carl Posted 15 september 2009 Report Share Posted 15 september 2009 Ik heb dit onderwerp al op het forum van de concurrentie gezet maar toch wel leuk om hear te herhalen. Afgelopen vrijdag was ik in de buurt van Sneek aan het zeilen en dan ga ik meestal wel even bij Henk en Aleida van Audioselectief faam langs. Om een lang verhaal kort te maken, ik kwam naar buiten met twee Kimber kabels volgens het gevlochten recept en 75 cm lang. De een is gemaakt van koper met een koperen WBT plug. De andere van zilver met een zilveren WBT Nextgen plug. Om even uit te proberen zei Henk. Mijn dochter had vanaf zaterdag de boot en ik dus naar huis met twee werkelijk heel mooi en degelijk gemaakte kabels onder de arm. Maar goed hoe test je nu zo'n kabel? Ik besloot de zilveren er maar op te zetten en er voor de rest maar af te blijven voorlopig en zeker niet veel omzetten. Lekker muziek luisteren en dan maar verder te zien. Allereerst was ik er helemaal niet zo kapot van. Het klonk allemaal wat te veel in het laag en ik vond de stemmen toch wel groot bij sommige opnamen. Een paar reuzen in de huiskamer hoeft voor mij niet. Dat karakter veranderde, verbeterde is misschien het juiste woord. Het werd allemaal strakker, de stemmen kregen meer contour en ik heb zo'n beetje de hele avond naar LP's zitten luisteren. Het was ook zeker zijdezacht zoals Henk zei. Later op de avond met name ook wat LP's opgezet die ik zeer goed ken en waarvan ik weet dat die net verkeerd kunnen vallen als er iets mis is met de installatie en de LS niet optimaal zijn opgesteld. De platen die ik gespeeld heb zijn diverse Ella Fitzgerald (zo'n beetje de beste jazz zangeres die ooit bestaan heeft en meestal zeer goed opgenomen), De Weavers in Carnegie Hall (met name om de plaatsing van stemmen en instrumenten), Joan Baez (het nummer Diamond and Rust heeft de neiging de stem te groot uit te beelden), Death Can Dance (Spiritchaser met dat diepe didgaree doo nummer), Talking Heads ( snoeistrakke drum die ik altijd te hard aan zet). Op een bepaald moment lag de kamer vol platen en draaide ik zelfs de Beatles met Rubbersoul weer eens. Dan hoor je dat gedateerde ping pong stereo effect, maar deze keer wel met de diepste drum die de zaak nog een beetje verbindde. Zondag weer geluisterd naar de zilveren en even overgeschakeld op de koperen kabel. Die heb ik maar een uurtje of twee aangehad en heeft dus niet de kans gehad "warm te draaien". Dat klonk toch anders. Allemaal wat grondstoffelijker en niet zo zijdezacht maar zeker ook goed. Ik heb mijn vrouw erbij gehaald en gevraagd eens even te luisteren hoe het klonk. Toen ik terugkwam na een paar plaatkanten (Japanse persing van Odesy and Oracle van de Zombies) vroeg ze me of ik de nieuwe kabel had verwisseld want het klonk anders en ze beschreef het verschil op vergelijkbare wijze als ik die had geconstateerd. Inmiddels ben ik zover dat het zijdezacht de AG zo fraai maakt terwijl de CU meer contour heeft maar helaas het zijdezachte mist. Bij beide kabels ligt de klankbalans anders dan bij mijn standaard SME kabel (van de Hul door SME afgemonteerd). Op een of andere manier hoef je ze net iets minder hard te zetten om het laag er mooi uit te laten komen (mijn vrouw blij). Een combinatie van zijdezacht en contour zou wellicht ideaal zijn. Misschien dat de Kimber TAK H (met een draad zilver en de retour in koper) wel ideaal is ? Maar goed die heb ik niet en ik heb de kabels in principe alleen maar om uit te proberen. Ik ben nu wat platen aan het uitzoeken voor de volgende en laatste overschakeling (ik heb dan de koperen twee keer en de zilveren drie keer gehoord). Ik ga nu ook de stand van het volume van bepaalde nummers noteren: niet moeilijk met mijn voorversterker. Het resultaat kan nog wel een paar dagen op zich laten wachten want ik wil niet de fout maken van veel high- enders om vaak over te schakelen. Naast het constateren van verschillen wil ik namelijk weten wat me het meest pleziert en dat levert omschakelen zeker niet op. Na het weekend meer. Men zegt wel dat het element de bepalende factor is bij platenspelers. Ik denk dat niet meer nu ik deze kabels vergeleken heb. Bij een platenspeler is alles tot en met de phonotrap van belang. Wat dat betreft heeft Henk van Audioselectief me wel overtuigd. Een goede combinatie koop je niet, je zal eraan moeten werken om het optimaal te krijgen. Echt iets voor liefhebbers (consument en handelaar) dus. Wat de prijs is van al dit fraais weet ik niet. Ik heb de importeur een mailtje gestuurd. Volgens mij zitten er nog wat variabelen in de opbouw van de kabel zoals 90 graden stekker en gewone WBT's of Nextgens. Hij zal wel een overzichtje hebben. Wordt vervolgd... Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 15 september 2009 Report Share Posted 15 september 2009 Leuk verhaal, eens een keer weer wat anders dan "zilver klinkt dun en scherp". Is er nog verschil in draaddoorsnede bij beide kabels? Ik heb de phonokabels heel dun gemaakt en vind dat de kabel dan een betere scheiding tussen instrumenten laat horen (of doorlaat, zo je wilt). Dat er een groot verschil in phonokabels is, kan ik dus alleen maar beamen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kraus vonBentinck Posted 15 september 2009 Report Share Posted 15 september 2009 volgens mij heeft Jitze enige jaren terug ook al eens een heel lovend verhaal geschreven over de Kimber Tak phonokabel. De kabels zijn niet goedkoop (niet uitzinnig duur) en er zit volgens mij nog een duidelijk prijsverschil tussen beide versies (factor 2 geloof ik). Nu nog eens de oude situatie herstellen en nog een keer luisteren uiteraard. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 15 september 2009 Author Report Share Posted 15 september 2009 Leuk verhaal, eens een keer weer wat anders dan "zilver klinkt dun en scherp". Is er nog verschil in draaddoorsnede bij beide kabels? Ik heb de phonokabels heel dun gemaakt en vind dat de kabel dan een betere scheiding tussen instrumenten laat horen (of doorlaat, zo je wilt). Dat er een groot verschil in phonokabels is, kan ik dus alleen maar beamen. Ze zijn op de pluggen na niet van elkaar te onderscheiden Hans http://www.kimber.com/Products/Interconnects/TAK/TAK.aspx http://www.kimber.com/Products/Interconnec...K/TAK_Spec.aspx Ik zal ze eens wegen tegen de tijd dat ik nog eens overschakel. Dat dun herken ik hier in ieder geval niet. Ik zal Jitze ook nog eens benaderen Kraus. Waar draai jij mee? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kraus vonBentinck Posted 15 september 2009 Report Share Posted 15 september 2009 Ik heb een JvG zilver en een Jvg goud en een Dynavector kabel. (vraag me niet naar de verschillen, dat is geen doen met de drie armen, elementen etc) De kimber TAK CU is Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 15 september 2009 Author Report Share Posted 15 september 2009 Ik heb een JvG zilver en een Jvg goud en een Dynavector kabel. (vraag me niet naar de verschillen, dat is geen doen met de drie armen, elementen etc)De kimber TAK CU is Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 15 september 2009 Report Share Posted 15 september 2009 Logisch dat je verschil hoort... de ene gaat tot 10 MHz en de andere maar tot 5 MHz.... Effe zonder flauwekul, is is wel degelijk een behoorlijk verschil in specificaties... Met precies dezelfde constructie zouden die toch vrijwel hetzelfde moeten zijn... Kan hier iemand iets zinngs over schrijven... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Rein! Posted 15 september 2009 Report Share Posted 15 september 2009 Men zegt wel dat het element de bepalende factor is bij platenspelers. Ik denk dat niet meer nu ik deze kabels vergeleken heb. Het winkeltje waar ik mijn element kocht is er van overtuigd dat verschillen in elementen redelijk klein zijn en de verschillen in toonarmbekabeling, tot aan de phonotrap in veel grotere mate bepalend is voor de sound. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kraus vonBentinck Posted 15 september 2009 Report Share Posted 15 september 2009 de genoemde prijzen zijn van DieNadel; dat zijn over het algemeen normale en geen stuntprijzen. Het is wel leuk werk die kabels uitproberen en het leidt veelal ook tot resultaat. Jij lijkt me toch bij uitstek de man om het nu eens niet overhaast en in een impuls te beslissen. Overigens, niet t Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 15 september 2009 Author Report Share Posted 15 september 2009 Die Wood is al een tijd geleden onverwacht kapotgegaan Kraus en heb ik gelukkig tegen halve garantie kunnen inruilen tegen een Ruby. Daar houd ik het bij tenzij ik nog een aparte armwand voor de Graham erbij kan kopen voor een extra element (geen Fat Bob met drie armen). Cardas heb ik met de Wood wel eens geprobeerd net zoals Siltech (ik ken een recescent) maar is in mijn herinnering toch overgewaardeerd en ook lastig bij een subchasis. Het is eigenlijk een experiment dat kabelvergelijk. Ik zet nog een keer over naar zilver en dan komt de SME er weer op. Ben benieuwd of ik uiteindelijk iets mis. Ik zal in ieder geval zeer voorzichtig aankopen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kraus vonBentinck Posted 15 september 2009 Report Share Posted 15 september 2009 Via de link kun je zo de prijzen van alle uitvoeringen zien. Size matters. Het zal niet zoveel verschillen van de Nederlandse prijzen en jij hebt het grote voordeel dat je Henk & Aleida gewoon eens diep in de ogen kunt kijken Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 15 september 2009 Report Share Posted 15 september 2009 Spelen doe ik al een aantal jaren met de TAK cu, vergeleken met de zilver uitvoering heb ik 'm nooit, wel ooit een vergelijk tussen de interlinks uit de select serie gedaan, hier voor het eerst verschil waargenomen tussen zilver en koper, me toen afgevraagd of er sprake zou kunnen zijn van een andere manier van opbouwen, gezien de zilveren KS 1030 veel soepeler bleek dan de 1011, terwijl je zou verwachten dat zilver wat stugger zou zijn......... Overigens vond ik de verschillen niet opwegen tegen de meerprijs. Link to comment Share on other sites More sharing options...
BellaVista Posted 15 september 2009 Report Share Posted 15 september 2009 ...Benz Wood een heel mooi maar toch een wat karakterloos element is, weinig opvallend en wat bescheiden, een beetje saai vind ik. Nu met mijn nieuwe Finals hoor ik nog veel beter hoeveel soepeler mijn Ebony speelt tov de Wood... Sterkte er mee. De ebony is bijna 3x zo duur als de wood: daar mag vanzelfsprekend meer van worden verwacht Het is inderdaad opvallend hoeveel winst gehaald kan worden met dit type interlink, maar het gaat hier ook om het verschil tussen koper en zilver. Het aardige aan dit topic is dat de betreffende kabels nagenoeg gelijk zijn in opbouw en slechts verschillen in de metalen. Leuk om te lezen Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 15 september 2009 Author Report Share Posted 15 september 2009 Carl, zou je zo goed willen zijn nog wat aanvullende waarnemingen te beschrijven? Hai Bella, ik heb nog niet echt goed doorgeluisterd, het is dus nog wat onder voorbehoud. De AG is in ieder geval zijdezacht met een hele mooie opvulling van het plaatje. Het lijkt wel of er wat honing over het geluid heen zit en dat je die ook proeft op plaatsen waar lucht zit (ik lijk wel een recescent). De CU heeft dat zijdezachte duidelijk niet maar stemmen e.d. komen wat steviger naar voren en ook ietwat rouwer (realistischer?). Die AG is heel verleidelijk en precies waarvoor mensen LP beweren te prefereren boven CD. Wat ik me bij de AG afvraag is of de contouren van de stemmen e.d. niet wat minder scherp zijn waardoor die stemmen wat groot lijken. Misschien ligt dat mede aan het feit dat ik soms te hard heb gespeeld. Vandaar dat ik dat nog eens onder de loep wil nemen. In de Stereophile van 2000 komt Michael Fremer tot een vergelijkbare conclusie (als je een kopie wilt hebben stuur me je adres maar door). Op basis van zijn waarneming lijkt de H met een koperen en een zilveren draad het goede tussen AG en CU te verenigen. Ik heb die test van Fremer overigens pas na mijn voorlopige conclusie geschreven. Ik ben er niet door beinvloed en zoals ik al zei kwam mijn vrouw tot vergelijkbare conclusies. Overigens ben ik nu al zeker dat dat de ene kabel niet beter is dan de ander. Volgens mij is dat zeer situatie afhankelijk. Wat je je toch afvraagt is hoe zo'n kabel wordt ontworpen: "Kom jongens we maken er eentje van koper en eentje van zilver en voor de mensen die zilver willen en het niet kunnen betalen eentje met koper en zilver". Toch lijkt me Kimber wel een serieuze fabrikant die ook goede produkten maakt voor weinig geld (PBJ interlink bijvoorbeeld). PS Dat het laag voller is bij de AG ben ik wel met Onno eens. De conclusie dat de stemmen beter gedefinieerd zijn bij de AG nog niet. Daar ga ik nog eens goed op letten. Morgen ga ik op zilver over en die gaat er pas af als ik hem terugbreng. Hij kan dus nog wat inspelen. Leuk je Hear weer te zien overigens Onno. Het gaat Hear misschien niet altijd zoals het moet maar waar wel? Link to comment Share on other sites More sharing options...
BellaVista Posted 15 september 2009 Report Share Posted 15 september 2009 Dat zijdezacht kan ik maar niet plaatsen. Ten opzichte van een koperen MIT Terminator 2 klinkt mijn zilveren interlink juist helder als glas: metaal klinkt als metaal, twinkels zijn echt twinkels. Klaarblijkelijk verschillen merken onderling behoorlijk. @ Audiofreak: welkom terug Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 16 september 2009 Author Report Share Posted 16 september 2009 Ik zal morgen wat copietjes voor je maken Onno. Van de test van 2000 (5 kabels) en van een test een paar maanden geleden (12 kabels) waar ook de Chrystal wordt besproken. Fremer is trouwens zeer voorzichtig met zijn oordelen. Hij stelt dat sommige kabels beter zijn in een warm systeem en andere in een analytisch systeem. Groet, Carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kraus vonBentinck Posted 16 september 2009 Report Share Posted 16 september 2009 Afgelopen vrijdag was ik in de buurt van Sneek aan het zeilen en dan ga ik meestal wel even bij Henk en Aleida van Audioselectief faam langs. Om een lang verhaal kort te maken, ik kwam naar buiten met twee Kimber kabels volgens het gevlochten recept en 75 cm lang. De een is gemaakt van koper met een koperen WBT plug. De andere van zilver met een zilveren WBT Nextgen plug. Om even uit te proberen zei Henk. Dat is een zeer beproefde en vrijwel altijd succesvolle verkoopmethode. Die is Hear al heel vaak gedemonstreerd. Helemaal niks mis mee. Je bent er zelf bij. Het is de manier waarop erg dure luxeproducten worden verkocht. Bij punaises, maandverband of auto's gaat het weer anders. ik dus naar huis met twee werkelijk heel mooi en degelijk gemaakte kabels onder de arm. De handelaar heeft de potenti Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 16 september 2009 Report Share Posted 16 september 2009 Kabels klinken echt wel verschillend maar ook klinken alle goede kabels hetzelfde. Dit klopt maar heel beperkt. In elke situatie is er n.l. een andere "goede kabel". Ik bedoel, voor een MD element zou de ene kabel "goed" kunnen zijn en bij een MC de andere kabel. Link to comment Share on other sites More sharing options...
BellaVista Posted 16 september 2009 Report Share Posted 16 september 2009 Ik zal morgen wat copietjes voor je maken Onno... Fremer is trouwens zeer voorzichtig met zijn oordelen. Heeft Fremer al een update gegeven van de test uit 2009, zoals hij had beloofd? @ Audiofreak: ik snap wat je bedoeld, maar ik vind het toch lastig. Immers, metalen slagwerk klinkt niet zijdezacht, evenals rinkelend glas. Dat zijn juist scherpe en aggressieve geluiden. Zijdezacht kan ook wel eens 'te lief' zijn. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 16 september 2009 Author Report Share Posted 16 september 2009 Natuurlijk ben ik niet boos Kraus. Ik kom zelf uit een middenstandsmilieu en hoe leuk mijn ouders hun vak ook vonden er moest natuurlijk wel brood op de plank komen. Henk is iemand die heel enthousiast is met alles rond draaitafels, maar hoe enthousiast hij ook is, hij zal ze ook moeten verkopen want anders komt hij niet uit de kosten. Dat zou voor ons als consument weer nadelig zijn want er zijn niet veel zaken zoals hij waar je zoveel bij elkaar hebt. Als Henk mij en anderen die kabels meegeeft zal een op de 5 klanten er misschien een kopen. En die anderen komen misschien wel voor iets anders terug. Zoniet dan krijgt hij in ieder geval positieve reclame. Zolang hij eerlijk adviseert is daar verder niets op tegen Ik had zelf trouwens erg sterk de idee dat hij me als analoge freak een plezier wilde doen om de kabels mee te geven (hij weet dat ik studerende kinderen heb). Voor de rest heb ik de idee dat Henk zijn nering uitvoert zonder zijn joviale karakter geweld aan te doen. Dat is een groot goed want hier op mijn werk vind ik sommige mensen vaak prive erg aardig en als chef verschrikkelijk. Ik ben zelf ook wel benieuwd of het iets wordt met een nieuwe phonokabel. Het was niet mijn intentie toen ik ze meekreeg. Daarnaast komt er nog een VAD en een Duitse show. Vriendelijke groet, Carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 16 september 2009 Author Report Share Posted 16 september 2009 Een afspraak moet in ieder geval maar eens gemaakt worden Onno, maar op zo korte termijn lukt me dat niet. Wat de aanpassing van de test betreft Bella. Ik meen dat Gaby van der Kley van mening was dat de behandelde Chrystal kabel beter was dan de door Fremer getestte onbehandelde kabel. Fremer zou die Chrystal kennelijk nog eens bekijken. Tot slot hoop ik dat ik geen griep krijg. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 16 september 2009 Author Report Share Posted 16 september 2009 Hai Kraus, Over dat inspelen heb ik nog eens even gedacht. Ik heb in het verleden de zilveren Kimber KCAG interlink in huis gehad. Dat vond ik dus scherp klinken. Toen ik die TAK AG gebruikte had ik eigenlijk de idee dat ik een geluid zou horen wat daar een beetje op leek: juist het tegenover gestelde. En ook veranderde de klank langzaam terwijl ik niet in inspelen geloof. Als je jezelf bedriegt klinkt het juist zoals je verwacht en niet andersom lijkt me (hoewel ik wel tegendraads ben ) De kabel kwam uit de auto en ik vraag me af of kou invloed kan hebben gehad? Dat zilver als zodanig anders klinkt dan koper geloof ik ook niet maar waar zit dat geluidsverschil dan in? Het zal toch niet aan die Nextgen liggen? Maar goed met mijn manier van luisteren denk ik dat je perceptie een beetje kan uitschakelen. En inderdaad ik hoef niet te kopen. Toen ik mijn Conrad Johnson versterker kocht heb ik hem zelfs twee of drie keer in huis gehad met een behoorlijke tussenperiode alvorens ik besliste. Het gaat natuurlijk allemaal om de muziek en daar weet ik eigenlijk veel te weinig van. Aan de andere kant wie gebruikt nou de enige plaat die Josephine van Dalsum gemaakt heeft om een kabel te vergelijken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Haudio Posted 16 september 2009 Report Share Posted 16 september 2009 Ha die Onno, Jou wens kan uitkomen , want ik heb de Kimber KS 1036 speciaal besteld, je hebt dus gelijk wat dat betreft, persoonlijk denk ik dat er op dit moment 1 in Nederland is die symetrisch is opgebouwd en dus daarom ook met XLR aansluitingen is uitgerust. Ook heeft de bestelling iets opgeleverd, want ik heb hem binnen. Dus als je tijd hebt en zin , zou je de Crystal Cable kunnen ruilen voor de Kimber KS 1036 . En gezien het feit dat er mensen zijn zoals jij , met een uitstekende set , lijkt het mij zinvol om dit uit te testen bij de audio.......... gebruiker, want ik denk dat dit meer objectieve en bruikbare info oplevert , dan gewoon een test in een audio blad. MvG, Haudio Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kraus vonBentinck Posted 16 september 2009 Report Share Posted 16 september 2009 Het inspelen van kabels is volgens mij iets van de laatste paar jaar. Op hififorum was het toen een tijdje een hot item en ik weet nog dat Picoso (hij zou ook in een luisterpanel gaan zitten dat er nooit echt gekomen is; ReMc liet het afweten) toen riep dat hij er nooit eerder van gehoord had en het ook zelf nog nooit had geconstateerd. Ik heb zelf diverse malen grote verschillen tussen kabels gehoord en ook vaak geen enkel verschil tussen goedkope en dure kabels. Ik weet nog dat ik van Bas een speciale kabel had (Prefer) die werkelijk zo plat als een dubbeltje klonk. Dat was gewoon spectaculair het verschil. Hansko's Kimber luidsprekerkabels klinken ongelooflijk mooi, dat zijdezachte wat je omschrijft, herken ik zo. Dat vond ik toen werkelijk fantastisch (luistersessie bij Picoso) in vergelijking met de andere kabels. Later bij Hansko thuis (die heeft een zeer goed geluid) viel me dat nou eigenlijk niet meer op. In het Duits hebben ze er een speciaal woord voor : "Geschmeidig" und ja, das ist absolut der Hammer Het blijft moeilijk met die kabels, bijna net zo moeilijk als het luisteren zelf. Maar zoals ik schreef,: jij hebt een absolute topset die je door en door kent en als iemand nou niet van een koude kabelkermis hoeft thuis te komen dan ben jij het wel. Dat gaat echt wel goed aflopen. Toch, ik zeg het nog een keer: element en kabel, misschien kun je beter in een keer tegelijk toeslaan. Allles in de phonoketen is belangrijk maar in die keten is de kabel dienend en niet bepalend. Ik volg het met heel grote belangstelling. Goede connectoren, daarover is geen discussie mogelijk maar gewoon goed is ook goed, alleen niet te gauw tevreden zijn. Geen compromis hier, maar ook geen onzin. Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansko Posted 16 september 2009 Report Share Posted 16 september 2009 Dat was toen met mijn Monocle X. Heb nu de Monocle XL, nog mooier........... Ook heb ik nu de Kimber Tak AG phonokabel gewisseld met de JVG zilver, inderdaad nog weer mooier......... En heb ik mezelf voorgenomen dat ik niets meer verander, zeker niet qua bekabeling. Het is top zo. Je moet zeker weer eens langs komen. Trio Fat Bob weer opstarten! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts