Jump to content

Akoestiek versus schoonheid

Lestat
 Share

Recommended Posts

Beste allemaal,

Ik wil de akoestiek in mijn luisterruimte/ woonkamer wat aanpassen, omdat er nogal wat verbeteringen mogelijk zijn.

Vooral ervaar ik in het middenhoog (stemmen etc) wat onnatuurlijke naklanken, die m.i. gedempt mogen worden. Sinds mijn verhuizing naar mijn huidige woning is akoestiek nog niet aan de orde geweest. Ik luister over de breedte van mijn huiskamer, zo'n 5 meter in totaal. Zitafstand is zo'n 3 meter. De woning heeft een plafondhoogte van zo'n 3 meter, rechts achter de luisterpositie is een brede toog naar een aanliggende ruimte (eetkamer).

Nu is mijn vraag aan jullie; wat is een low-budget manier om de ruimte akoestisch te dempen (bas is na uitproberen en schuiven dik in orde, had eerder wat last van staande golven)? De set overdwars daaien heb ik geprobeerd maar is vanuit een estethisch oogpunt geen optie. Daarbij moet het ook nog mooi zijn/ te schilderen/spuiten etc. Ik ga dus geen noppenfolie of eierdozen op de vers gestucte wanden plakken.

Via winkels zijn er wel panelen te koop, die alleen een vermogen kosten (99 euro voor 60x100 cm) waar ik geen zin in heb.

Benieuwd naar jullie ide

Guest Kraus vonBentinck

Waarom low-budget?

Je kunt akoestisch zeer veel bereiken door tapijt, meubels, gordijnen en wandkleden. Dat kun je esthetisch 100% verantwoord doen. Alleen moet je je bij de inrichting dan ook laten leiden door akoestische eigenschappen. Niet 2 Arne jacobsen vlindertjes maar een reusachtige met stof en niet met leer beklede bank, zwaardere gordijnen, een op maat gemaakt wandkleed van de Bijenkorf, wollen tapijt enz enz.

Interieurinrichting kent verschrikkelijk veel mogelijkheden itt die paar mogelijke akoestische ingrepen.

Zo gauw je gaat beginnen met specifiek voor de akoestiek gemaakte panelen, bastraps etc dan wordt het gruwelijk lelijk en dat is ook duur(en het blijft niet lang in gebruik). Wat je met een paar honderd

mischien handig om veel de zoekfunctie te gebruiken naar topics van thingman.

die is een tijdje terug echt de ultimate uitdaging aangegaan op gebied van akoestiek wat ineen vloeit met de huiskamer.

verder heb ik wel geleerd dat werken met verschillende materialen de sleutel is.

gat om een balans die past bij het karakter van je set. niet alle sets reageren allemaal positief op dezelfde getweakte huiskamer.

zo heb ik ooit een akoestisch dode huiskamer in combi met een set gehoord maar daar vond ik weinig aan.

Ook hier komt het erop aan WAT je zoekt en WAAR je dat zoekt.

Lestat Eric Hoi,

Heb nu even geen tijd maar probeer eens mijn topic over akoestiek op te snorren

Heb tapijt gekocht en aan de muren gehangen bvb om de eerst reflecties te dempen ...

Wat ik ook al vaak gezien heb, is dikke kaders maken minstens 5cm, laten overtrekken met een stof waarop je een eigen ontwerp of foto laat printen en het gehele opvullen met een stevig dempend materiaal ...

Kan je geen behringerccurve lenen, heb ik gelukkig via Hans V L kunnen gebruiken, en daarbij kwam aan het licht waar de knoop zat nl een ferme dip in het midlaag ...

Vertel eens wat je nu stoort en/of beter wenst te hebben. Beter ervaarde in je vorige woning.

Schuif toch maar eens extreem met je luisterplaats, als je dat kan

Gr

Stef

@ Allen; dank voor de input.

Ik krijg nog een meetapparaat te leen om de kritieke plaatsen te kunnen pinpointen. Maar die zal ik dan ook moeten dempen.

Ik vermoed dat (na enig luisteren op diverse plekken in mijn ruimte) het plafond en de hoeken schuin achter de luidsprekers de meeste invloeden uitoefenen. De laagweergave is nu dik in orde.

Heb er al aan zitten denken om middels houten lijsten met doek eroverheen gespannen op toch enigszins esthetische wijze te gaan decoreren.

Een stuk tapijt aan de wand vind ik niet zo mooi...

Greetz,

Lestat

Alle zes artikelen op het Studiotips forum even lezen.

Denk vooral aan het plafond, daar het 3m hoog is kun je er makkelijk een "cloud" aan hangen en die nog aardig aankleden ook.

@Spido,

lees ook eens wat meer op het bovengenoemde forum, dan kom je er misschien achter dat echte breedbandige demping in de hoeken van de kamer wel degelijk van invloed is op de invloed van de staande golven. Het Studiotips forum is geen hangplek voor prutsers maar van een aantal jongens die echt weten waar ze mee bezig zijn en het gaat allemaal over "small room acoustics".

Guest Kraus vonBentinck

@ Lestat & even geheel terzijde ter bevrediging van de altijd jeukende nieuwsgierigheid:

wat zijn dat voor teksten die de onderzijde van jouw postings sieren? Het zijn altijd van die romantische, van angst en doodsdrift doordrenkte epistels. En dat van iemand met zo'n mooi nieuw huis, wat is daar het verband :confused:

Zijn er mensen op het forum hier die kunnen meten welke frequenties problemen geven. Ik ben namelij kzelf wel benieuwd hoe het er in mijn huiskamer en luisterpositie is. Nu weet ik dat je dat profesioneel kan laten meten maar dat vind ik zelf wat te ver gaan.

Ik heb een raamwerk van bamboe (tuincentrum) bespannen met ongebleekte katoen (Ikea) en daarop twee isolerende platen gelegd (Mavotrans). Samen dicht onder het plafond gehangen. Scheelt veel met die mid-hoog echo.

Hoeken tussen wand en plafond rond maken ipv haaks, scheelt ook veel.

@ Seed, dank voor die tip! Ga er eens rondneuzen!

@ Mordante, Haudio heeft zo'n apparaat. Ook eigenaren van een ultracurve kunnen volgens een reply hierboven meten.

@ Egbert: goed plan. Heb je ze strak tegen het plafond aan of hangt het los?

@ Kraus, Die tekst is inderdaad romantisch duister en staat volgens mij al jaren hear onder mijn postings. Allereerst heb ik het er ooit opgezet omdat ik de toenmalige opsommingen van componenten/ haatbetuigingen tegen andere forumleden of links naar Breem etc zat was. Ten tweede komt deze tekst van een album van Britse epische blackmetal figuren, die tekstueel toch wel erg op wijlen Edgar Allan Poe leken. Wat ik erg mooi vond en nog steeds vond.

Zoek maar eens op Dusk... and Her Embrace.

Greetz,

Lestat

Zijn er mensen op het forum hier die kunnen meten welke frequenties problemen geven. Ik ben namelij kzelf wel benieuwd hoe het er in mijn huiskamer en luisterpositie is. Nu weet ik dat je dat profesioneel kan laten meten maar dat vind ik zelf wat te ver gaan.

Kun je zelf met de Room EQ Wizard, eerst lid van dat forum worden ne dan downloaden, ze kunnen je daar ook goede hulp in het gebruik van de software geven. Oh ja, je moet ook een microfoon hebben.

Kun je zelf met de Room EQ Wizard, eerst lid van dat forum worden ne dan downloaden, ze kunnen je daar ook goede hulp in het gebruik van de software geven. Oh ja, je moet ook een microfoon hebben.

Tja ik heb geen PC in de "buurt" van mijn woonkamer. Eigenlijk hoop ik dat iemand in de buurt woont die verstand heeft van dat soort dingen. Die ook weet wat meet en wat het betekend en hoe je het moet interperteren. Misschien ben ik teveel eisend maar ik heb die vaardigheden niet. Het kan zijn dat ik ze kan leren maar dat betwijvel ik.

[...] Misschien ben ik teveel eisend maar ik heb die vaardigheden niet. Het kan zijn dat ik ze kan leren maar dat betwijvel ik.

M.i. kan iedereen alles leren als de wil er maar is en men de tijd er maar voor (kan) neemt. Als de materie je niet echt interesseert, niet aan beginnen en inderdaad iemand in de buurt zoeken die weet wattie doet.

(...) Het Studiotips forum is geen hangplek voor prutsers maar van een aantal jongens die echt weten waar ze mee bezig zijn en het gaat allemaal over "small room acoustics".

Beste Seed7,

O, die jongelui weten vast wel waar ze mee bezig zijn!

Ik weet het

(...) Het Studiotips forum is geen hangplek voor prutsers maar van een aantal jongens die echt weten waar ze mee bezig zijn en het gaat allemaal over "small room acoustics".

[knip]...geleuter...[/knip]

En wat ruimte-akoestiek betreft: de natuur laat zich niet bedriegen!

Elke ruimte krijgt uiteindelijk toch de akoestiek die hij (op grond van afmetingen, vorm, hardheids/dempingskarakteristiek) verdient: daar helpt geen DSPeetje-lief aan!

DSP???? Die afkorting heb ik geen moment in de mond genomen.

Ik heb het over het inzetten van meet en rekenkracht om gericht de akoestiek met passieve middelen aan te pakken, een kleine ruimte met goede akoestiek is namelijk wel degelijk mogelijk.

• 2 weeks later...

Ik heb maar met een huis ervaring maar met houten pakket op de vloer, plafond met riet en gips erover en zeer onlogische dimensies van de kamer kom ik wel ver. Maar dan met een stoffen en zware bank, dik tapijt op de vloer. Demping achter de verwarmingen. Maar ook met een zware leren stoel en een zeefdruk met glas erover.

Ik denk dat je zoveel mogelijk massa moet toevoegen aan de kamer liefst ook een kast met platen en boeken. Daarnaast ook heel veel schuiven met LS en niet te laag willen.

Ik heb maar met een huis ervaring maar met houten pakket op de vloer, plafond met riet en gips erover en zeer onlogische dimensies van de kamer kom ik wel ver. Maar dan met een stoffen en zware bank, dik tapijt op de vloer. Demping achter de verwarmingen. Maar ook met een zware leren stoel en een zeefdruk met glas erover.

Ik denk dat je zoveel mogelijk massa moet toevoegen aan de kamer liefst ook een kast met platen en boeken. Daarnaast ook heel veel schuiven met LS en niet te laag willen.

Hi, Carl!

Ik ben ook nog lang niet klaar met mijn huis, zeker omdat ik sinds een korte tijd weer single ben...

Helaas, tijd is een issue. En nu lig ik dan met een griepje thuis, maar dan heb je ook niet teveel zin en puf om iets uit te voeren....

Ik heb ter verduidelijking een paar fotootjes gemaakt met mijn gsm, dan hebben jullie wat meer inzicht in mijn ruimte... let niet op de troep, ik ben nog niet klaar met afwerken en heb nu geen zin om op te ruimen :rolleyes:

178320x200.jpg

182320x200.jpg

181320x200.jpg

180320x200.jpg

Lage resolutie, maar dan hebben jullie tenminste een idee.

Greetz,

Lestat