Members Arden Posted 5 oktober 2009 Members Report Share Posted 5 oktober 2009 Voor mij zou -met al dat gewissel- gebalanceerd wel een uitkomst kunnen zijn, in principe ben je dan ook van dat gedonder met dat aarde draadje af! In het geval van buizenontwerpen kan ik me het voordeel ook goed voorstellen, door de 6 dB aan gainwinst hoeft de pre ook niet zo enorm te versterken en zal je dus ook minder brom en ruis problemen krijgen. Binnenkort heb ik ook een phonopre met gebalanceerde ingangen, tot die tijd zal ik me er dus nog niet positief of negatief over uitlaten en eerst de ervaringen afwachten. Typisch vind ik wel de vaak enorme meerprijzen bij phonokabels wanneer deze gebalanceerd uitgevoerd moeten worden. Die Neutrik pluggen zijn vaak goedkoper als een groot deel van de cinch-pluggen, veel meer werk kan het ook niet zijn (de uitleg zal nog wel volgen neem ik aan)... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 5 oktober 2009 Report Share Posted 5 oktober 2009 Tis wel off topic, maar waarom geen Neutrik Profi als RCA stekker aan de kabels, Marco? Die klemmen voldoende, kunnen met "sap erop" zonder problemen gewisseld worden en ze slopen je RCA printconnectors niet. Als je veel en vaak moet wisselen is dat echt de meest ideale stekker. Het is dezelfde als Nord Ost gebruikt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 5 oktober 2009 Report Share Posted 5 oktober 2009 jullie zijn goed bezig maak wel een beetje spannend heren wat is lekkerder een halal frikadel of een gewone frikandel mensen of het klinkt of het klinkt niet Link to comment Share on other sites More sharing options...
Audiopaul Posted 5 oktober 2009 Report Share Posted 5 oktober 2009 wat is lekkerder een halal frikadel of een gewone frikandel Geen idee, ik eet ze allebei niet. Maar wat is een halal frikandel, zit daar een bommetje in of zo? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Audiopaul Posted 5 oktober 2009 Report Share Posted 5 oktober 2009 In het lijstje van Haudio stelt hij ook de Oyaide voor, naar ik herinner geen dure kabel hebben jullie geen zin om deze eens mee te nemen versus de kimbers en crystal cables en JvG? het is maar een idee Gr stef Hoi Stef, daar moet Carl zich maar over uitlaten. Het is immers zijn feestje, ik ben alleen maar gastheer. Maar ik denk dat we met de selectie die we nu hebben al een heel eind komen. Of we moeten er eentje laten vervallen en die Oyaide er voor terugdoen? @Carl. Ik heb nog een 2e vdH Silver Hybrid liggen, als je die alvast wil uitproberen dan kan dat. Dan weet je in ieder geval wat 'ie doet ten opzichte van jouw gewone Hybrid. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 5 oktober 2009 Author Report Share Posted 5 oktober 2009 @Carl. Ik heb nog een 2e vdH Silver Hybrid liggen, als je die alvast wil uitproberen dan kan dat. Dan weet je in ieder geval wat 'ie doet ten opzichte van jouw gewone Hybrid. Die heb ik indertijd met elkaar vergeleken Paul. Ik vond die puur zilver toen een beetje te scherp. Ligt niet aan het zilver want de Kimber AG is ook van zilver. Bedankt voor het aanbod in ieder geval. Ik heb toen denk ik de koper zilveren SME genomen omdat ik die Cardas ooit eens heb gehoord die ik te warm vond en de zilveren die ik te scherp vond. Toen heb ik maar de middelste en goedkoopste gekocht. Maar goed inmiddels weer veel geleerd. Ik denk dat we ons bij onze keuze moeten houden en overleg vrijdag verder met Henk voor de vijfde kabel. Link to comment Share on other sites More sharing options...
stefk Posted 6 oktober 2009 Report Share Posted 6 oktober 2009 Hoi Stef, daar moet Carl zich maar over uitlaten. Het is immers zijn feestje, ik ben alleen maar gastheer. Maar ik denk dat we met de selectie die we nu hebben al een heel eind komen. Of we moeten er eentje laten vervallen en die Oyaide er voor terugdoen? ben ik volledig mee akkoord In het hele topic lees ik over allerlei kabels die ooit al eens beluisterd zijn dr verschillende mensen, de karakteristieken van bepaalde merken zijn bekend ... waarom dan eens geen totaal nieuw merk uitproberen zou ik zo zeggen hte is idd Carl zn opzet en jouw bijeenkomst regeling. Ik laat gewoon een ballonnetje op dat in de massa mss vergeten wordt en vermits Henk het postte, why not over nadenken. Gr stef Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest KT88 Posted 6 oktober 2009 Report Share Posted 6 oktober 2009 De bekende uitdrukking is in dit geval: "there is no such thing as a free lunch" The free lunch being dat je wat extra ontwerp-inspanningen moet verrichten om een goeie gebalanceerde input te maken. Dat kost meer geld, tijd en specifieke onderdelen en dat vind je dus niet terug in een 1000 euro phonotrapje. Als het probleem van storing (waar phonokabels, of liever de zwakke stroompjes die daar door lopen, inderdaad wel extra gevoelig voor zijn) zich voor doet dan is gebalanceerd daarvoor een mogelijke oplossing.Is het probleem er niet of het probleem kan op een andere, eenvoudige manier (het wegnemen van de stoorzender bijv.) effectief geelimineerd worden dan is er geen noodzaak voor een extra ingreep. Gebalanceerd transport heeft naar mijn idee helemaal geen -gunstige of ongunstige- invloed op de dynamiek weergave. In een storingsvrije omgeving (je mag je wel afvragen of die nog bestaat met al die mobieltjes ed) is een rca verbinding geenszins inferieur aan een gebalanceerde verbinding. Rolf Becker heeft er al een antwoord op gegeven want die zweert bij een gebalanceerde verbinding. Het gaat er juist om dat bij de extreem kleine signaaltjes van een element (als een element 0.5 mV afgeeft, dan is dat gemiddeld bij 5 cm/sec snijsnelheid. Daar kan je in zachte passages best 60 dB onder zitten, dus dan hebben we het over 0.5 MICROVOLT) we een signaalwinst van 6 dB hebben t.o.v. een niet-gebalanceerde verbinding ("plus" min "min" is 2 "plus"). Daarnaast is dat audio-signaal zgn. differential-mode (een "plus" en een "min") terwijl de stoorsignalen common mode zijn (zeg maar "plus" en "plus"). Die stoorsignalen ontstaan nl. buiten het (afgeschermde) element op de kabel en hebben dus op beide signaaladers evenveel invloed. Omdat de gebalanceerde ingang de signalen "van elkaar aftrekt" (niet helemaal correct, maar laten we het even simpel houden) houden we het nuttige audiosignaal over en worden de common mode storingen verregaand onderdrukt. Geloof me, bij die microvolt-signaaltjes levert dat echt winst op. Meetbaar en hoorbaar, MITS die gebalanceerde ingang juist is ontworpen, gevoed enz. Daar zijn echt geen transformatoren voor nodig, dat kan ook met een goeie opamp of een discrete dual-FET schakeling (die laatste gebruik ik zelf in mijn ontwerpen). Niet voor niets zijn in studio's de microfoon-signalen ALTIJD gebalanceerd. Geen enkele uitzondering. Dat zouden ze echt niet doen als het geen zin had. Een storingsvrije omgeving bestaat niet als we het over microvolts aan nuttig signaal hebben. Elke transformator, elk minuscuul lekstroompje, elk WIFI/DECT/GSM apparaat geeft dan naar verhouding enorme stoorspanningen en -velden af. De achterlijkheid om de afscherm-mantel van dubbeladerig afgeschermde ongebalanceerde interlinks maar aan 1 zijde aan ground te leggen begrijp ik dan ook niet, hoewel dat in de high end audio heel normaal wordt gevonden en zelfs wordt verdedigd met schijn-argumenten. 1 klein condensatortje aan de losse kant van die kabel naar ground kan je zomaar 10....20 dB aan SNR-winst opleveren. Grappig overigens, mensen hebben het hier regelmatig over de (gigantische) invloed van netkabels, stroomblokken, AHP zekeringen en weet ik wat, maar zoiets werkelijk nuttigs als een gebalanceerde phono ingang wordt dan weer onnodig gevonden, terwijl daar dus wel degelijk een substanti Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kraus vonBentinck Posted 6 oktober 2009 Report Share Posted 6 oktober 2009 Nou, ik geloof je op je woord. Het toverwoord is wel "storingsvrije omgeving" en hoeveel gewicht je daar aan toekent. Gebalanceerd is in de hifi voor thuis natuurlijk een beetje modeverschijnsel en excuus voor een heel andere prijsstelling maar misschien is de toename van netwerken, telefoons, afstandsbedieningen enz enz. wel een objectieve grond om over te stappen naar gebalanceerd. Dat is tenslotte een vrij nieuwe factor. Laat zien, die nieuw gebouwde gebalanceerde phonotrap. Een plaatje, een korte ontwerpfilosofie en hoe & waarom dit apparaat afwijkt van wat er op de markt gangbaar is. Dat zou leuk zijn. Ik heb goede excuses om daar allemaal heel nieuwsgierig naar te mogen zijn. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest KT88 Posted 6 oktober 2009 Report Share Posted 6 oktober 2009 Nou, ik geloof je op je woord. Het toverwoord is wel "storingsvrije omgeving" en hoeveel gewicht je daar aan toekent.Gebalanceerd is in de hifi voor thuis natuurlijk een beetje modeverschijnsel en excuus voor een heel andere prijsstelling maar misschien is de toename van netwerken, telefoons, afstandsbedieningen enz enz. wel een objectieve grond om over te stappen naar gebalanceerd. Dat is tenslotte een vrij nieuwe factor. Die factor is er al honderdtwintig jaar, sinds Tesla de eerste electro-magnetische velden in het rond slingerde. Je gelooft me op mijn woord, maar "het toverwoord is wel storingsvrije omgeving". Paarlen voor de zwijnen. Wederom een prettige dag. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mordante Posted 6 oktober 2009 Report Share Posted 6 oktober 2009 Is het bij een gebalanceerde phono voorversterker ook mogelijk om een RCA uitagang te gebruiken of gaat dan het hele concept verloren. Ik moet bij phono voorversterkers mijn een XLR in altijd denken aan deze. Weet alleen niet of het wat is. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest KT88 Posted 6 oktober 2009 Report Share Posted 6 oktober 2009 Aan de gegevens te zien is dat een zeer fraaie phonotrap. Helaas ken ik 'm niet. Waar ik hierboven over gebalanceerd spreek, geldt dat voor de ingang (dus de elementkant). Er zijn vele apparaten die alleen een gebalanceerde uitgang hebben (dus naar de versterkerkant). Daar zijn de signalen groot genoeg om er in principe weinig baat bij te hebben. De RCA uitgang gebruiken lijkt me dan ook geen enkel probleem. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 6 oktober 2009 Author Report Share Posted 6 oktober 2009 Waar ik hierboven over gebalanceerd spreek, geldt dat voor de ingang (dus de elementkant).Er zijn vele apparaten die alleen een gebalanceerde uitgang hebben (dus naar de versterkerkant). Daar zijn de signalen groot genoeg om er in principe weinig baat bij te hebben. De RCA uitgang gebruiken lijkt me dan ook geen enkel probleem. Zeer interssant KT. We moeten maar eens denken aan een phonotrappen vergelijking. Link to comment Share on other sites More sharing options...
BellaVista Posted 6 oktober 2009 Report Share Posted 6 oktober 2009 ...ik ben geen voorstander van de introductie van XLR kabels of een andere phonotrap... ...er staat al het neusje van de zalm... D Link to comment Share on other sites More sharing options...
Audiopaul Posted 6 oktober 2009 Report Share Posted 6 oktober 2009 ...ik ben geen voorstander van de introductie van XLR kabels of een andere phonotrap... ...er staat al het neusje van de zalm... D Link to comment Share on other sites More sharing options...
mordante Posted 6 oktober 2009 Report Share Posted 6 oktober 2009 ...ik ben geen voorstander van de introductie van XLR kabels of een andere phonotrap... ...er staat al het neusje van de zalm... D Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 6 oktober 2009 Author Report Share Posted 6 oktober 2009 Misschien dat ik hem nog eens mee naar huis neem om te proberen. Probleem is wel dat hij erg duur is zeker in de led uitvoering. En zonder de mogelijkheid om wat te spelen met impedanties e.d hoeft het eigenlijk niet voor me. Wat me ook opvalt is dat er behalve de Blue Amp eigenlijk geen phono trappen zijn met gebalanceerde ingang. Maar goed ik geloof Rolf en Sander wel (al wil ik zelf altijd horen). Link to comment Share on other sites More sharing options...
BellaVista Posted 6 oktober 2009 Report Share Posted 6 oktober 2009 Dat goud in zilver procedee is echt niet iets nieuws hoor.In het meeste zilver zitten goudsporen, die er meestal uitgezuiverd worden, om het zilver zijn bekende kleur te geven. Zilver met goud erin is dus gewoon ongezuiverd zilver, en goedkoper in aanschaf dan gezuiverd zilver. De fam. vd. Kley was overigens zeker niet de eerste die dat materiaal in hun kabels verwerkten. Beste Miracle, We waren nog niet helemaal klaar met onze queeste Het eerste deel is opgelost: zilver verwerkt door de juwelier is niet te vergelijken met de kwaliteiten waar we het hear over hebben, maar Link to comment Share on other sites More sharing options...
