Jump to content

Buizenversterkers... te mooi om waar te zijn.

WanFie
 Share

Recommended Posts

Maar in de audiofiele uitwerkingen zien we tenminste twee paden: Bruno Putzeys met zijn digitaal gecorrigeerde computer-versterker enerzijds, en Guido Tent met zijn door buizengloed verwarmde hybride versterker anderzijds.

Wat zegt jouw hoofd hierover, KT88? En wat zegt je hart?

Vooropgesteld dat technisch gezien de UcD van Philips/Hypex het meest gezonde D principe is, zal elke ontwerper er een persoonlijk tintje aan willen geven.

Ik heb met beide richtingen ervaring, beide richtingen kunnen zeer bevredigende resultaten geven.

Het is wel zo dat je met een DSP natuurlijk veel meer kanten uitkunt dan met een buisje ervoor, ook al ga je dan rechtstreeks op de comparator van de UcD in.

John van der Sluis van Hawk Audio doet dat trouwens ook zo.

Ik gebruik zelf een tweetal enigszins aangepaste standaard UcD400 modules tot volle tevredenheid. Geen buizen dus (meer).

Dat vond ik vroeger nodig, nu niet meer.

Enig idee wat er voor een oscilloscoop versterker komt kijken?

Nee, wat is dat? Een meetinstrument of een onderdeel van een versterker?

Een onderdeel van een meetinstrument.

Niet zelden wordt daarvan verlangd dat het loopt van DC tot 200 MHz (!), kaarsrecht, zonder fase- en lineaire vervorming en een THD kleiner dan 0.5%.

Geloof mij maar dat er geen enkele audioversterker ter wereld is te vinden die dat ook maar benadert (het is trouwens ook niet nodig), maar het geeft misschien wel een beetje aan dat audio kinderspel is vergeleken met dat soort electronica.

En zelfs die industri

Bruno Putzeys met zijn digitaal gecorrigeerde computer-versterker enerzijds, en Guido Tent met zijn door buizengloed verwarmde hybride versterker anderzijds.

Wat zegt jouw hoofd hierover, KT88? En wat zegt je hart?

Idd Spido,

Bij buizenversterkers is de gezelligheid (of noem het romantiek) van het openhaard-effect een belangrijke factor die voor velen mee speelt.

;)

Wat KT88 ook al zegt, er is meer dan alleen een buizenversterker.

Waarschijnlijk is de UcD / hybrid combinatie wel het beste van alle werelden.

Voor mijzelf is het een voordeel dat een buizenversterker

Is hier niet het misverstand dat er inhoudelijk wordt gereageerd op een heftige maar volslagen irrationele liefdesverklaring?

Men hoeft maar "buis" te roepen (of "vinyl" of "draaitafel" ) of er staat een hele meute klaar om, doof voor het tegendeel, de loftrompet te steken over de club waartoe men met hart en ziel behoort.

Men houdt nu eenmaal door dik en dun van het eigen kindje, al is het nog zo lelijk of is die-hard fan van de club die altijd onderaan staat in de competitie.

Enne... is dat niet het hele verhaal van Hear in een notedop? E

Guest Kraus vonBentinck
Ik zal de technische verhaaltjes maar weer in de kast leggen want men wil gewoon alleen maar bevestigd zien wat men zelf vindt.

Dat laatste had ik ook gezegd kunnen hebben. Men noemt dat Hear "respect" betonen en "een ander in zijn waarde laten". Het hoogste goed volgens sommigen.

Met het eerste kan ik het niet meer oneens zijn dan 100% oneens. Je gedrag af laten hangen van de grillen van allerlei willekeurige voorbijgangers op een openbaar forum, wat is dat nou voor uitgangspunt! Zeg gewoon je eigen ding and hang the consequences. Gelukkig worden we Hear toch nooit met elkaar dus waarom jezelf geweld aan doen? (dan maar niet populair of een 5 sterren-nick)

Er is zelfs een tamelijk bekende dealer die tegenwoordig zijn mond maar houdt over misstanden die hij tegenkomt omdat iedereen hem dan gelijk weer beticht van eigenbelang.

Daar heb ik nou een bloedhekel aan. Het tegelijk iets wel en tegelijk ook niet zeggen. Van die halfbakken voorzichtigheid. Mens, durf te leven.

En show ook eens een plaatje van de voor audiofreak gebouwde phonotrap. Ben heel benieuwd naar het uiterlijk dat er is gekozen.

Nog iets te melden over de inhoud van bericht 81 en 82, Kraus?

En verder laat ik me inderdaad niet be-invloeden door gedrag van willekeurige voorbijgangers op een forum, zelfs niet door jou.

Overigens weet jij donders goed wie ik bedoel met die dealer........ik zou zeggen: mens, kijk eens in den spiegel.

Je spreekt hier van jezelf durven uitspreken en de consequenties aanvaarden.........maar dat geldt blijkbaar alleen voor anderen, is 't niet?

Actie is reactie, dus nu niet gaan klagen.

Wil je foto's of info over die phonotrap: vraag Onno maar tegen de tijd dat die hem heeft.

Een prettige dag nog.

Guest Kraus vonBentinck

bericht # 81 en #82

Ik wacht zonder enige passie de verdere ontwikkelingen af. Het zal mij worst wezen welke technische kant het op gaat.

Zal ik het dan maar zeggen?

Haudio heeft allerlei (volgens mij verzonnen) redenen om zelf niet al te duidelijk te zeggen wat hij ergens van vindt. Over welke misstanden (toch niet de kwaliteit van Chinese hifi?) hij er het zwijgen maar toe doet? Tja als je niks zegt dan zul je het nooit weten ook. Maar Haudio heeft volgens mij niks te klagen. Hij is een gewaardeerd lid , heeft de mooiste en bestlopende draaitafelwinkel van heel Nederland en de helft van hear als klant. Hear is zijn mooiste uitstalraam (dat woord heb ik gisteren nieuw geleerd) en er zijn altijd mensen zat bereid om bij het minste of geringste zuchtje tegenwind de andere kant op te blazen.

bericht # 81 en #82

Ik wacht zonder enige passie de verdere ontwikkelingen af. Het zal mij worst wezen welke technische kant het op gaat.

"I'm only in it to escape my dull, daily routine and stir up trouble the best I can" bedoel je?

Grappig, mij is van verschillende kanten duidelijk gemaakt dat je in het gewone leven een zeer aimabel persoon bent.

Iets wat overeenkomt met mijn ervaringen met diverse personen op verschillende fora, trouwens.

Wat mensen dan bezielt om, zodra ze achter een monitor verscholen zitten, zich te gedragen als een totaal ander en daarbij ergerlijk persoon, gaat mijn begrip te boven.

Iemand op een ander forum heeft daar eens een fraaie term voor bedacht: "Keyboard Ninjas".

Elders schreef je: "Zeg gewoon je eigen ding and hang the consequences. Gelukkig worden we Hear toch nooit met elkaar dus waarom jezelf geweld aan doen?"

If irony killed.............

Schreef Kraus dat, of was het Eric?

@ Ivan: helemaal mee eens. Maar Kraus interesseert dat dus kennelijk niet..............jammer.

Ik wil graag inhoudelijk verder maar als er teveel ruis overheen komt, vergaat mij wel de lust.

(1)Weet je uberhaupt wel waar je het over hebt of kakel je Peter van Willenswaard maar na?

(2)Enig idee wat er voor een oscilloscoop versterker komt kijken?

(3)Welke versterkers heb jij op de markt gezet en waar zijn die besproken? <_<

(1)Peter van Willenswaard 1 keer gesproken en ik vond het geen vriendelijke man.

(2) Dat heeft niets met audio te maken

(3) een stuk of 30 de meeste eigen ontwerpen

en ik bouw ook draaitafels, luidsprekers,

cd loopwerken en dac's

hoeveel heb jij er al gebouwd ?

Laten we elkaar maar weer allemaal in den armen vallen, een rondje Fatbob organiseren (mutual masturbation society) en gezellig kakelen over de enorme verschillen in kabeltjes en AHP zekeringen.

Ik zal de technische verhaaltjes maar weer in de kast leggen want men wil gewoon alleen maar bevestigd zien wat men zelf vindt.

Audio moet vooral voodoo blijven, want we willen niet de moeite nemen om een Ohm van een Volt te kunnen onderscheiden.

Wie smeert er hier boter en kurk in zijn versterker :confused:

Ik wil graag inhoudelijk verder maar als er teveel ruis overheen komt, vergaat mij wel de lust.

Bij dezen.

Masturberen jullie maar lekker verder, ik ga wat nuttigers doen.

Ehm, kan iemand ff uitleggen waar deze "discussie" eigenlijk over gaat? :rolleyes:

;)

Welke discussie :confused: Ik kan geen discussie ontdekken in dit topic. ;)

In een discussie gaat het over het algemeen ergens over. :P

Ik ben verder niet technisch dus ik probeer altijd wat kennis op te doen bij mensen die er meer verstand van hebben. Ik lees KT graag.

Wat ik van buizen weet is dat ik een meer dan prima klinkende buizenzet heb. In en buiten huis vergeleken met prima versterkers toen ik nog aan het zoeken was. De Spectral heb ik niet vergeleken met mijn Conrad Johnson maar wel gehoord en dat vond ik echt goed in combinatie met een bepaalde speaker. Maar ja mag het met een meer dan

16 500 euro kostende voorversterker alleen al.

Wat Henk betreft, die maakt zich zorgen om phono trappen die teveel spanning afgeven en zijn uitstekende JA's kapotmaken. Die importeurs zouden dat ook moeten weten maar verkopen ze rustig. In zijn jonge jaren had Henk dit waarschijnlijk op zijn website gezet, nu wil hij liever niet door importeurs die zich bij hem beklagen gebeld worden. Ik begrijp dat wel.

Wat Henk betreft, die maakt zich zorgen om phono trappen die teveel spanning afgeven en zijn uitstekende JA's kapotmaken. Die importeurs zouden dat ook moeten weten maar verkopen ze rustig. In zijn jonge jaren had Henk dit waarschijnlijk op zijn website gezet, nu wil hij liever niet door importeurs die zich bij hem beklagen gebeld worden. Ik begrijp dat wel.

Je begrijpt het niet Carl.

Henk is commerci

Guest Kraus vonBentinck
Dat Kraus zelf ook wel eens een schnabbeltje doet met demo's voor dealers of importeurs willen we maar liever niet weten.........

Dat is een regelrechte leugen.

Het plaatjes draaien op de demodag van Inkampani waar jij ook was, was niets anders dan een vriendendienst waar in het geheel niets tegenover stond.

Men (niet Marco/Arden) heeft w

.

Audio moet vooral voodoo blijven, want we willen niet de moeite nemen om een Ohm van een Volt te kunnen onderscheiden.

.

.

"In de wedstrijd tussen emotie en verstand is verstand altijd volkomen kansloos." Inderdaad.

Ik probeer zo objectief mogelijk t.o.v. allerlei ontwikkelingen te staan. Er moet echter wel een verklaarbare reden zijn waarom iets beter zou kunnen zijn dan wat anders (althans.. minstens een beredeneerbare). De technische verhalen alleen, van de klasse D versterkers b.v. hebben mij niet kunnen overtuigen. Hoe goed de technici ook hun best deden. In mijn oren klonken die dingen meestal gewoon slecht.

Tot ik de latere ontwikkelingen hoorde. De klasse D bij Sonore b.v. en de versterker van Guido Tent b.v. klonken in die opstellingen extreem goed.

Toch heb ik die niet gehoord t.o.v. een goede buizen- of klasse A-B of A transistorversterker. Tot die tijd blijf ik wantrouwig....

Misschien is het tijd om weer eens een versterkervergelijk te organiseren... De techniek heeft tenslotte niet stil gestaan.

En misschien klinkt een buizenversterker dan wel te mooi om waar te zijn... een transistorversterker kil en een klasse D duf....

:)

Guest tubejack
En misschien klinkt een buizenversterker dan wel te mooi om waar te zijn... een transistorversterker kil en een klasse D duf....

Een mogelijk struikelblok is een geschikte weergever te vinden die met alledrie de versterker types goed overweg kan.

Hoewel........ Appelscha ...... ik ben

(...) Misschien is het tijd om weer eens een versterkervergelijk te organiseren... (...) :)

Beste Hans,

Dat suggereerde ik al: buizen vs. solid state, in dezelfde ruimte, met overigens dezelfde keten.

Maar buizen vs. UcD zou natuurlijk ook kunnen.

Probleem met versterkervergelijkingen is echter dat je zowel het ingangssignaal als het uitgangssignaal zonder geknal of gebrom gelijktijdig moet kunnen omschakelen, en dat de beide versterkers dan moeten zijn afgeregeld op gelijke luidheid.

Een poging tot gehoormatig vergelijken van een A-klasse vs. een AB-klasse versterker, i.s.m. een bekende hifi-ontwerper/fabrikant/leverancier op de Veluwe en een importeur van slanke Franse luidsprekers, ging ooit mis door schakelproblemen met het speciaal voor dit avontuur geknutselde omschakelapparaat (line + ls) met ingebouwde signaalpotmeter.

Men ging toen over op het steeds weer razendsnel omsteken van stekkers en pluggen, maar dat werkte niet echt relaxed.

Een andere vergelijking was die tussen een Quad versterker enerzijds en twee Quad versterkers in serie anderzijds, waarmee de importeur van Quad wilde aantonen dat de extra Quad geen invloed had op de kwaliteit van het geluid en dus kon worden opgevat als "een rechte draad met versterking".

Maar of het nu kwam door de Quad versterkers of door de relais die voor het omschakelen werden gebruikt... het klonk eigenlijk allem