Jump to content

Reviews

Jitze
 Share

Recommended Posts

Via de site " Taalpost " een verwijzing aangereikt gekregen die bij zowel het lezen als het schrijven van recensies van groot nut kan zijn.

http://www.vaagtaal.nl/

Ik denk dat veel mensen eerst zouden moeten beginnen met fatsoenlijk Nederlands te schrijven. Met name op internetfora (zeker niet alleen Hear; het valt hier nog mee) zie ik zo veel fouten. Vooral werkwoorden die verkeerd vervoegd worden en een veel te hoogfrequent gebruik van de spatietoets. Zie hiervoor ook http://www.nu.nl/column-dinsdag/1902343/ta...-doen-pijn.html en http://www.spatiegebruik.nl :D

Ha, da's echt iets voor mij! :D

Maar inderdaad Henrie, hear valt het erg mee, ik vind dat de meeste mensen hier netjes schrijven.

maar er zijn er natuurlijk wel een paar die er te weinig aandacht aan besteden dat zie je voor al op andere forums ,ik ben dat 'telegramstijl' gaan noemen want het gaat maar achter elkaar door je weet niet wanneer een zin ophoudt en de volgende begind dat is voor al storend als ze een vraag stellen.

'hallo ik heb hier een takkiyakki hoomcinnema set maar ik wil meer bass kan ik de supwoover op een andere versterker aan sluiten zodat ik meer bass krijg alvast bedankt.'

:rolleyes: zo, me effe lekker kunnen afreageren.. :D

"Vaagtaal is het gebruik van woorden en uitdrukkingen die onduidelijk, dubbelzinnig, misleidend, overbodig of storend zijn."

Zoals wel vaker worden in de reacties vorm en inhoud verward, schrijft iemand een verhaal dat hout snijdt, kan de vorm hooguit verwarrend werken, het stuk lastiger leesbaar maken, deugt de inhoud niet, maakt een voorbeeldig taalgebruik dit niet goed.

Als we recensies, advertenties en andere reclame uitingen eens op inhoud gaan wegen, komen we nogal wat vage taal tegen, uit de lucht gegrepen beweringen, spielerei met - niet relevante - cijfertjes, interpretaties van cijfers op een misleidende wijze.

Sommige beweringen - hoe onzinnig ook - blijken voet aan de grond te krijgen en verheven te worden tot " waarheid " , een mooi voorbeeld hiervan vind ik nog steeds de kreet van Linn dat de bron het meest belangrijk is in een installatie.

Dit lijkt heel erg logisch, maar enig nadenken doet toch de vraag rijzen wat je aan een goede bron hebt als de rest van de installatie de kwaliteit hiervan niet weet weer te geven, omgekeerd heb je ook niets aan goede luidsprekers als een van de andere componenten niet in staat is een goed signaal te leveren.

Wel blijft het een formidabele prestatie van een fabrikant om de aandacht te vestigen op een eigen product, ze maakten toentertijd uitsluitend platenspelers :rolleyes: