Jump to content

Marcus Miller

stefk
 Share

Recommended Posts

Afgelopen WeekEnd eens de HearCD beluisterd + hear de tracklist opgezocht

De Marcus Miller song kon mij wel enorm bekoren ondanks dit mijlenver ligt van mijn eigen muzieksmaak.

Wie helpt mij op weg om Marcus Miller als bassist te ontdekken.

Die man heeft aan zoooooveeeeel meegewerkt dat het moeilijk is een keuze te maken.

Welke zijn goed opgenomen en interessante LP's?

Tanx

Gr

Stef

The discography currently has 577 entries. To show them all just click the SUBMIT button below. (This might take a loooong time, though...)

List only records which include tracks produced by Marcus

List only records which include tracks where Marcus actually plays or sings

List only records which include samples of Marcus' bass

List only records which only include compositions by Marcus

List only bootlegs

Exclude singles, videos and similar stuff - only LPs and CDs

:blink:

Hoi Stef,

Ik ben gek van bass-fusion en een behoorlijk fan van Marcus Miller. Ik heb een stuk of zes concerten van 'm bijgewoond en 'm diverse keren ontmoet tijdens handtekeningsessies. In december ga ik er zeker weer heen want z'n concerten zijn altijd top.

Ik heb vrijwel al z'n cd's, inclusief diverse werkjes waarin hij samenwerkt met anderen zoals in de band SMV (met Stanley Clarke en Victor Wooten) waarmee je meteen drie hele grote bassisten bij elkaar hebt.

Ik weet niet of hij z'n nieuwere werk op lp uitbrengt, z'n eerste albums "Suddenly" en "Marcus Miller" (die ik zelf ook heb op vinyl) zijn nog wel te vinden op vinyl in de 2e hands zaken.

De cd "Live and More" is zeker een goede beginner, ook "M2" is erg goed. Mijn persoonlijke voorkeur blijft "The sun don't lie" uit 1994, met een aantal sterke nummers, bovendien is het ook uitstekend opgenomen. Dit is eigenlijk z'n enige album die behoorlijk tegen jazz/jazz-fusion aan blijft hangen en doet herinneren aan z'n jaren met Miles Davis.

De overige albums zijn vaak een afwisseling van jazz, fusion, funk en soms ook r&b en als geheel prima te verteren. Ook z'n laatste albums "Free" en het vrijwel identieke album "Marcus" zijn goed met een aantal sterke nummers.

Luister ook eens naar het nummer "Behind the smile" op de cd "Silver Rain", echt een waanzinnig mooi nummer. Heerlijk die Fender Jazzbass sound! B)

Hoi Stef,

Ik ben gek van bass-fusion en een behoorlijk fan van Marcus Miller. Ik heb een stuk of zes concerten van 'm bijgewoond en 'm diverse keren ontmoet tijdens handtekeningsessies. In december ga ik er zeker weer heen want z'n concerten zijn altijd top.

Ik heb vrijwel al z'n cd's, inclusief diverse werkjes waarin hij samenwerkt met anderen zoals in de band SMV (met Stanley Clarke en Victor Wooten) waarmee je meteen drie hele grote bassisten bij elkaar hebt.

Ik weet niet of hij z'n nieuwere werk op lp uitbrengt, z'n eerste albums "Suddenly" en "Marcus Miller" (die ik zelf ook heb op vinyl) zijn nog wel te vinden op vinyl in de 2e hands zaken.

De cd "Live and More" is zeker een goede beginner, ook "M2" is erg goed. Mijn persoonlijke voorkeur blijft "The sun don't lie" uit 1994, met een aantal sterke nummers, bovendien is het ook uitstekend opgenomen. Dit is eigenlijk z'n enige album die behoorlijk tegen jazz/jazz-fusion aan blijft hangen en doet herinneren aan z'n jaren met Miles Davis.

De overige albums zijn vaak een afwisseling van jazz, fusion, funk en soms ook r&b en als geheel prima te verteren. Ook z'n laatste albums "Free" en het vrijwel identieke album "Marcus" zijn goed met een aantal sterke nummers.

Luister ook eens naar het nummer "Behind the smile" op de cd "Silver Rain", echt een waanzinnig mooi nummer. Heerlijk die Fender Jazzbass sound! B)

Straks wordt deze rocker nog een jazz fusion liefhebber

Waar een testcd al niet gvoed voor is

Mooie aanvulling Paul

Gr

Stef

De ittels die Paul opgeeft zijn allen enkel op CD te verkrijgen, ik ga eens nadenken wat ik doe !!

Bob (Vynilla Gent) had de 1e Suddenly nog staan, wel 25 euro ...

Gr

Stef

Had ik dat maar eerder geweten, Stef. Ik was onlangs nog in Amsterdam en bij Concerto stonden twee lp's (Suddenly en Marcus) gewoon in de 2e hands bakken en ook voor aanzienlijk lagere prijzen.

De ittels die Paul opgeeft zijn allen enkel op CD te verkrijgen, ik ga eens nadenken wat ik doe !!

Bob (Vynilla Gent) had de 1e Suddenly nog staan, wel 25 euro ...

Gr

Stef

Had ik dat maar eerder geweten, Stef. Ik was onlangs nog in Amsterdam en bij Concerto stonden twee lp's (Suddenly en Marcus) gewoon in de 2e hands bakken en ook voor aanzienlijk lagere prijzen.

Geeft allemaal niet Paul. Ik hoefde die 25 euro niet neer te tellen ... Vind het wel aangenaam om met zn 1e plaat te starten

De rest is enkel nieuw op CD, ik zie nog wel of ik ze bestel of eerst uitzoek of er geen midprice is bij Fnac of Mediamarkt

Gr

Stef

@Stefk,

Rock zal altijd in je hart blijven, maar er komt een moment, dat je meer wilt. Leuke ontdekkingsreis is het, de muziek!

Niet alleen meer maar ook andere dingen kruisen je pad

Je leert via anderen, vooral bij het gaan luisteren bij iemand thuis, nieuwe dingen kennen en hup je w geprikkeld

De prikkeling w ook tot stand gebracht door het feit dat je naar zeer goede opnamen gaat luisteren op een zeer mooie set, zowel LP als CD. Maar de 3 akkoorden songs blijven tot mn laatste co2 zucht :)

Gr

Stef

Hey Stef,

Probeer The Ozell Tapes. Live opname met veel energie en beleving. Met name nr. 4 van CD1 vind ik erg goed.

Heb me laatst Free gekocht.

Vooral zijn uitvoering van Higher Grounds vind ik erg :cool2: !!!

Altijd handig, die samples. Ik kende Miller alleen van reputatie eigenlijk.

Het is niet echt mijn ding. Bas als hoofd/soloinstrument voelt raar aan voor mij, en de beste man heeft zo vreselijk veel h

Hoi Bart, leg eens uit wat je bedoeld met "zo vreselijk -veel- hoog in zijn geluid"?

Hoi Paul,

ha, geinig :)

Ik weet niet of je zelf een (elektrisch) instrument speelt, maar wat ik bedoel is dat hij zeg maar de treble helemaal open gedraaid heeft, ws zelfs een equalizer op zijn versterker waarbij de regelaars voor het midhoog en het hoog nogal in de plus staan.

Een bas heeft voor mij toch een laag geluid, maar bij Miller hoor je meer hoog dan laag.

Het is een persoonlijke keuze van een muzikant, en ik maak een andere keuze, meer is het niet. Smaak.

Voorbeeldjes:

Als er geslapt wordt is het sowieso noodzakelijk om veel hoog in te draaien, anders werkt het gewoon niet, dus ik snap Marcus perfekt hoor ;)

Maar hierander baswerk dat ook veel aandacht opeist, dit is wmb een 'normaal' geluid:

New Model Army

En deze bassist heeft echt een d

Hoi Bart,

Ik probeer zelf ook, sinds een aantal jaar, een beetje bas te spelen, op een Warwick Fortress One. Ik heb in het begin zelfs een jaartje les gehad van een ex-forummer, Sebastiaan de Vries. Het spelen gaat redelijk maar op een bepaald moment mis je toch wel de uitdaging van het meespelen in een band.

