Miracle. Posted 6 oktober 2009 Report Share Posted 6 oktober 2009 En misschien klinkt een buizenversterker dan wel te mooi om waar te zijn... een transistorversterker kil en een klasse D duf.... Dit lijkt mij een beetje zwart-wit, en bedoel je het zeker niet zo, jou kennende, maar dat er verschillen zijn is voor mij wel zeker. Ik prefereer een buizensound in de slaapkamer, vooral door de rust die ik daaruit hoor. Een combinatie van buis voor en transistor eind in de woonkamer, omdat mij dat heel erg bij de muziek betrekt en levendig en echt klinkt. Beide wat mij betreft niet te onderscheiden van elkaar wat ruimtelijkheid betreft. Laatst heb ik hier 2 nieuwe R Link to comment Share on other sites More sharing options...
Miracle. Posted 6 oktober 2009 Report Share Posted 6 oktober 2009 ....................Hoewel........ Appelscha ...... ik ben Link to comment Share on other sites More sharing options...
Miracle. Posted 6 oktober 2009 Report Share Posted 6 oktober 2009 Misschien is een lijnniveau-omschakelkastje (stereo line switch box, tussen CD-speler en de beide versterkers) als Monacor SPS-40S samen met een luidspreker-omschakelkastje (speaker switch box, tussen beide versterkers ende twee luidsprekers) als Monacor SPS-205 wel geschikt. Moet van beide kastjes de ingang als uitgang worden gebruikt en de uitgang als ingang, maar dat zal bij zulke (passieve) kastjes geen probleem zijn. Echt audiofiel is het niet, weliswaar, maar het k Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 6 oktober 2009 Report Share Posted 6 oktober 2009 Beste Miracle, Hoe wil jij snel omschakelen met kroonsteentjes? Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 7 oktober 2009 Author Report Share Posted 7 oktober 2009 Ik denk dat we helemaal niet moeten proberen er een A-B vergelijk van de maken. Luisteren en karakters vastleggen lijkt mij veel beter. Punten geven op aspecten van de weergave dus. Er horen dan in ieder geval goede klasse D versterkers bij. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud Posted 7 oktober 2009 Report Share Posted 7 oktober 2009 Een poging tot gehoormatig vergelijken van een A-klasse vs. een AB-klasse versterker, i.s.m. een bekende hifi-ontwerper/fabrikant/leverancier op de Veluwe en een importeur van slanke Franse luidsprekers, ging ooit mis door schakelproblemen met het speciaal voor dit avontuur geknutselde omschakelapparaat (line + ls) met ingebouwde signaalpotmeter. We gingen toen over op het steeds weer razendsnel omsteken van stekkers en pluggen, maar dat werkte niet echt relaxed. Beide vergelijkingen vonden 'n kleine dertig jaar geleden plaats. Maar ach: de vragen, onzekerheden en discussie zijn nog precies dezelfde als toen! Jawel, de tests zijn beschreven in de HVT van juni-juli no.7 uit 1984 in jouw eigenste column "Speakercorner". Belangstellenden kunnen een copie via de mail bekomen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 7 oktober 2009 Report Share Posted 7 oktober 2009 We Link to comment Share on other sites More sharing options...
Miracle. Posted 7 oktober 2009 Report Share Posted 7 oktober 2009 Beste Miracle, Hoe wil jij snel omschakelen met kroonsteentjes? Ben je zo dom, of houd je je van de domme? Volgens mij begreep je best wel weer wat ik bedoelde. Ik bedoelde dus dat kroonsteentjes tussen je kabels minder verlies geven dan van die aftanse schakelaars. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 7 oktober 2009 Report Share Posted 7 oktober 2009 Jullie gaan toch niet Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 7 oktober 2009 Author Report Share Posted 7 oktober 2009 Jullie gaan toch niet Link to comment Share on other sites More sharing options...
Miracle. Posted 7 oktober 2009 Report Share Posted 7 oktober 2009 Jullie gaan toch niet Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 7 oktober 2009 Report Share Posted 7 oktober 2009 Maar dan heb je w Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 7 oktober 2009 Report Share Posted 7 oktober 2009 Beste Miracle, Hoe wil jij snel omschakelen met kroonsteentjes? Ben je zo dom, of houd je je van de domme? Volgens mij begreep je best wel weer wat ik bedoelde. Ik bedoelde dus dat kroonsteentjes tussen je kabels minder verlies geven dan van die aftanse schakelaars. Beste Miracle, Het zou ons een boel moeite schelen, wanneer jij eerst eens las waar het eigenlijk over gaat! Om te beginnen heb ik het niet over aftandse kastjes, maar materiaal waarvan de overgangsweerstanden met normaal gereedschap niet eens meetbaar zijn. Dat kroonsteentjes wellicht n Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 7 oktober 2009 Report Share Posted 7 oktober 2009 Met "snel" overschakelen van versterkers loop je risico. Beter is m.i. dan, twee complete sets neer te zetten en die aan te laten staan. Als dat niet kan, b.v. eerst een half uur de ene versterker ===> koffie en dan de andere. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest KT88 Posted 7 oktober 2009 Report Share Posted 7 oktober 2009 Ik denk dat we helemaal niet moeten proberen er een A-B vergelijk van de maken. Luisteren en karakters vastleggen lijkt mij veel beter. Punten geven op aspecten van de weergave dus. Er horen dan in ieder geval goede klasse D versterkers bij. Ik stel graag mijn ultra-simpele iets gefoefelde UcD beschikbaar. Niet AB of X-en,maar gewoon luistren, rustig omsteken en luisteren. Eventueel heb ik ook nog een KT88 PP triode buizenkist beschikbaar en een gewone torrenbak. Allemaal (eigen) zelfbouw, geen commerciele bijbedoelingen maar gewoon een avond plezier hebben. Link to comment Share on other sites More sharing options...
goodtube Posted 7 oktober 2009 Report Share Posted 7 oktober 2009 Blijft volgens mij een feit, dat met een dergelijke test, er een uitslag is die in DIE set de beste prestatie levert. En wat zegt dat eigenlijk over de versterker ? Helemaal niets! Versterkers en weergevers vormen een huwelijk. En dat gaat redelijk, goed of uitmuntend. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 8 oktober 2009 Report Share Posted 8 oktober 2009 Jullie gaan toch niet Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 8 oktober 2009 Author Report Share Posted 8 oktober 2009 Met "snel" overschakelen van versterkers loop je risico.Beter is m.i. dan, twee complete sets neer te zetten en die aan te laten staan. Als dat niet kan, b.v. eerst een half uur de ene versterker ===> koffie en dan de andere. Precies... Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 8 oktober 2009 Author Report Share Posted 8 oktober 2009 Jullie gaan toch niet Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 8 oktober 2009 Report Share Posted 8 oktober 2009 Al jaren bezig op dit forum en met muziekweergave is het op z'n minst teleurstellend te noemen dat allerlei topics ontaarden in volslagen chaos, zouden we hieruit niet de conclusie moeten trekken dat we iets helemaal fout doen ? Wat heel erg vreemd is, althans dat vind ik, is het gegeven dat als we een vergelijk maken tussen muziek instrumenten er veel vaker een duidelijk beeld ontstaat over wat nu de verschillen zijn en ook daar komen dan wel voorkeuren aan de oppervlakte, vaak terug te voeren op de soort muziek en de emotie die men wil overbrengen, maar er is beduidend meer helderheid. Nu is het natuurlijk zo dat een gezelschap dat muziekinstrumenten vergelijkt in het algemeen bestaat uit lieden die zelf ook een instrument bespelen en er dus sprake is van een grote bekendheid met het fenomeen. Gaan we uit van liefde voor muziek zouden we ook mogen veronderstellen dat deelnemers op dit forum ook behoorlijk bekend zouden moeten zijn met het onderwerp. Opvallend is het dat vaak het geheel wordt losgelaten, er uitputtende verhandelingen over deelgebieden ontstaan en dat allerlei zaken waarop we geen enkele invloed kunnen uitoefenen, omdat we volslagen afhankelijk zijn van de manier waarop opname en mastering het resultaat bepalen, toch als eigenschap van de weergave installatie benaderen. Plaatsing, diepte, hoogte en breedte zijn zo van die zaken die in de drager zijn vastgelegd, met het schuiven van de knoppen bepaald, misschien zou wat minder aandacht hiervoor de werkelijke problemen bij de weergave duidelijker aan het licht brengen. The softer in volume a system can play, while retaining ALL of its sonic strengths, the Better that system is in retaining low-level information. The More you can lower the volume, before the sound of the system begins to "deteriorate", the less of a problem that system has. Low-level musical information encompasses the widest possible array of musical sounds; 1. The harmonics that identify instruments and enables them to sound natural or "musical"; 2. The decay of the individual notes and their harmonics; 3. The subtle, instantaneous shifts of dynamics and their intensity and emphasis (also known as micro-dynamics and dynamic shading) enabling musical "expression" to be sensed, heard and felt; 4. The sense of ambience and space, allowing the listener to both hear and be "there"; 5. The complexity and separation, or absence of homogenization, of all of the above, reducing "boredom" and "listener fatigue"; 6. and the sense of both continuity and a continual and consistent presence, which has also been described by others as "continuousness". THE "SOUND-FLOOR"-THE ULTIMATE KEY The term I formerly used, "noise-floor", has been in use in the audio world for a number of years now, and while I do recognize the vital importance of the underlying concept, I also felt that the choice of words ("noise-floor") was very unfortunate, because it has proved to be a confusing term for many audiophiles, even veterans. WHY AND HOW LOW-LEVEL INFORMATION IS LOST Why do certain components have a higher or lower "sound-floor"? That is not entirely known. What is known is that components that use overly complex circuits and layouts, longer signal lengths and poor quality passive components (wire, resistors, inductors, capacitors, speaker drivers and vibrating cabinets etc.) generally have a higher "sound floor" than those components which avoid their use. Poor execution will also compromise the "sound floor". Also, everything being equal, tube preamplifiers and power amplifiers will almost always have a lower "sound floor" than their transistor equivalents. Ironically, this is true even though their actual "noise" (hiss, hum) will usually be measurably higher. Speculation about this phenomena has focused on the greater simplicity of most tube circuits (especially single-ended-triode designs) and the fact that the actual amplification occurs in a vacuum, not silicon or some other material. So to summarize, there are four requirements in order for a component to have an exceptionally low "sound floor": 1. A simple, though highly competent, design 2. The use of the best quality parts, both active and passive, within the component 3. The finest execution of the above, both in build quality and in close attention to (small) details 4. The shortest signal length(s) possible If any of the four requirements are compromised, the "sound floor" will rise accordingly, and the recorded sounds (and the music) will be permanently lost. Sadly, only a few rare and outstanding components meet all the requirements. Searching for them, and hearing them, one way or the other, should be high on the list of a serious audiophile's priorities. THE SOUND-FLOOR AND "LISTENING FATIGUE" There is also a relationship between a system's sound-floor and listening FATIGUE. When a system has a high sound-floor, meaning more of the musical information is missing, the listener will then (automatically) attempt to fill in "the missing parts" with his brain. This continual effort, usually unconscious, will eventually cause "listening fatigue". The existence, and even the degree, of the fatigue is dependent on the previous experiences, and expectations, of the listener. For example, digital recordings and sources are known to have a higher sound-floor than good analog. This is the reason why some listeners, who are used to analog, may experience fatigue with digital, despite digital's other sonic advantages over analog. While other listeners, who are used to primarily digital recordings, do not appear to suffer the same fatigue. THE UNAVOIDABLE RULE IN AUDIO Finally- The first, unavoidable and ultimate rule in high-end audio is: You can NEVER have it all, so everyone must eventually make choices, and that means choosing priorities. Anyone who says otherwise is either very ignorant or lying. Mogelijk geeft het bovenstaande een handgreep tot beter begrip, hier is het volledige verhaal te lezen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 8 oktober 2009 Report Share Posted 8 oktober 2009 Het is helemaal niet de bedoeling kampen te kweken..., maar wanneer de verschillen tussen de verschillende versterkertypes zo groot zouden zijn, dat er met de ene niet te leven valt en de andere voor jouw het goede uit de muziek haalt is dat toch prima. Dat dit voor verschillende mensen anders is, lijk mij wel duidelijk. Goodtube heeft echter w Link to comment Share on other sites More sharing options...
s.o.t.a jerry Posted 8 oktober 2009 Report Share Posted 8 oktober 2009 Gelezen in Music Emotion: Na veel vergelijken tussen buizen en transistorsversterkers o.a. tijdens opname's bleek: Letterlijk: Hierdoor kwam aan het licht dat buizen inderdaad fantastisch goed kunnen presteren, maar ook op 'n bepaalde manier ruimtewerking erbij verzinnen. Zo'n extra groot en luchtig ruimtebeeld klinkt erg mooi, prettig en aangenaam, maar is niet 100% het realisme zoals het recht uit de microfoon kwam en wat wij nastreven. Einde citaat. En dat gevoel heb ik bij buizenversterkers nou ook altijd gehad... Dag Hans, Natuurlijk "klinken" thermische buizen "luchtiger" dan transistoren, de electronen moeten zich immers bewegen door een bijna luchtledig vac Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 8 oktober 2009 Report Share Posted 8 oktober 2009 Dag Hans, Natuurlijk "klinken" thermische buizen "luchtiger" dan transistoren, de electronen moeten zich immers bewegen door een bijna luchtledig vac Link to comment Share on other sites More sharing options...
goodtube Posted 8 oktober 2009 Report Share Posted 8 oktober 2009 Music Emotion.....ja ik ben een van de abonnee's. Dat ben ik geworden in de tijd dat Menno er mee op de proppen kwam. Maar helaas schrijft hij zelf weinig, dus moeten we het vooral doen met allerlei bla bla van Werner Ero, die overtuigend weet te schrijven over veel te dure bagger. Ik prik er doorheen, maar vind het toch wel weer fijn als de M.E. op de deurmat ligt....muziekkie erbij, haardvuur aan, en al vooral selectief lezen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 8 oktober 2009 Report Share Posted 8 oktober 2009 ........... haardvuur aan, en al vooral selectief lezen. Ben je snel uitgelezen. Kijk het wel eens in de kiosk in. Het toch vooral veel audioporno: Veel geile versterkers, spiekers en vooral kabeltjes......... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now