Langspeelplaat Posted 1 oktober 2009 Report Share Posted 1 oktober 2009 Ik heb vandaag voor E7,- een Magnavox CDB-650 cd-speler gekocht. Wat gewoon een Philips 650 is met alleen een B voor z'n naam. Ik neem aan dat hij van binnen ook het zelfde is als zijn Philips naamgenoot. De speler werkt prima. Lekker snel en CD-R's worden gewoon goed gelezen. Alleen bij het open en dicht doen slipt er wel een riempje. (Piepend geluid). Het loopwerk piept ook wat in het algemeen. Nou wou ik deze speler laten modificeren (en repareren) heeft iemand daar hier ervaring mee ? (en tijd vrij ) Ik vind hem nu al prachtig klinken maar zal dit nog beter kunnen ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Langspeelplaat Posted 1 oktober 2009 Author Report Share Posted 1 oktober 2009 Oja en weet iemand welke afstandsbediening op de 650 werkt ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 1 oktober 2009 Report Share Posted 1 oktober 2009 Oja en weet iemand welke afstandsbediening op de 650 werkt ? Da's de gewone standaard Phlips ab, RC4 of 5 geloof ik. Lees 'weer een audiofiele dag' er maar op na, alles wat ik daar over mijn cd-speler geklooi meld/jubel is op basis van een CD650. Net zoals Tubejack (De CD160 is inwendig nagenoeg hetzelfde) Het kan Link to comment Share on other sites More sharing options...
Langspeelplaat Posted 1 oktober 2009 Author Report Share Posted 1 oktober 2009 Ik weet eigenlijk niets van CD-spelers en mijn soldeer vaardigheden zijn ook niet 100%. De lens lijkt mij nog goed. Als je een klap tegen de bovenkant geeft speelt hij rustig door. Vind hem echt super klinken. Er zitten ook geen normale schroeven op maar impus achtige dingen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sterremuur Posted 1 oktober 2009 Report Share Posted 1 oktober 2009 Ik heb ook zo'n ding, maar dan vermomd als Philips. Het enige wat hij kan is CD's uitwerpen als ware het frisbees. Deze gaat binnenkort dus naar de stort. Misschien soldeer ik de DAC er wel even uit. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Langspeelplaat Posted 1 oktober 2009 Author Report Share Posted 1 oktober 2009 Heb jij toevallig een afstandsbediening ? Maar ik zoek dus iemand die goed is met cd-spelers (en tijd heeft). Liefst in de provincie utrecht. Zullen hier vast wel een paar mensen rondlopen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 1 oktober 2009 Report Share Posted 1 oktober 2009 Met een CD-650 is v Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 1 oktober 2009 Report Share Posted 1 oktober 2009 Ik ben ook nog op zoek naar zo'n afstandbediening, ik gebruik nu een heel beperkte van Marantz. Het gaat eigenlijk om het 'spoelen', dat mis ik toch best wel.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Langspeelplaat Posted 1 oktober 2009 Author Report Share Posted 1 oktober 2009 Ik heb hem nu aan de 2e output hangen. Maar wat maakt het eigenlijk uit de eerste of de 2e output ? Klinkt nu echt heel gelikt voor E7,- zeker geen slechte koop ( ook nog een Superscope (Marantz) R-1220 voor E10,- mint). Alleen je verhaal van E7,- begrijp ik niet helemaal. Het gaat om de eindklank van het apparaat. Je kan ook voor veel geld een nieuwe speler kopen of je verbetert een speler die bijna niets kost. Heb mij nooit zo verdiept in Cd spelers dus weet niet wat te modificeren. Maar ik laat dit het liefst aan iemand over die weet wat hij doet. Hoeveel zal zo iets kosten ? 50 a 100euro ? Hij piept trouwens ook niet meer. Waarschijnlijk moest hij even opwarmen van zijn fietstocht. Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 1 oktober 2009 Report Share Posted 1 oktober 2009 Ik heb hem nu aan de 2e output hangen. Maar wat maakt het eigenlijk uit de eerste of de 2e output ? De tweede is 'extra gefilterd', dat was heel audiofiel bedoeld, ik zie er het nut niet van in maar heb het ook nooit beluisterd. Alleen je verhaal van E7,- begrijp ik niet helemaal. Het gaat om de eindklank van het apparaat. Je kan ook voor veel geld een nieuwe speler kopen of je verbetert een speler die bijna niets kost. Heb mij nooit zo verdiept in Cd spelers dus weet niet wat te modificeren. Maar ik laat dit het liefst aan iemand over die weet wat hij doet. Hoeveel zal zo iets kosten ? 50 a 100euro ? Daar heb je wel gelijk in, het is juist leuk om een goed resultaat te halen uit zoiets goedkoops Maar een zichzelf respekterend technicus moet toch echt 50 pleuro per uur rekenen, dat zal echt wel meer dan een uurtje werk zijn, en dan hebben we het nog niet over materiaalkosten.. En de BTW. Ik heb zelf geen idee wat een beetje een knappe modificatie kost, maar voor honderd euro ben je er nog niet lijkt mij.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest KT88 Posted 1 oktober 2009 Report Share Posted 1 oktober 2009 Bart heeft volkomen gelijk. Het leukste (en goedkoopste) is toch om het zelf te doen, volg de avonturen van Tubejack en Buizenbart in "je audiofiele dag" en soldeer met ze mee! In het ergste geval rook je 7 euro op..........en in het beste geval heb je een erg fraai klinkende speler plus nog wat bijgeleerd! De AB code heet RC5 en die dingen vind je bij bosjes in de bakken van de kringloop. Tenminste hier in de buurt wel. Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 1 oktober 2009 Report Share Posted 1 oktober 2009 De AB code heet RC5 en die dingen vind je bij bosjes in de bakken van de kringloop. Tenminste hier in de buurt wel. Ik moet echt eens naar de kringloopwinkels in het midden des lands. Hier in Den Haag is het echt huilen met of zonder pet op Er zal wel iemand met verstand van zaken de krenten uit de pap pikken, want er is echt alleen maar ouwe troep te vinden, ik kan er alleen van dromen dat ik een CD650 voor Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 1 oktober 2009 Report Share Posted 1 oktober 2009 Bart heeft i.d.d. gelijk LP, een bedrijf moet al gauw 40....50 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Langspeelplaat Posted 1 oktober 2009 Author Report Share Posted 1 oktober 2009 OFFTOPIC Had vandaag voor E10,- ook nog deze mee genomen. In mint conditie en technisch ook helemaal top (even gekeken). Veel geluk trouwens ONTOPIC Een beetje modificeren kost dus al gouw een hoop geld. Ik kan er zelf wel aan beginnen maar als hij in rook op gaat moet ik weer voor 40euro een nieuwe kaufen. Morgen toch maar even een imbus sleutel kopen. Gewoon de condensatoren vervangen?. Het punt is dat zo'n veel betere weergave naar meer smaakt. Je kan natuurlijk veel geld uitgeven aan een nieuwe speler. Best grappig ik had net de CD-speler uit mijn meubel gepleurd en mijzelf beloof alleen nog lp's te draaien. Gewoon soldeerbout er in ? (maar waarin?). Het enigste wat ik weet is iets met een klok en mute dingetjes Zal toch even een kijkje nemen. Het zal wel imbus 1,2 zijn ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest KT88 Posted 1 oktober 2009 Report Share Posted 1 oktober 2009 Torx 10. En modificeren is wel ietsje meer dan hier en daar wat elcootjes plakken......... Tubejack heeft ooit een topic "CD speler modificatie" gestart, kijk daar eens. Een leuke site is ook die van Lampizator, al doet die dingen waar ik van ga rillen.........gaten boren voor buizen in de kap van een CD94 bijvoorbeeld.... Ik blijf zelf altijd binnen het concept van het apparaat en zorg dat e.e.a. ook weer is terug te brengen in originele staat. http://www.lampizator.eu/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 1 oktober 2009 Report Share Posted 1 oktober 2009 Het zal wel imbus 1,2 zijn ? Het is helemaal geen imbus, het is Torx.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Langspeelplaat Posted 1 oktober 2009 Author Report Share Posted 1 oktober 2009 Ok, Dat zal de hubo ook wel hebben. Heb even dat modificeren doorgelezen (kort). En er valt zo veel te veranderen dat ik niet weet waar ik moet beginnen. Kan in ieder geval de caps's vervangen. Maar zit er ook nog steeds aan te denken om dit te laten doen. Maar dan is het natuurlijk ook de vraag hoe lang de lazer unit het nog vol houd. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 1 oktober 2009 Report Share Posted 1 oktober 2009 Heb even dat modificeren doorgelezen (kort). dit te laten doen. Maar dan is het natuurlijk ook de vraag hoe lang de lazer unit het nog vol houd. Als je het leuk vind, gewoon een spare speler regelen voor weinig. CDM2/10 zijn er nog genoeg 2e hands, en meestal gaat de aandrijfmotor stuk i.p.v. de laser, heb ik nu z Link to comment Share on other sites More sharing options...
Langspeelplaat Posted 1 oktober 2009 Author Report Share Posted 1 oktober 2009 Van Binnen kan het vast veel beter. Ik vind Philips wel leuk alleen van binnen moet het gewoon veel beter kunnen. Philips is toch ook erg goed in bezuinigen. (o.a het chassis van plastic) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Richard 2 Posted 1 oktober 2009 Report Share Posted 1 oktober 2009 Leuk, alweer een oude (Amerikaanse) Philips. Naar mijn idee klinken die oude spelers nog heel behoorlijk (of ik ben niet meer zo kritisch). Een tijdje geleden heb ik bij de kringloop een CD160 gekocht en onlangs een CD151. Deze laatste heeft een tweetal TDA1540 aan boord, maar ziet er verder bijna identiek uit. Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 1 oktober 2009 Report Share Posted 1 oktober 2009 Van Binnen kan het vast veel beter. Ik vind Philips wel leuk alleen van binnen moet het gewoon veel beter kunnen. Philips is toch ook erg goed in bezuinigen. (o.a het chassis van plastic) Ja, hou op schei uit Als je niest schuift je speler al opzij Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 2 oktober 2009 Report Share Posted 2 oktober 2009 Van Binnen kan het vast veel beter. Ik vind Philips wel leuk alleen van binnen moet het gewoon veel beter kunnen. Philips is toch ook erg goed in bezuinigen. (o.a het chassis van plastic) Dat plastic maakt niet zoveel uit, het loopwerk CDM2/10 is goed. Techniek is m.i. ook redelijk goed, alleen zie je dezelfde print layout' s en componenten in heel veel Philips / Marantz spelers. Bron o.a, : http://www.marantzphilips.nl/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Langspeelplaat Posted 2 oktober 2009 Author Report Share Posted 2 oktober 2009 Ga binnenkort even kijken of ik hem kan open maken. En gewoon kijken of het er van binnen wat rot is. Ik had echter nog een vraag. Voor desoldeeren gebruik je daar zo'n pomp voor of Desoldeer litze ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest KT88 Posted 2 oktober 2009 Report Share Posted 2 oktober 2009 Beide, en dan nog een Pace en een Hakko desoldeerstation. Litze maakt meer kapot dan je lief is, dus wees voorzichtig! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 3 oktober 2009 Report Share Posted 3 oktober 2009 Ik snap er niets van. Je vind hem prachtig klinken, verstand heb je er niet van en solderen is ook niet je sterkste kant en toch wil je er mee gaan klooien (waarvoor je relatief duur gereedschap nodig hebt en een redelijke kans dat je hem of jezelf verprutst). Als je het leuk vind om dingen zelf te maken of als leerproject okay. Maar om het hoorbaar beter te laten klinken in de rest van je set, kansloos imo. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts