Jump to content

Kan powervar powerconditioner deze versterker aan?

jepe!
 Share

Recommended Posts

Ik heb een Perreauz 3400 poweramp, die een beetje een brom heeft. Nu wil ik hem op een powerconditioner aansluiten om te kijken of dat effect heeft. Maar ik vraag mij af of de versterker te zwaar is?

Gegevens Perreaux:

Power Output

300Wrms per channel continuous both channels driven into 8Ω from 20Hz to 20kHz at no more

than 0.015% Total Harmonic Distortion.

500Wrms per channel continuous into 4Ω

Total Harmonic Distortion......................................................................

............................... 0.015%

Dynamic Headroom (with music) ................................................................................

..............> 2dB

Amplifier Saturation......................................................................

........> 900W per channel into 8Ω

Voltage Swing ................................................................................

...................... 180Vp-p per channel

Current Output

Short duration continuous .................................................................. 28A per channel (fuse limited)

Rise Time ................................................................................

................................. Typically < 1.5μs

Channel Separation......................................................................

......................> 70dB 20Hz-20kHz

Hum and Noise (unweighted) ............................................... 100dB below rated output 20Hz-20kHz

Damping Factor..........................................................................

..................> 1000 from 10Hz-1kHz

Input Sensitivity .............................................................................. 1.5Vrms for rated output @ 1kHz

Input Impedance ................................................................................

........................................ 47kΩ

Driver Stage ................................................................................

.............................................Class A

Output Devices ................................................................................

..................... Extended Class AB

Dimensions

Width...........................................................................

...............................................483mm (19.0

Guest Kraus vonBentinck

Heb je de oorzaak van de brom al opgespoord?

Als je beide apparaten al hebt staan dan probeer je het toch gewoon?

Een powerconditioner speciaal om brom op te lossen lijkt me een wat vreemde aanpak.

Heb je de oorzaak van de brom al opgespoord?

Als je beide apparaten al hebt staan dan probeer je het toch gewoon?

Een powerconditioner speciaal om brom op te lossen lijkt me een wat vreemde aanpak.

Ik ben bang dat de versterker de powerconditioner opblaast.

Ik heb idd die powerconditioner al staan, dus je weet maar nooit of het scheelt. De oorzaak van de brom heb ik nog niet achterhaald omdat ik er geen verstand van heb. Ik moet de versterker dus een keer wegbrengen of gewoon met dit manco verkopen.

De oorzaak van de brom heb ik nog niet achterhaald omdat ik er geen verstand van heb. Ik moet de versterker dus een keer wegbrengen of gewoon met dit manco verkopen.

Als de brom niet via de luidsprekers komt, maar mechanisch is en uit de versterker komt, zal de trafo dus brommen. Dat kan weer komen door een beetje gelijkspanning op het net. Een powerconditioner lost dit niet altijd op.

En die Perreaux zou ik niet aan een conditioner met een capaciteit van 750W hangen, alhoewel je er heel wat voor zult moeten doen om dat vermogen ook daadwerkelijk uit de muur te trekken lijkt me. Maar de conditioner zul je niet opblazen. Hoogstens gaat de versterker afgeknepener klinken.

De oorzaak van de brom heb ik nog niet achterhaald omdat ik er geen verstand van heb. Ik moet de versterker dus een keer wegbrengen of gewoon met dit manco verkopen.

Als de brom niet via de luidsprekers komt, maar mechanisch is en uit de versterker komt, zal de trafo dus brommen. Dat kan weer komen door een beetje gelijkspanning op het net. Een powerconditioner lost dit niet altijd op.

En die Perreaux zou ik niet aan een conditioner met een capaciteit van 750W hangen, alhoewel je er heel wat voor zult moeten doen om dat vermogen ook daadwerkelijk uit de muur te trekken lijkt me. Maar de conditioner zul je niet opblazen. Hoogstens gaat de versterker afgeknepener klinken.

Dank Knor, dan ga ik het in ieder geval proberen

Ik heb idd die powerconditioner al staan, dus je weet maar nooit of het scheelt. De oorzaak van de brom heb ik nog niet achterhaald omdat ik er geen verstand van heb. Ik moet de versterker dus een keer wegbrengen of gewoon met dit manco verkopen.

Het is nog steeds niet helder of de versterker nu mechanisch bromt of dat de brom uit de speakers komt.

Die conditioner kun je rustig proberen, de Perreaux is een AB versterker en zal dus bij normale volumes niet zo veel energie trekken.

Het is nog steeds niet helder of de versterker nu mechanisch bromt of dat de brom uit de speakers komt.

Die conditioner kun je rustig proberen, de Perreaux is een AB versterker en zal dus bij normale volumes niet zo veel energie trekken.

Wat ik hoorde bij JP is het de trafo die mechanisch staat te brommen, maar dat is ook door de luidsprekers te horen.

Aan de ene kant meer als aan de andere kant.

Het lijkt mij geen probleem wat je met een conditioner op kan lossen. De trafo strak zetten met een houtje lijkt mij een meer voor de hand liggende oplossing.

Werkt dat niet zal de trafo vervangen moeten worden.

Voor zover ik weet is het een 220V trafo die er in die versterker zit. Dat zou ook de oorzaak kunnen zijn van de brom, maar deze is zo duidelijk mechanisch dat ik het meer aannemelijk acht dat deze gewoon niet strak genoeg gewikkeld is cq tussen de platen zit.

Mvg. Miracle.

Dank voor de reacties. De powerfilter aangesloten maar het geluid klinkt minder vol/open met filter en brom blijft.

Gekke is dat de brom wel verdwenen leek nadat ik de set 3 weken niet gebruikt had. En na een uurtje spelen kwam hij weer terig. Het is idd een mechanische brom in de versterker zelf, die uitstraalt naar de speakers. Idd links osm sterker dan rechts. Maar de intensiteit van de brom is dus wisselend. Zie dat dingetje van Lc audio evt. kunnen helpen?

Zoals Miracle al meldde zit het dus in de trafo.

Ik denk dat deze versterker al wel een ringkern (of twee!) heeft, die zijn erg gevoelig voor de geringste DC offset op het net.

In dat geval zou een LC-Audio DC blocker wel kunnen helpen.

Zoiets is ook wel zelf te maken met een paar dikke elco's en dioden.

Ook nog te proberen is om met een variac de spanning aan de netaansluiting naar exact 220 terug te brengen om te zien of de kern in verzadiging wordt gestuurd.

Is dat het geval, dan zou je een scheidings/isolatietrafo kunnen overwegen die de 230 naar 220 terug brengt.

Die zijn soms wel te vinden in de dump, met aftakkingen voor bijv. 210-220-230-240.

In de reguliere handel zou ik dat zo snel niet weten.............

Vreemd is wel dat je het ook in de speakers hoort, en dan 1 kanaal wat harder dan de rest.

Is dat nog steeds zo als je de ingangskabels losmaakt, dus de versterker alleen maar aan hebt staan met alleen de luidsprekers aangesloten?

Staat er soms een ander apparaat vlak op of naast waarvan de transformator op het gevoelige ingangsgedeelte in kan stralen?

"Den Kwak", ja.........toevallig, altijd als ik in de buurt van Vlaardingen ben en daar even wil binnenstappen, is die dicht. :angry:

Als ik dan naar mijn eigen kolderzolder kijk vraag ik me wel eens af waarom ik naar Kwak of Baco zou gaan; als ik eens wat beter mijn best zou doen met zoeken vind ik vast wel wat ik nodig heb in mijn eigen rommeltje....... :D

Als ik me niet vergis is ie op dinsdag, vrijdag en zaterdag open. Ik bel sowieso altijd eerst.

De laatste keer was ie trouwens aan het verhuizen naar een nieuw pand er vlakbij, veel ruimer van opzet maar dat 'benen breken' gaat nog steeds op, want nu moet je langs allerlei gammele trapjes naar boven :wacko:

Ondanks zijn leeftijd is ie dus nog niet direkt van plan om te stoppen B)

Zoals Miracle al meldde zit het dus in de trafo.

Ik denk dat deze versterker al wel een ringkern BLOKTRAFO (twee!) heeft, die zijn erg gevoelig voor de geringste DC offset op het net.

Kleine aanpassing. ;)
Ook nog te proberen is om met een variac de spanning aan de netaansluiting naar exact 220 terug te brengen om te zien of de kern in verzadiging wordt gestuurd.

Is dat het geval, dan zou je een scheidings/isolatietrafo kunnen overwegen die de 230 naar 220 terug brengt.

Die zijn soms wel te vinden in de dump, met aftakkingen voor bijv. 210-220-230-240.

In de reguliere handel zou ik dat zo snel niet weten.............

Een spanningsregelaar zou idd een idee kunnen zijn, en vaak bij een goede dumpzaak nog wel te krijgen. In Leiden eerst maar eens bij Labruyere op de Haarlemmerstraat (ja, die gek met die klompjes in zijn baard :o ) vragen. Als die het niet kunnen leveren weten ze vaak wel waar wel.

Vreemd is wel dat je het ook in de speakers hoort, en dan 1 kanaal wat harder dan de rest.

Is dat nog steeds zo als je de ingangskabels losmaakt, dus de versterker alleen maar aan hebt staan met alleen de luidsprekers aangesloten?

Staat er soms een ander apparaat vlak op of naast waarvan de transformator op het gevoelige ingangsgedeelte in kan stralen?

Ook met alles van de ingangen af doet hij het zelfde, voor zover ik weet. Er staat ook niets op de versterker, tenminste niet toen ik er was.

Met een bloktrafo van dat formaat vind ik het niet zo heel bijzonder dat je dat ook over de speakers hoort, en niet uit beide speakers even luid.

Dat heb ik wel vaker gehoord met oudere versterkers.

Mijn oplossing zou zijn: Het apparaat wegbrengen en even na laten kijken. Alles wat er mis aan is gewoon laten doen. Deze versterker is het zeker waard om weer in orde te laten maken. (Wel goed om je heen kijken en vragen waar je hem heen moet brengen. Er zijn figuren die een vermogen vragen voor enkel een weerstandje vervangen, en anderen rekenen zichzelf arm. Die laatste moet je zien te vinden. ;) )

Mvg. Miracle.

Ik ga eerst eens kijken naar zo'n scheidingstrafo. Is idd een goed idee.

Zag er op marktplaats wel een paar staan alleen net niet goede output. Of ze waren inmens groot.

Afijn ga wel eens op zoek.

En werkt dat niet dan zal ik hem wel wegbrengen. Als hier mensen zijn die een beetje verstand hebben van versterkers en er naar willen kijken dan houd ik mij aanbevolen.

Zag er op marktplaats wel een paar staan alleen net niet goede output. Of ze waren inmens groot.

En werkt dat niet dan zal ik hem wel wegbrengen. Als hier mensen zijn die een beetje verstand hebben van versterkers en er naar willen kijken dan houd ik mij aanbevolen.

Ik zou het omdraaien: eerst de versterker na laten zien. Die trafo brengt geen enkele winst, afgezien misschien dat ie het brommen laat ophouden, maar verder brengt ie verlies van muziek. Het is veel goedkoper om de versterker te laten repareren dan om een passende trafo te kopen.

Ik zou het omdraaien: eerst de versterker na laten zien. Die trafo brengt geen enkele winst, afgezien misschien dat ie het brommen laat ophouden, maar verder brengt ie verlies van muziek. Het is veel goedkoper om de versterker te laten repareren dan om een passende trafo te kopen.

Ik verbaas me een beetje over de meeste reactie in dit draadje. Een versterker die hoorbaar bromt is domweg niet goed. En dat soort problemen los je niet op door er nog meer componenten tegenaan te gooien...

Forumlid KT88 eens contacten. Goed werk voor een heel eerlijke prijs. ;)