Jump to content

Phonokabel

carl
 Share

Recommended Posts

Moet je nu zien wat er nu allemaal is gebeurd doordat Henk mij de kabels heeft geleend: Weer eens een goede inhoudelijke discussie over platenspelers en met name kabels. En nog veel belangrijker Onno heeft zijn aanvankelijke weerstand Hear overwonnen. Prima toch (alleen Lestat gemist bij deze discussie). Verder ben ik het helemaal met Henk eens, je moet niet teveel van bladen uitgaan.

Ik "geloof" ook in het inspelen van kabels.. Of althans... wanneer ik m'n set met rust laat (dus niks wissel en verschuif), dan klinkt het altijd vriendelijker na verloop van tijd. Minder gestrest zeg maar.

:)

Ik heb mijn baas beloofd zsm weer aan het werk te gaan en doe nu alles om de genezing vlot te laten verlopen (ik wandel met een slakkegang alle terrasjes in de omgeving af :rolleyes: en heb vandaag heel voorzichtig gefietst op de hometrainer) en heb het nu en straks heel druk met het inhalen van de verloren tijd en ik kijk ook werk na wat mij over het inernet wordt toegestuurd. Tussendoor de hele tijd ook nog forummen. Pffffft

Rond de herfstvakantie lijkt mij een mooie tijd. Vallende bladeren en muziekgedruis.

Heeft de JvG plaats gemaakt voor de Kimber of juist andersom?

De Kimber hangt er nu aan en gaat niet meer weg.

Was even vergeten dat je een handicap hebt. Ik doe mijn best om een handicap te krijgen en jij hebt er al twee! Herfstvakantie zou kunnen , ga wel een weekje op vakantie. Stuur jou en Hans een PM. Misschien beter als we eerst bij jou langs komen, volgens mij heb je ook iets veranderd aan je set.

....Weer eens een goede inhoudelijke discussie over platenspelers en met name kabels.

Zeker een leuk onderwerp. Ik wil ook nog eens aan de gang met phonokabeltjes maar zit tot zeker het eind van het jaar tot over m'n oren in de projecten. Ben wel van plan om naar Krefeld te komen.

Ben wel benieuwd of daar nog inzichten naar voor komen die ik nog niet wist.

Mvg. Miracle.

Die kans is vrijwel uitgesloten.

Waarom denk je dat Kraus? Ik acht dat zeker niet uitgesloten.

Zelfs met buizen, een materie die toch al wel heel wat jaren uitgekauwd leek te zijn, komen er toch iedere keer weer nieuwe inzichten naar boven. Waarom zou dat met kabels niet zo kunnen zijn?

...ik heb de Kimber KS -1236 Phono... om deze te vergelijken met de Crystal Cable Reference ...

...'k ben eigenlijk wel benieuwd :rolleyes:

Ik ook wel want die Chrystal kabels kwamen er bij Michael Fremer echt niet goed uit. Ik heb nu de Kimber Ag en Cu wel zo'n beetje met elkaar vergeleken. Het is inderdaad zo dat de AG zijdezacht blijft, ietwat steviger bas heeft en ook wat betere opvulling kent zonder aan detail in te boeten. De CU is ook een prima kabel maar toch wat "ruwer". Als je de volumes gelijk instelt is het beeld ook niet groter dan bij de AG. Ik kan me eerlijk gezegd niet voorstellen wat er nog aan die AG verbeterd kan worden. Dus ik hoor dat graag Onno.

Maar goed ik breng de kabels dit weekend terug en dan gaat de SME kabel er weer op. Ben benieuwd of ik uiteindelijk wat mis- schat dat wel zo in.

Guest Kraus vonBentinck
Ik heb nu de Kimber Ag en Cu wel zo'n beetje met elkaar vergeleken. Het is inderdaad zo dat de AG zijdezacht blijft, ietwat steviger bas heeft en ook wat betere opvulling kent zonder aan detail in te boeten. De CU is ook een prima kabel maar toch wat "ruwer". Als je de volumes gelijk instelt is het beeld ook niet groter dan bij de AG.

Scherpe observaties Carl.

Ik vermoed dat je hier ook wel zaken noemt waarin de ene kabel zich van de ander onderscheidt.

In dat opzicht dus wel erg leerzaam, zowel voor jou als voor de meelezers.

Heb je ook het gevoel dat beide kabels "eerlijk" zijn en dus niet al te veel "eigen sound" meebrengen?

Ik heb nu de Kimber Ag en Cu wel zo'n beetje met elkaar vergeleken. Het is inderdaad zo dat de AG zijdezacht blijft, ietwat steviger bas heeft en ook wat betere opvulling kent zonder aan detail in te boeten. De CU is ook een prima kabel maar toch wat "ruwer". Als je de volumes gelijk instelt is het beeld ook niet groter dan bij de AG.

Scherpe observaties Carl.

Ik vermoed dat je hier ook wel zaken noemt waarin de ene kabel zich van de ander onderscheidt.

In dat opzicht dus wel erg leerzaam, zowel voor jou als voor de meelezers.

Heb je ook het gevoel dat beide kabels "eerlijk" zijn en dus niet al te veel "eigen sound" meebrengen?

Op de lagere school heb ik een keer aan een proefje meegedaan. Drie bakken water: ik moest eerst mijn hand in de linkse doen en een andere leerling in de rechtse bak. Vervolgens allebei de hand in de middelste. Je raadt het wel: ik zei dat die bak warm was en de andere leerling dat die dezelfde bak koud was. Het is erg moeilijk om te bepalen wat natuurlijk is als je niet dezelfde referentie hebt.

Ik denk dat ik de koperen Kimber iets ruwer en onnatuurlijker vond in mijn (!) situatie. De AG was dus beter. Toch wil ik er nog eens een keer een andere topkabel tegenover zetten. Jammer overigens dat Hans(ko) niet heeft verteld waarom hij zijn Kimber AG beter vond dan zijn JvG.

Guest Kraus vonBentinck
Jammer overigens dat Hans(ko) niet heeft verteld waarom hij zijn Kimber AG beter vond dan zijn JvG.

Hoi Carl,

Het overgrote deel van de recensies/klankomschrijvingen op het forum is niet anders dan een opsomming uit de emmer met audiocliches. In het beste geval is er een selectie gemaakt die ook nog berust op waarneming. De klankomschrijving is in de meeste gevallen vooral een indicatie van het enthousiame waarmee er is geluisterd.

Ik weet echter wel bijna zeker dat wanneer een luisterpanel met jouw bevindingen in de hand ook deze kabels zou beluisteren men je conclusies wel zal bevestigen en herkennen. Maar ook dat op eigen benen staand, vrijwel niemand van dat luisterpanel je dat na doet.

Ik denk dat je met deze phonokabel-onderneming het bijna helemaal zelf zult moeten klaren. Geeft niks volgens mij, je bent na al die jaren goed voorbereid.

Ik denk dat je met deze phonokabel-onderneming het bijna helemaal zelf zult moeten klaren. Geeft niks volgens mij, je bent na al die jaren goed voorbereid.

....... en als ik de kabel niet koop heb ik nog steeds een prima geluid Kraus. Het is natuurlijk een vreemde hobby die we hebben, maar toch zou ik durven beweren dat ik er bij al mijn aankopen wel op vooruitgegaan ben ook achteraf. Mijn oude Quad 34/306 heb ik nog steeds evenals een 33/303. De verschillen tussen de Quads vallen al behoorlijk op laat staan met de Conrad Johnson. Mijn oude Elipsons Orphees heb ik niet meer, maar het verschil met de Monitor Audio was heel groot.

Maar het leukste van de hobby is natuurlijk een goede persing van een euro te kopen die nauwelijks gespeeld is met geweldige muziek erop. Helaas komt dat te weinig voor tegenwoordig.

• 1 month later...
Guest Kraus vonBentinck
Tegenover een van de beste verkopers in Nederland staat nu een van de best denkbare klanten. Die beschikt over een zeer stabiele set (niet om de vijf minuten komt er een ander component) die veel beluisterd wordt, de koper is heel goed ingelezen in zijn materie, heeft een grote luisterervaring bij beurzen, winkels en demo's