Jump to content

neem Naim

Harbeth
 Share

Recommended Posts

Musfed verwoordt het aardig. Naim raakt je of raakt je niet. Heel lang geleden liep ik ook eens bij Rinsma in Lippenhuizen binnen. Ik was op zoek naar andere speakers. Hij dirigeerde me een luisterkamer binnen en liet me muziek beleven zoals ik dat nog nooit gedaan had. Impulsief kocht ik de speakers en reed naar huis. Maar thuis combineerde het totaal niet niet met mijn toenamlige set. Dat krijg je van impulsief aankopen! De vraag rees of ik de speakers moest terugbrengen of de CD-versterker combinatie moest kopen die ik bij Rinsma had gehoord. Dat laatste heb ik gedaan en vanaf dat moment was ik verslaafd aan Naim, want dat bleek het te zijn. Door de jaren heen hebben heel veel combinaties bij in de kamer gestaan. Voor m'n gevoel ben ik nu klaar. De Linn Lp12, Aro tonearm, Dynavector XX2, Armageddon, Superline+Hicap, Nac52, supercap, Nap135's op Diapason Karis is zo ongelofelijk mooi! Ik heb er zelfs m'n cd-speler voor verkocht. Natuurlijk luister ik nog veel naar andere sets, bij andere mensen en in audiozaken. Vaak denk ik, oei dat is mooi, veel mooier dan ik thuis heb. Maar wanneer ik dan thuis kom ben ik des te blijer met m'n eigen set ...

Ik heb de "oude" olive lijn met DIN aansluitingen. Inderdaad eigenzinnig zowel in aansluitingen als in geluid.

Het gaat Naim er niet om om een zo goed mogelijk audiofiele prestatie neer te zetten. Wel om je muziek te laten beleven. In combinatie met Naim speakers levert de apparatuur een "forward" presentatie op. Ik vind dat minder mooi.

Met de keuze van de luidspeker is veel te bereiken. Al heb ik ook wel luidsprekers gehoord die de Naim sound doodmaken. Een fraaie combinatie vind ik die met Sonics speakers. Ik ben geen liefhebber van de combinatie met Neat en Spendor. Al wordt dit wel als een gangbare combinatie gezien.

just my 2cents

Met de keuze van de luidspeker is veel te bereiken. Al heb ik ook wel luidsprekers gehoord die de Naim sound doodmaken. Een fraaie combinatie vind ik die met Sonics speakers.

Prachtige combinatie, met die Sonics speakers. In de demo-opstelling bij Hanze stonden ze ook. Maar het viel thuis, met de Totems, beslist niet tegen, integendeel. Overigens had ik dan de speler gewoon kunnen terugbrengen, geld terug.

Die Sonics vind ik een prachtige luidspreker. Het maakt wel een groot verschil of er met of zonder frontjes geluisterd word. M

Heren,

Ik heb me ooit (10 jaar geleden) een keer laten verleiden tot het luisteren naar NAIM. Ik was toen niet onder de indruk. Behoorlijk In yer face om het zomaar te zeggen....

Ondertussen is er veel gebeurt... er werd een nwe serie gelanceer (de 5 serie). Die vond ik toch wel erg mooi. Opnieuw luisteren dus... en het geluid klonk in mijn beleving een stuk relaxter.

En nu staat er alweer een jaar of zes een NAIM set in huis. En het leuke van het merk is dat het volledig te upgraden is. Een voorversterker of een cd speler is upgradable met diverse soorten voedingen. De uitwisselbaarheid met de oude series is ook prima en er zitten tegenwoordig ook vaak tulpaansluitingen op de achterzijde (hoeft voor mij niet).

Luisteren is hierbij wel een must! Ik vind dat je met de upgrades ongelooflijke effecten kunt bereiken. En die moet je bij het opbouwen van je set wel meewegen. Het NAIM-forum op hun eigen website staat hier bommetje vol mee met meningen en discussies. leuk om te lezen

Ik heb er trouwens een setje monitor audio speakers op staan (Studio 12). En dat geeft al met al een heel neutraal, maar toch warm en ritmisch geluid. Cd's die wat killetjes zijn opgenomen klinken ook nog steeds killetjes. Dus imo voegt de set niet al te veel aan het geluid toe.

En zoals eerder gezegd... het geeft MIJ in ieder geval regelmatig kippenvel. Ik heb pas een set netkabels van Hanze toegevoegd en daar wordt ik ook wel vrolijk van!! Kleine investering maar een positief effect...

Kortom mijn advies: luister naar NAIM, neem een NAIM en blijf luisteren naar NAIM ;-)

Greetz

Frank

[...]

En zoals eerder gezegd... het geeft MIJ in ieder geval regelmatig kippenvel. Ik heb pas een set netkabels van Hanze toegevoegd en daar wordt ik ook wel vrolijk van!! Kleine investering maar een positief effect...

[...]

Bedoel je Hanzehifi in Zwolle?

Leuk om dat te horen. Ben zelf nog helemaal niet overtuigd dat dat soort dingen (zoveel) uitmaken.

M :ph34r: rc

De best hoorbare upgrade in mijn Naim-set was tevens de goedkoopste:

Ik heb een stel gewone computer-netsnoeren bij elkaar gezocht en alle snoeren qua lengte precies zo lang afgesneden dat ik alle apparaten in de set precies kon aansluiten (= overwegend best wel kort qua snoerlengte). Alle snoeren heb ik door de openingen gestoken van een grijze kabeldoos.

Daarna heb ik alle apparaatstekkers zo uitgemeten dat ik "alle linksbovenaansluitingen" bij elkaar had, idem met "middenonder" en "rechtsboven" (dus gewoon phase, aarde en nul, conform de Naim gebruiksaanwijzing).

Daarbij heb ik resp. Phase, aarde en nul toegevoegd van een fatsoenlijk (ook op maat ingekort) netsnoer met randaardestekker EN een extra netsnoer dat naar een los 4 x randaardewandcontactdoos loopt (voor de overige apparaten). Alle flexibele koperdraden heb ik per draadtype getwist (in elkaar gedraaid), vertind, op 1 cm afgeknipt en er een ouderwetse draailasdop op gedraaid. In elk snoer lag als trekontlasting een knoop en vervolgens heb ik het deksel op de lasdoos gedraaied en klaar was ik. Nog even bij

De best hoorbare upgrade in mijn Naim-set was tevens de goedkoopste

Wat je uitvoerig beschrijft met de stroomvoorziening heb ik ook gedaan. Je kan dit soort oplossingen ook kopen in GB, dan heet het een Graham's Hydra. Ik kan alleen onderschrijven wat de effecten zijn.

http://www.grahams.co.uk/shop/media/gbu0/p...rda_leads_M.jpg voor een plaatje

Hoi Mark,

Klopt! bedoel inderdaad Hanze Hifi in Zwolle...

Ik geloofde het eigenlijk ook niet echt. Ze geven daar ook een niet goed geld terug garantie. Overigens rolde ik wel van mijn stoel van verbazing toen ik mijn hele set voorzien had van die kabels en ik alle polariteiten juist had ingericht. Dat klonk werkelijk waar te slecht voor woorden.... ik dacht dat ik mijn speakers in tegenfase had staan. Dat was niet het geval...

Iets waar ik ook niet in geloofde: Een kabel die moet inspelen; laat me niet lachen...

Maar goed. na een uurtje of 10 spelen klinkt het al beter en dan na twee weken klinkt het opeens stukken beter. Testje gedaan na nog een paar weken en...

Meer balans tussen links en rechts maar vooral meer kippenvel... Ik hoor zelf niet veel meer details ofzo...

Ik ga ook nog eens kijken naar de plug in de meterkast.... wellicht dat ik ook eens probeer het recept voor de DIY powergel te maken...

Ik heb het idee dat muziek 'savonds ook beter klinkt doordat je minder afgeleid bent door van alles en nog wat. Als je het licht uitdoet, zie je de speakers niet meer waardoor het visueel beter loskomt (is mijn filosofie...) en met deze uitspraak krijg ik waarschijnlijk weer heel audiofiel nederland over me heen ;-)

Nu effe eten, de kids naar bed en weer lekker platen draaien.... in het donker :ph34r:

Greetz

Frank

Hoi Mark,

Klopt! bedoel inderdaad Hanze Hifi in Zwolle...

Ik geloofde het eigenlijk ook niet echt. Ze geven daar ook een niet goed geld terug garantie. Overigens rolde ik wel van mijn stoel van verbazing toen ik mijn hele set voorzien had van die kabels en ik alle polariteiten juist had ingericht. Dat klonk werkelijk waar te slecht voor woorden.... ik dacht dat ik mijn speakers in tegenfase had staan. Dat was niet het geval...

Iets waar ik ook niet in geloofde: Een kabel die moet inspelen; laat me niet lachen...

Maar goed. na een uurtje of 10 spelen klinkt het al beter en dan na twee weken klinkt het opeens stukken beter. Testje gedaan na nog een paar weken en...

Meer balans tussen links en rechts maar vooral meer kippenvel... Ik hoor zelf niet veel meer details ofzo...

Ik ga ook nog eens kijken naar de plug in de meterkast.... wellicht dat ik ook eens probeer het recept voor de DIY powergel te maken...

Ik heb het idee dat muziek 'savonds ook beter klinkt doordat je minder afgeleid bent door van alles en nog wat. Als je het licht uitdoet, zie je de speakers niet meer waardoor het visueel beter loskomt (is mijn filosofie...) en met deze uitspraak krijg ik waarschijnlijk weer heel audiofiel nederland over me heen ;-)

Nu effe eten, de kids naar bed en weer lekker platen draaien.... in het donker :ph34r:

Greetz

Frank

Ja, dat is het beste, in het donker. Ik doe dat ook graag, met een glaasje erbij, maar dat leidt af, want je bent er af en toe naar op zoek.

Bij Hanzehifi heb ik mijn versterker gekocht, en sindsdien krijg ik hun nieuwsbrief, die ik erg kan waarderen. Het is de enige winkel waar ik wat kocht die dat doet. Hoelang mocht je eigenlijk proberen? Als het zo lang duurt voor het ingespeeld is, moet dat een behoorlijke termijn zijn.

Wel grappig dat inspelen. Weer zoiets wat we niet snappen.

O ja, die polariteit: moet je niet juist zorgen voor een zo klein mogelijk potentiaalverschil tussen de kast (min) van een apparaat en de phase? Ik kwam dat tegen in een heel oud draadje hier. Ik zou het nog eens moeten opsnorren, want ik geloof niet dat ik het helemaal goed zeg.

Het lijkt me vrij logisch dat je in het donker beter kunt luisteren. Je hebt de (voor de meeste mensen) belangrijkste zintuig uitgezet (dus blijft er meer cpu power over voor het gehoor :) )

En je wordt minder afgeleid.

Btw http://www.audiopaul.nl/set/polariteit.html

Het lijkt me vrij logisch dat je in het donker beter kunt luisteren. Je hebt de (voor de meeste mensen) belangrijkste zintuig uitgezet (dus blijft er meer cpu power over voor het gehoor :) )

En je wordt minder afgeleid.

Btw http://www.audiopaul.nl/set/polariteit.html

Bedankt voor die link.

Dat is wat ik bedoel.

Het wordt de hoogste tijd dat ik een voltmeter o.i.d. aanschaf

Dat over die polariteit sluit trouwens helemaal aan bij mijn eerdere verhaal, omdat Naim zeer consentieus omgaat met aarding en netvoedngen: waar door de diverse merken heen de plaats van de phase op de net-entree (apparaat-sterkker) niet uniform wordt gehanteeerd, is dat bij Naim w

O ja, die polariteit: moet je niet juist zorgen voor een zo klein mogelijk potentiaalverschil tussen de kast (min) van een apparaat en de phase?
Zo min mogelijk verschil tussen de massa van de kast en de randaarde (mits dat apparaat geen ingebouwd netfilter heeft). Dit doe je bijvoorbeeld bij de voorversterker of versterker.

Vervolgens vergelijk je het potentiaalverschil tussen de (voor)versterker en de andere aangesloten apparaten.

Dit moet je doen zonder interlinks tussen de apparaten en zonder dat een van de apparaten op de randaarde zijn aangesloten.

• 2 months later...
Van wat ik heb gehoord (van luisteren, niet horen zeggen) heeft Naim een wat directe klank.

Een eigenaar omschreef het zo:

"Ik luister naar Garage, post-punk, Indie. Dat is niet mooi, niet audiofiel verantwoord. Dat is in een slaapkamertje in elkaar geknutseld. Wat moet ik met een high-end set? Het moet KNALLEN. Alsof ik zelf zit te spelen, gieren moet het."

En dat doet het dan ook wel.

Betekent "audiofiel verantwoord" niet dat je met de afluisterapparatuur zo nauwkeurig mogelijk de opnamesituatie probeert na te bootsen? En als iets in een rammelige schuur op oude rommel is opgenomen wil ik dat zo nauwkeurig mogelijk horen in mijn woonkamer.

Daarbij komt ook nog eens dat de zgn. "audiofiel verantwoorde" opnames in 99,99% van de gevallen oersaaie muziek is waar absoluut niet naar te luisteren valt. Zo'n Jennifer Warnes CD die ongetwijfeld heel goed is opgenomen maar waar verder kraak noch smaak aan zit.

Zo'n Jennifer Warnes CD die ongetwijfeld heel goed is opgenomen maar waar verder kraak noch smaak aan zit.

e35759gjmb9.jpg

Famous Blue Raincoat...heel mooi. Zo zie je maar weer dat de muziek van de een, de herrie van de ander is, en dat over smaak niet valt te twisten.