Jump to content

Buizenversterkers... te mooi om waar te zijn.


Hans van Liempd
 Share

Recommended Posts

Transparantie is natuurlijk erg moeilijk vast te stellen zeker als je niet alleen in metingen gelooft.

 

Ik test een component altijd op basis dat alle muziek er goed op moet klinken. Gaat het component een muzieksoort bevoordelen dan hoeft het voor mij niet.

 

Ik heb trouwens een Conrad Johnson premier 17 LS pre.

Link to comment
Share on other sites

....en toch kan ik naar live concerten meestal heerlijk luisteren, naar een goede buizenversterker ook, terwijl een transistorversterker voor mij altijd wat onnatuurlijk klinkt. Gelukkig dat ik liever luister dan meet....

 

Spectral denk daar dus heel anders over. Maar het gaat hier over het extra ruimtelijk effect wat buizenversterkers volgens hun hebben.

 

Ik heb rampzalig klinkende buizenversterkers maar ook transistorversterkers gehoord.

Van de andere kant van beide soorten ook hele goede, elk met hun eigen onhebbelijkheden.

 

:)

Link to comment
Share on other sites

....en toch kan ik naar live concerten meestal heerlijk luisteren, naar een goede buizenversterker ook, terwijl een transistorversterker voor mij altijd wat onnatuurlijk klinkt. Gelukkig dat ik liever luister dan meet....

 

Ik heb rampzalig klinkende buizenversterkers maar ook transistorversterkers gehoord.

Van de andere kant van beide soorten ook hele goede, elk met hun eigen onhebbelijkheden.

 

:)

 

Helemaal eens hoor. Rommel heb je in alle vormen en geen enkele versterker is in elke situatie perfect. Alleen kan ik persoonlijk beter leven met de onhebbelijkheden van buizenversterkers.

Link to comment
Share on other sites

Guest tubejack

Mooi ding zo te lezen, wel wat buiten mijn budget :rolleyes:

 

Specifications

 

Premier 17LS Vacuum-Tube Line Stage Preamplifier

 

Gain: 26 dB

Maximum Output: 15 V rms

Hum and Noise: 100 dB below 2.5 V output

Distortion at 1.0V output: less than .1% THD or IMD

Phase: inverts phase of all inputs at main output

Output impedance: less than 850 ohms

Dimensions: 15.25D x 19W x 3.75H inches

Net Weight: 21 lbs.

 

Er is m.i. niets mis met deze spec' s , meet prima :)

 

Die van mij

 

Inputs

4 x line;

phono: MM-MC selectable

Line-input

100 kOhm; 250 mVrms nominal; 10Vrms maximal

MM-input

47 kOhm; 4,7 mVrms

RIAA within 0,1 dB

MM-headroom

+ 45 dB @ 20 Hz

+ 47 dB @ 1 kHz

+ 33 dB @ 20 kHz

MC-input

470 Ohm (selectable)

0,47 mVrms

-3dB Frequency range

1,6 Hz to 71 kHz(min)

to 360 kHz (max);

depends on volume setting

Output

3,5 kOhm; 1 Vrms nominal

11,3 Vrms max in 100 kOhm

6 Vrms max in 10 kOhm

Output record

250 mVrms nominal

or selected source level

Hum-Noise

-128 dBV (C-curve)

Headphone

100 mW in 30 Ohm

Valves

2 x ECC82;2x 6211A 2 x ECC81

 

Hebben we het "meten" weer gehad

 

:)

 

 

Jack

Link to comment
Share on other sites

Hallo,

 

Wat wordt er in het artikel eigenlijk onder ruimtelijk effect verstaan?

Ik heb daar zo mijn bedenkingen bij.

Ooit heb ik eens een set gehoord waarvan iedereen vond dat die geweldig ruimtelijk klonk. Ik was het daar niet mee eens. Die set plaatste namelijk alle hoge tonen bovenin en naar achteren in het geluidsbeeld. Dat vind ik dus geen ruimtelijke voorstelling van zaken. Er zijn ook sets die wel degelijk onderscheid weten te maken tussen geluiden op de achtergrond en die op de voorgrond. Dat geldt dan bijvoorbeeld voor een achtergrondkoortje of voor slagwerk in een symfonie-orkest. Zowel hoog en laag klinkt dan op de achtergrond. Luister maar eens naar je eigen set. Als alle s'jes en f'jes naar achteren of naar voren geplaatst worden is er iets mis. Overigens vaak veroorzaakt door de speakers.

Ook het opblazen van een stem van een zanger wordt wel eens ruimtelijk genoemd. Onzin natuurlijk; een zanger(es) staat (meestal) voorin in het geluidsbeeld en heeft geen mond van

Link to comment
Share on other sites

Guest tubejack
Wat wordt er in het artikel eigenlijk onder ruimtelijk effect verstaan?

Ik heb daar zo mijn bedenkingen bij.

 

Dat is een goeie Leobus, en dan wordt er w

Link to comment
Share on other sites

Ik durf te stellen dat mijn VDV UL-40-S2 op een paar Harbeth' s of PP 2x 16,5 net zo mooi spelen.

 

Ook jij bent hier van harte welkom om eens naar transitorversterkers te komen luisteren. I.c.m. die "onmogelijke" Infinity's.

 

:)

Heb je het laag inmiddels onder controle gekregen? En hoe?

Link to comment
Share on other sites

Guest tubejack
Ik durf te stellen dat mijn VDV UL-40-S2 op een paar Harbeth' s of PP 2x 16,5 net zo mooi spelen.

 

Ook jij bent hier van harte welkom om eens naar transitorversterkers te komen luisteren. I.c.m. die "onmogelijke" Infinity's.

 

:)

 

Array heb ik al een paar keer gehoord op Harbeths bij een goede kennis en een keer bij Quality Service, merk Ls weet ik even niet meer.

"onmogelijke" Infinity's tja.... het is maar hoe je het ziet. Ik vind een luidsprekerfabrikant lui als hij er van uitgaat dat tekortkomingen in zijn

of haar ontwerp maar in de versterker opgelost moet worden. Maar je kunt het ook anders zien, dat een weergever speciaal voor een bepaald

type versterker is gemaakt..... b.v. een buizen versterker...... lijkt me ook niet goed. Luidsprekers moeten vanzichzelf al goed zijn....

 

Maar als ik richting het zuiden ga, wil ik graag een keer komen luisteren Hans een paar minuten luisteren zegt soms meer dan dit forum vol ohen.

Link to comment
Share on other sites

Guest tubejack

Het vermogen om de ruimte waar de muziek wordt gespeeld, te kunnen weergeven zit m.i. o.a. in de gebruikte materialen, zo min mogelijk faze verschuiving en lineaire versterker trappen die niet of nauwelijks behoeven te gecorrigeerd te worden om een lage vervorming te halen.

 

M.a.w. een goed ontwerp! zoals KT88 al opperde ..... ik heb gisteravond het nieuwe boek van Peter Dieleman weer eens doorgebladerd

en hier en daar wat proberen te doorgronden maar goed ontwerpen valt niet mee.

 

Voor degene die het boek hebben....Ik ben bezig met een nieuw buizenlijntrapje voor de tuners die ik reviseer. dat wordt zeker g

Link to comment
Share on other sites

Wie is Richard Fryer

en waarom zou ik iets van hem moeten aannemen?

 

Richard Fryer is de opperbaas van Spectral, een merk uit het topsegment van de audio waarbij de hoofdfilosofie is dat versterkers extreem breedbandig moeten zijn.

Spectral zit midden in "Silicon Valley" en ze maken gebruik van de meest moderne technieken die ze "om de hoek" kunnen halen.

 

Hun ontwerpen komen een beetje uit de meetinstrumentenhoek (bijv. oscilloscoopversterkers die extreem nauwkeurig, breedbandig en lineair moeten zijn) en ook de medewerkers van Spectral komen uit die hoek (ex-HP/Agilent, ex-Tektronix, ex- Texas Instruments en zelfs ex-NASA en JPL).

 

Of je het nu met die filosofie eens bent of niet, hun producten zijn zondermeer van topklasse, zowel ontwerptechnisch als qua uitvoering.

 

Je hoeft dat beslist niet aan te nemen, maar nu weet je een beetje de achtergrond.

 

Spectral, ik vind het een bijzonder merk. Helaas niet vaak genoeg gehoord om er een mening over te hebben.

Link to comment
Share on other sites

Wie is Richard Fryer

en waarom zou ik iets van hem moeten aannemen?

 

 

Hun ontwerpen komen een beetje uit de meetinstrumentenhoek (bijv. oscilloscoopversterkers die extreem nauwkeurig, breedbandig en lineair moeten zijn) en ook de medewerkers van Spectral komen uit die hoek (ex-HP/Agilent, ex-Tektronix, ex- Texas Instruments en zelfs ex-NASA en JPL).

 

 

Dus hij moet het doen met de kneusjes die afgestoten worden door die bedrijven.

En als die uit de meetinstrumenten hoek komen zullen ze onmogelijk een muzikale versterker kunnen bouwen.

Als ze dan op een buizenversterker dingen horen die ze op hun eigen breedbandige platgeslagen feedback shit met een oneindige dempingsfactor niet horen, draaien ze het gewoon zo dat het erbij verzonnen word.

Typisch Amerikaanse arrogante k(l)ul.

Link to comment
Share on other sites

Ik durf te stellen dat mijn VDV UL-40-S2 op een paar Harbeth' s of PP 2x 16,5 net zo mooi spelen.

 

Ook jij bent hier van harte welkom om eens naar transitorversterkers te komen luisteren. I.c.m. die "onmogelijke" Infinity's.

 

:)

Heb je het laag inmiddels onder controle gekregen? En hoe?

 

Er zijn nogal wat dingen veranderd:

Andere CD-speler,

Andere draaitafel,

Andere voedingen in de versterkers,

Andere netvoorziening (aparte groepen

Link to comment
Share on other sites

Wie is Richard Fryer

en waarom zou ik iets van hem moeten aannemen?

 

 

Hun ontwerpen komen een beetje uit de meetinstrumentenhoek (bijv. oscilloscoopversterkers die extreem nauwkeurig, breedbandig en lineair moeten zijn) en ook de medewerkers van Spectral komen uit die hoek (ex-HP/Agilent, ex-Tektronix, ex- Texas Instruments en zelfs ex-NASA en JPL).

 

 

Dus hij moet het doen met de kneusjes die afgestoten worden door die bedrijven.

En als die uit de meetinstrumenten hoek komen zullen ze onmogelijk een muzikale versterker kunnen bouwen.

Als ze dan op een buizenversterker dingen horen die ze op hun eigen breedbandige platgeslagen feedback shit met een oneindige dempingsfactor niet horen, draaien ze het gewoon zo dat het erbij verzonnen word.

Typisch Amerikaanse arrogante k(l)ul.

 

Maak je niet zo druk.. jij bepaald toch nog altijd zelf waar je naar luistert.

Wanneer het niet bevalt koop je het toch niet.

 

Verder bestaat je bericht alleen uit vooroordelen.

 

:)

Link to comment
Share on other sites

Ik heb nogal wat geprobeerd thuis en buizen vond ik absoluut superieur. Ik ben eigenlijk van plan mijn versterker zeer lang te houden. Tegen de tijd dat het echt niet meer anders kan vanwege leeftijd e.d. stap ik weer over op mijn Quad 34/306.

 

Leuke muziek van Sakura.

Link to comment
Share on other sites

Wie is Richard Fryer

en waarom zou ik iets van hem moeten aannemen?

 

 

Hun ontwerpen komen een beetje uit de meetinstrumentenhoek (bijv. oscilloscoopversterkers die extreem nauwkeurig, breedbandig en lineair moeten zijn) en ook de medewerkers van Spectral komen uit die hoek (ex-HP/Agilent, ex-Tektronix, ex- Texas Instruments en zelfs ex-NASA en JPL).

 

 

Dus hij moet het doen met de kneusjes die afgestoten worden door die bedrijven.

En als die uit de meetinstrumenten hoek komen zullen ze onmogelijk een muzikale versterker kunnen bouwen.

Als ze dan op een buizenversterker dingen horen die ze op hun eigen breedbandige platgeslagen feedback shit met een oneindige dempingsfactor niet horen, draaien ze het gewoon zo dat het erbij verzonnen word.

Typisch Amerikaanse arrogante k(l)ul.

 

Maak je niet zo druk.. jij bepaald toch nog altijd zelf waar je naar luistert.

Wanneer het niet bevalt koop je het toch niet.

 

Verder bestaat je bericht alleen uit vooroordelen.

 

:)

Wie plaats dit topic :confused:

Ik reageer alleen maar omdat meneer Spectral ook alleen maar vooroordelen heeft

en jij gebruikt het weer om buizenversterkers af te kraken.

of tenminste een hak te zetten.

Er zijn zeker slechte buizenversterkers de meeste zelfs maar een transistorversterker kan nooit die mooie muziek overdracht leveren

zoals een mooie buizenversterker dat kan.

Link to comment
Share on other sites

Wie is Richard Fryer

en waarom zou ik iets van hem moeten aannemen?

 

 

Hun ontwerpen komen een beetje uit de meetinstrumentenhoek (bijv. oscilloscoopversterkers die extreem nauwkeurig, breedbandig en lineair moeten zijn) en ook de medewerkers van Spectral komen uit die hoek (ex-HP/Agilent, ex-Tektronix, ex- Texas Instruments en zelfs ex-NASA en JPL).

 

 

Dus hij moet het doen met de kneusjes die afgestoten worden door die bedrijven.

En als die uit de meetinstrumenten hoek komen zullen ze onmogelijk een muzikale versterker kunnen bouwen.

Als ze dan op een buizenversterker dingen horen die ze op hun eigen breedbandige platgeslagen feedback shit met een oneindige dempingsfactor niet horen, draaien ze het gewoon zo dat het erbij verzonnen word.

Typisch Amerikaanse arrogante k(l)ul.

 

Maak je niet zo druk.. jij bepaald toch nog altijd zelf waar je naar luistert.

Wanneer het niet bevalt koop je het toch niet.

 

Verder bestaat je bericht alleen uit vooroordelen.

 

:)

Wie plaats dit topic :confused:

Ik reageer alleen maar omdat meneer Spectral ook alleen maar vooroordelen heeft

en jij gebruikt het weer om buizenversterkers af te kraken.

of tenminste een hak te zetten.

Er zijn zeker slechte buizenversterkers de meeste zelfs maar een transistorversterker kan nooit die mooie muziek overdracht leveren

zoals een mooie buizenversterker dat kan.

 

Ik kraak helemaal geen buizenversterker af. Je moet kiezen wat je mooi vind.

Ik vind buizenversterkers vaak ook mooi klinken.

Ik citeer alleen het stukje van die Spectral meneer.

 

Kennelijk mag je alles over transistorversterkers zeggen en niks over buizenversterkers omdat die "heilig" zijn.

Het is nogal wat wanneer je zegt dat een transistorversterker nooit "die muziekoverdracht kan leveren".

 

:)

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...