BellaVista Posted 6 oktober 2009 Report Share Posted 6 oktober 2009 ...zonder de mogelijkheid om wat te spelen met impedanties e.d hoeft het eigenlijk niet voor me... Waarom dat spelen? Wat mis je in je set? Overigens zijn er bij de Surzur genoeg knopjes over, inclusief een sub-sonic filter. Nooit gebruikt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 6 oktober 2009 Author Report Share Posted 6 oktober 2009 Waarom dat spelen? Wat mis je in je set? Overigens zijn er bij de Surzur genoeg knopjes over, inclusief een sub-sonic filter. Nooit gebruikt. /quote] Weet je BellaVista, ik heb eigenlijk nooit iets gemist totdat ik weer eens een andere phonokabel uitprobeerde. Ik vind het zelf eigenlijk wel prettig om zo'n impedantie te kunnen overzetten e.d. Geeft wat mogelijkheden om te experimenteren. Maar jij hebt de "goedkopere"uitvoering en weet misschien wel of de impedantie zelf makkelijk om te zetten is of moet er dan gesoldeerd worden. Het hoeft voor mij niet per definitie niet zo gemakkelijk als in het duurdere model als het maar met enige moeite kan. Kan je trouwens die SF makkelijk omschakelen en zit mono op? Ik ben trouwens zo langzamerhand nieuwsgierig geworden wat voor een draaitafel je hebt? Link to comment Share on other sites More sharing options...
BellaVista Posted 6 oktober 2009 Report Share Posted 6 oktober 2009 ...is de impedantie zelf makkelijk om te zetten is of moet er dan gesoldeerd worden... Ik ben trouwens zo langzamerhand nieuwsgierig geworden wat voor een draaitafel je hebt? Gewoon dipswitches Er zijn hear verschillende postings die refereren aan mijn torentje, niks geheimzinnigs aan. Mijn tt is een doorzichtige Bluenote Bellavista, in DIY 'doppio' uitvoering met een onderplaat van Carrara marmer (eigen import) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Miracle. Posted 6 oktober 2009 Report Share Posted 6 oktober 2009 Wat heb je tegen die Nextgen pluggen. Ik zou ze liever niet zelf solderen want dat plastic ging bij mij zeker smelten. Maar voor de rest heb ik er niets op tegen. Wat Marco tegen die pluggen heeft zal wss het zelfde zijn als wat ik ertegen heb. Als je ze al niet aan gort soldeerd, trek je ze wel aan gort wanneer je ze vaker dan 1 ( Link to comment Share on other sites More sharing options...
Haudio Posted 6 oktober 2009 Report Share Posted 6 oktober 2009 Voor de liefhebbers, http://members.lycos.nl/audiopaul/images/d...2UsersGuide.pdf Met dank aan Audiopaul, voor het omzetten van PDF naar iets plaats baars. MvG, Haudio Link to comment Share on other sites More sharing options...
Miracle. Posted 6 oktober 2009 Report Share Posted 6 oktober 2009 Waar ik wel erg gecharmeerd van ben zijn de Bullit pluggen, en dan vooral die zilveren versie. Prijs is dan weer een hekel punt, maar wel erg fraai... Heb je die dingen al eens geprobeerd open te draaien omdat je er een kabel aan moest solderen. Ik heb 2 keer zo'n set aangeschaft. De eerste haalde ik uit de verpakking en draaide de achterkant eraf om er een kabel aan te gaan solderen. 1 van de 4 sodemieterde de bullet uit en 1 de middenpen, al voordat de soldeerbout in de buurt kwam (die stond nog in de kamer ernaast. De tweede set, die ik onder garantie kreeg, omdat er geen enkel spoor van solderen aan de nog nieuwe pluggen zat, had ook 1 bullit die eruit viel en zelfs 2 middenpennen die zo los als een tand van een kind van 5 zaten. Toch maar een mooie set Furutech FP-101G's daarvoor in de plaats genomen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Miracle. Posted 6 oktober 2009 Report Share Posted 6 oktober 2009 Dat goud in zilver procedee is echt niet iets nieuws hoor.In het meeste zilver zitten goudsporen, die er meestal uitgezuiverd worden, om het zilver zijn bekende kleur te geven. Zilver met goud erin is dus gewoon ongezuiverd zilver, en goedkoper in aanschaf dan gezuiverd zilver. De fam. vd. Kley was overigens zeker niet de eerste die dat materiaal in hun kabels verwerkten. Beste Miracle, We waren nog niet helemaal klaar met onze queeste Het eerste deel is opgelost: zilver verwerkt door de juwelier is niet te vergelijken met de kwaliteiten waar we het hear over hebben, maar Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts