carl Posted 4 oktober 2009 Author Report Share Posted 4 oktober 2009 Ik ga als alles meezit vrijdag de boot alvast wat leeghalen. Dan ga ik ook even naar Henk de twee kabels terugbrengen en zal dan met hem overleggen. Ik ga ervan uit dat ik de kabels later op moet halen want ondertussen zal Henk ze ook nog aan een ander te leen willen geven. Misschien een idee Paul dat ik Henk die Kimber AG nog eens vraag dan breng ik ze wel een keer naar jou toe en kan je hem "voorproeven". De kabels zijn volgens mij dus: - de zilveren SME/van de Hul van Audiopaul - de Kimber TAK AG van Henk - de Cardas Golden Refence van Henk - de Roksan van Henk - de keuze van de chefkok 7 november kan ik prima Link to comment Share on other sites More sharing options...
BellaVista Posted 4 oktober 2009 Report Share Posted 4 oktober 2009 Klik hier: Goud bevat vaak een paar procent zilver. En zilver bevat vaak een paar procent goud. Bron: TU-Delft. Ah, ik begrijp het: waar jij aan refereert is zilver voor sieraden Link to comment Share on other sites More sharing options...
Audiopaul Posted 4 oktober 2009 Report Share Posted 4 oktober 2009 Ik ga als alles meezit vrijdag de boot alvast wat leeghalen. Dan ga ik ook even naar Henk de twee kabels terugbrengen en zal dan met hem overleggen. Ik ga ervan uit dat ik de kabels later op moet halen want ondertussen zal Henk ze ook nog aan een ander te leen willen geven. Misschien een idee Paul dat ik Henk die Kimber AG nog eens vraag dan breng ik ze wel een keer naar jou toe en kan je hem "voorproeven". De kabels zijn volgens mij dus: - de zilveren SME/van de Hul van Audiopaul - de Kimber TAK AG van Henk - de Cardas Golden Refence van Henk - de Roksan van Henk - de keuze van de chefkok 7 november kan ik prima Lijkt me een goed plan, Carl. Vraag dan meteen die Extreme Phono Crimson mee, dan hebben we het rijtje compleet. Houdt wel rekening met een minimale lengte van 1 meter, liever 1,20 meter. Ik zal wel van de week de Roksan een plank omhoog verhuizen, dan is 'ie beter bereikbaar, past 1 meter zeker en hoef ik niet zo ver te bukken. Ik ben ook geen 18 meer. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Members Arden Posted 4 oktober 2009 Members Report Share Posted 4 oktober 2009 Die Crimson is gewoon een OEM Jelco kabel, dus een cinch zal geen heel groot probleem zijn denk? Ik ben wel benieuwd wat de uiteindelijke uiteenlopende mening gaat zijn (is het niet altijd zo?)... Het samenkomen, d Link to comment Share on other sites More sharing options...
BellaVista Posted 4 oktober 2009 Report Share Posted 4 oktober 2009 @ Porcino, Bellavista, en Hans, ik wil de groep graag beperkt houden tot maximaal 5 luisteraars...Neemt niet weg dat jullie van harte welkom zijn om een keertje te komen luisteren... Met deze 'selectie' is het geen probleem om 2e keus te zijn, maar Kraus had ik wel eens recht in de ogen willen kijken... Overigens heb ik mijn conclusies tav phono-kabels getrokken Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 4 oktober 2009 Author Report Share Posted 4 oktober 2009 Hai Paul, Die Kimber AG is 80 cm meen ik me te herinneren, de rest is langer 100 tot 125. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Audiopaul Posted 4 oktober 2009 Report Share Posted 4 oktober 2009 Hai Paul, Die Kimber AG is 80 cm meen ik me te herinneren, de rest is langer 100 tot 125. Oei, dat wordt krap. Heeft Henk geen langere liggen? Ik zal eens gaan meten. *edit* ik heb even gemeten maar als de Roksan een schap naar boven verhuisd is ook 80 cm. geen probleem. */edit* Link to comment Share on other sites More sharing options...
Audiopaul Posted 4 oktober 2009 Report Share Posted 4 oktober 2009 Die Crimson is gewoon een OEM Jelco kabel, dus een cinch zal geen heel groot probleem zijn denk? Heb even gekeken op de >> website << van Jelco en ze lijken er inderdaad sprekend op. Zelfs de pluggen zijn identiek. Aan de DIN-plug lijkt bij Jelco/Crimson overigens ook geen positienokje te zitten, maar zit er wel op volgens de "tekening" op dezelfde pagina. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 4 oktober 2009 Author Report Share Posted 4 oktober 2009 Overigens heb ik mijn conclusies tav phono-kabels getrokken En welke zijn dat, BellaVista? Ik moet zeggen ik heb net weer wat zitten luisteren naar de Roksan en heb de idee dat de Kimbers de mooiste klankbalans hebben en daardoor net 1/2 db zachter kunnen draaien zonder aan impact te verliezen. De Kimber AG is weer duidelijk mooier dan de CU. Allemaal natuurlijk in mijn systeem. Als ik bij Henk de kabels ophaal voor de vergelijking zal ik de AG nog eens proberen. Daarnaast ben ik aan het informeren bij Kimber US of de kabel met 90 graden plug soepel genoeg is voor mijn subchasis. Ik moet natuurlijk niet een prachtige kabel kopen die in de praktijk een probleem oplevert. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Members Arden Posted 4 oktober 2009 Members Report Share Posted 4 oktober 2009 Die Crimson is gewoon een OEM Jelco kabel, dus een cinch zal geen heel groot probleem zijn denk? Heb even gekeken op de >> website << van Jelco en ze lijken er inderdaad sprekend op. Zelfs de pluggen zijn identiek. Aan de DIN-plug lijkt bij Jelco/Crimson overigens ook geen positienokje te zitten, maar zit er wel op volgens de "tekening" op dezelfde pagina. Wees niet bang, dat nokje zit er idd op. Die DIN/SME pluggen zijn trouwens fenomenaal mooi, ze zijn alleen erg dik. Bij sommige tafels kan dit de armhoogte in de weg gaan zitten (in als de arm moet iets omhoog bij haakse aansluitingen zoals een SME arm). Het zijn trouwens erg goede kabels voor het geld, maar er is ook veel beters te koop. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kraus vonBentinck Posted 4 oktober 2009 Report Share Posted 4 oktober 2009 Hoi Marco, doe jij eens een suggestie voor een phonokabel die je gehoord "moet hebben". Gewoon voor de orientatie. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Audiopaul Posted 4 oktober 2009 Report Share Posted 4 oktober 2009 Het zijn trouwens erg goede kabels voor het geld, maar er is ook veel beters te koop. Zoals? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Members Arden Posted 4 oktober 2009 Members Report Share Posted 4 oktober 2009 Hoi Marco, doe jij eens een suggestie voor een phonokabel die je gehoord "moet hebben". Gewoon voor de orientatie. Het zijn trouwens erg goede kabels voor het geld, maar er is ook veel beters te koop. Zoals? Ha, ha, reclame maken voor mijn eigen kabels doe ik niet, maar verder vind IK de Zilver/Gouden JvGent weer wel erg mooi, alleen die @#$%&*^ WBT next gen pluggen... De Crystal Cable is erg mooi en vooral ook (als die er nog is) de phonokabel van Dekadel. Kimber heb ik ook een tijdje mee gexperimenteerd, niet slecht, maar weer, er is ook veel beters. Tja, er zijn er tegenwoordig zo veel, je ziet door de bomen het bos bijna niet meer. Ik ben ook niet altijd voor zilver, met phonokabels echter grijp ik hier bijna altijd naar terug. In mijn VPI hoogtijdagen maakte ik erg graag gebruik van Purist Audio Aqueous, heel fraai, maar ook vrij ''prijzig'' om het zo maar te zeggen (alhoewel, dat zijn ze geloof ik allemaal!)... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kraus vonBentinck Posted 4 oktober 2009 Report Share Posted 4 oktober 2009 Nou niet alles is duur; ik heb eerder het idee dat de keuze in voordelig geprijsde phonokabels tegenwoordig ruimer is dan een tijdje geleden. In het rijtje van Haudio staat ook nog de Ortofon, die is helemaal niet duur en er is ook een kabel van Mogami zelfs onder de Link to comment Share on other sites More sharing options...
Haudio Posted 4 oktober 2009 Report Share Posted 4 oktober 2009 Edit: dat MC/gebalanceerd verhaal is nog lang niet uitgediscussi Link to comment Share on other sites More sharing options...
Miracle. Posted 4 oktober 2009 Report Share Posted 4 oktober 2009 Edit: dat MC/gebalanceerd verhaal is nog lang niet uitgediscussi Link to comment Share on other sites More sharing options...
Haudio Posted 4 oktober 2009 Report Share Posted 4 oktober 2009 Gebalanceerd Gebalanceerd signaal Bij gebalanceerd signaal wordt per kanaal zowel het normale signaal (op pin 2 van de XLR plug, tip bij de Jack plug), als precies het tegenover gestelde daarvan(op pin 3 van de XLR plug sleeve bij de Jack plug) overgestuurd. Het omgekeerde verschil tussen deze twee signalen vormt dan het uiteindelijke signaal. Het voordeel hiervan t.o.v. ongebalanceerd is dat er veel minder last van storing op de kabels is, omdat de storing op beide signalen even hard binnenkomt, en het omgekeerde verschil 0 is worden stoorpiekjes uitgefilterd. Dit is allemaal nog wat kort door de bocht maar in ieder geval het basis principe. Met wat afbeeldingen zal ik het principe nog wat duidelijker proberen te maken. Werking gebalanceerd audio signaal principe gebalancerd signaal verzenden http://www.audio-pluggen.nl/images/principe-gebalanceerd.gif Het bovenstaande plaatje stelt het audio signaal voor (van bijvoorbeeld een mengpaneel). Aan de ontvangende kant (versterker, equalizer e.d.) worden deze twee signalen samengevoegd tot Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kraus vonBentinck Posted 4 oktober 2009 Report Share Posted 4 oktober 2009 Er is zowel aan de ingang als aan de uitgang een extra trafo nodig bij gebalanceerd; dat maakt de signaalverwerking dus ingewikkelder en de signaalweg langer. En bij die kleine spanninkjes speelt dat zeker een rol. De storingsongevoeligheid van xlr wordt pas bij flink lange kabels belangrijk (en dan gaat het nog niet eens zozeer om de lengte maar om de -slordige- omgeving waar die kabels lopen). Goede afscherming bij ongebalanceerd is te prefereren. En het ontbreken van een kabelbrei natuurlijk. In de praktijk blijkt dat ook wel want rca verbindingen kunnen werkelijk doodstil zijn. Bovenstaand verhaal van www.audiopluggen.nl komt ook uit de pro-audiowereld; het voorbeeld van de omgeving vol stoorzenders wordt er als argument in aangevoerd en het voorbeeld betreft de verbinding van mengpaneel naar versterker. Daar heeft de ware audiopurist allemaal niet mee te maken. Hij vat die problemen elders aan: in de opstelling Als de kwaal er niet is, hoef je ook het middel er tegen niet in te nemen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 5 oktober 2009 Author Report Share Posted 5 oktober 2009 alleen die @#$%&*^ WBT next gen pluggen... De Crystal Cable is erg mooi en vooral ook (als die er nog is) de phonokabel van Dekadel. Hai Arden, Wat heb je tegen die Nextgen pluggen. Ik zou ze liever niet zelf solderen want dat plastic ging bij mij zeker smelten. Maar voor de rest heb ik er niets op tegen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Haudio Posted 5 oktober 2009 Report Share Posted 5 oktober 2009 Sorry, ik begrijp het nog steeds niet van die dubbele afstand. Ook heb ik echt geen dubbele trafo's in de in en out van de Phono Versterker. Wel zit er een dubbele versterker in om zowel het plus signaal en het min signaal te versterken, dit geeft een extra versterking van 6 db, ook 6 db extra signaalruis/verhouding en 6 db extra dynamiek. Bij MC elementen die van huis uit al symetrisch zijn ,maar die een spanning afgifte hebben van 150 micro Volt is het uitstekend dat we in ieder geval meer dan voldoende gain in huis hebben. MvG, Haudio PS misschien kan Sodejuu, KT 88 of Werner het eens uitleggen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Members Arden Posted 5 oktober 2009 Members Report Share Posted 5 oktober 2009 alleen die @#$%&*^ WBT next gen pluggen... De Crystal Cable is erg mooi en vooral ook (als die er nog is) de phonokabel van Dekadel. Hai Arden, Wat heb je tegen die Nextgen pluggen. Ik zou ze liever niet zelf solderen want dat plastic ging bij mij zeker smelten. Maar voor de rest heb ik er niets op tegen. Nou, als je regelmatig van phonoamp of draaitafel wisselt ben je om de haverklap die plastic hulzen kwijt. Ik ben ook altijd als de dood dat ik die hulzen kapot draai! Die gewone WBT pluggen zijn ook al zo'n kriem geworden, met een beetje pech trek je het complete binnenwerkje er gewoon uit (pen was voorheen gesplit, is nu hol en zit hopeloos slecht vast). Bij eenmaal aansluiten en nooit meer loshalen zal het ook allemaal wel loslopen, die situatie is hier echter niet van toepassing. Waar ik wel erg gecharmeerd van ben zijn de Bullit pluggen, en dan vooral die zilveren versie. Prijs is dan weer een hekel punt, maar wel erg fraai... Link to comment Share on other sites More sharing options...
stefk Posted 5 oktober 2009 Report Share Posted 5 oktober 2009 In het lijstje van Haudio stelt hij ook de Oyaide voor, naar ik herinner geen dure kabel hebben jullie geen zin om deze eens mee te nemen versus de kimbers en crystal cables en JvG? het is maar een idee Gr stef Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 5 oktober 2009 Author Report Share Posted 5 oktober 2009 [Waar ik wel erg gecharmeerd van ben zijn de Bullit pluggen, en dan vooral die zilveren versie. Prijs is dan weer een hekel punt, maar wel erg fraai... Ik heb eens een keer een kabel geleend met Bullit pluggen. Die zaten dus zo strak dat ik bij mijn toenmalige Lehmann de honotrap los trok. De RCA ingang zat rechtstreeks op de plaat gesoldeerd. Maar gelukkig zal ik minder wisselen dan jij - schat ik in. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lestat Posted 5 oktober 2009 Report Share Posted 5 oktober 2009 @ Haudio, kan Rolf Becker hier geen goed antwoord op geven? Greetz, Lestat Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kraus vonBentinck Posted 5 oktober 2009 Report Share Posted 5 oktober 2009 De bekende uitdrukking is in dit geval: "there is no such thing as a free lunch" Als het probleem van storing (waar phonokabels, of liever de zwakke stroompjes die daar door lopen, inderdaad wel extra gevoelig voor zijn) zich voor doet dan is gebalanceerd daarvoor een mogelijke oplossing. Is het probleem er niet of het probleem kan op een andere, eenvoudige manier (het wegnemen van de stoorzender bijv.) effectief geelimineerd worden dan is er geen noodzaak voor een extra ingreep. Gebalanceerd transport heeft naar mijn idee helemaal geen -gunstige of ongunstige- invloed op de dynamiek weergave. In een storingsvrije omgeving (je mag je wel afvragen of die nog bestaat met al die mobieltjes ed) is een rca verbinding geenszins inferieur aan een gebalanceerde verbinding. Rolf Becker heeft er al een antwoord op gegeven want die zweert bij een gebalanceerde verbinding. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts