Pjotr Posted 21 oktober 2009 Report Share Posted 21 oktober 2009 ... Een van de boute uitspraken van een van mijn mentoren: "mensen die daar over beginnenhebber er geen verstand van..." 1/ Een boute uitspraak is een meer een drol of een gebraden kippenpoot. Heeft weinig met versterkers te maken. Zie ook hier. 2/ Een mentor die boude uitspraken doet is ofwel niet erg zelfverzekerd, ofwel heeft oogkleppen op. 3/ Als een dwaas en een wijze op straat ruzi Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kraus vonBentinck Posted 21 oktober 2009 Report Share Posted 21 oktober 2009 de 10khz blokgolf op mijn CR Developments Woodham300B buizenvoorversterker; daar is niks mis mee Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 21 oktober 2009 Report Share Posted 21 oktober 2009 Ach, in een verhit moment gebeurt dat wel eens, er wordt zoveel afgeouwehoerd dat ik me dit kan voorstellen. Feit is dat een versterker geen signaal moet toevoegen dat er niet is en d Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest KT88 Posted 21 oktober 2009 Report Share Posted 21 oktober 2009 de 10khz blokgolf op mijn CR Developments Woodham300B buizenvoorversterker; daar is niks mis mee Voorversterker inderdaad. Daar haal je gemakkelijk 100 kHz bandbreedte mee, dus met die blokjes zit het wel goed. Voor eindversterkers gelden weer andere normen. Het is nu eenmaal heel erg moeilijk om met een buizenuitgang + trafo een nette blokgolf van zeg 10 kHz neer te zetten (het kan wel hoor, maar dat kost een beetje meer dan een simpel Yarland versterkertje). Ook belangrijk is hoe de versterker reageert op een belasting die niet zuiver ohms is (en welke speaker is dat niet). 4 ohm samen met 2 uF in parallel is soms al een hele toer, ook voor transistorversterkers. Als het blokje dan bij 10 kHz er nog even strak uitziet zonder over- of undershoot (rimpelingen tgv. het Gibbs-verschijnsel zijn WEL toegestaan gezien de beperkte bandbreedte) dan heb je een stabiele versterker te pakken. Buis, transistor, klasse A, klasse D......met elke techniek is het mogelijk om dat goed voor elkaar te krijgen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 21 oktober 2009 Report Share Posted 21 oktober 2009 4 ohm samen met 2 uF in parallel is soms al een hele toer, ook voor transistorversterkers.Als het blokje dan bij 10 kHz er nog even strak uitziet zonder over- of undershoot (rimpelingen tgv. het Gibbs-verschijnsel zijn WEL toegestaan gezien de beperkte bandbreedte) dan heb je een stabiele versterker te pakken. Het Gibs-verschijnsel is toch heel iets anders en heeft niets met de versterkers van doen waar we het hier over hebben. Is meer iets wat om de hoek komt kijken bij hele steile filters zoals bij DA converters. Blokgolven zijn niets meer dan een technisch hulpmiddel om snel een globale technische indruk te krijgen van een versterker en dan met name over de fase en frequentiekarakteristiek. Mits je dat juist weet te interpreteren. Het zegt echter vrijwel niets over de vervorming van een versterker en hoe hij klinkt in een bepaalde set-up. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest KT88 Posted 21 oktober 2009 Report Share Posted 21 oktober 2009 In elk bandbreedte-begrensd systeem treedt dat Gibbs-verschijnsel op. Als je de frequentie van het blokje maar hoog genoeg maakt ga je het zien. En aangezien elke versterker beschouwd kan worden als een hoogaf-filter........ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 21 oktober 2009 Report Share Posted 21 oktober 2009 In elk bandbreedte-begrensd systeem treedt dat Gibbs-verschijnsel op.Als je de frequentie van het blokje maar hoog genoeg maakt ga je het zien. En aangezien elke versterker beschouwd kan worden als een hoogaf-filter........ In het plaatje van Kraus is duidelijk sprake van een bandbreedte begrensd systeem: De flanken van de blokgolf zijn niet oneindig steil. Toch zie ik geen ringing welke je met het Gibbs verschijnsel zou kunnen associ Link to comment Share on other sites More sharing options...
leobus Posted 21 oktober 2009 Report Share Posted 21 oktober 2009 Overigens: ben je er wel zeker van dat Breem en Spido niet Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 21 oktober 2009 Report Share Posted 21 oktober 2009 Overigens: ben je er wel zeker van dat Breem en Spido niet Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest PeterV Posted 22 oktober 2009 Report Share Posted 22 oktober 2009 Hoi. Die buizenversterkers hebben altijd wel wat, wat mij echter iedere keer weer opvalt is dat in de controle toch ergens wat misgaat. Ik heb het heel vaak heel goed horen klinken, maar als ik naar mijn LS 3/5a's van Spendor luister hoor ik deze toch altijd het liefst met een echt zware versterker. Pas dan klinken ze echt goed. Misschien dat ik hier ooit nog eens een dikke buizenversterker ga proberen, maar ik geloof niet dat het ideaal zal zijn. Met een paar grote Klipsch kan ik me dat heel goed voorstellen, maar niet met de Spendors. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 22 oktober 2009 Report Share Posted 22 oktober 2009 Het is m.i. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 22 oktober 2009 Report Share Posted 22 oktober 2009 (...) Jammer dat ik zo overkom, maar Spido komt er zo w Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 22 oktober 2009 Report Share Posted 22 oktober 2009 de 10khz blokgolf op mijn CR Developments Woodham300B buizenvoorversterker; daar is niks mis mee Beste Kraus, Een 10 kHz blokgolf... is dat niet een beetje te hoog geschoten? Zegt dat nog wel iets over audiofrequenties? Kun je niet beter twee of drie tamelijk verschillende grondfrequenties kiezen, bijvoorbeeld 100, 1.000 en 10.000 Hz? (...) As a rule of thumb, it can be safely said that a square wave can be used to reveal response and phase relationships up to the 15th or 20th odd harmonic or up to approximately 40 times the fundamental of the square wave. It is seen that wide-band circuitry will require at least two frequency check points to properly analyze the entire bandpass. (...) uit: handleiding bij TRIO CS-1562 dual trace oscilloscope Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 22 oktober 2009 Report Share Posted 22 oktober 2009 Het moet niet gekker worden, Spido, maar ik ben het grotendeels met je eens.. Omdat ik me onlangs realiseerde dat sommige dingen heel 'mooi' klinken omdat er eigenlijk enorm veel vervorming in zit Volgende les bij Menno gaan we apparatuur meten. Lijkt me dus h Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 22 oktober 2009 Report Share Posted 22 oktober 2009 Ja, wanneer is een versterker goed, en wanneer is hij slecht? Dat hangt af van de visie van de mens. Sommige zullen zeggen: ik wil een extreem lage vervorming, een ander wil een versterking in het megahertz bereik, een dempngsfactor van 1000 .....andere willen alles.... Ikz Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts