Jump to content

Klassieker

carl
 Share

Recommended Posts

Ik heb een Oracle Dephi en Thorens 160 in "good working condition". Bij de Oracle komt vast en zeker nog eens een keer een nieuwe phono kabel en bij de Thorens moet ik de binnenbedrading en aarding (laten) aanpassen.

Ik heb wel eens de vage neiging om er een mooie klassieker bij te kopen bijvoorbeeld een Thorens 124 of Garard 301. Heeft iemand hier ervaring mee, is het geluid nog bij de tijd en haal je hier al of niet ellende mee in huis. En wat moet zoiets kosten.

Tot slot andere suggesties zijn welkom.

Guest kikkervisje
Ik heb wel eens de vage neiging om er een mooie klassieker bij te kopen bijvoorbeeld een Thorens 124 of Garard 301.

Heeft iemand hier ervaring mee, is het geluid nog bij de tijd en haal je hier al of niet ellende mee in huis.

En wat moet zoiets kosten.

Garrard 301 op een leisteen plint ( chassis) en dan bv. jou Graham arm.

Kosten? Ja daar zal je misschien wel van schrikken. Maar het is het dubbel en dwars waard.

Kijk eens rond op Audiogon. ;)

Of iets met Lenco L75 onderdelen.

Ik heb wel eens de vage neiging [...]

Een rijtje machines met verschillende bouwprincipes lijkt me wel leuk, twee klassieke DD's en een massaloopwerk staan er al, een wiebelaar en een tussenwiel machine zit ik naar te kijken, voor het laatste gewoon een Lenco denk ik, hoewel ik een Garrard 401 met Black Widow arm visueel een heel erg mooie combinatie vind (maar dat doet wel pijn in de knip). Een Telefunken S 5/600 is ook welkom, echt een plaatje.

Wel vraag ik me altijd af wat nu de waard is om naar een klassieker te kijken als die zo zwaar gemodificeerd "moet" worden. Als je een Lenko in zo'n bak natuursteen hangt met een speciale top-plaat etc. dan is het voor mij geen klassieker meer.

Guest kikkervisje
.

Wel vraag ik me altijd af wat nu de waard is om naar een klassieker te kijken als die zo zwaar gemodificeerd "moet" worden.

Als je een Lenco in zo'n bak natuursteen hangt met een speciale top-plaat etc. dan is het voor mij geen klassieker meer.

Die Lenco is dan ook geen klassieker meer. Maar die Garrard 301 met ipv. van de Graham bijvoorbeeld een Pritchard arm gehangen in een brok leisteen wordt wel ineens een Klassieker van wereld klasse.

Afgelopen donderdag aan een Td124 gewerkt. WAT EEN PRUL! Er is niks meer van te krijgen behalve nieuw, maar wel tegen een bezopen prijs. Ze worden nl op bestelling gemaakt in Zwitserland. Tel dan maar uit wat je kwijt bent. Snaar + aandrukwiel: €285 ex. Motor: €600 ex

Dan gaat mij de lol snel over. Bovendien rumblen die tussenwieldingen dat je er niet goed van wordt. Nee dank u, geen TD124, 301, 401, 501 voor mij.

Guest kikkervisje
Afgelopen donderdag aan een Td124 gewerkt. WAT EEN PRUL! Er is niks meer van te krijgen behalve nieuw, maar wel tegen een bezopen prijs. Ze worden nl op bestelling gemaakt in Zwitserland. Tel dan maar uit wat je kwijt bent. Snaar + aandrukwiel:

Afgelopen donderdag aan een Td124 gewerkt. WAT EEN PRUL! Er is niks meer van te krijgen behalve nieuw, maar wel tegen een bezopen prijs. Ze worden nl op bestelling gemaakt in Zwitserland. Tel dan maar uit wat je kwijt bent. Snaar + aandrukwiel:

Jij bent nu de derde die me dit vertelt Roger (Haudio en Ruud13). Wat voor een andere klassieker stel je voor?

En jij hebt ook wel weer gelijk Bellavista, zoals een kenner eens zei "je moet wel heel veel meer geld investeren om het nog beter te krijgen .

Waarom moet het een topmodel zijn om een klassieker te zijn? De Fiat 500 is ook een klassieker...

andere tussenwielers, de Acoustical van eigen bodem, Orpheus Silex, Dual had ook een aantal Treibraeder, Rek-O-Kut, Perpetuum Ebner, Russco Cuemaster etc.

Dikke DD's

oudere snaar aangedreven massa jongens, denk eens aan iets van Audiomeca (Pierre Lurne), de Romance/Romeo combinatie wordt wel eens aangeboden. Of een Audiolabor Konstant, een van de eerste massa loopwerken.

...zoals een kenner eens zei "je moet wel heel veel meer geld investeren om het nog beter te krijgen .

Zo is dat. Die Delphi is waanzinnig: liever de pecunia investeren in een passend phono-snoertje!

Je hebt helemaal gelijk BellaVista maar ik blijf daarna draaitafels nog steeds leuk vinden. Ik wil er eigenlijk nog eentje op de slaapkamer :D

Sorry Carl, maar ik heb het niet meer zo op die heel ouwe spelers. Vorige week heb ik ook nog aan een ERA gesleuteld. Zo'n ding met een virtual pivot arm. Dat ziet er leuk en indrukwekkend uit, maar werkelijk zo ongelofelijk krakkemikkig, het kon wel uit Frankrijk komen :o:blink::P En ook hier zijn geen onderdelen meer van te vinden. Doet ie 't, ok, maar voor hoe lang :confused::( En de kast is zo'n waaibomenhouten rammelbak dat ie alleen maar bijgeluiden produceert.

Een TD125 is een mooie machine, maar ook hier geldt weer onderdelen zijn duuuuuuur. En ook dat is weer een tussenwieler, met alle bijbehorende nadelen.

Spido heeft wel een punt dat er met wat geluk wel een aardige te vinden is, maar hij slaat de plank volledig mis met de bewering dat die ouwe zooi ten alle tijde beter is dan al het nieuwe spul dat nu op de markt is. 1976 (het jaar waarin Spido gestopt is op te letten) is al heel lang geleden en wat toen gold is nu echt behoorlijk achterhaald.

Ik heb idd ook een paar klassiekers, nl een zwaar verbouwde TD160B-Mk2, een Flips 212 electronic en een Denon DP59L. De Thorens is een serieus goeie speler na al het werk dat ik eraan gedaan heb. De Denon is een beauty om te zien en speelt leuk, maar minder serieus. En de Flips, tja, een echt lijk waar geluid uit komt, maar niet meer dan dat.

(...) Een TD125 is een mooie machine, maar ook hier geldt weer onderdelen zijn duuuuuuur. En ook dat is weer een tussenwieler, met alle bijbehorende nadelen.

Spido heeft wel een punt dat er met wat geluk wel een aardige te vinden is, maar hij slaat de plank volledig mis met de bewering dat die ouwe zooi ten alle tijde beter is dan al het nieuwe spul dat nu op de markt is. 1976 (het jaar waarin Spido gestopt is op te letten) is al heel lang geleden en wat toen gold is nu echt behoorlijk achterhaald. (...)

Beste Sodejuu,

Wanneer ben jij beg

(...) Een TD125 is een mooie machine, maar ook hier geldt weer onderdelen zijn duuuuuuur. En ook dat is weer een tussenwieler, met alle bijbehorende nadelen.

Spido heeft wel een punt dat er met wat geluk wel een aardige te vinden is, maar hij slaat de plank volledig mis met de bewering dat die ouwe zooi ten alle tijde beter is dan al het nieuwe spul dat nu op de markt is. 1976 (het jaar waarin Spido gestopt is op te letten) is al heel lang geleden en wat toen gold is nu echt behoorlijk achterhaald. (...)

Beste Sodejuu,

Wanneer ben jij beg

Guest kikkervisje
De idee om te kijken wat de klassieker van de toekomst is, is niet slecht. Wat zouden dat dan kunnen zijn.

Worden er ook nog enige criteria bij het fenomeen "Klassieker van de toekomst" gesteld?

De idee om te kijken wat de klassieker van de toekomst is, is niet slecht. Wat zouden dat dan kunnen zijn.

Ooit gaat het gebeuren en worden zowel de LP12 en de SL-1200 MKx van de markt gehaald.

Daarnaast is de typische klassieker denk ik iets dat op het moment dat die in productie is/was hij net onberijkbaar is/was, of het ding heeft een zekere zeldzaamheidswaarde. Ik zou dan dus denken aan de iets grotere Nottinghams, een middenmaatje VPI, een dikke Bob MK1, wederom** de Audiomeca Septum/Belladonna, misschien een Well Tempered of een Wilson Benesh, een wat grotere Avid, een Oracle etc.

**er staat op het AAA een Romeo/Romance combi te koop

Een TD125 is een mooie machine, maar ook hier geldt weer onderdelen zijn duuuuuuur. En ook dat is weer een tussenwieler, met alle bijbehorende nadelen.

TD124 bedoel je zeker, Sodejuu. Ja, breng dan het oude Thorens model gewoon weer op de markt denk ik dan. En zijn reserve onderdelen niet altijd aan de prijs? Ja, de arm van een ERA wordt niet hoog geprezen begrijp ik. Hoe zit het met het ERA loopwerk? Plinten blijven een probleem, het lijkt wel een besparingspost van de hele speler. Of men zag er het belang vroeger niet van in? Als je echt aan de gang wilt met een oude speler moet je een doe-het-zelver-zijn en daar loop ik nu ook tegen aan. Plinten maken is zo'n stap of solderen. Moeilijk, moeilijk. Wat zijn eigenlijk de toekomstige klassiekers of is dat nog niet te zeggen? Waar hangt dat vanaf?

My mistake, ik was weer vanalles door elkaar aan het typen. De TD125 is een mooie snaaraangedreven speler. De TD124 is zo'n tussenwielding, die ik niet mooi vind.

(...) Ik heb zo'n Era dus gehad, en wel met de ADC XLM. Wanneer een plaat vlak was ging dat inderdaad prima, wanneer er echter ook maar de kleinste bobbel in zat werd de naald soms zover ingedrukt dat de body de plaat raakte.

Die bladveren geven n.l. alleen de ingestelde waarde op

(...) Ik heb zo'n Era dus gehad, en wel met de ADC XLM. Wanneer een plaat vlak was ging dat inderdaad prima, wanneer er echter ook maar de kleinste bobbel in zat werd de naald soms zover ingedrukt dat de body de plaat raakte.

Die bladveren geven n.l. alleen de ingestelde waarde op