Jump to content

Hoe verbeteren jullie je draaitafel..??

WanFie
 Share

Recommended Posts

Eergisteravond hadden we een vergadering van de democommissie van onze audioclub...

Daar werd opgemerkt dat het met draaitafels zo verschrikkelijk lastig is om te vergelijken...

Wat doet de ene arm t.o.v. de andere precies of wat brengt het ene element tot topprestaties en wat het andere.

Variabelen:

loopwerk

lagering

aandrijving

motor

motoropstelling

arm

element

armbekabeling

interlink

phonotrap

En dan ben ik bang dat ik er nog wat vergeet.... :blink:

Dat is voor een normaal mens toch niet op

Als ik iets in de DT keten (maar ook de rest van de installatie) wil verbeteren is dat meestal omdat ik iets hoor wat ik beter/anders wil hebben.

Ik ga dan geruime tijd (enkele weken, iedere avond) voordat ik ga veranderen voor mezelf opschrijven wat er te verbeteren valt aan het geluid, waar en hoe groot ieder instrument word afgebeeld (dmv een tekening hoe het podium is ingedeeld), welk instrument volgens mij te schel of warm klinkt bij welke opname (uitgaande van goed opgenomen materiaal) en geef de natuurlijkheid van ieder instrument (dus ook stem) een cyfer van 1-10.

Uiteraard schrijf ik dat per beluisterde opname op.

Die bladen leg ik weg, en ga dan met het nieuwe object in de installatie de aankomende weken die zelfde procedure volgen.

Wanneer ik in de eerste week al tot de conclusie kom dat het voor mij geen verbetering is (vaak hoor je al wel in de eerste seconden of je het mooier vind, maar dat kan ook komen doordat het spectaculair klinkt, en dat is na verloop van tijd vermoeiend vind ik) gaat het apparaat terug naar de eigenaar. Wanneer ik in de eerste week nog enthousiast ben neem ik dus nog minstens een week langer de tijd om het op me in te laten werken of dat ook zo blijft.

Gelukkig heb ik meestal de mogelijkheid daartoe, maar bij tweedehands aanschaf van een particulier helaas meestal niet. Voordeel van tweedehands aanschaf is dat jet het na verloop van een paar weken vaak wel weer voor het zelfde bedrag, en soms meer, weer kunt verkopen.

Iets beoordelen in korte tijd is volgens mij niet DE manier om tot verbeteringen te komen. Tot veranderingen zal het ongetwijfeld wel leiden, maar vaak is het zo: "Wat in eerste instantie beter lijkt is na verloop van tijd erg vermoeiend".

De eerste indruk is vaak op spectakel berust. Dat lijkt erg mooi en realistisch, maar gaat op den duur vermoeiend worden.

Daarom trek ik altijd minstens een hele middag uit om bij een dealer/verkoper te luisteren, en een indruk op te doen hoe het na een aantal uur klinkt. Ben ik niet vermoeid of verveeld na die middag, dan ga ik thuis nog een week verder evalueren, op de manier die ik hierboven omschreef.

Kost een hele berg tijd, maar leid wel tot goede resultaten bij mij.

Zo'n workshop die jij graag zou zien, met meerdere mensen, in een middagje of avond is dus leuk en reuze gezellig, en zullen vast ook eenduidige verschillen gehoord worden, maar welke nu de beste is voor de lange termijn....... :rolleyes::unsure::confused:

Guest Kraus vonBentinck

Het is niet zo dat verbeteringen aan de draaitafel geen nut hebben, dat is natuurlijk niet waar. Maar ("als je nooit van mening verandert, heb je niks bijgeleerd") ik sta de laatste tijd steeds meer op het standpunt dat de kwaliteit van het geluid dat je weet te bereiken voor 95(?)% bepaald wordt door de -heilige- drie

Grotendeels heb je wel gelijk, maar wanneer ik b.v. het verschil hoor tussen mijn CD-speler en de draaitafel, zijn de verschillen toch behoorlijk (platenspeler wint), Misschien zijn ze beiden 97%(ik zeg maar wat), maar klinken toch totaal anders.

:)

Guest Kraus vonBentinck

Ja, ondanks die 2a 3 % vooruitgang is de draaitafel nog de gunstige uitzondering.Ga je van een Yoko-allesspeler naar een Teac Xrrsl super dan is de vooruitgang nog minder dan 1% :D

Jouw Droplet was 150% van de prijs van de Astin Trew. Ik vond de Droplet iets mooier (fijner) maar hoe verschrikkelijk miniem waren die verschillen niet en van een kwaliteitsverschil was al helemaal geen sprake. Het was, nauwelijks benoembaar, misschien af en toe iets anders.

Ja, ondanks die 2a 3 % vooruitgang is de draaitafel nog de gunstige uitzondering.Ga je van een Yoko-allesspeler naar een Teac Xrrsl super dan is de vooruitgang nog minder dan 1% :D

Dus... iemand die investeert in zijn primaire bron heeft het niet begrepen :confused:

Guest Kraus vonBentinck

Dus... iemand die investeert in zijn primaire bron heeft het niet begrepen :confused:

Jij snapt het!!!

Het is niet zo dat verbeteringen aan de draaitafel geen nut hebben, dat is natuurlijk niet waar. Maar ("als je nooit van mening verandert, heb je niks bijgeleerd") ik sta de laatste tijd steeds meer op het standpunt dat de kwaliteit van het geluid dat je weet te bereiken voor 95(?)% bepaald wordt door de -heilige- drie

Guest Kraus vonBentinck

Nogmaals, de getallen zijn natuurlijk maar illustratief, om de gedachtengang aan te duiden.

Dat wil niet zeggen dat je geen plezier van je aankoop hebt. Ik geniet absoluut van mijn draaitafel, heb voor geen cent spijt van al het geld dat ik er in heb gestoken en dat geld valt nog in het niet bij de hoeveelheid lol die ik er aan beleefd heb. Maar doe je een stapje terug en kijk je naar wat in de loop van de tijd het meeste heeft opgeleverd dan is het echt met vele straatlengten de versterker-luidsprekercombinatie en wat geschuif met de plaats daarvan en wat akoestische kleinigheidjes. Dat zijn megaverschillen.

Ook wil ik niet ongezegd laten dat de primaire bron de boel kan verzieken. Een slecht afgeregelde tafel, de verkeerde arm/elementcombinatie, een beroerde opstelling, een brommende phonopre enz enz. Maar het kan nooit beter worden dan de heilige drie het toelaten.

Het hele forum staat vol met geweldige resultaten van eenvoudige maar goed afgeregelde draaitafels.

Logisch, want het succes van de hele muziekindustrie staat of valt met de klank op het gemiddelde woonkamersetje. You can't fool all of the people all of the time.

Guest tubejack
Wanneer je altijd maar overal tevreden mee bent heb je geen enkel doel meer in je leven. Je hebt niets om na te streven, niets wat je beter wilt hebben of doen. Naar mijn mening leef je dan een heel erg saai bestaan, als je altijd maar tevreden bent. ;)

Vind van niet: ergens tevreden mee zijn, geeft ook rust en ruimte om andere dingen te doen.

En er gewoon van "genieten" ..... d

Er zijn volgens mij ook genoeg professionelen die nog steeds erg veel lol in hun werk hebben! En zo hoort het. Anders hadden wij hear niets meer te doen en was er niets meer te koop, te lezen of te beluisteren...

Die zijn er zeker. En gelukkig maar. B)

Nogmaals, de getallen zijn natuurlijk maar illustratief, om de gedachtengang aan te duiden.

Dat wil niet zeggen dat je geen plezier van je aankoop hebt. Ik geniet absoluut van mijn draaitafel, heb voor geen cent spijt van al het geld dat ik er in heb gestoken en dat geld valt nog in het niet bij de hoeveelheid lol die ik er aan beleefd heb. Maar doe je een stapje terug en kijk je naar wat in de loop van de tijd het meeste heeft opgeleverd dan is het echt met vele straatlengten de versterker-luidsprekercombinatie en wat geschuif met de plaats daarvan en wat akoestische kleinigheidjes. Dat zijn megaverschillen.

Ook wil ik niet ongezegd laten dat de primaire bron de boel kan verzieken. Een slecht afgeregelde tafel, de verkeerde arm/elementcombinatie, een beroerde opstelling, een brommende phonopre enz enz. Maar het kan nooit beter worden dan de heilige drie het toelaten.Het hele forum staat vol met geweldige resultaten van eenvoudige maar goed afgeregelde draaitafels.

Logisch, want het succes van de hele muziekindustrie staat of valt met de klank op het gemiddelde woonkamersetje. You can't fool all of the people all of the time.

Vind ik een interessante zin ...

over de drie elementen kunnen we discussieren, is niet mijn bedoeling ... het woord toelaten prikkelt enorm mijn zintuigen.

Waarom willen verbeteren als de 3 het niet laten horen ...

Ik ben effe zoet met deze zin + gedachte

Zo had ik onlangs volgend gesprek met Roger

Je weet dat een beter element, mooier zal klinken, maar ergens weet je ook dat het element maar 20% van zn kunnen zal laten horen, door de beperkingen van je draaitafel en phonoamp ... doe je dan de investering of niet. Ok is persoonsafhankelijk maar als het een meerwaarde is ja dus was de conclusie

Gr

stef

Gaan we weer, Hans vraagt hoe een draaitafel beter te maken en hoe dat te beoordelen en het gevolg is een hele draad over mooier.

Hans, niet lullig bedoeld, maar een goed criterium voor beter zou wel eens dichter bij de CD kwaliteit kunnen betekenen. Ik heb recent een aantal absolute top draaitafels beluisterd, Micro, Rockport, Grand prix audio, dikste Nottingham etc met top (tangentiele) armen en elementen. Wat opvalt, ja, de typische 'warme' LP klank verdwijnt en het lijkt heel erg op CD weergave, echter met een verschil, de ruimtelijkheid van de plaat lijkt groter, instrumenten zijn minder strak omlijnd, de stage lijkt breder. Vanuit de techniek redelijk verklaarbare zaken.

(de eigenaar van bovenstaand snoepgoed draait het liefst met z'n SL1210 met Hadcock arm en Decca element, en dan zijn we weer bij smaak)

Je weet dat een beter element, mooier zal klinken, maar ergens weet je ook dat het element maar 20% van zn kunnen zal laten horen, door de beperkingen van je draaitafel en phonoamp ... doe je dan de investering of niet.

Ik denk dat je Kraus' opmerking inderdaad meer moet opvatten als: "pas op voor sub optimalisatie".

Guest Kraus vonBentinck

Om dan maar een antwoord te geven op de vraag: hoe verbeter je je draaitafel?

Niet met je verstand maar met je hart! Vol overgave en compleet tegen beter weten in. Kijk eens naar de topics op dit forum "Armen", "bijzondere draaitafels", "nuttige draaitafelaccessoires", let op het aantal reacties wanneer iemand naar een nieuw elementje vraagt. De draaitafel is het enige onderdeel van de audioketen dat leeft en waar je van kunt houden. Vol overgave en soms zelfs zonder er iets voor terug te willen hebben. Hier gelden andere wetten.

Onlangs heeft een bekend forumlid al zijn CD's weg gedaan inclusief de CD-speler om alleen nog vinyl te gaan draaien. Volslagen irrationeel maar een prachtig voorbeeld hoe het werkt, gewoon omdat je je er aan wilt overgeven. Go for the max. Naai die scheuren in het hart. Mooiere oorlogswonden zijn er niet. D