Jump to content

Phonokabels deel 2

carl
 Share

Recommended Posts

Even een concreet en serieus voorstel die volgens mij een zeer goede vergelijking tussen phonokabels geeft en die zeer waarschijnlijk interessant voor Carl, maar ook voor mijzelf is: ik heb thuis een set-up met twee identieke SME's en twee VdH. silver-hybrid kabels. In de ene SME zit een JA-element. Als Audiofreak nou met z'n headshell met JA, Kraus met z'n JvG-kabels en Sodejuu met z'n Crimsonkabel mijn kant op komen, dan maken we er, samen met Carl en zijn kabels, een serieuze luister (en discussie)middag van. Enige wat dan nog handig is, is een phonotrap met meerdere aansluitingen maar wellicht kan ik een Leema Agenaa regelen.

Ik heb zeer goede koffie en maak er graag tijd voor vrij. Ik hoor het graag ....

Guest Kraus vonBentinck

Lijkt mij een zeer goed plan. Een betere besteding voor een zaterdag zou ik niet zo gauw weten.

In het ergste geval kan ik mijn 3-traps phono meenemen maar de kabels (ik heb een JvG zilver en JvG goud en een Dynavector kabel -allen SME-plug naar cinch- ) neem ik wel met alle plezier mee.

Een Benz wood L2 kan ik ook meenemen (toch maar reserve) maar met mijn Ebony sleep ik ook liever niet.

Ik ben ook razendbenieuwd naar de nieuwe Thiel's en de ML-versterking. Verwacht dat dat razendsnel is, helemaal mijn ding.

Zarterdag 17 of 24 oktober vind ik al heel mooie dagen

(een Array phonotrap zou ook zeer goed uitkomen!)

Hoi Kraus,

Mooi, je bent van harte welkom. Als de rest ook nog even reageert hebben we alleen nog even de datum vast te stellen. Ik kan beide genoemde zaterdagen vrijmaken. De Array-phonotrap is goed maar mijn Roksan is ook niet mis, die heeft bovendien wat meer ballen in het laag. Ik zoek echter (ook voor de toekomst) een phonotrap waarmee we gemakkelijk kunnen switchen. Scheelt werk tijdens de luistersessies, ik ben ook maar een luie audiofiel. :D

Oh ja, de draaitafel is een TR Orion. ;)

Begrijp ik nou dat je dan twee draaitafels hebt of bedoel je twee identieke SME phonokabels?

Dat is mij niet helemaal duidelijk.

Helaas ga ik niet mijn JA met headshell van mijn SME arm afhalen, want deze is nu perfect ingesteld en dat wil ik echt zo houden en heb met mijzelf afgesproken dat ik er NIET aan ga klooien of mijn Fat Bob ga meenemen naar meetings e.d.

Overigens hebben wij dezelfde JA element dacht ik, allebei een JA MC One Boron, maar met een verschillende naald (jij een Tip1 en ik een FGS naald)

Als we dan een phonokabel vergelijk willen houden, dan kunnen we toch ook gewoon de phonokabel verwisselen op 1 draaitafelarm combi (zo doe ik het hier thuis ook). Dan is alles hetzelfde in de set-up en het enige wat verandert eraan is de phonokabel.

Sodejuu's phonokabel is met symmetrische aansluiting en mijn eigen Kimber TAK-AG ook.

Mocht het zover komen dat we een phonokabel vergelijk gaan doen bij jou thuis, dan wil ik best vragen aan Henk of we wat andere phonokabels ook mogen lenen ervoor.

Onno, ik heb sinds enkele maanden een draaitafel met twee SME's (3500 en 5009). Ik heb mijzelf op m'n 50e geen zeilboot o.i.d. maar een TR Orion FMD kado gedaan. En ga nou niet met z'n allen over de prijs en zo beginnen want ik werk er hard genoeg voor en vind het ding gewoon ontzettend mooi en het is de overtreffende trap van de TMD. Bovendien heb ik nu een nieuw project waar ik met meerdere armen, elementen, kabels en phonotrappen kan stoeien. De Leo prijkt nu in de werkamerset en krijgt in de toekomst wat aanpassingen.

Ik dacht dat we identieke JA's hebben. Enige wat je moet instellen bij verwijderen van de headshell is de azymuth. Ik heb wel een klein spiegeltje voor je en zet andere even een potloodstreepje op de shell en de arm voordat je 'm loshaalt. Ik denk dat Roger dat eventueel ook kan doen. Wil je dat liever niet, dan zoeken we wel een andere oplossing. Ik heb thuis in ieder geval voldoende afregelspul bij de hand om elementen te plaatsen. Het leek me echter wel handig omdat ik de 5009 dan alvast afregel op de JA en we een ideale situatie kunnen cree

Guest Kraus vonBentinck

Als ik het zo lees dan is er ongemerkt zo maar een nieuwe draaitafel (bij) gekomen?

Wat zo'n switchende phonotrap betreft, daar heb ik wel ervaring mee. Je kunt namelijk niet zo eenvoudig als van bron naar bron overschakelen op een voorversterker overschakelen met een phonotrap van element naar element.

Bij mij gaat dat zo dat wanneer je van arm 1 naar 2 of 3 schakelt, de trap op mute gaat, de instellingen voor dat element eerst uit het geheugen worden opgehaald (dB, afsluitweerstand en kabelcapaciteit) en dan pas weer inschakelt. Daar gaat een twintigtal seconden overheen. Naadloos overschakelen is er dus niet bij.

Voor een kabelvergelijk is alleen het wisselen van alleen de kabels misschien meer aan te bevelen.

Ik kan zelf onmogelijk mijn phonokabels op deze manier eerlijk vergelijken; immers elke kabel zit aangesloten op een heel andere combinatie. Als er verschil is waar ligt dat dan aan?

Uitgaan van 1 arm/element houdt de kabelvergelijking wel mooi zuiver.

Wel Paul, laat ik even mijn ervaring met je delen

Elke kabel die ik hoorde naast mn zilver JvG klonk beter/aangenamer/ benoem het hoe je wil.

Kbale van 160 euro tot 700 euro. Merken Aoyaide Acrolink zelfbouw Kimber 47Labs en ik vergeet er enkele ... en toch heb ik nog niet de tijd genomen om de JvG tss Phonoamp en amp te veranderen.

Gr

Stef

Kortom, de Jvg is niet jouw ding? Kun je het karakter van de JvG nog iets meer beschrijven? Ik ben benieuwd wat ik daar binnenkort zelf van ga vinden als Kraus ze meebrengt.

Als ik het zo lees dan is er ongemerkt zo maar een nieuwe draaitafel (bij) gekomen?

Wat zo'n switchende phonotrap betreft, daar heb ik wel ervaring mee. Je kunt namelijk niet zo eenvoudig als van bron naar bron overschakelen op een voorversterker overschakelen met een phonotrap van element naar element.

Bij mij gaat dat zo dat wanneer je van arm 1 naar 2 of 3 schakelt, de trap op mute gaat, de instellingen voor dat element eerst uit het geheugen worden opgehaald (dB, afsluitweerstand en kabelcapaciteit) en dan pas weer inschakelt. Daar gaat een twintigtal seconden overheen. Naadloos overschakelen is er dus niet bij.

Voor een kabelvergelijk is alleen het wisselen van alleen de kabels misschien meer aan te bevelen.

Ik kan zelf onmogelijk mijn phonokabels op deze manier eerlijk vergelijken; immers elke kabel zit aangesloten op een heel andere combinatie. Als er verschil is waar ligt dat dan aan?

Uitgaan van 1 arm/element houdt de kabelvergelijking wel mooi zuiver.

Hoi Kraus, duidelijk. Ik zal eens informeren hoe dat bij zo'n Leema werkt. Volgens mijn info zijn er drie ingangen onafhankelijk van elkaar te programmeren en gaat het switchen soepel en zonder veel tijdverlies. Eventuele verschillen aan de bron kan ik op de voorversterker rechttrekken door meer of minder dB's in te stellen.

Neemt niet weg dat jouw phonotrap wel een h

@ Paul,

Ik begrijp er steeds minder van of ik lees niet goed..

Heb je nu twee draaitafels ( TR Leonardo en een TR Orion ?) met twee identieke SME armen ?

En wat vind je van mijn tegenvoorstel over het wisselen vann de kabels op 1 draaitafel/arm combi ?

Overigens beiden voorgestelde datums kan ik niet.

17 oktober heb ik de VAD show en de 24 oktober heb ik een verjaardag en waar ik niet onderuit kan.

In november zou mij dus beter uitkomen.

Jouw Roksan phono lijkt mij prima en ken ik ook, want deze heb ik hier ook eens gehad in mijn set-up. Maar deze heeft wel cinch aansluitingen en wat dan betekent dat we dus met verlooplugjes moeten werken. niet erg, maar geeft wel een luisterverschil.

Het mooiste zou zijn als alle kabels gelijke aansluitingen hebben, lijkt mij.

en ook ik wil zeker eens jouw set horen, ook al zouden we niet tot een luister middag komen met z'n allen.

Je leest niet goed. :D ik heb nu idd. twee TR's, de Leonardo heb ik na al die jaren hobbyen naar de werkkamerset verhuisd. Die gaat er uiteraard nooit meer uit. Wel heb ik de SME-arm van de Leo nu even op de Orion afgeregeld en is de Leo even arm-loos. Voor de toekomst wil ik in de Orion een andere tweede (of eerste) arm, bijv Schr

Guest Kraus vonBentinck

Ik wacht gewoon even af hoe het verder loopt en weet zeker dat iedereen die komt graag ook even zonder poespas naar de set wil luisteren (uurtje lekker draaien).

Voor het kabelvergelijk zou ik wel eens een opzet willen voorstellen die nog nooit eerder is geprobeerd.

(5 kabels is misschien wel het maximum)

A.1 luisteren naar kabel 1

A.2 het luisterpanel probeert tot een gezamenlijke karakteristiek van wat er gehoord is te komen. Hoe is "de referentie"

A.3 Nog een keertje kabel 1 beluisteren met de opgedane kennis

A.4 eventueel de groepsreferentie bijstellen.

B1. Kabel 2 beluisteren

B2. Kabel 2 bespreken en de gehoorde verschillen benoemen/bediscussi

Een paar zaken:

- Het lijkt me erg leuk een keer bij elkaar te komen om kabels te vergelijken maar dan inderdaad het liefst in november. Paul en Kraus ken ik bijvoorbeeld niet persoonlijk en wil ze graag een keer ontmoeten.

- Dat kabels op een andere set vergeleken worden maakt niet uit. Ik denk namelijk dat het karakter van zo'n kabel altijd naar voren komt op een goede installatie. De vraag of dat karakter in jouw set past is een individuele keuze.

- Ik vind dat we niet zo gevoelig naar elkaar moeten zijn. We zitten (gelukkig) allemaal anders in elkaar en het is nu eenmaal zo dat de een wat kritischer is dan de ander. Laten we op de inhoud reageren en daarmee hebben we het al druk genoeg.

- Ik heb nog even zitten denken over die discussies over impedanties. Eigenlijk denk ik dat de Kimber AG wel het mooiste produkt is wat ik gehoord heb. Als die kleurt (ik denk dat alles kleurt) dan is dat subtiel en prettig. Ik vraag me nog steeds af hoe Hansko tot zijn keuze gekomen is (al of niet vergeleken met anderen) want het is een goede.

Wel Paul, laat ik even mijn ervaring met je delen

Elke kabel die ik hoorde naast mn zilver JvG klonk beter/aangenamer/ benoem het hoe je wil.

Kbale van 160 euro tot 700 euro. Merken Aoyaide Acrolink zelfbouw Kimber 47Labs en ik vergeet er enkele ... en toch heb ik nog niet de tijd genomen om de JvG tss Phonoamp en amp te veranderen.

Gr

Stef

Kortom, de Jvg is niet jouw ding? Kun je het karakter van de JvG nog iets meer beschrijven? Ik ben benieuwd wat ik daar binnenkort zelf van ga vinden als Kraus ze meebrengt.

De JvG klinkt in mijn ogen nu dun en saai, weinig muzikaal leven.

Heb de JvG dus veel op mn set vergeleken, lees dat bezoekers kabels meehadden en we dan eens zijn gaan switchen en niet specifiek een kabelvergelijk gingen doen.

Op een set Manley + Klipsch Heresy wou ik mn JvG zou de vuilbak inkieperen bij de switch naar de Oyaide en Acrolink. De JvG had in die set totaal geen emotieoverdracht ... op 30 sec weet je dat je die JvG niet meer wilt of anders gesteld de andere kabels gewoon veel meer muziek maken.

Mss kan Onno het ook nog goed toelichten waarom de JvG bij mij afvalt.

Ik las je voorliefde vr een vette bassound in het Marcus Miller topic, wel Paul dan wil je zeker geen JvG zilver.

Hansko wou vroeger ook zn JvG niet gaan vergelijken, hij was tevreden met de set maar is onlangs toch zeer snel overstag gegaan richting een Kimber dacht ik. Die Oyaide Across kost dus maar 160 euro.

Het jammere is dat niemand Acrolink kent want dat is vr mij een zeer mooi kabelmerk dat ik eens naast bvb Kimber wil horen. En de mening van wil hebben van mensen met een topset.

Gr

Stef

Guest Kraus vonBentinck

Sommige zaken moeten van te voren wel even goed doordacht worden. Kabels wisselen is tot daar aan toe maar phonokabels verwisselen is toch een ander verhaal. Hoe gemakkelijk gaat dat met name aan de kant van de toonarm? Ik mag nog eens wijzen op bijv het ontbreken van een geleideknopje op de oorspronkelijke JvG kabels en de schade die je op die wijze kunt veroorzaken. Daar zit niemand op te wachten. Ook de bereikaarheid van de aansluiting op de toonarm speelt een rol. Haakse/rechte plug enz.

Enne, draaitafels zijn wel zware maar niettemin ragfijne beestjes. Zo uit het evenwicht gebracht.

Sommige zaken moeten van te voren wel even goed doordacht worden. Kabels wisselen is tot daar aan toe maar phonokabels verwisselen is toch een ander verhaal. Hoe gemakkelijk gaat dat met name aan de kant van de toonarm? Ik mag nog eens wijzen op bijv het ontbreken van een geleideknopje op de oorspronkelijke JvG kabels en de schade die je op die wijze kunt veroorzaken. Daar zit niemand op te wachten. Ook de bereikaarheid van de aansluiting op de toonarm speelt een rol. Haakse/rechte plug enz.

Enne, draaitafels zijn wel zware maar niettemin ragfijne beestjes. Zo uit het evenwicht gebracht.

Da's een goed punt maar bij de Orion is dat volgens mij geen enkel probleem. De aansluiting(en) van de SME's zijn goed bereikbaar en zichtbaar (wel handig want ik ben binnenkort ook aan een leesbril toe :D ) en zijn eventueel nog horizontaal verdraaibaar. Bij de Leonardo gaat dat al een stuk lastiger omdat de plug in de holle behuizing van de mounting-plate zit en je dus niet zonder zaklamp o.i.d. de plug zonder risico op schade kan aansluiten.

Ik gebruik overigens uitsluitend haakse DIN-pluggen maar rechte pluggen zijn geen probleem.

Guest Kraus vonBentinck

Dat door die ene deur vnd ik ook van belang.

Een discussie over wat de referentie is, is helemaal niet nodig. De eerste kabel die je beluistert is per definitie "de referentie"; je luistert naar de volgende kabels en dan luister je naar de verschillen met de eerste kabel. Als je die 1e kabel beluisterd hebt en je kunt het er samen nog niet over eens worden of die kabel helder of donker klinkt, plat of veel ruimte-informatie geeft dan heeft verder luisteren geen zin want dan praat je over volkomen ondeelbare, individuele ervaringen. Dat is echter onzin want iedereen hoort toch ook dat het KCO op eigen terrein een bepaalde, door iedereen ongeveer hetzelfde ervaren, klank heeft?

Het nadeel van Kraus zijn opzet is dat het tussen het luisteren veel tijd kost. Waarom niet een drietal nummers kiezen, die afdraaien en vervolgens overgaan op de volgende kabel (en ogen dicht). Als je dan na drie kabels evalueert en eventueel nog drie kabels beluistert hebben we nog tijd over om wat "vrij" te luisteren.

Wat muziek betreft zou ik bijvoorbeeld een plaat willen horen met een stevige bas, een plaat die de neiging heeft stemmen uit te vergroten en eentje waar nogal wat details in voorkomen. Als je bijvoorbeeld het nummer van Death Can Dance opzet met met een didgaree doo (song of the stars) dan heb je wel een redelijke indruk van bas (in verschillende diepten) en de grootte van stemmen. Ik heb een Ella Fitzgerald en Louis Armstrong die zeer natuurlijk is opgenomen en ook kritisch is omdat de stem van Louis een beetje teveel sss bezit. Er zitten ook wat krassen op en die moeten niet uitvergroot worden Zo is er wel meer.

Immers, mij gaat het ook een beetje om dat we weer nader tot elkaar komen en gaan ophouden met elkaar te bekritseren over wel of niet een eventuele aanschaf van iets. Zowel Kraus als ik weten dat we in het verleden prima met elkaar door 1 deur konden en de laatste tijd is het net of we dat niet meer kunnen en voor mijzelf betreft mag dat ophouden en recht gezet worden, zodat we wel weer door die ene deur kunnen.

Daar is mijn initiatief ook mede voor bedoeld. Bovendien is het onderwerp meer dan interessant om eens mee te stoeien. En maak je geen zorgen om mijn deuren, die zijn breed genoeg. ;):D

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share

• Create New...