Jump to content

Toppers...

WanFie
 Share

Recommended Posts

Guest kikkervisje
Er zijn kennelijk een aantal Elpees waar liefhebbers topprijzen voor willen betalen.

Voor oude direct gesneden platen bijvoorbeeld, worden soms prijzen van

Guest tubejack
Er zijn kennelijk een aantal Elpees waar liefhebbers topprijzen voor willen betalen.

Niet zo'n handig Topic Hans, drijft alleen maar de prijs onnodig op :(

Wat zijn jullie "collectors items" , en hoe zijn jullie er aan gekomen..??

Een misprint Kate Bush CD waar een vioolconcert van Katchaturian / Perlman op staat. Gewoon in de winkel voor de normale prijs gekocht, waarde$, geen idee.

Verder heb ik een voorliefde voor LP's geprint in kleine oplage (max 500 st) met handgemaakte hoezen. Koop je gewoon on line voor normale prijzen. Er zijn een aantal subcultuur genres waar dit "veel" gedaan wordt. Waarde$, geen idee.

the beatles

s261630.jpg

Parlophone DS 018 / SCBP 1013

Special release by Dutch Book/Record Club in 1968.

the beatles in italy mono

The_Beatles_Italy.jpg

en nog een paar mis persingen

valse let it be elpee

lennon & plastic ono band met op b kant heel andere artiest

en nog een paar ( nadeel is dt je ze wel bewaart en dan ook dubbel hebt ,want de goede elpee koop je per slot ook )

maar ik merkte altijd mijn elpees en hoezen met een dikkie edding stift

en de hoezen zijn door de jaren niet mint meer :lol:

Mijn direct cut Elpees:

Discovered Again, Dave Crusin, op Sheffield.

Lincoln Mayorga, volume III, Sheffield

The Sheffield Track record, Rock instr. Tracks, div. art. Sheffield

The Sheffield drum record, Jim Keltner-Ron Tutt, Sheffield

I've got the music in me,Thelma Houston, Sheffield

Yesterday and today, Buddy Speicher and Friends, Direct disc

Moonlight serenade, Ray Brown en Laurinda Almeida, Jeton.

Together Again for the first time, Mel Torme and Buddy Rich, Gryphon

Pavanne pour une infante defunte, LA4, EW

En een herpersing van zo'n direct cut plaat, maar die zal wel nooit waarde krijgen omdat de opname niet zo best en tegelijkertijd onbekend is.

After Midnight, The McNeely-Levin-Skinnerband, Sheffield.

Dan nog wat moderner audiofiele opnamen (zoals Burmester, STS), maar daar moet ik denk nog 20 jaar op wachten voordat die wat waard worden.

Ik denk trouwens dat ik er weinig aan heb dat die platen veel waard zijn... ik verkoop ze toch niet... Bovendien heb ik er enkele gekregen, die verkopen is dan helemaal "lullig".

Ik zoek de oude plaat van Dave Brubeck met "Take Five" erop. Liefst geen herpersing, die zijn er n.l. zat. De orginele heeft voor mij meer nostalgische waarde.

Dan zijn er in m'n verzameling zeker platen die waarde hebben, maar waarvan ik het niet weet. Veel platenhandelaren gelukkig ook niet, anders waren b.v. bovenstaande platen nooit in m'n kast gekomen ;) .

@kikkervisje...

Nee, ik werk voorlopig nog gewoon bij 'n baas.

:)

Ik zoek de oude plaat van Dave Brubeck met "Take Five" erop.

Liefst geen herpersing, die zijn er n.l. zat. De orginele heeft voor mij meer nostalgische waarde.

Voila: De originele 6 eye mono persing! de stereo dateert van later. ;)

Voor mij liever de stereo versie...

Liefst geen herpersing, die zijn er n.l. zat. De orginele heeft voor mij meer nostalgische waarde.

De stereo is ook niet moeilijk te krijgen, wordt op ebay vaak aangeboden. Deze mono versie heeft als grading vg en dat is vaak van twijfelachtige kwaliteit. Ik ga altijd voor nm of m.

De herpersing die ik heb is wel van uitzonderlijke kwaliteit. 200 gram. maar die heb je bij mij al eens beluisterd.

De stereo is ook niet moeilijk te krijgen, wordt op ebay vaak aangeboden. Deze mono versie heeft als grading vg en dat is vaak van twijfelachtige kwaliteit. Ik ga altijd voor nm of m.

De herpersing die ik heb is wel van uitzonderlijke kwaliteit. 200 gram. maar die heb je bij mij al eens beluisterd.

Je kent me h

In mijn genre (jazz, klassiek) zijn er zeker ook van die onbetaalbare items. Bijna alle originele bluenotes uit de jaren 60 van goede kwaliteit kosten nu een godsvermogen. Herpersingen zijn vaak zoveel slechter. En jazz liefhebbers uit die periode waren meestal niet zuinig op hun platen, dus het aanbod is beperkt.

Ook klassieke opnames kunnen zeer prijzig zijn. Columbia Sax, Decca WB 1st ed. etc. Zeker geldt dat voor zeer gewilde artiesten zoals Milstein, Ida Haendel. Echte verzamelaars objecten.

Er is echter ook op Ebay nog veel te koop van perfecte kwaliteit tegen zeer redelijke prijzen. Philips rood/zilver label ringen gekruist, first ed. zijn zeer betaalbaar meestal. Leukste is natuurlijk deze voor 1 euro uit de platenbak te vissen. Heerlijk gevoel :D

Gelukkig houd ik van componisten waar niet zo'n grote vraag naar is, zoals Bartok, Britten. Ik zal dan ook geen enkele moeite doen anderen ervan te overtuigen dat dit geweldige muziek is. Drijft de prijs alleen maar op <_<

Een van mijn mooiste lp verzamelingen zijn alle Philips opnames uit de jaren zestig/zeventig van het Quartetto Italiano. Ik heb inmiddels alle uitgaven, de meeste 1st ed. Ongeveer 35 lp's in onberispelijke staat en twee jaar over gedaan om die bij elkaar te sprokkelen. Maximaal 10 euro voor betaald per lp, meestal veel minder. Mijn advies: kopen als je van strijkkwartetten houdt. Drijf de prijs maar op :D

Gelukkig houd ik van componisten waar niet zo'n grote vraag naar is, zoals Bartok, Britten. Ik zal dan ook geen enkele moeite doen anderen ervan te overtuigen dat dit geweldige muziek is. Drijft de prijs alleen maar op <_<

Een van mijn mooiste lp verzamelingen zijn alle Philips opnames uit de jaren zestig/zeventig van het Quartetto Italiano. Ik heb inmiddels alle uitgaven, de meeste 1st ed. Ongeveer 35 lp's in onberispelijke staat en twee jaar over gedaan om die bij elkaar te sprokkelen. Maximaal 10 euro voor betaald per lp, meestal veel minder. Mijn advies: kopen als je van strijkkwartetten houdt. Drijf de prijs maar op :D

Kennelijk is klassiek toch minder in trek bij de "topprijsbetalers". Ik vind bij de "dure" elpees weinig klassiek, meestal is het Jazz...

Kennelijk is klassiek toch minder in trek bij de "topprijsbetalers". Ik vind bij de "dure" elpees weinig klassiek, meestal is het Jazz...

Nou, minder.Kijk hier eens

Deze site geeft een overzicht van prijzen ,gehaald op Ebay

Ik denk niet dat ik veel toppers in mijn verzameling heb. Ik ben vinylliefhebber puur omdat het muzikale resultaat me bevalt en omdat ik platen draaien leuk vind. Ik zou wel meer goed aanbod kunnen gebruiken.

Hee, bedankt voor die link, was die site vergeten.

This item is in mint condition and the discs have never been played. The package was only opened to verify that all four signatures are present.

:blink: Pure verzamelaars, of gewoon speculateurs.. Nooit gedraaid, ik vraag u af, meneer Sonneberreg..

Martzy, Kogan dat zijn echt violisten voor verzamelaars: wat een prijzen!

Dat je uit moet kijken met deze ebay lijst is mij duidelijk. De door mij verzamelde philips lp's met het Quartetto Italiano staan op deze lijst tussen de 50 en 100 dollar. Blijkbaar ooit een keer voor betaald. Huidige prijzen zijn veel lager. Dus laat je niet gek maken.

Guest kikkervisje
De door mij verzamelde philips lp's met het Quartetto Italiano staan op deze lijst tussen de 50 en 100 dollar.

Blijkbaar ooit een keer voor betaald.

Huidige prijzen zijn veel lager.

Dus laat je niet gek maken.

Ja, laat je niet gek maken!

Prijzen zijn slechts op 2 dingen gebaseerd: Hebberigheid! van zowel verkoper als adspirant koper & de beschikbaarheid ( vraag & aanbod).

Eigenlijk de waan van het moment dus.

De ware liefhebber spreekt niet over geld doch over zijn favoriete muziek. ;)

Ik zoek de oude plaat van Dave Brubeck met "Take Five" erop. Liefst geen herpersing, die zijn er n.l. zat. De orginele heeft voor mij meer nostalgische waarde.

dat is die met de witte hoes take five live ?

Dave Brubeck - Take Five Live (Jazz Music Yesterday (It) JMY 1001-2)

Paul Desmond Dave Brubeck Gene Wright Joe Morello

Juan-les-Pins, France, July 22, 1967

One Moment

Mexican Folk Song

Blues For Joe

Take Five

Take The "A" Train

De door mij verzamelde philips lp's met het Quartetto Italiano staan op deze lijst tussen de 50 en 100 dollar.

Blijkbaar ooit een keer voor betaald.

Huidige prijzen zijn veel lager.

Dus laat je niet gek maken.

Ja, laat je niet gek maken!

Prijzen zijn slechts op 2 dingen gebaseerd: Hebberigheid! van zowel verkoper als adspirant koper & de beschikbaarheid ( vraag & aanbod).

Eigenlijk de waan van het moment dus.

De ware liefhebber spreekt niet over geld doch over zijn favoriete muziek. ;)

Ik kijk er iets genuanceerder tegen aan.

Eigenlijk alleen bij "klassieke" muziek zijn er van muziekstukken honderden opnames met allemaal verschillende interpretaties. Er zijn liefhebbers die graag de mooiste uitvoering van een stuk willen hebben. Dat is dan "favoriete" muziek. Als dat toevallig een oudere opname is (schaars dus) dan is de vraag groter dan het aanbod. Het zijn vaak unieke uitgaven. Als je dan ook nog audio liefhebber bent en graag ook geluidstechnisch de mooiste opname van dat stuk wilt (herpersingen zijn meestal minder van kwaliteit) is dat vaak een vroege/eerste persing. Sommige labels zijn wat dat betreft echt uniek. Onvoorstelbaar hoe goed er vroeger en met zorg werd geproduceerd.

Je financiele status bepaalt dan vervolgens hoe ver je wilt gaan in de prijs die je ervoor wilt betalen. Er zijn namelijk meer liefhebbers dan lp's. Dat leidt soms tot exorbitante prijzen van 1500 euro voor een lp, maar meestal is de eigenaar daarvan voor een paar dubbeltjes in het bezit ervan gekomen. Natuurlijk zijn er ook echte verzamelaars die verzamelen voor de heb en niet voor het draaien van de muziek. Gelijk verzamelaars van oldtimer auto's die er niet in rijden. Dat drijft de prijs wel op, haak ik af.

Ik heb die exorbitante prijzen er niet voor over. Vind het leuker om iets wat in die richting van uniek gaat voor een klein prijsje op de kop te tikken en ik geef alleen maar aan dat dit nog zeker mogelijk is, ook op Ebay, zeker in de platenbak van de tweede hands platenwinkel.

dat is die met de witte hoes take five live ?

Dave Brubeck - Take Five Live (Jazz Music Yesterday (It) JMY 1001-2)

Paul Desmond Dave Brubeck Gene Wright Joe Morello

Juan-les-Pins, France, July 22, 1967

One Moment

Mexican Folk Song

Blues For Joe

Take Five

Take The "A" Train

Nee.

Het is Time Out uit 1959