met jazz hebben. Link to comment Share on other sites More sharing options...
edwin16 Posted 8 september 2009 Report Share Posted 8 september 2009 Ik heb voor de Leema Pulse + Stream gekozen omdat zowel Harrie Sacksioni als Metallica er beiden geweldig op klinken. Zoals eerder gezeschreven, het is de truc om een goede combinatie te vinden. Naim klinkt ook geweldig, mits er de juiste speakers aan hangen. En met de juiste bedoel ik, de speaker die voor jouw oren het beste klinken. Wat ik mooi vind klinken voor mijn muzieksmaak kan een ander vreselijk vinden klinken. En wat naar mijn mening ook meespeelt, spreekt het merk jopu aan? Is er een "klik"? Ik heb bv persoonlijk niks met Rotel. Anderen lopen er mee weg. Als je Naim helemaal geweldig vindt, ga luisteren, zoek er een paar mooie speakers bij en geniet ervan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest kikkervisje Posted 8 september 2009 Report Share Posted 8 september 2009 OKE het is een Jazzplaat, maar dat maakt voor de rechtgeaarde audiofiel HEAR niets uit, als het maar top klinkt! Alsof jazz een inferieure muzieksoort zou zijn: ik ken heel veel jazzopnamen die geweldig klinken zowel muzikaal als qua opname. Bij popmuziek is de zoektocht naar goede opnamen een stuk moeilijker volgens mij. Wordt dit niet een ander topic? Harbeth, Jazz is natuurlijk geen inferieure muzieksoort ( bestaan volgens mij ook niet, slechts meer of minder populaire muziek soorten) Bekijk de HEAR muziek bijdrage`s maar daar zie je weinig of niets m.b.t Jazz. HEAR niet populair dus! Soit. Het word natuurlijk geen ander topic want het gaat nog immer over Naim En deze Naimplaat is toevallig wel van een kwaliteit welke slechts met een kaars lichtje te zoeken is. Chapeau Naim. Dus koopt allen Naim zo veel als je kan betalen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
edwin16 Posted 8 september 2009 Report Share Posted 8 september 2009 ..... inferieure muzieksoort ( bestaan volgens mij ook niet, slechts meer of minder populaire muziek soorten) Nou, bij onze achterburen hoor ik soms wat geluiden uit de tuin komen die toch wel omschreven kunnen worden als inferieure muzieksoort Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest kikkervisje Posted 8 september 2009 Report Share Posted 8 september 2009 ..... inferieure muzieksoort ( bestaan volgens mij ook niet, slechts meer of minder populaire muziek soorten) Nou, bij onze achterburen hoor ik soms wat geluiden uit de tuin komen die toch wel omschreven kunnen worden als inferieure muzieksoort Hoogstwaarschijnlijk zijn dit Carnavals geluiden welke niet onder de noemer muziek muziek vallen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
edwin16 Posted 8 september 2009 Report Share Posted 8 september 2009 ..... inferieure muzieksoort ( bestaan volgens mij ook niet, slechts meer of minder populaire muziek soorten) Nou, bij onze achterburen hoor ik soms wat geluiden uit de tuin komen die toch wel omschreven kunnen worden als inferieure muzieksoort Hoogstwaarschijnlijk zijn dit Carnavals geluiden welke niet onder de noemer muziek muziek vallen. Ja, je hebt erbij... Het is een mengeling van Nederlandstalige bagger en een soort van Techno/House/Hard-core zooi wat schijnbaar alleen maar "mooi" kan zijn als het zoveel mogelijk vervormt. Maar goed, we dwalen weer af. Het ging over Leema. Toch? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest kikkervisje Posted 8 september 2009 Report Share Posted 8 september 2009 Het ging over Leema. Toch? Naim ! Link to comment Share on other sites More sharing options...
goodtube Posted 8 september 2009 Report Share Posted 8 september 2009 Ik geloof dat wanneer je gewend bent aan het specifieke geluid van Naim een buizenversterker bijvoorbeeld teleur kan stellen. Net zo belangrijk als de versterker zijn de luidsprekers. Het gaat uiteindelijk, of het huwelijk tussen versterker en luidspreker een goede match is. Link to comment Share on other sites More sharing options...
goodtube Posted 8 september 2009 Report Share Posted 8 september 2009 OKE het is een Jazzplaat, maar dat maakt voor de rechtgeaarde audiofiel HEAR niets uit, als het maar top klinkt! Alsof jazz een inferieure muzieksoort zou zijn: ik ken heel veel jazzopnamen die geweldig klinken zowel muzikaal als qua opname. Bij popmuziek is de zoektocht naar goede opnamen een stuk moeilijker volgens mij. Wordt dit niet een ander topic? Echtere muziek (instrumenten) komt gewoon beter op de plaat ! Vandaar dat ik POP muziek ook minder interessant vind om op een goede set te beluisteren. Dat luister ik wel in de auto. Thuis liever mooie acoustische gitaren, mooie zang, blues, jazz. Muziek waarvoor je gaat zitten. Popmuziek valt daar niet onder als u begrijpt wat ik bedoel, uiteraard kan ik ook niet leven zonder popmuziek. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Harbeth Posted 8 september 2009 Author Report Share Posted 8 september 2009 De opmerkingen van Goodtube onderschrijf ik wel, maar je gaat al snel mensen op de tenen staan als je vertelt dat veel popmuziek niet zo geschikt is om audiocomponenten te beoordelen. Trouwens over klassieke muziek valt ook wel het een en ander op te merken: tot op heden vallen veel klassieke cd's mij tegen. In Het Concertgebouw klinkt het heeeel anders dan op welke installatie dan ook, meer dan bij pop en jazz. Thuis draai ik nog maar weinig klassiek; ik vind dat er niet veel van overblijft. Het huwelijk, de chemie tussen de verschillende componenten blijft altijd een verrassing heb ik gemerkt. Groeten van een liefhebber van popmuziek uit de jarebn '70 Link to comment Share on other sites More sharing options...
edwin16 Posted 8 september 2009 Report Share Posted 8 september 2009 OKE het is een Jazzplaat, maar dat maakt voor de rechtgeaarde audiofiel HEAR niets uit, als het maar top klinkt! Alsof jazz een inferieure muzieksoort zou zijn: ik ken heel veel jazzopnamen die geweldig klinken zowel muzikaal als qua opname. Bij popmuziek is de zoektocht naar goede opnamen een stuk moeilijker volgens mij. Wordt dit niet een ander topic? Echtere muziek (instrumenten) komt gewoon beter op de plaat ! Vandaar dat ik POP muziek ook minder interessant vind om op een goede set te beluisteren. Dat luister ik wel in de auto. Thuis liever mooie acoustische gitaren, mooie zang, blues, jazz. Muziek waarvoor je gaat zitten. Popmuziek valt daar niet onder als u begrijpt wat ik bedoel, uiteraard kan ik ook niet leven zonder popmuziek. @goodtube: Hoezo is popmuziek geen muziek waarvoor je gaat zitten? Ken je alle popmuziek dan? Ik begrijp ook niet wat je hiermee bedoelt. Ik hoop dat dit een persoonlijke mening van je is. Ik ben het hierin heel erg eens met Harbeth, je gaat met uitspraken zoals hierboven veel mensen op hun tenen staan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Richard 2 Posted 8 september 2009 Report Share Posted 8 september 2009 De opmerkingen van Goodtube onderschrijf ik wel, maar je gaat al snel mensen op de tenen staan als je vertelt dat veel popmuziek niet zo geschikt is om audiocomponenten te beoordelen.Voor mensen die van popmuziek houden is popmuziek uitstekend geschikt is om audiocomponenten te beoordelen. Voor mensen die van klassiek houden is klassiek uitstekend geschikt is om audiocomponenten te beoordelen. Voor mensen die van jazz houden is jazz uitstekend geschikt is om audiocomponenten te beoordelen. Je moet audiocomponenten beoordelen met muziek waar je van houdt en die je het beste kent. Als een gekozen installatie ook leuk klinkt met andere muziek is dan mooi meegenomen maar niet het belangrijkste. En de installatie die alle muzieksoorten perfect weergeeft bestaat niet, je moet dus op zoek naar het voor jou optimale compromis. Ik zie een liefhebber van rock of metal dus geen Naim installatie aanschaffen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
goodtube Posted 8 september 2009 Report Share Posted 8 september 2009 Beter lezen. Ik zeg er immers bij dat ik niet zonder POP muziek zou kunnen leven. Maar POP muziek stelt veel mindere eisen aan de installatie. Veel meer middle of the road. En uiteraard kun je nog steeds een installatie goed beoordelen op bijvoorbeeld Private Investigations, en dat was ooit POP. Als POP muziek goed klinkt thuis, zou Jazz, blues, acoustische en klassieke muziek wel eens flink door de mand kunnen vallen. Hoe dat komt? POP muziek gaat juist goed op installaties die lekker kleuren, lekker veel bass en trebble toevoegen. En klinkt misschien te saai op de betere installaties, die van nature niet teveel (eigenlijk niets) aan hoog/laag willen toevoegen. Vergeet niet dat POP muziek ook commerci Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts