Jump to content

Buizenversterkers... te mooi om waar te zijn.

Hans van Liempd
 Share

Recommended Posts

Gelezen in Music Emotion:

Na veel vergelijken tussen buizen en transistorsversterkers o.a. tijdens opname's bleek:

Letterlijk:

Hierdoor kwam aan het licht dat buizen inderdaad fantastisch goed kunnen presteren, maar ook op 'n bepaalde manier ruimtewerking erbij verzinnen. Zo'n extra groot en luchtig ruimtebeeld klinkt erg mooi, prettig en aangenaam, maar is niet 100% het realisme zoals het recht uit de microfoon kwam en wat wij nastreven.

Einde citaat.

En dat gevoel heb ik bij buizenversterkers nou ook altijd gehad...

:)

Guest Kraus vonBentinck

bij de voorversterkervergelijking werden de buizen met een straatlengte verslagen door de transistors.

De buizen moesten bovendien achteraf allemaal gecorrigeerd worden om wat meer op de transistors te gaan lijken :D

Gelezen in Music Emotion:

Na veel vergelijken tussen buizen en transistorsversterkers o.a. tijdens opname's bleek:

Letterlijk:

Hierdoor kwam aan het licht dat buizen inderdaad fantastisch goed kunnen presteren, maar ook op 'n bepaalde manier ruimtewerking erbij verzinnen. Zo'n extra groot en luchtig ruimtebeeld klinkt erg mooi, prettig en aangenaam, maar is niet 100% het realisme zoals het recht uit de microfoon kwam en wat wij nastreven.

Einde citaat.

En dat gevoel heb ik bij buizenversterkers nou ook altijd gehad...

Ik kan me er wat bij voorstellen. Maar voor iedere component geldt natuurlijk zo iets (buizen dan wel transistor). Zo lang er tussen de verschillende merken en zelfs types binnen merken hoorbare verschillen zijn verzint iedere component er iets bij of laat iets weg. Zelfs het geluid dat in de control room van de opnamestudio wordt gehoord is niet exact hetzelfde als wat voor de microfoon werd geproduceerd.

Maar dat maakt allemaal niet uit volgens mij. Koop gewoon lekker de spullen waar je blij van wordt, en denk gewoon dat wat jij hebt staan het meest natuurgetrouwe geluid weergeeft ;-)

Je hoort pas hoe slecht hifi spullen zijn (bij wijze van spreken dan) als je "echte" instrumenten in je woonkamer hoort. Mijn vrouw speelt cello, en er is geen enkele geluidsinstallatie die maar een beetje in de buurt komt van het werkelijke geluid.

Guest Kraus vonBentinck

Ja hoe verzinnen ze dat. Daar heb ik al heel vaak over nagedacht.

Waardoor ontstaat "ruimtelijkheid"?

Geluid is tenslotte maar een uit 2 componenten bestaand fenomeen (ik krijg er geen genoeg van om dat te herhalen). Ruimtelijkheid (of het gebrek daaraan) moet dus berusten op een verschil in amplitude of een verschil in frequentie of een (andere) mix van beide.

Ik vermoed echter dat ruimtelijkheid ontstaat of ontbreekt door frequentieverschillen en omdat buizen een sterkere 2e harmonische vervorming kennen zit waarschijnlijk daarin het ruimtelijke effect. Het is een soort echo van boventonen die je hoort.

Bij buizen kun je deze redenering gemakkelijk opzetten (of het ergens op slaat is een ander verhaal :D ) maar hoe zit het dan met kabels die zich wel degelijk van elkaar onderscheiden op het gebied van ruimtelijkheid. Dat een kabel wel de grondtoon zou doorgeven maar niet de harmonische (en dus minder ruimtelijk klinkt), dat lijkt mij volslagen onzin.

Hierdoor kwam aan het licht dat buizen inderdaad fantastisch goed kunnen presteren, maar ook op 'n bepaalde manier ruimtewerking erbij verzinnen.

Hoe verzinnen ze het :D

Alles in het kader van...

Wij, van WC-eend, adviseren WC-eend...

Toch denk ik w

Hierdoor kwam aan het licht dat buizen inderdaad fantastisch goed kunnen presteren, maar ook op 'n bepaalde manier ruimtewerking erbij verzinnen.

Wij, van Array, adviseren Array...

:rolleyes:

Ja hoe verzinnen ze dat. Daar heb ik al heel vaak over nagedacht.

Waardoor ontstaat "ruimtelijkheid"?

Geluid is tenslotte maar een uit 2 componenten bestaand fenomeen (ik krijg er geen genoeg van om dat te herhalen). Ruimtelijkheid (of het gebrek daaraan) moet dus berusten op een verschil in amplitude of een verschil in frequentie of een (andere) mix van beide.

Ik vermoed echter dat ruimtelijkheid ontstaat of ontbreekt door frequentieverschillen en omdat buizen een sterkere 2e harmonische vervorming kennen zit waarschijnlijk daarin het ruimtelijke effect. Het is een soort echo van boventonen die je hoort.

Bij buizen kun je deze redenering gemakkelijk opzetten (of het ergens op slaat is een ander verhaal :D ) maar hoe zit het dan met kabels die zich wel degelijk van elkaar onderscheiden op het gebied van ruimtelijkheid. Dat een kabel wel de grondtoon zou doorgeven maar niet de harmonische (en dus minder ruimtelijk klinkt), dat lijkt mij volslagen onzin.

Ik denk dat het veel met (en daar is ie weer) microinformatie te maken heeft. De fijne nuances die tussen de muziek door klint en daarmee de "jus" die er over heen ligt, z'n smaak geeft. Wanneer je die iets duidelijker kunt weergeven (of misschien iets t

Wij, van Array, adviseren Array...

Wij, van Aitos, adviseren Aitos...

Nu is ruimtelijkheid, om het voor alle duidelijkheid maar even te zeggen, een eigenschap van hifi en niet van live

Niet helemaal waar, luister maar eens naar een straatorkestje onder een luifel of op een pleintje. daar zijn de instrumenten met je ogen dicht precies aan te wijzen en hoor je de refecties van de omgeving heel goed. Dat kan soms enorm ruimtelijk klinken. In concertzalen heb je dat ook, maar dan beter gecontroleerd (als het goed is). Een Jazzbandje in een kroeg met versterking..?? nee daar niet.

Wie is Richard Fryer

en waarom zou ik iets van hem moeten aannemen?

Een goeie se triode buizenversterker op de juiste luidsprekers klinkt altijd mooier en echter dan een Transistor.

Voor mij is daar geen twijfel over mogelijk .

En ik heb het niet van anderen horen zeggen en naprater geworden maar zelf dit statement bepaald .

Richard Fryer moet zelf maar weten wat hij doet

...........................maar ook op 'n bepaalde manier ruimtewerking erbij verzinnen.

Erbij verzinnen..... :rolleyes::huh::o

Sorry, maar enkel levende wezens zijn in staat iets te verzinnen. Voor zover mij duidelijk lijkt zijn buizen toch echt geen levende wezens, en hersenen ben ik ook nog nooit tegen gekomen in een buis. :P

Moeten we iemand die denkt dat een onderdeel in de audioketen ergens iets bij kan verzinnen echt serieus nemen? Of zal ik de wittejassenbrigade alvast maar gaan bellen....

Guest Kraus vonBentinck

In tegenstelling tot kabels kunnen sommige componenten in de audioketen natuurlijk wel degelijk zaken toevoegen: (harmonische) vervorming bijvoorbeeld en die toevoegingen kunnen soms ook nog hogelijk gewaardeerd worden. : Verzinnen" is een ongelukkige woordkeuze maar aan ongelukkige en/of nietszeggende formuleringen zijn we Hear wel het een en ander gewend. Dus, och.....

Wie is Richard Fryer

Richard Fryer is de opperbaas van Spectral, een merk uit het topsegment van de audio waarbij de hoofdfilosofie is dat versterkers extreem breedbandig moeten zijn.

Spectral zit midden in "Silicon Valley" en ze maken gebruik van de meest moderne technieken die ze "om de hoek" kunnen halen.

Hun ontwerpen komen een beetje uit de meetinstrumentenhoek (bijv. oscilloscoopversterkers die extreem nauwkeurig, breedbandig en lineair moeten zijn) en ook de medewerkers van Spectral komen uit die hoek (ex-HP/Agilent, ex-Tektronix, ex- Texas Instruments en zelfs ex-NASA en JPL).

Of je het nu met die filosofie eens bent of niet, hun producten zijn zondermeer van topklasse, zowel ontwerptechnisch als qua uitvoering.

Je hoeft dat beslist niet aan te nemen, maar nu weet je een beetje de achtergrond.

Wie is Richard Fryer

Richard Fryer is de opperbaas van Spectral, een merk uit het topsegment van de audio waarbij de hoofdfilosofie is dat versterkers extreem breedbandig moeten zijn.

Spectral zit midden in "Silicon Valley" en ze maken gebruik van de meest moderne technieken die ze "om de hoek" kunnen halen.

Hun ontwerpen komen een beetje uit de meetinstrumentenhoek (bijv. oscilloscoopversterkers die extreem nauwkeurig, breedbandig en lineair moeten zijn) en ook de medewerkers van Spectral komen uit die hoek (ex-HP/Agilent, ex-Tektronix, ex- Texas Instruments en zelfs ex-NASA en JPL).

Of je het nu met die filosofie eens bent of niet, hun producten zijn zondermeer van topklasse, zowel ontwerptechnisch als qua uitvoering.

Je hoeft dat beslist niet aan te nemen, maar nu weet je een beetje de achtergrond.

Even terzijde en voor ge

Helaas in Nederland wel Hans, in de USA liggen de prijzen beslist gunstiger.

Desondanks: als je zo'n ding eens openmaakt, moet je eens zien hoe dat is gebouwd.

Alles MIL spec, geen gewone FR4 printen maar speciaal geimpregneerde drie-of vierzijdige glasvezel-epoxy, verzilverde sporen met een goeie afdeklaag (niet dat bobbelige Philips spul).....

Nogmaals: met de filosofie hoef je het niet eens te zijn, maar het is fantastisch mooi bedacht en gemaakt.

Desondanks: als je zo'n ding eens openmaakt, moet je eens zien hoe dat is gebouwd.

Alles MIL spec, geen gewone FR4 printen maar speciaal geimpregneerde drie-of vierzijdige glasvezel-epoxy, verzilverde sporen met een goeie afdeklaag (niet dat bobbelige Philips spul).....

Nogmaals: met de filosofie hoef je het niet eens te zijn, maar het is fantastisch mooi bedacht en gemaakt.

Alleen een beetje jammer van die MIT-kabels die ze ook maken/aanbieden... ;)

Alleen een beetje jammer van die MIT-kabels die ze ook maken/aanbieden... ;)

Die zelfs verplicht gebruikt moeten worden met Spectral (vanwege de breedbandigheid...)