Jump to content

Phonokabels deel 2

carl
 Share

Recommended Posts

Gisteren de twee Kimbers teruggebracht bij Henk. Vervolgens met hem een leuk gesprek gehad over de Thorens 124 (er stond er een). Eindelijk heb ik de 124 voor het eerst gezien met het plateau eraf. Er zat ook een erg aardige dame in de zaak die erg veel van draaitafels wist (tot de kleur aan toe) omdat ze altijd met haar man meeging. Volgens mij was hij nog erger dan ik :rolleyes:

Toen ik de deur uitging kreeg ik weer twee kabels mee van Henk namelijk de Cardas Golden Reference (gelijk maar de beste van dit merk) en een Roksan. Ik kon ook de Audioquest meekrijgen, maar daar zit een aparaatje op wat een elektrisch stroompje laat meelopen met het phono signaal. En daar is Carl wel een beetje voorzichtig mee want wie weet ontploft mijn draaitafel dan wel (op de VAD ga ik nog even met die lui van Audioquest praten).

De Cardas is ook zeer mooi opgebouwd: het is een kabel met een dikke afscherming waar het uiteinde niet die dikke afscherming heeft, een stuk dunner is en daarom zeer geschikt voor een subchasis. Eigenlijk vond ik dat het enige nadeel van de Kimber want ik had daar wat twijfels over. Dat kan hebben gelegen aan de rechte phono plug waardoor al het gewicht van de kabel kwam te hangen aan het subchasis. Ik heb dat overigens simpel opgelost door met een blokje de kabel te steunen. Bij de Cardas is dat blokje niet nodig en trouwens een 90 graden plug ook niet.

De Roksan ziet er wat traditoneler uit: zwart met een aliminium phonoplug die nog nog uit de jaren 50 zou kunnen dateren. Dat geeft de kabel wel iets en past ook goed bij mijn Oracle.

Vervolgens naar een restaurant in Heeg gegaan. Daar was ik de vorige keer met mijn dochter geweest en had een zeer leuk gesprek met de eigenaresse. In de zomer had ze met haar man een restaurant en in de winter voeren ze met hun boot over de zeeen. Ze gingen binnenkort de Afrikaanse kust aftrekken. Zo'n phono kabel doet me wat maar zo'n boottocht misschien nog wel meer. Mijn voorstel om maar een boot te kopen en dat met mijn vrouw te gaan doen viel niet in goede aarde (ik was serieus). Maar een tocht van de Kanarische eilanden naar de Cariben duurt maar 6 weken. En kennelijk zoeken ze wel eens betalende passagiers. Ik ga toch eens kijken of zoiets haalbaar is. Dat betekent wel 6 weken zonder mijn vrouw en draaitafel. Dan maar een i-pod.

Dat betekent wel 6 weken zonder... draaitafel. Dan maar een i-pod.

Ipod vs tt?! Ik zou het kabbelen van de zee, het geluid van de vogels en het klapperen van de zeilen meer dan genoeg compensatie vinden... :rolleyes:

Je hoeft de I-Pod niet aan te zetten BellaVista. Daarbij als je je zeilen goed hebt staan klapperen ze juist niet. Of er midden op de oceaan vogels zijn betwijfel ik want die beesten moeten ergens rusten. Die dame die ik sprak vertelde overigens dat je je absoluut niet verveelde midden op de oceaan. Ze namen veel boeken mee en je kan maar drie uur achter elkaar slapen. Nu lees ik graag maar een beetje muziek heb ik wel nodig. Ik denk dat ik voor klassiek ga.

Alle gekheid op een stokje: ik ben vorig jaar wezen zeilen in Griekenland en ik vond het geweldig. Weet je mensen denken vaak dat dingen niet in hun bereik liggen maar waarom eigenlijk niet. Die Oracle heb ik bijvoorbeeld ook gewoon maar gekocht. Ik begin volgend jaar met een zeilcursus op de Noordzee. Ik probeer mijn familie zo gek te krijgen dat ze weer gaan zeilen in Griekenland. Dat jaar erop misschien dan wordt ik 60 (brbrbr).

Net weggejaagd uit de beneden kamer door mijn zoon. Ik denk dat jullie even op luisterimpressies moeten wachten.

Ik verbaas me toch enigszins over dit kabelvergelijk want de verschillen tussen de kabels zijn toch behoorlijk groot nu ik ook weer de Cardas en de Roksan bij de vergelijking betrek. Ik heb ooit eens eerder een Cardas geleend en ik herkende het ietwat warme geluid onmiddellijk. Er zit ook een behoorlijk laag in de kabel maar niet zozeer in het diepste laag (als de Kimber AG) maar meer in het midlaag. En aan dat diepe was ik nu net een weekje gewend. In mijn set vind ik dat warme niet echt mooi. Ik kan me voorstellen dat als je een ietwat dun element hebt je deze kabel wel erg mooi vindt. Voor de rest geen gebrek aan details of dergelijke maar toch ook wel een iets "droog" geluid.

Wat ik nu toch wel geleerd heb is, dat je de volumeknop onwillekeurig gebruikt om een bepaalde klankbalans te bereiken en dat maakt dat ik de installatie soms te hard aanzet. Het prettige van de Kimbers was (voor mij) juist dat de klankbalans perfect was met 1 tot 2 db minder dan ik gewend was.

De Roksan heb ik op het einde van de luistersessie erop gezet en maar even gehoord. Toch weer een heel ander karakter als ik het zo snel beluister. Maar dat wordt woensdag want ik wil het nog even checken. Wordt vervolgd.....

Een kabel die een indruk geeft van helderheid en snelheid, die richting moet je het meer zoeken alsmede een goede ruimtelijkheid.De Roksan, daarvan verwacht ik wel goede berichten. Ben benieuwd.

Kraus wordt op zijn wenken bediend want inderdaad helder, snel en ruimtelijk want die termen zijn van toepassing op de Roksan. Zo snel zelfs dat ik een andere plaat heb opgezet om te checken of de draaitafel niet te snel liep (echt waar). Eigenlijk vond ik het iets te ... Net van plan om jullie even bij te praten toen ik me ineens bedacht dat een transparente kabel wel eens meer gevoelig zou zijn voor een andere impedantie. En dat is inderdaad zo want overschakeling van 1000 ohm naar 400 ohm haalde dat "te" karakter weer weg.

Mijn conclusie:

- er zit een hoorbaar verschil tussen phonokabels

- goede phonokabels zijn veel gevoeliger voor impedantieverschillen dan de standaard kabels misschien beter je hoort de impedantieverschillen er beter op

- van de 5 phonokabels die ik beluisterd heb (dat is inclusief de mijne) is de meest warme en droge de Cardas. De Roksan is snel en helder maar zeker niet te. De Kimber AG en CU en de SME/van de Hull zitten er tussen.

- de Kimber AG vond ik mooier dan de Cu. Om te kunnen kiezen tussen de Kimber AG en de Roksan zou ik ze na elkaar moeten horen en op gelijk volumeniveau. Ik vermoed dat ik dan zou kiezen voor de Kimber Ag die duurder is dan de Roksan.

Tot slot:

- mijn vrouw is het weekend van huis, mijn zoon is aan het afwassen in een cafe, kortom alle tijd om te luisteren zonder gefrutsel.

- en wat zou Henk eigenlijk zelf op zijn referentieinstallatie hebben?

Leuk... weer wat wijzer.

Ik heb niet zoveel ervaring met phonokabels ik heb alleen de orginele Linnkabel ooit vervangen door een eigen maaksel en dat verschil was werkelijk giga. Veel meer resolutie dan de oude Linn.

Op m'n Fat Bob heb ik lang gedraaid met de TR2.6 met orginele kabel. Toen daar de ET arm bij kwam moest ik een nieuwe kabel maken. Eerst heb ik een tijdje met een standaard Philips interlink gespeeld. Ook daar merkte ik hetzelfde grote verschil.

Bij mijn kabel heb ik geprobeerd de afscherming zo ver mogelijk van de aders vandaan te houden. Daar zit nu ca 1,5 mm tussen. Ik denk dat daar bij phonokabels anders veel verliezen in gaan zitten. Ik heb ook de draadjes erg dun gemaakt (3x 30AWG) en van verzilverd koper met teflon (Kynar) isolatie.

:)

Guest Kraus vonBentinck
toen ik me ineens bedacht dat een transparente kabel wel eens meer gevoelig zou zijn voor een andere impedantie. En dat is inderdaad zo want overschakeling van 1000 ohm naar 400 ohm haalde dat "te" karakter weer weg.

Ik hoop dat hier commentaar op komt van Werner of Pjotr want ik denk dat je hier een grote vergissing begaat.

Het verlagen van de afsluitweerstand betekent niets wat betreft het presteren van de kabel maar wel van alles ten aanzien het presteren van het element. 1kOhm of hoger is gewoon de juiste afsluitweerstand voor de Wood; verlaag je de afsluitweerstand tot 400 Ohm dan daalt de spanningsafgifte van het element en het klinkt niet alleen zachter maar ook de fut gaat er een beetje uit, alsof je gaat rijden zonder uitlaat.

Ik ben niet technisch genoeg om dat te onderbouwen maar volgens mij bega je hier een fout bij de beoordeling van de kabel door de introductie van een aparte ingreep. Ook denk ik dat je stelling dat goede phonokabels gevoeliger zijn voor impedantieverschillen onjuist is. De afluitweerstand heeft geen invloed op het presteren van de kabel.

Ik ben benieuwd wat de beter geschoolden hier van zeggen.

Mijn eerste reactie: beoordeel de kabel met dezelfde instellingen als de andere kabels.

Je beschrijving van de Roksan klinkt mij overigens als muziek in de oren. Een kabel kan immers wel iets weghalen maar niets toevoegen. En een goede kabel haalt niets weg!

Ik hoop dat hier commentaar op komt van Werner of Pjotr want ik denk dat je hier een grote vergissing begaat.

Het verlagen van de afsluitweerstand betekent niets wat betreft het presteren van de kabel maar wel van alles ten aanzien het presteren van het element. 1kOhm of hoger is gewoon de juiste afsluitweerstand voor de Wood; verlaag je de afsluitweerstand tot 400 Ohm dan daalt de spanningsafgifte van het element en het klinkt niet alleen zachter maar ook de fut gaat er een beetje uit, alsof je gaat rijden zonder uitlaat.

Nou, dat maakt meestal veel indruk op de buren hoor, eigen ervaring :D Je bedoelt waarschijnlijk alsof je gaat rijden met een verstopte uitlaat ;)

Maar je redenering klopt wel. Bij een te lage afsluit impedantie ga je vooral hoog verliezen t.g.v. de zelfinductie van het element, althans bij MC. Een waarde voor de juiste afsluit impedantie is niet algemeen te geven, die is sterk element afhankelijk. I.i.g. is een MC tamelijk ongevoelig voor de kabel die er aan hangt, mits die natuurlijk van goede kwaliteit is. Bij MM ligt dat anders omdat die elementen over het algemeen erg gevoelig zijn voor de juiste afsluit capaciteit die mede bepaald wordt door de kabel.

;)

toen ik me ineens bedacht dat een transparente kabel wel eens meer gevoelig zou zijn voor een andere impedantie. En dat is inderdaad zo want overschakeling van 1000 ohm naar 400 ohm haalde dat "te" karakter weer weg.

Ik ben niet technisch genoeg om dat te onderbouwen maar volgens mij bega je hier een fout bij de beoordeling van de kabel door de introductie van een aparte ingreep. Ook denk ik dat je stelling dat goede phonokabels gevoeliger zijn voor impedantieverschillen onjuist is. De afluitweerstand heeft geen invloed op het presteren van de kabel.

Ik ben benieuwd wat de beter geschoolden hier van zeggen.

Mijn eerste reactie: beoordeel de kabel met dezelfde instellingen als de andere kabels.

Je beschrijving van de Roksan klinkt mij overigens als muziek in de oren. Een kabel kan immers wel iets weghalen maar niets toevoegen. En een goede kabel haalt niets weg!

Hai Kraus,

Ik had jouw commentaar nog niet gelezen en de tekst al iets verandert. Wat ik eigenlijk bedoel te zeggen is dat hoe transparanter een kabel is hoe eerder het opvalt als je de impedantie verandert (het effect van een verandering wordt zichtbaarder - als het ware groter). Fijntunen heeft daardoor meer zin. Ik beweer zeker niet dat er sprake is van een technische verandering

Guest Kraus vonBentinck

Hierin geef ik je weer 100% gelijk.

De minimale afsluitweerstand voor de Wood L2 die jij hebt is echter wel degelijk 1000 Ohm; daaronder presteert het element minder en dat kun je met de Roksan kennelijk al heel goed horen; een argument te meer voor de Roksan. Ik word ook wel nieuwsgierig naar die kabel (Wat kost-ie en is er 1 of zijn er meerdere uitvoeringen van?).

Ik durf te wedden dat wanneer je de afsluitweerstand verhoogt naar 10 of 22kOhm, je geen verschil zult horen.

Maar nogmaals; uit jouw omschrijving vind ik de Roksan goed tevoorschijn komen.

Ik zou nog eens aan Henk vragen of je de Roksan en Kimber AG naast elkaar mag houden en vermoed dat je aan de Roksan snel zult wennen en moeilijk zult ontwennen :D:rolleyes::huh:

PS

Je kan LS niet vergelijken door ze op dezelfde plaats in de kamer zetten maar alleen door ze allebei op de beste plaats van de kamer te zetten. Als een Benz met een bepaalde impedantie optimaal naar mijn smaak presteert zou het dan kunnen zijn dat die Benz met een andere kabel beter met een ander impedantie functioneert.

Glad ijs en ik heb zeker niet zo getest op de Roksan - als laatste- na

Guest Kraus vonBentinck

Lees het verhaal van Pjotr nog even. De capaciteit van de kabel speelt bij een MC-element geen rol.

Het kan natuurlijk zijn dat je de Roksan het beste vindt klinken wanneer je de Benz afsluit met 400 Ohm maar dit is niet de beste kwaliteit omdat het element immers onder zijn niveau presteert. Je zit er met je fine-tuning dan toch echt naast.

Ik denk dat je ook een goede indruk van de kabel kunt krijgen door de Benz op minimaal 100Ohm af te sluiten en dan eens te vergelijken met de CD-weergave. De draaitafel zou het dan moeten winnen wat betreft de kwaliteit van de laagweergave.

Wat MC en phonokabels betreft beweren ze op hifi forum dat phono kabels verschillend kunnen klinken omdat ze als het ware deel uitmaken van een gedempte trillingskring, hetgeen bij andere interlinkverbindingen veel minder speelt. Ik snap het niet helemaal maar KT88 was er mee eens.

Morgen ga ik weer luisteren.

Ik snap het niet helemaal maar KT88 was er mee eens.

Ja, dus......?

Da's zuiver het technische verhaal, en ook KT zit er regelmatig naast hoor.

Morgen ga ik weer luisteren.

En daar gaat het om. ;)

Carl,

Ook hier kan ik technisch niets toevoegen of onderbouwen maar ik onthou dat je vooral enorm te spreken bent over de Roksan ... luister daar nu eens een tijdje naar met alle instellingen die je gewoon bent ipv te gaan zoeken wat er allemaal kan gebeuren bij impedantie zus of zo ...

Luister nu maar lekker, je hebt een knappe draaitafel dito element en phonoamp ... de Roksan tilt het allemaal nog een beetje op

Gr

Stef

Guest Kraus vonBentinck
Wat MC en phonokabels betreft beweren ze op hifi forum dat phono kabels verschillend kunnen klinken omdat ze als het ware deel uitmaken van een gedempte trillingskring,

Carl,

Met kabels, en zeker met phonokabels zit je al gauw in the twilight zone. Niet aan beginnen.

Jij kent je set als geen ander en de verschillen die je hoort zijn re

- en wat zou Henk eigenlijk zelf op zijn referentieinstallatie hebben?

Die zit waarschijnlijk nu bij mij ertussen, namelijk de Kimber Select KS-1236 phonokabel (XLR).

Die ik aan het vergelijken ben met een Crystal Cable Reference phonokabel (XLR).

Beiden kabels zijn erg mooi, maar mijn luistervoorkeur gaat uit naar de Kimber uiteindelijk.

Overigens de Kimber KS-1236 Phono wordt alleen op bestelling gemaakt in de USA, dit terzijde.

Ik weet dat ik buitengewoon op mijn woorden moet passen maar kan het toch niet nalaten om op te merken dat van een afstandje het er uit ziet als het steeds opnieuw kruiwagens vol geld onderploegen in een geluidsinstallatie.

Wel grappig dat je dit post in een topic waarin de "man zonder enige miskoop" zich ori

Al laat ik mij een fiets aanmeten door Eddy Merckx himself, ik krijg nog niet eens een startbewijs voor deelname aan het rondje rond de kerk in Wevelgem <_<

Je weet super goed wat ik bedoel ... ;)

Ik weet heel sterk waarover je het hebt want mijn vader heeft na een hartinfarct en een herseninfarct zijn Eddy Merckx verkocht ... zijn gehele planning om naar Compostella te fietsen werd in 10sec vr altijd van tafel geveegd ... maar hij fietst terug weliswaar niet meer in clubverband en geen 100km . Mijn vader is net 63 geworden en blij dat hij zijn kinderen en kleinkinderen verder ziet opgroeien ondanks zijn motorische en fysieke beperkingen. Dit terzijde

Gr

Stef

Guest Kraus vonBentinck

Ik weet heel goed wat je bedoelt.

Maar het is beter dat ik bij mijn voornemen blijf om verder niets meer te zeggen.

(en ik zal snel al mijn postings in dit topic verwijderen die alleen maar het zicht op deze epische kabelstrijd van Carl belemmeren; de flauwekul met Bellavista heb ik er reeds uitgegooid)

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share

• Create New...