Ik begrijp ook wel wat je bedoelt. Ik vind echter de basgitaar een geweldig instrument om te bespelen en de "vette" sound spreekt me ook helemaal aan. Ik wil beslist nog eens een Marcus Miller-replica van de Fender Jazz Bass hebben want die "snerp" is het voor mij helemaal. Hoewel, de Fodera-sound (Victor Wooten) vind ik ook geweldig.

Overigens is een basgitaar een full-range instrument en kan dus ook de allerhoogste frequenties bereiken. Sterker nog, het is mogelijk om een basgitaar te laten klinken als een lead-gitaar. (zeg ik dat correct zo?) Luister eens naar Brian Bromberg, hij heeft een cd opgenomen met z'n basgitaar, alle nummers klinken echter alsof er meerdere gitaren aan het werk zijn terwijl het toch echt door hem is ingespeeld op verschillende sporen met dezelfde bass . Nooit gedacht dat een basgitaar tot zoiets in staat is! >> sample Brian Bromberg <<

Hoi Paul

ja, ik ben het helemaal met je eens, en een dergelijke ervaring had ik ook bij Tool, pas bij een optreden had ik door dat

uit een bas kwam (met een Whammy, een auto-wah, delay en distortion weliswaar)

Ik speel al jaren bas in bands, en het is voor mij ook altijd een uitdaging geweest om naast standaard begeleidend baswerk ook wat meer op een 'gitaar-manier' te spelen, met akkoorden, hoog op de hals, met distortion en 'slaggitaar' :P

Dat is idd ook het mooie van de bas, je kunt er 'gitaar' op spelen, andersom werkt dat veel minder goed.

Ik krijg gelijk weer zin om te spelen :) En dan te bedenken dat ik binnenkort ga proberen of ik ook serieus kan drummen :D

Dat klinkt echt heftig, zeg! B) Ik ben best een doorzetter maar ik wou dat ik een flinstertje van het talent bezat van Marcus Miller of zelfs van Sebastiaan de Vries om goed bas te kunnen spelen, dan zat ik allang in een band. Trouwens, Edwin van Huik van >> The Bass Connection << in Hilversum (waar ik mijn bas heb gekocht) kan d'r ook wat van. Ik moet er gauw weer eens heen met de smoes dat 'ie de hals van m'n bas even moet stellen. Dan weet ik tenminste weer eens waar m'n Warwick

Tsja, ik zou een beginneling afraden om teveel naar virtuozen te kijken, zo leg je de lat ontzettend hoog en duurt het eeuwen voordat je eigen spel daar een beetje op begint te lijken (dan moet je ook nog over even veel talent beschikken..) , zeer slecht voor de motivatie.

Als je aan autosport gaat doen stap je ook niet meteen in een formule 1-wagen om de tijden van Schumacher te evenaren..

Maar ik ben persoonlijk ook niet zo ge

Eigenlijk doe ik niets anders dan meespelen en dan is Marcus Miller al te ingewikkeld voor mij. Meestal beperk ik me tot heel wat "eenvoudiger" loopjes uit het werk van bijvoorbeeld Special EFX, Chielli Minucci en zelfs Jaco Pastorius, maar ook (niet lachen) Chic, Sister Sledge enz. Heel vaak hoor ik een bepaald basloopje, die vervolgens de hele dag in mijn hoofd blijft hangen en dan kan ik niet wachten om 'm me eigen te maken. :D

Verder heb ik wat minidiscjes met nummers (nog van Sebastiaan) zonder begeleidende bas zodat ik zelf ik kan meeriedelen.

Misschien ga ik toch maar weer eens een docent zoeken.