Jump to content

Buizenversterkers... te mooi om waar te zijn.

WanFie
 Share

Recommended Posts

(...) Er zijn zeker slechte buizenversterkers de meeste zelfs maar een transistorversterker kan nooit die mooie muziek overdracht leveren zoals een mooie buizenversterker dat kan.

Zou het moeilijk zijn om een "blinde" A-B vergelijkingstest op te zetten tussen een solid state en een buizen-versterker in overigens identieke systemen en in dezelfde ruimte?

(...) Er zijn zeker slechte buizenversterkers de meeste zelfs maar een transistorversterker kan nooit die mooie muziek overdracht leveren zoals een mooie buizenversterker dat kan.

Zou het moeilijk zijn om een "blinde" A-B vergelijkingstest op te zetten tussen een solid state en een buizen-versterker in overigens identieke systemen en in dezelfde ruimte?

Nee dat gaat niet een buizenversterker vraagt een andere luidspreker dan een solid state

ik zei het al eerder een mooie buizenversterker op de juiste luidspreker

het moet wel passen allemaal.

Geluid is tenslotte maar een uit 2 componenten bestaand fenomeen (ik krijg er geen genoeg van om dat te herhalen). Ruimtelijkheid (of het gebrek daaraan) moet dus berusten op een verschil in amplitude of een verschil in frequentie of een (andere) mix van beide.

Jij blijft ook maar door mauwen over koning frequentie met zijn hofnar amplitude zeg. Alsof het koninkrijk geluid slechts uit die twee bestaat :rolleyes: Blijf dat toch een Tokkie-visie vinden :D

In de jaren '80 is vrij veel psycho-akoestisch onderzoek gedaan, o.a. aan de TU in Delft, naar stereo afbeelding en ruimtelijkheid. Daarbij zijn vele soorten speakers vergeleken met live gespeelde muziek en een opname daarvan afgespeeld via speakers. Als resultaat daarvan kwam naar voren dat puntbronnen het geluid zowel in de breedte als in de diepte het best konden afbeelden en daarmee dus de ruimtelijkheid.

En het verschil tussen buizen en transistor? Buizen produceren er nogal wat harmonischen (of boventonen zo je wilt) bij, veel meer dan bij transistor. Dat wordt ook wel vervorming genoemd :D De eigenschap van die boventonen bij buizen is door hun karakter veel minder, of niet, hinderlijk voor de muziekbeleving. En wordt soms als verrijking ervaren. Er is zelfs een studio truukje om een small gebied rond de 12 kHz sterk op te halen met een parametrische equalizer. Dat versterkt vooral de boventonen relatief veel en dat geeft meer body en meer ogenschijnlijke ruimtelijkheid aan het geluid. Het blijft nep natuurlijk....

;)

Nee dat gaat niet een buizenversterker vraagt een andere luidspreker dan een solid state

Wat een onzin om dat zo zwart-wit te stellen..

hoezo ?

Je kan niet zomaar bv.een mooie 2a3 0f 300b versterker gaan vergelijken op een

een doorsnee luidspreker kan wel maar dan is het niet vreemd dat de solid state het beter zal doen .

heb nog een leuk oud boek uit de philips biliotheek, gaat over instrumentele versterkerschakelingen met buizen, zou dat iets voor die man zijn, of .... neen, dan geef ik het liever aan een van soldeerder hear.

Ik hou me zeer aanbevolen :)

You lucky Bastard, voor jou heb ik:

Grondslagen van de radiobuizentechniek

een van de vele delen

Ir. J. Deketh

1946, Philips Technische bibliotheek.

Instrumentele Electronica

Dr. G. Klein, e.a.

1966, Philips Technische bibliotheek.

HiFi Versterker schakelingen

E. Rodenhuis

1965, Philips Technische bibliotheek.

Electronic Tube Handbook

Muiderkring

(zo'n 400 paginas buizen specs)

De eerste twee weet ik te vinden, de twee laatsten wordt zoeken en het Handbook is dacht ik enigzins beschadigd. Zodra ik weer n's in m'n eigen huis ben zal ik ze meenemen en naar je toe sturen. Ik PM je dan wel voor je adres.

Dus hij moet het doen met de kneusjes die afgestoten worden door die bedrijven.

En als die uit de meetinstrumenten hoek komen zullen ze onmogelijk een muzikale versterker kunnen bouwen.

Als ze dan op een buizenversterker dingen horen die ze op hun eigen breedbandige platgeslagen feedback shit met een oneindige dempingsfactor niet horen, draaien ze het gewoon zo dat het erbij verzonnen word.

Typisch Amerikaanse arrogante k(l)ul.

Teveel waarheid ineens spuien is ook niet goed Tube300, maar ik herken de typeringen helaas ook maar al te goed.

Prachtige cijfers zonder muziek en ruimte en 't gekke is dat het best aanslaat. :(

Verder bestaat je bericht alleen uit vooroordelen.

Dit is een omgeving waarin een andere dan gangbare mening "een vooroordeel" heet.

Toch legt Tube300 de vinger op de zere plek. Al die meettechnisch prachtige zooi klinkt nogal vaak a-muzikaal (kil en overgedetailleerd) en ruimtelijk platgeslagen.

Nee, een andere mening is niet hetzelfde als een vooroordeel.

Guest Kraus vonBentinck
Geluid is tenslotte maar een uit 2 componenten bestaand fenomeen (ik krijg er geen genoeg van om dat te herhalen). Ruimtelijkheid (of het gebrek daaraan) moet dus berusten op een verschil in amplitude of een verschil in frequentie of een (andere) mix van beide.

Jij blijft ook maar door mauwen over koning frequentie met zijn hofnar amplitude zeg. Alsof het koninkrijk geluid slechts uit die twee bestaat :rolleyes: Blijf dat toch een Tokkie-visie vinden :D

Ach, eenvoudige waarheden zijn

Ik heb zelf nog nooit een Spectral gehoord, dus kan ik niet zeggen of het MyFi geluid me aanspreekt. Ooit een LUA buizenversterker gehoord, maar dat vond ik niet fantastisch. Behalve dan een KR, maar ja dat is meer een transistor in een vacuum buis.

Dat je een LUA niet fantastisch vind klinken kan ik inkomen. Ben ik het ook volledig mee eens.

Dat een KR een transistor in een buis is ben ik het niet mee eens, dat is slechts 1 model van KR, de VT20 Antares.

De VT20 DM is de zelfde versterker als de Antares, maar dan met echte buizen erop.

Ook heeft KR nog een heel klein gewoon solid state versterkertje, de A50, maar alle andere modellen van KR (en dat zijn er nogal wat in de loop der jaren) zijn en waren 100% buizenversterkers.

Mvg. Miracle.

Guest tubejack

Mensen mogen langskomen, met hun eigen versterker, CD-speler en muziek natuurlijk.

Van harte welkom.

Jack

P.s. Spido Klaas m

Edited by tubejack

Guest Kraus vonBentinck

Guest Kraus vonBentinck

26 oktober naar Janine Jansen, "Carte Blanche", dan gaan gewoon de ogen en oortjes open.

Maar de oogjes gingen zeker open na een bezoekje aan het concertgebouw met Zee en later op de dag diezelfde uitvoering via de radio beluisteren. Daar heb ik veel van geleerd, zeker wat ruimtelijkheid aangaat ( en nog veel meer wat betreft het merkwaardige begrip "plaatsing") .

Misschien heeft het menselijk gehoor gewoon wat 'vervorming' nodig.

Vervorming niet echt, wat we nodig hebben in onder en boventonen, harmonischen die ook echt in de muziek zitten vrijheid en vloeibaarheid.

maar die worden in een flinke feedbackloop keurig om zeep geholpen.

Een hoge dempingsfaktor doet hier nog eens een schepje bovenop en slaat de rest wat nog over is helemaal plat en dat alles voor een mooi golfje op de scope

En wat klinkt het rete strak allemaal ,technisch perfect

maar goed daar zijn ook liefhebbers voor.

Met betrekking tot onderstaande posting eindigt het artikel met de vraag: "Vaak wordt het merk Spectral door sommige luisteraars beticht van klinisch of te analytisch qua weergave..............

Waarschijnlijk hebben die mensen nog nooit Spectral apparatuur met de daarvoor bedoelde bedrading er tussen en achter gehoord.

Ik heb toch vaak genoeg Spectral versterkers heel mooi en muzikaal horen klinken, met verschillende speakers eraan, maar altijd wel met MIT of Transparent kabels eraan.

1 keer een set Transparent kabels verwisseld voor Harmonic Tech, die ik nog nooit klinisch of te analytisch heb gehoord, maar aan die versterkers toen wel. :huh:

En als die uit de meetinstrumenten hoek komen zullen ze onmogelijk een muzikale versterker kunnen bouwen.

Als ze dan op een buizenversterker dingen horen die ze op hun eigen breedbandige platgeslagen feedback shit met een oneindige dempingsfactor niet horen, draaien ze het gewoon zo dat het erbij verzonnen word.

Nounou......en Audio Research, BAT, Manley, VTL, CJ en noem ze maar op (allemaal USA) zijn wel goed?

Ik zit al 30 jaar tussen die zooi en heb onder meer Spectral, ARC, CJ, AI, Krell, ML, Audio Physics, Jadis, zelfbouw buizen en nu zelbouw UcD in huis gehad en allemaal deden ze het prima.

Accentje hier of daar,maar nog nooit heb ik 1 van die dingen op "onmuzikaliteit" kunnen betrappen mits in de juiste setting.

Ik vind dat je hier nogal hoog van de toren blaast, misschien is het een uiting van je eigen onvermogen om synergie in een set te bereiken?

"Breedbandige platgeslagen feedback shit" en "kneusjes van andere bedrijven".....waar haal je het vandaan man? Weet je uberhaupt wel waar je het over hebt of kakel je Peter van Willenswaard maar na?

Enig idee wat er voor een oscilloscoop versterker komt kijken?

Welke versterkers heb jij op de markt gezet en waar zijn die besproken? <_<

Beste KT88,

Met je reactie ben ik het helemaal eens. Maar ik vrees dat die aan dovemansoren is gericht...

Nu jij je in deze discussie hebt begeven, mag ik je wellicht het volgende voorleggen?

UcD eindversterkers bieden geweldige mogelijkheden, vooral sinds zij op hoge frequentie kunnen schakelen.

Vrijwel absolute ongevoeligheid voor impedantieve belasting, ruim voldoende bandbreedte, groot vermogen, enorme demping, vrijwel vervormingsvrij... wat wensen wij nog?

Maar in de audiofiele uitwerkingen zien we tenminste twee paden: Bruno Putzeys met zijn digitaal gecorrigeerde computer-versterker enerzijds, en Guido Tent met zijn door buizengloed verwarmde hybride versterker anderzijds.

Wat zegt jouw hoofd hierover, KT88? En wat zegt je hart?

Bruno Putzeys met zijn digitaal gecorrigeerde computer-versterker enerzijds, en Guido Tent met zijn door buizengloed verwarmde hybride versterker anderzijds.

Wat zegt jouw hoofd hierover, KT88? En wat zegt je hart?

Idd Spido,

Bij buizenversterkers is de gezelligheid (of noem het romantiek) van het openhaard-effect een belangrijke factor die voor velen mee speelt.

;)

Guest Kraus vonBentinck

Nounou......en Audio Research, BAT, Manley, VTL, CJ en noem ze maar op (allemaal USA) zijn wel goed?

Ik zit al 30 jaar tussen die zooi en heb onder meer Spectral, ARC, CJ, AI, Krell, ML, Audio Physics, Jadis, zelfbouw buizen en nu zelbouw UcD in huis gehad en allemaal deden ze het prima.

Accentje hier of daar,maar nog nooit heb ik 1 van die dingen op "onmuzikaliteit" kunnen betrappen mits in de juiste setting.

Ik vind dat je hier nogal hoog van de toren blaast, misschien is het een uiting van je eigen onvermogen om synergie in een set te bereiken?

"Breedbandige platgeslagen feedback shit" en "kneusjes van andere bedrijven".....waar haal je het vandaan man? Weet je uberhaupt wel waar je het over hebt of kakel je Peter van Willenswaard maar na?

Enig idee wat er voor een oscilloscoop versterker komt kijken?

Welke versterkers heb jij op de markt gezet en waar zijn die besproken? <_<

Is hier niet het misverstand dat er inhoudelijk wordt gereageerd op een heftige maar volslagen irrationele liefdesverklaring?

Men hoeft maar "buis" te roepen (of "vinyl" of "draaitafel" ) of er staat een hele meute klaar om, doof voor het tegendeel, de loftrompet te steken over de club waartoe men met hart en ziel behoort.

Men houdt nu eenmaal door dik en dun van het eigen kindje, al is het nog zo lelijk of is die-hard fan van de club die altijd onderaan staat in de competitie.

Enne... is dat niet het hele verhaal van Hear in een notedop? E

Guest tubejack
Bij buizenversterkers is de gezelligheid (of noem het romantiek) van het openhaard-effect een belangrijke factor die voor velen mee speelt.

Nou..... het is een stuk kouder nu :rolleyes: Binnenkort weer wintertijd en die mooie glaskolfjes.....

:)

Verder slaat deze hele "discussie" werkelijk nergens op vind ik....

Lummels.... :D