heefiguur Posted 29 mei 2003 Report Share Posted 29 mei 2003 Als je er echt naar gaat zoeken op het net vind je hier en daar schema's van hoogspanningsversterkers die de esl direct aansturen (dus zonder gebruik te maken van enig audio transformator). Zelf heb ik op de esl club zo'n versterker mogen horen die opgebouwd was met transistoren. Ik vond de klank mooi. Alleen een luistersessie kan/kon natuurlijk niet met alle 'ruisfactoren' (ik bedoel daarmee de andere bezoekers). Zelf was ik echt niet van plan om zo'n amp te bouwen. Dat vind ik veel te link. Daarom, heeft iemand van jullie zo'n combinatie hv-amp met esl ooit wel eens gehoort? En zo ja, wat waren je bevindingen? Arie Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 29 mei 2003 Report Share Posted 29 mei 2003 ik wil nog steeds een keertje naar twinstatic ,om de acoustat monitor IV te beluisteren . dit is een elektrostaat die rechtsreeks wordt aangestuurd door een buizen versterker . ze zeggen dat het ongeloofelijk mooi moet klinken omdat je geen audiotrafo,s meer hebt . Link to comment Share on other sites More sharing options...
paul demo Posted 30 mei 2003 Report Share Posted 30 mei 2003 Geplaatst door erik klijnsmit:ik wil nog steeds een keertje naar twinstatic ,om de acoustat monitor IV te beluisteren . dit is een elektrostaat die rechtsreeks wordt aangestuurd door een buizen versterker . ze zeggen dat het ongeloofelijk mooi moet klinken omdat je geen audiotrafo,s meer hebt . Erik advies: stap morgen in de auto en ga luisteren. Werkelijk te gek zoals dat klinkt. Oefffffffffffffffffffff Groetjes Paul. PS ik bel snel, benieuwd naar je expirimenten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hi-Fifi Posted 30 mei 2003 Report Share Posted 30 mei 2003 Ik heb ook quad esl 63 gehad en stuurde deze aan met een 2*8Watt buizenversterker (Audio Note M en P zero's). Dit ging heel goed,alleen ben je beperkt door het vermogen (mede afhankelijk van het toegepaste type buisschakeling). Maar het klonk als een klokje! IKKE Just listen and follow the heart! Link to comment Share on other sites More sharing options...
patachou Posted 30 mei 2003 Report Share Posted 30 mei 2003 beste Erik, " ze zeggen dat het ongeloofelijk mooi moet klinken omdat je geen audiotrafo,s meer hebt " Wij zijn er. Heel juist Erik een quad esl en dan met zo een buizenversterker is subliem. Het is een ander wereld lucht, ruimte, hoog, midden en zeker laag enz. dus adembenemend mooi. Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpeedyAndr Posted 30 mei 2003 Report Share Posted 30 mei 2003 Geplaatst door patachou:beste Erik, " ze zeggen dat het ongeloofelijk mooi moet klinken omdat je geen audiotrafo,s meer hebt " Wij zijn er. Heel juist Erik een quad esl en dan met zo een buizenversterker is subliem. Het is een ander wereld lucht, ruimte, hoog, midden en zeker laag enz. dus adembenemend mooi. Erik vroeg niet naar een Quad esl maar noemde de acoustat monitor IV Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
patachou Posted 30 mei 2003 Report Share Posted 30 mei 2003 Beste Speedy, ok ok ik weet het wel, Acoustat monitor iv is toch ook een elektrostaat maar wel minder goed dan een Quad ESL. geen probleem het zal zeker goed klinken. groeten Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 30 mei 2003 Report Share Posted 30 mei 2003 Geplaatst door patachou:Beste Speedy, ok ok ik weet het wel, Acoustat monitor iv is toch ook een elektrostaat maar wel minder goed dan een Quad ESL. geen probleem het zal zeker goed klinken. groeten Eh je bedoelt dat er zeker wel geluid uit komt Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 30 mei 2003 Report Share Posted 30 mei 2003 Geplaatst door patachou:Beste Speedy, ok ok ik weet het wel, Acoustat monitor iv is toch ook een elektrostaat maar wel minder goed dan een Quad ESL. geen probleem het zal zeker goed klinken. groeten ik vind de quad esl helemaal niet zo goed . klinkt een beetje als een breedband konus luidspreker . Link to comment Share on other sites More sharing options...
gvy Posted 1 juni 2003 Report Share Posted 1 juni 2003 Geplaatst door heefiguur:Als je er echt naar gaat zoeken op het net vind je hier en daar schema's van hoogspanningsversterkers die de esl direct aansturen (dus zonder gebruik te maken van enig audio transformator). Zelf heb ik op de esl club zo'n versterker mogen horen die opgebouwd was met transistoren. Ik vond de klank mooi. Alleen een luistersessie kan/kon natuurlijk niet met alle 'ruisfactoren' (ik bedoel daarmee de andere bezoekers). Zelf was ik echt niet van plan om zo'n amp te bouwen. Dat vind ik veel te link. Daarom, heeft iemand van jullie zo'n combinatie hv-amp met esl ooit wel eens gehoort? En zo ja, wat waren je bevindingen? Arie Dag Arie, Ik heb de versterker waar jij het over hebt bij me thuis aan m'n ESL's gehad. Er was een probleem. Op de meeting had ik hem bezig gehoord en ik was danig onder de indruk. Heel dynamisch en gecontrolleerd. Dezelfde ESL panelen met de befaamde amplimo trafo's en een beest van een versterker klonken VEEL minder dan met de HS versterker. Het laag en mid was indrukwekkend. Alleen in het hoog hoorde ik iets dat op vervorming leek. Ik weet het niet zeker, een iewat metalige klank, overbrilliant?? Bij me thuis bleek dat het helemaal niet "luid" ging voor de versterker in (meetbare) vervorming ging. (Dus de HS versterker zat volgens onze metingen op z'n maximale spanning). Afin ik concludeerde eruit dat er toch iets met de efficientie van m'n panelen was (en dus niet de HS versterker) Ik blijf het nochthans eigenaardig vinden dat met m'n pioneer A777 en de zelfgewikkelde trafo's mijn panelen heel goed presteren,en bovendien( indien gewenst) ook echt luid gaan zonder vervorming. Op de HS versterker lukte dat dus niet. (met mijn panelen) Nu heeft nadien een vriend electronicus het principeschema eens in Spice gesimuleerd en hij had hierover toch nog enige bedenkingen, had hij nadien gezegd. Ik ben er verder helaas niet meer op ingegaan. Het is dus helemaal niet zo evident een HS versterker voor ESL's goed te bouwen, en al helemaal niet veilig voor een doorsnee doe het zelver. Toch heb ik ondanks het mindere resultaat bij me thuis echt wel respect voor het werk van de ontwerper. Geert Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts