Jump to content

Buizenversterkers... te mooi om waar te zijn.

WanFie
 Share

Recommended Posts

Mmm, als je zo'n 'zwakke' buizenversterker op flink volume laat spelen zit je toch al gauw in de hele procenten vervorming denk ik hoor. En waarom zou de vervorming van de speaker de vervorming die eerder in de keten plaatsvind maskeren?

Ik zoek het meer in de hoek dat BV vervormen zoals ons oor dat ook doet, dat het daarom zo natuurlijk klinkt.

Die vervorming word er altijd bijgehaald maar zegt helemaal niets aangezien de grootste vervorming in de speakers plaatsvind wat maakt het uit als je 0.001% of met hele getallen achter de komma aan komt zetten als je luidsprekers tientallen procenten vervormt.

Dat een goeie buizen versterker beter klinkt dan een transistor komt gewoon doordat een triode het meest liniaire versterker element is dat er ooit uitgevonden is.

Dit heb ik ook wel eens gedacht, maar zomaar conclusies trekken uit cijfertjes heb ik afgeleerd, het klopt te vaak niet.........

:huh:

Guest tubejack
Buizen hebben een 'mooiere' vervorming ,waardoor ze aangenamer klinken.

De vervorming met buizen kun je in een goed ontworpen schakeling ook laag maken

Maar w

.......... maar mijn boxen kennen geen of nauwelijks enige kastresonanties. Ik heb een massief dik eikenhout

parket gelijmd op beton, dus dat doet ook niets... Ik denk dat het ruimtelijke effect bij een goed ontworpen versterker komt door minimale

signaal wegen van de in naar de uitgang. D

A. (...) Steen (welke soort dan ook) resoneert altijd in een hogere frequentie als hout, en dus veel meer in het hoorbare gebied.

B. (...) Ook die op het beton vastgelijmde parketvloer heeft een resonantiefrequentie, die veel zwakker zal zijn dan wanneer het los ligt, maar wel op een hogere frequentie. (...)

Beste Miracle,

Ad A. De transportsnelheid van trillingen in steen is hoger dan die in hout, dus zullen bij dezelfde paneelafmetingen eigenresonanties inderdaad bij hogere frequenties liggen. Echter: door de veel grotere stijfheid en de veel grotere massa van (spek)steen hebben de resonanties een veel geringer amplitude dan bij hout. Bovendien zijn resonanties met een hogere frequentie veel gemakkelijker (en effectiever) te dempen dan die met een lagere frequentie.

Ad B. Een resonantiefrequentie kan niet "zwakker" of "sterker" zijn, maar alleen "hoger" of "lager". (Je verwart frequentie kennelijk met amplitude.)

De resonantiefrequentie is in principe afhankelijk van het materiaal (transportsnelheid van trillingen) en de afmetingen. Vastlijmen van een parketvloer op gezette punten kan in zo'n klankbord een nieuw scala van buiken (los) en knopen (vast) opwekken: deeltrillingen met een veel hogere frequentie, maar ook met een veel geringer amplitude, dan bij de oorspronkelijke (als

(...) daarnaast overheersen de even harmonischen bij buizen, terwijl transistoren - halfgeleiders in het algemeen - een overdaad aan oneven harmonischen produceren, inderdaad bijzonder onplezierig. :unsure:

Beste Jitze,

De

Guest tubejack
Wat ik hoorde was zeker nergens een onoverkomelijke resonantiefrequentie, het klinkt (zeker voor het budget) absoluut niet verkeerd bij je, maar resonantievrij is het zeker niet.

Ach Miracle we zijn inmiddels weer een paar maanden verder en ik heb de tijd gehad om e.e.a. te optimaliseren

aan mijn nieuwe speakers.... Het is zo goed genoeg :)

Vriendelijke groet,

Jack

Dat een goede versterker een acceptabel resultaat levert zal ik niet bestrijden, dat er geen verschil is tussen buis en transistor gaat er niet in, opvallend is wel dat de meest simpel opgebouwde transistorversterkers het mooiste resultaat bewerkstelligen.

Hoe minder componenten in het signaal hoe mooier, dit gaat overigens ook op voor een buizenbak, eea doet mij vermoeden dat vooral de samenstelling van componenten, de gebruikte materialen, een belangrijke rol spelen, hierdoor krijg je ook verschillen tussen gelijksoortige componenten.

Waarschijnlijk schuilt hierin ook een belangrijk verschil tussen buis en transistor, vervormingscijfers lijken er inderdaad niet zo heel erg veel over te zeggen, zoals je vooral kunt constateren als je een IC - opamp bijvoorbeeld - inzet, ondanks de fraaie uitslagen van metingen brengen dezen weinig goeds.

Zou dit het gevolg kunnen zijn van vervorming - te wijten aan materiaal en wijze van opbouw - alsmede aan de toegepaste complexe schakelingen met een berg tegenkoppeling ?

In elk geval hoorbare verschillen zijn er...............

:huh:

De enige reden waarom men transistor versterkers is gaan bouwen is de goedkope productie ervan.

Er zal nooit een transistor versterker ook maar in de buurt kunnen komen van een mooie se triode versterker op de juiste luidsprekers.

Helaas hebben de meesten hear dit nog nooit gehoord.

De enige reden waarom men transistor versterkers is gaan bouwen is de goedkope productie ervan.

Er zal nooit een transistor versterker ook maar in de buurt kunnen komen van een mooie se triode versterker op de juiste luidsprekers.

Tja.... ik dus wel en heb toch transistorversterkers op krengen van luidsprekers. Ik luister nu naar Emmerson Lake and Palmer (pictures of an exhibition) en het valt me op dat er op de VAD weinig was wat dit haalde. Zelfs wanneer je alle beurseffecten (slechte akoestiek dreunend laag geroezemoes)wegdenkt. Het mooiste geluid op de show vond ik overigens bij Audiac op transistorversterkers... Van de andere kant was Studionoot met Aitos buizenbakken ook wel erg mooi.

Het is duidelijk dat ik niet van kleuring houd (o.a. WLM en Audionote), maar een goede buizenversterker, of transistorversterker ontlopen elkaar niet veel. Anders zijn ze gewoon niet goed.

:)

Guest kikkervisje

En in de massa productie is de klasse D nu in zwang. Sommige klinken bijna zo mooi als een mooie SE triode. ;)

Blijft nog steeds het feit dat je wel geschikte spiekers moet gebruiken. :)

zo maar uit de losse pols:

-Met een eenvoudige buizenversterker kun je snel uitmuntende prestaties bereiken.

-Een (slechte?) transistorversterker kun je vaak niet helemaal opendraaien, alleen de eerste helft van de volumeknop is bruikbaar, anders raakt de versterker in de klip.

-Een buizenversterker kom je op de (VAD) beurs vooral tegen, omdat de ruimtes klein zijn.

-Een goede transistorversterker is ook niet goedkoop, en vreet ook stroom.

-De magie van een buis is aantrekkelijk.

-Tuberolling.

-Met een buizenversterker is het risico dat de luidsprekers kapot gaan door een fout in de schakeling, nihil (dankzij de uitgangstrafo's is het onmogelijk om de voor speakers vernietigende gelijkstroom op de speakeraansluitingen te krijgen)

-Klasse D is prachtig, maar een goede is duurder dan een goede buizenversterker.

zal het niet het totaalplaatje van de keten zijn die die magische prestaties neerzet.

menig persoon denkt dat ik een buis & ringkern in mijn bose heb zitten ;)

maar nee hoor. torren en een bloktrafo

@ hans

ik houd ook niet specifiek van kleuring. je doet net alsof liefhebbers van VLM , audionote genieten van kleuring.

het is eerder dat ik wat kleuring voor lief neem als dat de levendigheid van de muziek in mijn oren ten goede komt.

liever speels dan dood denk ik maar.

liever speels dan dood denk ik maar.

Installaties die de muziek dood maken moeten verboden worden....,

Maar wanneer ik meer hoor dan wat er op de bron staat vindt ik het ook niet prettig klinken.

Vooral omdat die kleuring vaak maar bij

-Met een eenvoudige buizenversterker kun je snel uitmuntende prestaties bereiken.

Klopt

-Een (slechte?) transistorversterker kun je vaak niet helemaal opendraaien, alleen de eerste helft van de volumeknop is bruikbaar, anders raakt de versterker in de klip.

Onzin, voorbij die stand halverwege zit de versterkers aan z'n vermogen. Dit is bij buizen versterkers ook zo wanneer deze door een bron overstuurd worden. Bij buizen gaat het alleen wat geleidelijker.

-Een buizenversterker kom je op de (VAD) beurs vooral tegen, omdat de ruimtes klein zijn.

Er waren minstens evenveel transistor versterkers

-Een goede transistorversterker is ook niet goedkoop, en vreet ook stroom.

Klasse A zul je bedoelen.. die zijn volgens mij tegenwoordig verboden om nog op de markt te brengen. Met klasse A/B en D ligt het heel anders.

-De magie van een buis is aantrekkelijk.

De vervorming met buizen kun je in een goed ontworpen schakeling ook laag maken

Klopt, maar bij dergelijke versterkers is het commentaar dan vaak "Klinkt als een transistor".

Het is idd de soort vervorming die wezenlijk verschilt tussen buizen en transistor en dan met name hoe de verhoudingen van van de onvermijdelijke harmonische vervormingscomponenten liggen.

Buizen vervormen maximaal op maximaal vermogen, transistoren vervormen minimaal op maximum vermogen, dit verschil wordt nogal eens over het hoofd gezien bij het vergelijken van versterkers

Dat geldt alleen bij klasse A/B transistor versterkers. Bij een klasse-A transistor geldt ook dat de vervorming toe neemt met de uitsturing en minimaal is bij lage uitsturing.

;)

407Mxrfig02.jpg

Ayre MX-R (transistor)

Lamml21fig05.jpg

Lamm 2.1 (buizen)

Bijde small-signal 10kHz squarewave into 8 ohms.

En volgens mij kunnen die flanken bij een transistorversterker nog veel steiler.

:)

Guest tubejack
(Dat wat wordt weergegeven door de luidspreker in de ruimte ,wordt weer opgepakt door de buizen en met minieme vertraging en volume weer weergegeven)

Ok ik zal het nog