Jump to content

Phonokabels deel 2


carl
 Share

Recommended Posts

Bij welke firma De Audiofabriek het inkoopt weet ik niet, maar ik weet wel dat ze het al hadden voordat Silpech ermee kwam.

Ik vermoed dat dat Mundorf is...

 

Als je het stuk van de TU goed leest zul je zien dat dat ook niet over juweliers zilver gaat, maar over het gedolven gedegen zilver. Niet het zilver-erts dus...

 

Miracle, dank voor de laatste aanwijzing, want daarmee is ook deel twee van de queeste opgelost.

 

Gevonden in deze website:

Now Mundorf manufactures a real alloy, that means melted and then extruded to wire, between pure silver and 1% pure gold and the alloy really makes a huge sonically difference in respect to silver only or goldplated silver. It seems that the melting creates a much more balanced and even crystal structure all through the silver then you can ever hope to realise with only plating the outer rims.

 

Het betreft dus een alloy, een legering. Weliswaar wordt dit draad bijzondere eigenschappen toegedicht, het Siltech proced

Link to comment
Share on other sites

....mensen hebben het hier regelmatig over de (gigantische) invloed van... maar zoiets werkelijk nuttigs als een gebalanceerde phono ingang wordt dan weer onnodig gevonden...

 

Edit: ik las ook ergens dat MC elementen van nature gebalanceerd zouden zijn en MM elementen niet........

Goed verhaal :)

 

 

Voor wat het waard is, ter aanvulling een verwijzing naar de verhandeling van Aqvox. Over gebalanceerd vs. niet gebalanceerd schrijft deze site het volgende:

 

Fakt:

MC (moving Coil / bewegte Spule)-Tonabnehmer sind symmetrische Stromgeneratoren und passen am besten zu einem

symmetrischen Stromverst

Link to comment
Share on other sites

Voor wat het waard is, ter aanvulling een verwijzing naar de verhandeling van Aqvox. Over gebalanceerd vs. niet gebalanceerd schrijft deze site het volgende:

 

Fakt:

MC (moving Coil / bewegte Spule)-Tonabnehmer sind symmetrische Stromgeneratoren und passen am besten zu einem

symmetrischen Stromverst

Link to comment
Share on other sites

Een MC op een stroomversterker aansluiten kan wel maar wel met de nodige kennis van zaken. Je krijgt dan soms hoog afval t.g.v. de Ri en zelfinductie van het element. Omdat ieder element verschillend is moet daarvoor dan voor ieder element eventueel individueel gecompenseerd worden.

 

Niet echt handig dus. 47Labs heeft zo'n phone pr

Link to comment
Share on other sites

Inmiddels heb ik weer de Kimber TAK AG van Henk in huis. Ik mag hem hebben tot 7 november (onze grote dag). Na een paar platen te hebben gespeeld met mijn eigen SME/van de Hul ben ik overgeschakeld op de Kimber TAK. Weer dat overwachte slecht klinken in het begin (die andere kabels hadden dat zeker niet of minder). Na een tijdje prima maar met weer die stemmen net iets te groot. Ik ben wat gaan experimenteren met impedanties maar 1000 ohm is denk ik wel het ideaal. Vervolgens heb ik de interlink van phonotrap naar voorversterker overgezet: in plaats van de iets warme Hero over na de neutralere (?) Kimber PBJ. Vervolgens heb ik uren lang na muziek zitten te luisteren. En weer de idee dat de phonokabel (in mijn systeem !) een betere klankbalans heeft dan de andere kabels en daardoor iets minder hard kan worden gezet. Ook de stemmen nu in proportie. Leuke hobby, de kabel gaat er voorlopig niet meer van af.

Link to comment
Share on other sites

Sorry Onno, maar hier kan ik niet zoveel mee. Dat een kabel zich moet "settelen", dat zou kunnen, maar het zou getuigen van een behoorlijke capacitaire werking van die kabel. Dat een kabel een capaciteit (condensatorwerking) heeft staat vast. Dat je er met een phonosignaal langer over doet om die "condensator" te vullen, lijkt me ook logisch en is zo ver ik weet ook waar.

Waar ik echter niet in mee kan gaan is dat zilver van nature helderder klinkt dan koper. Zilver en koper verschillen klankmatig niet in helderheid, mits het zilver goed toegepast is. Klinkt de zilveren kabel wel helderder, dan is er iets mis. Of het zo gaan om een verzilverde koperkabel. Dan heb je wel gelijk.

Link to comment
Share on other sites

Sorry Onno, maar hier kan ik niet zoveel mee. Dat een kabel zich moet "settelen", dat zou kunnen, maar het zou getuigen van een behoorlijke capacitaire werking van die kabel. Dat een kabel een capaciteit (condensatorwerking) heeft staat vast. Dat je er met een phonosignaal langer over doet om die "condensator" te vullen, lijkt me ook logisch en is zo ver ik weet ook waar.

 

Welke spannings- of stroombron moet die capaciteit dan opladen?

Een element geeft geen DC af, en een goede phonotrap doet dat ook niet.

 

Er is wel zoiets als storage effect van de kabelcapaciteit, maar dat is verwaarloosbaar bij de Zi van het element.

De eventuele EMK wordt netjes kortgesloten (vergelijk maar met de R-uit van een eindversterker en de demping op een speaker).

 

 

Begrijp me goed, ook ik hoor verschillen in phonokabels (jawel!), maar die capaciteit kan bij MC eigenlijk geen factor zijn (misschien wel bij HO elementen).

Waar dat dan wel vandaan komt.........ik heb wel een vermoeden, maar dat is vooralsnog een omstreden verhaal.

Link to comment
Share on other sites

Zo zie je maar weer. Was ik vanmorgen ook toch niet helemaal wakker eusa_doh.gif:D

 

 

Hoe was het ook al weer, heb ik niet op school geleerd, dat elke kabel een LC kring is ; )

 

 

MvG,

 

Haudio

Link to comment
Share on other sites

Jazeker, maar alleen voor zeer hoge frequenties.

Dan wordt de kabel voorgesteld als een LCLCLCLCLCLC..... kring met een karakteristieke impedantie.

De Q daarvan is zo laag dat er niet eens een duidelijk resonantiepunt is te vinden.

 

Bij audio speelt alleen de R-dc en evt. bij MM elementen de capaciteit.

 

Nee mijne heren (en dames), we zullen het buiten de bekende paden moeten zoeken..........

Link to comment
Share on other sites

Overigens, ik was ook niet echt wakker vanochtend bij het opgaan van de ladder en ik pardoes mis stapte van de dakkapel en (lekker) een meterje of 4 naar beneden gleed langs de ladder. :o Ik was wel snel beneden :D , dat weer wel.

Wel alles nog heel bij jou?

Link to comment
Share on other sites

Waar ik echter niet in mee kan gaan is dat zilver van nature helderder klinkt dan koper. Zilver en koper verschillen klankmatig niet in helderheid, mits het zilver goed toegepast is. Klinkt de zilveren kabel wel helderder, dan is er iets mis. Of het zo gaan om een verzilverde koperkabel. Dan heb je wel gelijk.

 

Beetje lastig... Zilver en koper verschillen klankmatig niet in helderheid, maar bij verzilverde kabels wel... :confused::confused:

 

Ik heb tegenwoordig voor een groot deel verzilverde kabels, ik merk er helemaal niks van dat daar iets mis zou kunnen zijn. In het verleden vond ik ook dat verzilverde kabels altijd een beetje korrelig en scherp (sorry geen betere uitdrukking voorhanden) klonken. Het leek in het hoog altijd wat vervormde.

 

Ik denk nu dat ik weet waar dat vandaan komt. Met die kabels is naar ik nu hoor helemaal niks mis. Integendeel, ze laten alles horen wat er is. Vervormingen dus ook. Op de VAD twee jaar geleden heb ik van iemand (voor de "bekenden" Arnold) een tip gekregen waar ik het moest zoeken. Volgens hem lag het enkel en alleen aan de netspanning. Daar was met wat techniek wel wat aan te doen. Daar is het lange tijd bij gebleven, totdat m'n broer ergens wat trafo's op de kop had getikt die heel goed bruikbaar waren als gebalanceerde scheidingstrafo.

 

Sinds dat dit ding er tussen zit heb ik nooit geen last meer van die scherpte en korreligheid.

 

:)

Link to comment
Share on other sites

Beetje lastig... Zilver en koper verschillen klankmatig niet in helderheid, maar bij verzilverde kabels wel... :confused::confused:

 

<knip>

 

Sinds dat dit ding er tussen zit heb ik nooit geen last meer van die scherpte en korreligheid.

 

:)

Heb je, sinds die trafo er tussen zit ook al eens geluisterd met enkel koper of enkel zilver? Dat zal dan nu wel duf/futloos/wollig klinken dan.

 

Mijn ervaring is ook dat verzilverd koper schel klinken. Ik vermoed dat dat komt doordat de hoge tonen door de buitenkant van de draad gaan, het verzilverde, en de lage en middentonen door de kern, het koper dus.

Zilver geleid beter dan koper, waardoor er wss meer hoge tonen aan het eind van de kabel overblijven dan laag en mid.

Link to comment
Share on other sites

Beetje lastig... Zilver en koper verschillen klankmatig niet in helderheid, maar bij verzilverde kabels wel... :confused::confused:

 

<knip>

 

Sinds dat dit ding er tussen zit heb ik nooit geen last meer van die scherpte en korreligheid.

 

:)

Heb je, sinds die trafo er tussen zit ook al eens geluisterd met enkel koper of enkel zilver? Dat zal dan nu wel duf/futloos/wollig klinken dan.

 

Mijn ervaring is ook dat verzilverd koper schel klinken. Ik vermoed dat dat komt doordat de hoge tonen door de buitenkant van de draad gaan, het verzilverde, en de lage en middentonen door de kern, het koper dus.

Zilver geleid beter dan koper, waardoor er wss meer hoge tonen aan het eind van de kabel overblijven dan laag en mid.

 

Ik schrijf niet dat het hoog minder is geworden, maar dat de VERVORMING in het hoog minder is geworden.

 

:)

Link to comment
Share on other sites

IK denk dat de ene kabel beter in staat is dan de andere om "ordeningsinformatie" door te laten.

 

Dat zou zich best kunnen vertalen in een indruk van "minder vervorming". Storende factoren worden meer naar de achtergrond gedrukt.

 

Wat mij betreft (ikzelf dus, mijn mening, geen feit!) is dat de enige verklaring voor verschillen in kabels van welk soort dan ook.

Link to comment
Share on other sites

Guest Kraus vonBentinck

Toch wel iets gevonden na enig googlen: (wie "ik" is in onderstaande, daarvan heb ik geen idee)

 

Enige tijd geleden heb ik op de site van DHTRob iets gevonden dat duidelijk onder de noemer pseudowetenschap valt. Voor de liefhebbers: er zit een behoorlijke portie voodoo in. Het betreft een radioprogramma, gemaakt door Kees Wieringa in opdracht van de humanistische omroep. Het gaat over ene Henry van der Heide, geluidstechnicus en hobby-homeopaat ;). Toen hij voor de NOB werkte kreeg hij de opdracht apparatuur te maken die een minimum aan vervorming introduceerde. Hij kwam erop uit dat de "normale" apparatuur geen "ordeningsinformatie" doorlaat. Ordeningsinformatie is volgens Van der Heide een "zijnsinformatie", een beschrijving van hoe het geluid klinkt. Dit zou naast spanning of stroom bestaan, en zou dan ook niet met "normale" apparatuur te meten zijn.

 

Van der Heide ontwikkelde dus apparatuur die volgens hem de ordeningsinformatie van het geluid onaangetast liet. Hiervoor gebruikte hij onder andere koolstofkabels. In het tweede deel van het programma wordt verder ingegaan op de eigenschappen van koolstof. Het bevat ook een interview met Aalt-Jouk van den Hul, die koolstof in een aantal van zijn kabels toepast. Deze kabels blijken gebaseerd te zijn op Van der Heide's theorie

Link to comment
Share on other sites

"ordeningsinformatie"

Wat is dat?

 

 

... the dark side ...

 

???

 

Google brengt je snel bij v.d. Heide en G

 

:eek:

Citaat uit de nieuwsbrief van nulpuntenergie.net van 4-2003:

Geluid dat niet mag:

 

Henry van de Heide (NL) ontwikkelde een systeem dat geluid natuurgetrouw laat klinken.

Bij de NOS is diverse apparatuur aangepast om dit bijzondere resultaat te verkrijgen.

 

De techniek spreekt over het ordendenings informatie van het geluid.

 

Deze ordeningsinformatie heeft overeenkomsten met de homeopathie.

 

Koolstof (weerstanden) met een speciale behandeling, wordt veel als materiaal gebruikt vanwege zijn opmerkelijke structuur.

Alle negatieve componenten in de geluidsapparatuur worden vervangen door natuur vriendelijke componenten.

 

Een geluidskabel bestaan uit miljoenen koolstof fiber draadjes, waarvoor een patent is verkregen.

 

1 meter (15 mm diameter) van deze speciale kabel bevat 3500 km. aan koolstof draadjes.!!!

 

 

“ Slechte” plekken worden met speciale koperen ringen ontstoord.

Plekken die woonbiologen aanduiden, met bijv. een kruispunt van een 8,2. (lecherantenne)

Gewerkt wordt met de pendel, waar de technische mensen nogal wat moeite mee hebben. Niet wetenschappelijk.

Geluidsopname in kerken met de aangepaste apparatuur, werden door luisterspecialisten geprezen.

 

 

 

Dan is de intentie en liefde waarmee de maker te werk gaat van essentieel belang voor goede resultaten.

Fabrieksmatige productie van zijn vinding is gedoemd te mislukken.

 

 

Helaas begreep men de techniek niet, het was niet wetenschappelijk te verklaren.

Henry van de Heide is uiteindelijk vervroegd pensioen gestuurd.

Een man die teleurgesteld is dat men zijn vinding niet kon begrijpen en accepteren.

 

 

 

Het wereld wijde patent is van de NOS door van den Hul overgenomen

Hij verkoopt nu hoogwaardige versterkers en geluidsapparatuur gebaseerd op de vinding.

Tijdens de documentaire wilde van den Hul niet ingaan op de techniek achter dit systeem.

Men is bang dat de techniek verkeerd wordt gebruikt.

 

 

 

Radio uitzendingen van een documentaire over Henry van de Heide zijn te vinden op:

 

deel 1

http://www.humanistischeomroep.nl/hos/html...p;episode=16155

(realaudio 43minuten link aanwezig)

deel2

http://www.humanistischeomroep.nl/hos/html...jsp?program=641

 

(realaudio 43minuten link aanwezig)

archief 0.groep – casette bandje

 

 

 

In de radio uitzending is niet ingegaan op de mogelijkheid deze techniek ook toe te passen voor het ontstoren van woningen en bedrijven.

 

Zeer waarschijnlijk zal de hr. v.d. Heide op 12 oktober tijdens onze bijeenkomst over technisch- en energetisch ontstoren, zijn ervaringen met het energetisch ontstoren vertellen. http://www.nulpuntenergie.net/bijeenkomsten/

Zenders zoals Lopik zijn reeds op energetisch niveau ontstoord.

 

 

P.S. Of de links nog werken weet ik niet. Heb ze niet geprobeerd, maar het stuk zo uit de nieuwsbrief gecoipeerd.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Nog even wat nadere info over het luistermiddagje met Carl, Audiofreak, Kraus, Sodejuu en Ruud. Deze spontane uitnodiging van mijn kant heeft, zoals bekend, meerdere redenen. Belangrijkste reden is uiteraard om voor Carl maar ook voor mijzelf een goed beeld te krijgen van de verschillen tussen een aantal phonokabels. De eventuele inbreng van phonokabels van Kraus, Audiofreak en Sodejuu speelde daarbij ook een rol.

Tevens leek het me een goede gelegenheid voor een gezellige luistermiddag,

Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share

×
×
  • Create New...