Jump to content

Element voor SL1200MK5

Frank
 Share

Recommended Posts

Beste Medeforummers,

Over de SL1200 van technics kunnen de meningen verschillen van dj draaitafel tot zeer behoorlijke hifi draaitafel. Feit is ik heb er een (voor hifi weergave) en ben er blij mee. Punt is alleen, ik heb er een dl110 element inzitten. Die vind ik wat dunnetjes klinken in het laag en wel erg frisjes in het hoog. Ik mis een beetje de warmte die ik van het vinyl juist verwacht.... Kortom: de jacht voor een nieuw element is geopend.

Alleen.... Ik zoek me suf op internet naar goed reviews, maar echt uitsluitsel krijg ik niet. De ene zegt dat Grado wel goed pas en de ander zegt juist het tegengestelde. Het is niet zo dat ik even een zaterdagje elementjes kan inbouwen bij een hifi zaak en dan mijn keus kan maken. Ik hoop daarom dat er mensen zijn die dit vraagje hebben getackeld. Nog even mijn wensen:

[*]mm-element (of high output mc)

[*]mooi warm geluid

[*]mooi en volledig (3d) stereobeeld

[*]en een goed gevoel voor detail

[*]mag best dynamisch zijn, zonder opdringerig te zijn

[*]budget max ca.

Hoi Frank,

Volgens mij heb je met de SL1200MK5 een tafel die in die prijsklasse bijna niet te overtreffen is. Voor DJ gebruik is hij geweldig omdat je hem kan mishandelen tot en met zonder dat hij kapot gaat, maar voor hifi is hij ook zeer geschikt, ook door zijn degelijkheid.

Die degelijkheid draagt zeker bij aan een goed geluid.

Het gekozen element zal in die arm idd een wat "fris" geluid laten horen.

Een Audio Technica AT 160 ML, Ortofon 2M of Sumiko Blue point II (zo even snel 3 elementen in de door jou gestelde prijsklasse waarvan ik weet dat ze het leuk doen aan die arm) zullen het zeker leuk doen.

De Grado's zullen ook goed sporen aan die arm, maar IK vind die elementen niet mooi. Mij te wollig, traag en te weinig detail.

Uiteraard is dit mijn (verwende) mening, en zul je er nog veel verschillende gaan lezen hier, maar uiteindelijk blijft het met een element, en de daarachter geplaatste voorversterker enz. totaan de speakers, een kwestie van geluk of je jouw smaak in

Kortom: de jacht voor een nieuw element is geopend.

Zal je de kop niet kosten, dus, gewoon proberen en je niet gek laten maken door alle onzin er om heen, Shure M35-X.

... of Nagaoka MPxxx, gewoon die nemen die net (of net niet) in je budget past.

... of Goldring 10xx

... Sumiko Pearl kan interessant zijn, weet niet of die echt past, even kontroleren met de link die mirakel je gaf.

Ortofon 2M

Denk dat effectieve massa van die technics arm daarvoor iets te veel is.

Dan zijn de high output MC`s van Ortofon wellicht `n beter altenatief.

Bv de X 5.

Ook de Denon dl110 of dl160 passen er prima onder. :)

Ortofon 2M

Bv de X 5.

Als ik 12gram, wat de Netniks sorry, Technics arm weegt, aangeef in The Cartridge Database kom ik de 2M daar ook in tegen.

Zelf heb ik zo'n element ook al eens geprobeerd op mijn DJ-set 1200 MK III's welke een net zo zware arm hebben. Gaat perfect, met een resonantie van 9Hz gemeten.

Met n beetje googelen vind je tal van "adviezen", bv

http://www.mds975.co.uk/Content/vinyl02.html

http://www.tnt-audio.com/sorgenti/technics_sl1200_e.html

http://www.kabusa.com/frameset.htm?/

Blijft natuurlijk lastig in hoeverre het overeen komt met je eigen smaak

met een resonantie van 9Hz gemeten.

Merwaardig. :huh:

Met de berekening van de door jou gegeven link naar de cartridge database kom je met de rood en blauw net aan de 8

En met de bronze en black net over de 7.5.

met een resonantie van 9Hz gemeten.

Merwaardig. :huh:

Met de berekening van de door jou gegeven link naar de cartridge database kom je met de rood en blauw net aan de 8

En met de bronze en black net over de 7.5.

Dat is idd zo volgend de CDB, maar theorie is niet altijd practijk.

Kijk maar eens wat een Goldring 1042 in een Dual CS500 arm (OPS) en een JMW-9 (VPI Scout) arm doet. Dat zou behoorlijk anders moeten zijn, maar in de praktijk blijkt dat element in beide tafels/armen 10 Hz als resonantie te meten. :huh:

Ortofon 2M

Bv de X 5.

De X5MC van Ortofon past niet onder die arm. Het element is echt te licht en gaat niet sporen. Een DL160 kan bijv prima. Dat past perfect en heeft de klank die gezocht wordt.

Maar er zijn meer elementjes onder de zon ;)

Beste,

Een Goldring Eroica GX high output past gegarandeerd in de Technics sl 1200 is dynamisch van klank, is nooit aggressief en zit ook in de juiste prijsklasse.

MvG,

Haudio

De X5MC van Ortofon past niet onder die arm. Het element is echt te licht en gaat niet sporen.

Waarom niet? :huh:

De weightrange van de technics arm is toch vanaf 3.5 gram.

En `t element weegt 4.1

Omdat de eff.massa te hoog is en de compliance niet bij de totale setup past.

Verder omdat een Ortofon X 5 na 1.5 jaar doorzak neigingen vertoond van het cantilever.

MvG,

Haudio

• 2 weeks later...
Beste,

Een Goldring Eroica GX high output past gegarandeerd in de Technics sl 1200 is dynamisch van klank, is nooit aggressief en zit ook in de juiste prijsklasse.

MvG,

Haudio

Goed....

Ben heel blij met jullie adviezen. Afgelopen week de knoop doorgehakt en bovenstaande advies van Haudio opgevolgd. Ben nu weer mijn plaatjes aan het herontdekken. En Hoe! :cool2: Eerste paar schijven klonken een tikkie ingetogen. Ook had ik het gevoeld dat de uitgangsspanning nog niet helemaal op peil was maar NU!!

De volume knop staat op een normaal niveau en... Wat een sound!! Het hele scala van hoog tot laag wordt bediend zonder schelheid, zonder overdreven geluidjes... mooi stereobeeld etc super dus. En dan te bedenken dat ik nu nog maar op een uurtje of 5-6 inspelen zit. Het komt wel verdacht dicht in de buurt van mijn cd speler. En dat voor een combi van

Leuk voor je, Frank!

Er gaat imho niets boven de materie die je nu beleeft. herontdek, beleef en geniet!

Daar gaat het immers om? En het wordt helemaal leuk als je nieuwe element is ingespeeld!!! Geeft hem maar een uurtje of 80!

Veel luisterplezier gewenst!

Lestat