Jump to content

ricting interlink

rienberends
 Share

Recommended Posts

Had nog een kabel liggen die ik weer eens wilde gebruiken

Is een dikke felblauwe kabel (geen Siltech) met forse connectoren.

Kan geen merknaam ,noch signaalpijl vinden. Aan 1 kant zitten rode ,, sokjes,,

Wil hem gebruiken van de DAC naar de VV. De rode sokjes aan de DAC kant ???

plaatje?

Had nog een kabel liggen die ik weer eens wilde gebruiken

Is een dikke felblauwe kabel (geen Siltech) met forse connectoren.

Kan geen merknaam ,noch signaalpijl vinden. Aan 1 kant zitten rode ,, sokjes,,

Wil hem gebruiken van de DAC naar de VV. De rode sokjes aan de DAC kant ???

plaatje?

Helaas ,zei de digibeet

klinkt als zelfbouw?

ik heb nog geen kabels gehad waarbij de richting van belang was voor de klank.

waarmee ik niet uitsluit dat dat wel zou kunnen. ik heb het nooit mogen waarnemen.

probeer uit zou ik zeggen.

en als het goed is zetje er zelf een pijltje op...suc6

Guest Kraus vonBentinck

De rode (= niet inrijden) kousjes aan de kant van de voorversterker maar klinkt het andersom beter (gewoon even gehoormatig vaststellen) dan andersom. :D Praktjk altijd boven theorie en het oor beslist. Toch?

Guest tubejack

Ik snap even de "link" met dit topic niet..... Duck

Die rode "bandtjes" zitten er waarschijnlijk op omdat aan die kant de massa van een de twee niet met de plug is verbonden i.v.m. met mogelijke aardlussen over de interlinks heen.

Pak een universeel meter er je weet het aan die kant is de weerstand oneindig tussen de buitenkant

van de cichpluggen.

Als je geen meter hebt, kun je ook een 9volt battery gebruiken.

B.v. de plus aan de buitenkant van de rode kant tegen de ene buitenkant/afscherming/retour van

Edited by tubejack

Als je geen meter hebt kun je ook een 9volt battery gebruiken, een pool aan de buitenkant van b.v.

de rode kant en dan met je tong voelen aan de ander plug zelfde rode kant, als je dan niks voelt

is de massa of retourleiding niet verbonden.

Als je plus van de batterij aan de ene kant tegen de afscherming houdt en je houdt aan de andere kant van de kabel de afscherming tegen je tong, voel je sowieso niks. Zul je nog altijd ook de min van de batterij tegen je tong moeten houden. Anders is er immers geen gesloten circuit. Maar om dat nou met een 9V-batterij te doen. 1,5V voel je ook wel en is wat minder pijnlijk... ;)

*"zucht"* :rolleyes:

Leek me logisch... ff aangepast

Ja, jou leek het logisch. Mij ook. Maar dat hoeft niet voor iedereen te gelden...:rolleyes:

...gewoon 9volt! en niet dat watjes gedoe....

Nou, hang er dan maar meteen weideklok aan, als je dan toch zo stoer bent... :rolleyes:

Guest tubejack
Nou, hang er dan maar meteen weideklok aan, als je dan toch zo stoer bent... :rolleyes:

Dan is het geen interlink meer .... maar.

5518.jpg

Henrie 1,5 volt voel (je) ik niet eens op (je) mijn tong.

Ik snap even de "link" met dit topic niet..... Duck

Het ging me om deze posting

http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?top...0877#msg1250877

een iets andere discussie wellicht

Het heeft er wel veel mee te maken. Als je niet weet hoe de kabel in elkaar zit, weet je eigenlijk nog niks. Voor de hardcore: http://www.emcuk.co.uk/awareness/Pages/Mit...ldingCables.htm

Voor laagfrequent moet de mantel slechts aan

De rode (= niet inrijden) kousjes aan de kant van de voorversterker maar klinkt het andersom beter (gewoon even gehoormatig vaststellen) dan andersom. :D Praktjk altijd boven theorie en het oor beslist. Toch?

De rode ,,kousjes,, zaten aan de DAC kant.

Nu aan de vv-kant. En Ja :Beter.

Lekkere kabel overigens. Ooit gekocht in een Audiozaak in Leiden.

Ondanks dat het occ. was ,niet eens zo goedkoop.

En wederom vraag ik me af, als de afscherming werkelijk aan 1 kant ligt en de retour een binnenader is, waarom die aan 1 kant los ligt en niet via een C-tje aan ground ligt.

Zo doet die net niets voor electrische velden.

Maar da's slechts de stem van de roepende in de woestijn, hoor.......

En wederom vraag ik me af, als de afscherming werkelijk aan 1 kant ligt en de retour een binnenader is, waarom die aan 1 kant los ligt en niet via een C-tje aan ground ligt.

Ach je bent niet alleen hoor :D Zie mijn vorige post. Maar gedeelde smart is dubbele smart zeggen ze wel eens, mooi ben jij :lol:

;)

Ach je bent niet alleen hoor :D Zie mijn vorige post. Maar gedeelde smart is dubbele smart zeggen ze wel eens, mooi ben jij :lol:

;)

Ja ik heb dat ook zo geleerd: het principe van de kooi van faraday. Twee ge

Je bedoelt de spanning (het audiosignaal) neem ik aan? Maar daar heeft een afscherming niks mee van doen. Een afscherming is ervoor om storingen van buitenaf, af te voeren. Dat kan alleen als er stroom door die mantel kan lopen en dat kan niet als de mantel maar aan 1 kant vast zit aan aarde...

Beetje kort door de bocht. Dat geldt alleen voor magnetische storing: Het H-veld en dan nog moet voor laagfrequent die mantel een cm dik zijn anders helpt het niet. Afscherming helpt alleen tegen capacitieve koppeling, het E-veld en daarvoor hoeft er geen stroom door te lopen en het niet aan beide kanten aangesloten te zijn. Voor HF ligt dat anders en daar moet idd de mantel aan 2 kanten aangesloten zijn. Vandaar dat C'tje naar massa aan de open kant.

;)

Beetje kort door de bocht. Dat geldt alleen voor magnetische storing: Het H-veld en dan nog moet voor laagfrequent die mantel een cm dik zijn anders helpt het niet. Afscherming helpt alleen tegen capacitieve koppeling, het E-veld en daarvoor hoeft er geen stroom door te lopen en het niet aan beide kanten aangesloten te zijn. Voor HF ligt dat anders en daar moet idd de mantel aan 2 kanten aangesloten zijn. Vandaar dat C'tje naar massa aan de open kant.

Ja, dat weet ik wel, maar in de praktijk heb je toch niet alleen capacitieve koppeling, maar ook inductieve. Dus moet je in de praktijk de afscherming aan beide kanten aan aarde leggen en kun je dus best een beetje kort door de bocht gaan ;) Omdat de 'aarde' hier ook de nul is en dus de stroom van het signaal voert, moet je die inderdaad via een C'tje aansluiten, om te voorkomen dat de stroom van het signaal daar ook gaat lopen...

Hallo Boppers, met alle respect:

ik denk dat jullie een klein foutje maken m.b.t. de noodzakelijkheid van het C'tje tussen de buitenzijde interlink en de massakant van de cinchplug.

Waarom?

Een aardlus ontstaat als via meerdere wegen een aardverbinding wordt gemaakt.

Bij interlinks wordt de buitenzijde van de kabel vaak niet aangesloten aan beide zijden van de cinchpluggen, maar slechts aan

Beste Heino,

Het gaat hier om een kabel met twisted pair binnen aders en daar omheen een afscherm mantel. Daarbij is 1 van de binnen aders de retourleiding die de grounds van beide apparaten verbindt.

Het gaat daarbij om het zoveel mogelijk buiten de deur houden van ingestraalde storing (EMI) en niet om het voorkomen van aardlussen. Dat gaat beter met volledig gebalanceerde interlinks die galvanisch gescheiden zijn (middels een transformator).

;)