Jump to content

Goede bas in sedan

boy2
 Share

Recommended Posts

Hallo allemaal.

Sinds kort heb ik een volvo S40 sedan (vorige type). Ik heb er een Alpine BT103 radio-cdspeler in zitten, en de zes standaardspeakers van Philips geven een redelijk geluid in mid en hoog. Echter, ik mis het laag.

Nu kan ik een serieuze subwoofer in de kofferbak monteren. Dat is echter een gedoe met kabels enzo, en omdat het een gesloten kofferbak is, immers, het is een sedan, vrees ik dat het basgeluid wat gesmoord gaat klinken en niet goed zal samenvloeien met mid en hoog.

Wat ik ook kan doen is mijn hoedenplank laten verbouwen en daar dan ovale 6"x9" speakers in doen, maar ook dat is lastig en prijzig. Of de 13cm-speakers vervangen door 13cm-kickwoofers, maar dat wordt me afgeraden. Zucht.

De algemene vraag is dus eigenlijk: hoe krijg ik in een sedan fatsoenlijke bassen?

Groeten,

Boy.

Guest Kraus vonBentinck

Gevoelsmatig zou ik zeggen: ga voor de hoedenplank maar kijk heb ik er niet op.

Misschien dat men op het autoweek forum (zie de rubiek autotainment) al eens daarover heeft gediscussi

Heb je een skiluik in de achterbak? In dat geval zou je een bandpass subwoofer in de kofferbak kunnen bouwen en de poort niet in de kist bouwen maar met een buis door het skiluik kunnen leiden. Dan hoef je niks aan de auto te verbouwen.

Je hebt dan alleen geen laagweergave in de skivakantie naar Oostenrijk. Maar in gejodel zit toch al weinig laag dus zal je niet veel missen.

Als je in een sedan fatsoenlijke bassen wilt krijgen is eigenlijk alleen een subwoofer met bijpassende versterker in de kofferbak DE oplossing.

De tonen onder de 80Hz trekken zich niet zo bar veel aan van die gesloten ruimte, en komen daar echt wel doorheen.

Het gaat iig zeker niet "gesmoord" klinken.

Ook een oplossing zou zijn die 2 ovale speakers (laten) monteren, maar verwacht daar niet al te veel van. Ook daar zal niet veel onder de 100Hz uit gaan komen.

Kickwoofertjes van 13Cm is je al afgeraden. Bij deze nog een keer. Dat doet helemaal niets onder de 100Hz, en dat komt ook al wel uit je andere speakers.

Mvg. Miracle.

2x16 cm in de hoedenplank, en een separate eindversterker. Dat is voldoende.

.....en dat past ook al niet in de hoedenplank van een S40, dus ook dat word al zagen, en kan hij dus zelfs beter voor die ovalen gaan.

Een separate eindversterker is natuurlijk altijd aan te raden in de auto. Wat er in de radio/CD-speler zit stelt erg weinig voor, (Staat vaak wel 2 of 4X 50 Watt of zoiets op, maar van die wattjes zijn er in de (vaak overzeese) reis hierheen heel veel verloren gegaan, en slechts 7 per kanaal over gebleven. (Meer is niet mogelijk ivm de maximale voeding in dat kastje.)) maar dan moet hij toch al draden gaan trekken.

Daarom denk ik dat een subwoofer de beste oplossing is.

Het geluid in de S40 is zeker al niet slecht, maar mist echt alles onder de 80Hz, en dat is alleen maar op te vangen met een subwoofer.

Gebruik daar voor in een sedan minstens een goede 10" voor met een 100 Watt (mono) versterker, die je dan zo afstelt dat de woofer rustig mee speelt met de rest van de speakers.

De woofer in een grotere gepoorte kist steken dan wat opgegeven is. Liefst even berekenen met WinISD.

De standaardwaarde wat je daaruit krijgt is meestal toerijkend voor dit doel.

Geen gesloten kist gebruiken in een sedan. Dan klinkt de woofer of hij het benauwd heeft.

Mvg. Miracle.

P.S. Ik heb de beste resultaten gehaald met de sub omhoog gericht en de poort naar de achterkant van de auto.

Hallo allemaal.

Dank, dank, driewerf dank. Ik weet nu waar ik sta. Een versterker had ik nog van de vorige auto. Dus nu op zoek naar een goede sub, en een handige vriend lief aankijken om honderden euro's arbeidsloon te voorkomen :rolleyes:

Ik hoor dat subs van Hertz en van Focal wel goed zijn. Heeft iemand daar nog een mening over?

Bedankt!!

Boy.

Hallo allemaal.

Dank, dank, driewerf dank. Ik weet nu waar ik sta. Een versterker had ik nog van de vorige auto. Dus nu op zoek naar een goede sub, en een handige vriend lief aankijken om honderden euro's arbeidsloon te voorkomen :rolleyes:

Ik hoor dat subs van Hertz en van Focal wel goed zijn. Heeft iemand daar nog een mening over?

Bedankt!!

Boy.

Vooral de subs van Focal vind ik erg goed. De Hertz vind ik meer een boomcar sub, voor die gastjes die in het middenconsole van hun gepimpte golfjes hangen (om door het gat in de bodem van de auto hun uitlaat vast te houden, want na al die uitgaven om die kar aan de buitenkant te pimpen, en een dure subwoofer is er geen geld meer voor een nieuwe uitlaat. Het geluid uit de uitlaat lijkt mij genoeg bewijs voor de rottigheid van die pijp. :lol: ).