Jump to content

muzieksmaak en intelligentie

m44
 Share

Recommended Posts

Relationships of Music Preference with Perceived Intelligence,

Measured Intelligence and Mood State

People listen to music on a daily basis, whether it is in the car, on the radio, on a television commercial, in an elevator, or at a concert; music is ubiquitous. Rentfrow and Gosling

niet echt wetenschappelijk verantwoord maar wel leuk.

voorzichtig durf ik de conclusie te trekken dat mensen die kiezen voor de uitersten van muziek een hogere intelligentie zouden hebben. :P

die uitersten zit je al snel bij als je op hear komt gezien de geposte muziek.

de rock met daar tegenover folk,jazz,klassiek.

de top 40 muziek scoort eigenlijk het minst

wel staat er duidelijk dat liefhebbers van rebelse , complexe muziek zichzelf intelligent vinden :lol:

dus ik kan er niks aan doen ;)

Guest Kraus vonBentinck
wel staat er duidelijk dat liefhebbers van rebelse , complexe muziek zichzelf intelligent vinden :lol:

dus ik kan er niks aan doen ;)

Dat zijn altijd leuke :D . Eigenlijk is het ook logisch want dat zijn natuurlijk mensen die denken dat ze "het" beter weten. Ook vrij dom van mij om hear openlijk te bekennen liefhebber te zijn van Bob Dylan, de protestzanger.

Heb het (inderdaad onleesbare) stuk niet gelezen, maar het is blijkbaar weer een voorbeeld van een conclusie waar men op uit wil komen (?).

Net zoals veel jonge 'intelligentsia' met het ouder worden nog al eens wat verrechtsen (demografie lezerbestand Volkskrant vs NRC is daar blijk van), ben ik vaak tegengekomen dat voormalige liefhebbers van toentertijd prog/alt e.d., later toegeven meer waardering voor ongecompliceerde kwaliteitspop zijn gaan krijgen. Goeie ideeen, zeggingskracht, avontuur en uitdaging zitten niet perse in uitersten.

Maar it's a free world, en het getuigt meer van luisterintelligentie om zo veel mogelijk te proberen en daaruit de eigen voorkeur te distilleren dan je door een door cijfers gedreven indusrie in hun voorkeur te laten isoleren.

Ahum.

Heb het (inderdaad onleesbare) stuk niet gelezen, maar het is blijkbaar weer een voorbeeld van een conclusie waar men op uit wil komen (?).

Net zoals veel jonge 'intelligentsia' met het ouder worden nog al eens wat verrechtsen (demografie lezerbestand Volkskrant vs NRC is daar blijk van), ben ik vaak tegengekomen dat voormalige liefhebbers van toentertijd prog/alt e.d., later toegeven meer waardering voor ongecompliceerde kwaliteitspop zijn gaan krijgen. Goeie ideeen, zeggingskracht, avontuur en uitdaging zitten niet perse in uitersten.

Maar it's a free world, en het getuigt meer van luisterintelligentie om zo veel mogelijk te proberen en daaruit de eigen voorkeur te distilleren dan je door een door cijfers gedreven indusrie in hun voorkeur te laten isoleren.

Ahum.

zo zwart wit vind ik het stuk niet hoor.

het is niet wetenschappelijk vind ik , wel vermakelijk en had het ook geplaatst wanneer rock liefhebbers het IQ van een garnaal bleken te hebben.

een een brede smaak is leuk en helemaal oke maar verdieping in 1 stijl is net zo leuk interessant en belangrijk denk ik.

er is teveel muziek om overal verstand van te hebben

zo zwart wit vind ik het stuk niet hoor.

het is niet wetenschappelijk vind ik , wel vermakelijk en had het ook geplaatst wanneer rock liefhebbers het IQ van een garnaal bleken te hebben.

een een brede smaak is leuk en helemaal oke maar verdieping in 1 stijl is net zo leuk interessant en belangrijk denk ik.

er is teveel muziek om overal verstand van te hebben

Right, heb het nauwelijks gelezen (misschien had je er een linkie bij kunnen doen, het maakt wat tureluurs), maar begrijp nu hoe het is opgezet.

Het gaat er (denk ik) om uit te vogelen wat je wel of niet wilt, ongeacht de omvang of de vermeende kwaliteit van wat over blijft. Waardering is uiteindelijk vooral een gevoelskwestie, hoeveel (behulpzame) woorden en beoordelingen er naar anderen toe ook aan worden gewijd.

zo beter erik?

je luistert zeker weinig rebelse, complexe muziek :P;)

Da s beter Robin. :) Yep, mijn muziek is anders dan de muziek waar de als intelligent getesten hun feesten mee opfleuren. :huh:

Spido kan aan de bak om z'n contraire mening over Metal liefhebbers aannemelijk te houden. En de eigen snuggerheid een plek te geven. :lol:

Opmerkelijk dat er geen relatie tussen veronderstelde intelligentie en een soort muziek meer is, maar wel tussen daadwerkelijke intelligentie en die muziek.

ach ja

ik zie muziek meer als een gevoelsmatig iets.

een bepaalde trilling, resonantie van energie die iets aanvult wat je mist of versterkt wat je beleefd.

er zijn dombo's te vinden bij iedere muzieksoort.

zo valt het mij op dat wanneer ik naar een klassiek concert ga ( 1/2 x per jaar) en soms wat hele kleine lokale voorstellingen dat het publiek daar sociaal gezien nog veel te leren heeft.

gewoonweg niet opzij stappen als je erlangs wil, neerbuigend doen wanneer je in gesprek bent. in die gesprekken valt me met name op dat klassieke muziek als de enig echte muziek gezien word.

de rest is rotzooi of voer voor werkvolk dat bier drinkt en achterop de vuilnis wagen staat.

ga ik echter naar rock festivals staan mensen die ik spreek veel meer open voor alle soorten muziek. wat mijn vrienden kring ook bevestigd. zijn op 3 na allemaal metalheads maar hebben allemaal meerdere klassiek werken in de kast staan alsmede folk,blues,jazz en noem maar op..

maar dit is mijn ervaring en is zeker niet bedoeld als een absolute waarheid.

een andere observatie is dat mensen die niet van muziek houden ( ik heb collega's zat, echt waar) die allemaal dan ook een redelijk vastgeroest beeld van de wereld hebben en ik durf bijna het woord kortzichtig te gebruiken.

dat zijn vaak de televisie slurpers.

ik denk dat muziek iets met je doet wat nog niet nader omschreven kan worden. ik denk dat dit ook plaatsvind binnen de quantummechanica. dat er iets van informatie in de muziek word meegestuurd dat afkomstig is van de persoon die de noten speelt. en meer dan de noten en in welke volgorde of snelheid.

muziek is helend

en iedereen heeft een andere remedie nodig ;)

het occulte zegt dat het onkruid dat bij jou in de tuin groeit daar niet voor niets groeit. het zijn dan exact de planten (kruiden) die jij als bewoner nodig hebt.

zo werkt het ook met muziek. je hebt het nodig. en hetgeen je nodig hebt zet je aan.

jaja M44 is rijp voor opname denken jullie. :blink: maar denk er maar eens over na als je wilt B)

Guest Kraus vonBentinck
ach ja

........

jaja M44 is rijp voor opname denken jullie. :blink: maar denk er maar eens over na als je wilt B)

Dan kan men 90% van de mensheid wel opsluiten, die kennen allemaal dat mythisch denken ("alles is mogelijk") en de van elke logica gespeende associaties.

Enne .... volgens mij kent de natuur het begrip onkruid niet. Wel een mooi voorbeeld van dit soort denken dat zomaar verzint dat de natuur op mysterieuse wijze aanvult/compenseert wat door de cultuur wordt verstoord. (ook een onzinnige veronderstelling trouwens). Maar goed, er zijn zoveel mensen die een maar al te re

het occulte zegt dat het onkruid dat bij jou in de tuin groeit daar niet voor niets groeit. het zijn dan exact de planten (kruiden) die jij als bewoner nodig hebt.

Doornappel groeit er bij mij achter in de tuin het is niet uit te roeien

zal ik het dan toch nodig hebben :unsure:

http://www.drugsinfo.net/uitjebol/doornappel.htm

ach ja

........

Dan kan men 90% van de mensheid wel opsluiten, die kennen allemaal dat mythisch denken ("alles is mogelijk") en de van elke logica gespeende associaties.

Enne .... volgens mij kent de natuur het begrip onkruid niet. Wel een mooi voorbeeld van dit soort denken dat zomaar verzint dat de natuur op mysterieuse wijze aanvult/compenseert wat door de cultuur wordt verstoord. (ook een onzinnige veronderstelling trouwens). Maar goed, er zijn zoveel mensen die een maar al te re

valt onder de categorie van onderzoek dat wil aantonen dat negers beter zijn in sport. en dat blanken slimmer zijn dan zwarten. aziaten slimmer zijn dan blanken etc

altijd vrij belaste onderzoeken geweest. en wellicht terecht. ;)

Guest tubejack

Mooie afleidingsmanoeuvre M44! maar daar trap ik niet in, muzieksmaak en intelligentie hebben m.i. niets maar dan ook niets

met elkaar te maken, pure kul :eek: Wellicht een bedenksel van een hersenloze. :o

Ik ga met de meest uit een lopende mensen om sommige daarvan vind ik

Guest tubejack

Maar natuurlijk zijn er mensen die "denken" dat ze intelligent overkomen als ze b.v. Klassiek draaien.

Stumperds-die-zich-goden-wanen..... te tragisch voor woorden. Muziek raakt je of niet, het doet wat met je of niet

je wordt er vrolijk of verdrietig van of niet.

Muziek is t

muziek smaak is iets anders denk ik. je stemming kiest binnen je algemene smaak waar het zin in heeft.

je stemming specificeert je behoefte.

zoals ik al zei jack. het is geen wetenschap en ik heb al gezegd dat ik meer voel voor een emotionele benadering van muziek en smaak.

het is een onderzoek gewoon voor de leuk.

om over te babbelen.

het wa sniet mijn bedoeling je ergens van af te leiden.

meer een manier om aan te tonen dat dit soort "onderzoeks "resultaten een gevaarlijk randje hebben ;)

Guest tubejack
Meer een manier om aan te tonen dat dit soort "onderzoeks "resultaten een gevaarlijk randje hebben ;)

Dat weet ik M44 mee eens, ik heb het geluk, om te mogen gaan met de meest vriendelijke en vaak

intelligente mensen... da's vaak een combi die w

Meer een manier om aan te tonen dat dit soort "onderzoeks "resultaten een gevaarlijk randje hebben ;)

Dat weet ik M44 mee eens, ik heb het geluk, om te mogen gaan met de meest vriendelijke en vaak

intelligente mensen... da's vaak een combi die w