rutgers Posted 23 september 2009 Report Share Posted 23 september 2009 Een paar jaar geleden heb ik een Harman Kardon AVR 235 en DVD 22 gekocht. Samen met Philips speakers en audiostreamer gaf dat een mooi geluid. Nu zijn mijn speakers aan vervanging toe en ook bij het kijken van films op mijn Sony tv zou ik best wat beter geluid willen. Ik kan natuurlijk een home cinema set kopen maar ik betwijfel dat ik daar ook mooi geluid uit krijg qua muziek. Daarnaast staat de tv in een zijkamertje dus waar zou ik de speakers moeten plaatsen? Mijn vragen zijn: - Kan ik op de AVR 235 zowel een set van 5 surround speakers voor het tv kijken als 2 aparte speakers voor het luisteren naar muziek aansluiten? Het lijkt niet dat de uitgangen daarvoor aanwezig zijn. Of kan ik beter een goedkope complete surround set incl. versterker en speakers kopen (bijv. Sony) en die op mijn tv aansluiten en daarnaast 2 goede speakers voor mijn muziekinstallatie? M.a.w. de systemen gescheiden houden. - Hebben jullie tips voor betaalbare, goede speakers en/of home cinema set/speakers? Let wel: ik ben geen audiofiel. Ik wil graag goed geluid maar verlang geen concertgebouwervaring. Daar heb ik op het moment helaas ook het geld niet voor. Bedankt! Rutger Link to comment Share on other sites More sharing options...
BellaVista Posted 23 september 2009 Report Share Posted 23 september 2009 Hebben jullie tips voor betaalbare, goede speakers en/of home cinema set/speakers? Ten eerste welkom hear! Van AV-weergave weet ik niet zoveel, maar de Dreamcatcher van Totem heb ik wel eens gehoord in een stereoset en was onder de indruk. Totem heeft hier ook een 5.1-set van, waarvan Studio Alkmaar een occasion heeft staan voor weinig. Wellicht precies wat je zoekt? Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 23 september 2009 Report Share Posted 23 september 2009 kom een kijkje nemen op de VAD rutger ik zou het zo echt niet weten. met totem is niks mis in ieder geval Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 23 september 2009 Report Share Posted 23 september 2009 Hoi Rutger, Je Harman Kardon is een surroundreceiver. Dwz dat je idd een set surroundspeakers erop aan kunt sluiten. De aansluitingen voor de speakers zijn op het apparaat aanwezig. De set die Bellavista voorsteld is erg goed, maar ik denk dat die ver boven jouw budget zal liggen. Als je veel en goed stereo wil luisteren, kan dat ook met de Harman Kardon. Die kun je nl ook in stereo mode (2.0 (of 2.1 met subwoofer erbij)) zetten. Hoe dat moet, staat in de manual. In principe heb je de benodigde electronica dus al in huis. Nu alleen nog een fatsoenlijke speakerset. Daarbij zou je bijv aan de "eitjes" van Kef kunnen denken. Officieel heet die set KEF KHT-2005.2. Er is ook een KHT-2005.3 uit en die is duurder. De KHT-2005.2 is nog wel te vinden. Kijk maar eens bij Kieskeurig.nl. Ik denk dat je die prijs nog aanvaardbaar vindt. Ze klinken iig m.i. absoluut goed. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 23 september 2009 Report Share Posted 23 september 2009 Canton maakt ook leuke betaalbare speakers (ook HT, maar als je budget t toelaat zou ook 5 van hun "normale" speakers kunnen kopen) http://www.canton.de/en/home.htm http://www.servi-q.nl/index.php?option=com...5&Itemid=80 (soms goedkoper te vinden op websites, met name in DL natuurlijk) Link to comment Share on other sites More sharing options...
rutgers Posted 24 september 2009 Author Report Share Posted 24 september 2009 Wat een respons! Bedankt voor alle tips. De dreamcatcher is inderdaad een beetje boven mijn budget. De speakers van canton en kef vind ik allebei interessant. Die ga ik maar eens ergens luisteren. Ik was waarschijnlijk een beetje onduidelijk, maar ik heb nog geen antwoord op mijn vraag of ik op mijn Harman Kardon ook 2 verschillende speakersystemen tegelijkertijd aan kan sluiten. TV kijken doen we namelijk in een zijkamertje, muziek luisteren in de grote kamer. En waar zou ik de speakers dan moeten zetten? Weet iemand dat? Op de AVR zijn 7 aansluitmogelijkheden: 2 x front, 2 x surround back, 2 x surround en 1 x center. Ik neem aan dat ik niet twee gewone speakers aan de 2 frontuitgangen kan aansluiten en een surroundsysteem op de overige 5? Je kan namelijk makkelijk switchen tussen surround en gewoon stereo. Nogmaals, bedankt voor alle hulp zover! Rutger Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 24 september 2009 Report Share Posted 24 september 2009 Zou best een mooie optie zijn dat als je naar 2 kanaals schakelt, je ook meteen naar twee andere speakers schakelt. Bij mijn weten is er geen enkele receiver die zo'n optie heeft. Je zou wel naar een losse luidspreker schakelaar kunnen kijken om zoiets vor elkaar te krijgen. Als je een klein surround speaker set je zoekt, vergeet dan ook de Wharfedale Diamond 9.2 of 10.2 serie niet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 25 september 2009 Report Share Posted 25 september 2009 Zou best een mooie optie zijn dat als je naar 2 kanaals schakelt, je ook meteen naar twee andere speakers schakelt. Bij mijn weten is er geen enkele receiver die zo'n optie heeft. Je zou wel naar een losse luidspreker schakelaar kunnen kijken om zoiets voor elkaar te krijgen. 't is er wel! Maar een beetje verstopt, zie b.v. de Onkyo TX-NR807, deze kan in verschillende zones afspelen, die zones hoeven natuurlijk niet in verschillende kamers te zijn, je kunt dan een Ht-zone inrichten en een stereo zone elk met zijn eigen luidsprekers. Zullen vast wel meer aanbieders dan Onkyo een Multi Zone optie hebben. Link to comment Share on other sites More sharing options...
rutgers Posted 28 september 2009 Author Report Share Posted 28 september 2009 Bedankt voor al het advies. Ik ga een niet al te dure surround speakerset kopen en 2 goede speakers. Die sluit ik dan samen, via een luidsprekerschakelaar, aan op op mijn Harman Kardon. Later kan ik altijd nog een aparte versterker kopen. Nogmaals bedankt allemaal, ik heb er echt wat aan gehad! Rutger Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts