fenton Posted 29 mei 2003 Report Share Posted 29 mei 2003 Hallo allemaal, ik ben dus nog niet zo lang bezig met audio en heb me vorige week een paar niet onaardige luidsprekers gekocht, nu kan ik deze bi-wiren, dat zou ik graag doen, ik heb ongeveer een idee hoe het moet gebeuren, maar ik ben niet zeker, want moet ik verchillende kabel gebruiken voor laag/hoog?? welke aansluiting is hoog, welke laag??, dus als iemand me in details zou kunnen uitleggen hoe eraan te beginnen zou ik heel dankbaar zijn grtz Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alco Posted 29 mei 2003 Report Share Posted 29 mei 2003 Ik zou bij voorkeur dezelfde kabels gebruiken. De bovenste aansluitingen zijn voor 't hoog, de onderste voor 't laag. Persoonlijk zou ik er liever voor kiezen om 't metalen plaatje (al dan niet verguld) te verwijderen en deze te vervangen door 2 zeer korte stukjes kwaliteitskabel. Dit geeft al een enorme verbetering (te vergelijken met de bi-wire verbetering) en scheelt een boel kabelspaghetti, en is uiteraard een stuk goedkoper! (en makkelijker even uit te proberen) Als je 1 paar luidspreker uitgangen op je versterker hebt, kun je 't beste gebruik maken van banaanstekker, waarbij je zowel aan de zijkant als aan de achterkant weer een kabel/stekker in kunt bevestigen. Zo gaan er dus 2 kabels per versterker-uitgang naar een speaker toe. Succes. Groeten, Alco Link to comment Share on other sites More sharing options...
fenton Posted 29 mei 2003 Author Report Share Posted 29 mei 2003 Nee, ik denk alleen dat ik een verschil zal horen, of dit het geluid ten goede komt zal ik dan wel horen Link to comment Share on other sites More sharing options...
fenton Posted 29 mei 2003 Author Report Share Posted 29 mei 2003 ik heb ze zojuist gebi-wired met een simpele kabel. wat me meteen opviel was een rustiger klankbeeld en een betere gecontroleerde basweergave, dit zijn voorlopig de 2 enigste dingen die verbeterd zijn Link to comment Share on other sites More sharing options...
fenton Posted 29 mei 2003 Author Report Share Posted 29 mei 2003 nog iets opgemerkt: waar vroeger het orkest in een klein zaaltje zat, zitten ze nu in een grote orkestzaal Link to comment Share on other sites More sharing options...
seoman Posted 29 mei 2003 Report Share Posted 29 mei 2003 Geplaatst door fenton:nog iets opgemerkt: waar vroeger het orkest in een klein zaaltje zat, zitten ze nu in een grote orkestzaal De vergroting van de ruimtelijkheid heb ik ook gemerkt. Ik heb eerst coax gebruikt voor 't hoog, 2 masieve kernen. Dat klonk ook goed (en is lekker goedkoop). Nus heb ik de triple TNTs. >>zie hier<< Link to comment Share on other sites More sharing options...
John Posted 29 mei 2003 Report Share Posted 29 mei 2003 Geplaatst door Ome Henk:Mijn luidspreker kabel heeft aan de versterkerkant een single wire, maar aan de speakerkant een bi-wire. Wireworld noemt dit "discrete bi-wire". Hier een plaatje van de speakeraansluiting: De bovenste aansluiting is voor het mid/hoog en de onderste is voor het laag. Ik heb het nog nooit anders gezien. Je kunt proberen of verschillende kabels een beter effect hebben, maar ga daar niet vanuit. Ga er ook niet vanuit dat bi-wiring sowiso een verbetering is. Ome Henk ........aan jouw is een fotograaf verloren gegaan ...... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edwin Snoek Posted 29 mei 2003 Report Share Posted 29 mei 2003 Geplaatst door Ome Henk: Da's al heel wat Er zijn genoeg mensen die met minder tevreden moeten zijn. Link to comment Share on other sites More sharing options...
fenton Posted 29 mei 2003 Author Report Share Posted 29 mei 2003 nog een vraagje, moet dat vergulde stukje daar tussen de 2 aansluitingen zitten om te bi-wiren, zoja, welk nut heeft dat dan? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alco Posted 29 mei 2003 Report Share Posted 29 mei 2003 nog een vraagje, moet dat vergulde stukje daar tussen de 2 aansluitingen zitten om te bi-wiren, zoja, welk nut heeft dat dan ? Nee, absoluut niet! Die 'vergulde' plaatjes (stripjes, stangetjes, whatever) dien je te verwijderen wanneer je gaat biwiren. Achterop de meeste luidsprekers, staat dat ook vermeld. Zoals ook op de foto van Ome Henk's foto te zien is. Mvg, Alco Link to comment Share on other sites More sharing options...
fenton Posted 29 mei 2003 Author Report Share Posted 29 mei 2003 d8 ik al, wat een geluk dat ik die verwijdert had Link to comment Share on other sites More sharing options...
Wesley Posted 1 juni 2003 Report Share Posted 1 juni 2003 Mocht je toch besluiten om enkele bedrading te gebruiken, dan is dit misschien een oplossing. Dit zijn mij speaker aansluitingen van WBT kijk hoe de verbinding tussen beide terminals in elkaar steekt zeer handig en heel effectief. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alco Posted 1 juni 2003 Report Share Posted 1 juni 2003 Dat kan echter alleen wanneer de beide aansluitingen recht onder elkaar zitten. In veel gevallen is dat niet zo. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Wesley Posted 1 juni 2003 Report Share Posted 1 juni 2003 Geplaatst door Alco:Dat kan echter alleen wanneer de beide aansluitingen recht onder elkaar zitten. In veel gevallen is dat niet zo. Helemaal mee eens alco, het was maar een voorbeeld, op mij speakers zat het ook niet standaard, aangezien ik alles van wbt heb moesten de speakers er ook aan geloven, nieuwe speakers dus kon het meteen vanaf de fabriek er op laten monteren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Wesley Posted 1 juni 2003 Report Share Posted 1 juni 2003 Geplaatst door Ome Henk: Waarom heb je eerst het hoog aangesloten De MEESTEN "doen" nl. eerst het laag met een bruggetje naar het mid/hoog... meestal sluit ik het ook zo aan, maar blijft toch eigenlijk hetzelfde of niet?? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Wesley Posted 1 juni 2003 Report Share Posted 1 juni 2003 Geplaatst door Ome Henk: Ik zou het niet weten Ik constateer het "gewoon". Daarbij lijkt mij het gemakkelijker om met het laag te beginnen, aangezien je kabel (meestal) vanaf de grond omhoog moet en dus eerst de laagaansluiting tegenkomt. Moest er eigenlijk bij zeggen dat de speaker terminals verkeerom gemonteert zitten zoals je kan zien moet het speakerdraad ervan bovenaf in gedaan worden, en dat is dus niet de bedoeling, het probleem is reeds verholpen en de kabel zit nu op de onderste Link to comment Share on other sites More sharing options...
vladimir Posted 13 mei 2008 Report Share Posted 13 mei 2008 Hoe bi-wiren? Vooreerst neem je de brug weg die de twee terminals van je speaker verbindt. Je vervindt de twee positieve aansluitbussen van je speaker met met de positieve luidsprekeruitgang van de versterker,hetzelfde doe je met de negatieve.De polariteit is belangrijk want bij een verkeerde polariteit zal de klank vervormd zijn (wegvallen van de bassen).Elektrotechnisch gezien heeft bi-wiring geen zin.De splitsing van de hoge en lage tonen gebeurt nog steeds door het wisselfilter. De idee van bi-wiring berust op het het foute denkbeeld dat hoge en lage tonen niet door Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest KT88 Posted 13 mei 2008 Report Share Posted 13 mei 2008 Oboema, Hebt U nog meer te melden dan dit ene verhaaltje en daarbij zeer oude topics onhoog te schoppen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts