mumsoft Posted 8 oktober 2009 Report Share Posted 8 oktober 2009 [...]echter met een verschil, de ruimtelijkheid van de plaat lijkt groter, instrumenten zijn minder strak omlijnd, de stage lijkt breder.[...] Dat is zo ongeveer juist precies hoe ik de modificatie aan mijn DAC (met gehakt) zou willen beschrijven... Vanuit de techniek redelijk verklaarbare zaken. ... en dat lijkt me (daarom) dus juist niet. M rc Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 8 oktober 2009 Report Share Posted 8 oktober 2009 [...]echter met een verschil, de ruimtelijkheid van de plaat lijkt groter, instrumenten zijn minder strak omlijnd, de stage lijkt breder.[...] Dat is zo ongeveer juist precies hoe ik de modificatie aan mijn DAC (met gehakt) zou willen beschrijven... Vanuit de techniek redelijk verklaarbare zaken. ... en dat lijkt me (daarom) dus juist niet. M rc Dear Mum, neem eens een LP digitaal op en speel hem af, resultaat ondanks de digitale keten, de zelfde afbeelding, geluidsbeeld etc. als de afgespeelde LP. Conclusie, de bron van de "sound" is dus blijkbaar niet je ongehakte DAC / CD , maar de bron is de mastering, het gerommel in het laag en de electromechanische vervormingen die optreden bij het productieprocess van de LP. Technisch allemaal verklaarbaar en allemaal smaak. Overigens heb je gehaktballen ook in allerhande smaakjes, ik gebruik het liefst halfom, rund / lam, als uitgangspunt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 8 oktober 2009 Author Report Share Posted 8 oktober 2009 Gaan we weer, Hans vraagt hoe een draaitafel beter te maken en hoe dat te beoordelen en het gevolg is een hele draad over mooier. Hans, niet lullig bedoeld, maar een goed criterium voor beter zou wel eens dichter bij de CD kwaliteit kunnen betekenen. Ik heb recent een aantal absolute top draaitafels beluisterd, Micro, Rockport, Grand prix audio, dikste Nottingham etc met top (tangentiele) armen en elementen. Wat opvalt, ja, de typische 'warme' LP klank verdwijnt en het lijkt heel erg op CD weergave, echter met een verschil, de ruimtelijkheid van de plaat lijkt groter, instrumenten zijn minder strak omlijnd, de stage lijkt breder. Vanuit de techniek redelijk verklaarbare zaken. (de eigenaar van bovenstaand snoepgoed draait het liefst met z'n SL1210 met Hadcock arm en Decca element, en dan zijn we weer bij smaak) Dan klopt mijn draaitafel helemaal niet.. Dit klinkt n.l. strakker en dynamischer dan mijn CD speler. Andersom dan wat je zou verwachten dus. Overigens zijn veel nieuwe LP's digitaal opgenomen. Dat vind ik dus geen goede referentie voor analoog. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 8 oktober 2009 Author Report Share Posted 8 oktober 2009 Om dan maar een antwoord te geven op de vraag: hoe verbeter je je draaitafel? Niet met je verstand maar met je hart! Vol overgave en compleet tegen beter weten in. Kijk eens naar de topics op dit forum "Armen", "bijzondere draaitafels", "nuttige draaitafelaccessoires", let op het aantal reacties wanneer iemand naar een nieuw elementje vraagt. De draaitafel is het enige onderdeel van de audioketen dat leeft en waar je van kunt houden. Vol overgave en soms zelfs zonder er iets voor terug te willen hebben. Hier gelden andere wetten. Onlangs heeft een bekend forumlid al zijn CD's weg gedaan inclusief de CD-speler om alleen nog vinyl te gaan draaien. Volslagen irrationeel maar een prachtig voorbeeld hoe het werkt, gewoon omdat je je er aan wilt overgeven. Go for the max. Naai die scheuren in het hart. Mooiere oorlogswonden zijn er niet. D Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 8 oktober 2009 Report Share Posted 8 oktober 2009 Mooi verhaal, maar gevoel is een slechte leermeester... Lijkt me niet, muziekbeleving is een zaak die - als het goed is - emoties losmaakt, aanspreekt, derhalve heel erg moeilijk te rationaliseren, zie hoe men in recensies zich in de meest onmogelijke bochten wringt om beleving om te vormen tot in technische termen te vatten begrippen waaruit de kwaliteit van een component zou moeten blijken. Ik zou zeggen ga op het gevoel, vergeet het gebabbel............. Link to comment Share on other sites More sharing options...
stefk Posted 8 oktober 2009 Report Share Posted 8 oktober 2009 Om dan maar een antwoord te geven op de vraag: hoe verbeter je je draaitafel? Niet met je verstand maar met je hart! Vol overgave en compleet tegen beter weten in. Kijk eens naar de topics op dit forum "Armen", "bijzondere draaitafels", "nuttige draaitafelaccessoires", let op het aantal reacties wanneer iemand naar een nieuw elementje vraagt. De draaitafel is het enige onderdeel van de audioketen dat leeft en waar je van kunt houden. Vol overgave en soms zelfs zonder er iets voor terug te willen hebben. Hier gelden andere wetten. Onlangs heeft een bekend forumlid al zijn CD's weg gedaan inclusief de CD-speler om alleen nog vinyl te gaan draaien. Volslagen irrationeel maar een prachtig voorbeeld hoe het werkt, gewoon omdat je je er aan wilt overgeven. Go for the max. Naai die scheuren in het hart. Mooiere oorlogswonden zijn er niet. D Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lestat Posted 8 oktober 2009 Report Share Posted 8 oktober 2009 Om dan maar een antwoord te geven op de vraag: hoe verbeter je je draaitafel?(...) (...)Zo verbeter je je draaitafel. Heerlijke proza, Kraus! En ik kan het ergens ook wel met je eens zijn, hoor. Ik voel je liefde voor het medium en begrijp dit ook erg goed, nee, kan me hier zelfs uiterst goed in vinden . Ergo, om terug te komen op de materie; de meeste luisteraars beginnen met een (al dan niet tweedehands) draaitafel. Ze ontdekken het plezier dat het medium oplevert, waarna de jacht wordt geopend op optimalisatie. Dit resulteert meestal in eerste instantie in een nieuw element. Vervolgens komen de 'modificaties' aan bod, misschien zelfs een andere arm, een andere voortrap en/ of bekabeling etc. Waarna -in de meeste gevallen- de draaitafel een punt heeft bereikt waarop het niet meer verbeterd kan worden. Inmiddels is de eigenaar veelal besmet met het audiofiele virus (moet beter!!!) en kiest ervoor om zijn tot soms grote hoogte getilde loopwerk waar ontzettend veel tijd en moeite inzit om te ruilen voor een -veel- luxer loopwerk. Hierin schuilt ook vaak een valkuil; veelal gerelateerd aan de beschikbaarheid van liquide middelen. Het nieuwe loopwerk wordt naar gelang het budget het toelaat zo luxe mogelijk aangeschaft. veelal worden dan de losse onderdelen van de 'oude' speler op dit nieuwe loopwerk gemonteerd. Volgens mij ligt hierin dus de bekende adder onder het gras, daar de componenten die zo goed matchten met de oude speler niet altijd matchen met de nieuwe speler. Een goede dealer zal dit meteen merken en benoemen, helaas zijn er ook veel minder kundige dealers die dit niet eens melden... Een goede platenspeler is niets meer dan de match tussen de som der delen, ofwel de keten is niet sterker dan de zwakste schakel. En da's nu juist het lastige met het verbeteren van een draaitafel, een nieuwe arm kan nog steeds heel mooi zijn, maar als het gebruikte element niet compatibel is heb je er niets aan... Goede voorlichting is dus het eerste bestanddeel van iedere upgrade... Dan persoonlijk, Mijn draaitafel is tot op heden op de volgende wijze 'verbeterd': * verbeterde snaar; * masterbase onder de drie pootjes; * Modificeren voortrap deel 1 * Servicebeurt na een jaar (imho erg belangrijk!!!) * Modificeren voortrap deel 2 (ringkerntrafo inbouwen en verder afschermen) * Stabilisatie middels natuurstenen plaat onder Masterbase * Ander element en geheel laten nameten (ook snelheid) * Phonokabel vervangen * Nieuwe voortrap, * Weer uitbreiding op voortrap, nu met externe voeding (PSU) En niet te vergeten het schoonhouden van naaldtip, vinyl en het bijhouden van de lagersmering... greetz, Lestat Link to comment Share on other sites More sharing options...
stefk Posted 8 oktober 2009 Report Share Posted 8 oktober 2009 @lESTAJE welke phonotrap had je vroeger en welke nu? mercikes Stef Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lestat Posted 8 oktober 2009 Report Share Posted 8 oktober 2009 @lESTAJE welke phonotrap had je vroeger en welke nu? mercikes Stef Hoi, Stefke Ik gebruikte een zwaar gemodificeerde Phono1 en gebruik nu een Phono2 met PSU icm mijn Piccolo en een Lyra Dorian low-output MC. De Phono1 is er nog steeds en ik denk erover om deze te gaan inzetten met een Thorens TD147 Jubil Link to comment Share on other sites More sharing options...
stefk Posted 8 oktober 2009 Report Share Posted 8 oktober 2009 @lESTAJE welke phonotrap had je vroeger en welke nu? mercikes Stef Hoi, Stefke Ik gebruikte een zwaar gemodificeerde Phono1 en gebruik nu een Phono2 met PSU icm mijn Piccolo en een Lyra Dorian low-output MC. De Phono1 is er nog steeds en ik denk erover om deze te gaan inzetten met een Thorens TD147 Jubil Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 8 oktober 2009 Report Share Posted 8 oktober 2009 Ik had eerst een Quad 34/306 met Elipson LS. De zaak verbetert met Monitor Audio 20 SE. Altijd aan het schuiven totdat ik mijn huidige Conrad Johnson kocht. Vervolgens mijn Linn Axis ingeruild voor een Oracle met Graham arm. Ik heb altijd verbetering gehad en het is zeker dat een stoel eruit en de LS op een andere plek in de kamer de grootste verbetering was. Dat neemt niet weg dat die laatste stapjes zeer de moeite waard waren. Daarbij is het erge dat als je een stapje terug doet, het niet meer goed klink en dat is zeer hoorbaar. Ik heb aan de phonokabel geroken en kan al bijna niet meer terug. Kraus heeft gelijk en toch ook ongelijk. Salamon Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud Posted 8 oktober 2009 Report Share Posted 8 oktober 2009 Ik had eerst een Quad 34/306 met Elipson LS. De zaak verbetert met Monitor Audio 20 SE. Altijd aan het schuiven totdat ik mijn huidige Conrad Johnson kocht. Vervolgens mijn Linn Axis ingeruild voor een Oracle met Graham arm. Ik heb altijd verbetering gehad en het is zeker dat een stoel eruit en de LS op een andere plek in de kamer de grootste verbetering was. Dat neemt niet weg dat die laatste stapjes zeer de moeite waard waren. Daarbij is het erge dat als je een stapje terug doet, het niet meer goed klink en dat is zeer hoorbaar. Ik heb aan de phonokabel geroken en kan al bijna niet meer terug. Kraus heeft gelijk en toch ook ongelijk. Salamon Ik neem aan dat je Salomon bedoelt Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 8 oktober 2009 Author Report Share Posted 8 oktober 2009 Ik had eerst een Quad 34/306 met Elipson LS. De zaak verbetert met Monitor Audio 20 SE. Altijd aan het schuiven totdat ik mijn huidige Conrad Johnson kocht. Vervolgens mijn Linn Axis ingeruild voor een Oracle met Graham arm. Ik heb altijd verbetering gehad en het is zeker dat een stoel eruit en de LS op een andere plek in de kamer de grootste verbetering was. Dat neemt niet weg dat die laatste stapjes zeer de moeite waard waren. Daarbij is het erge dat als je een stapje terug doet, het niet meer goed klink en dat is zeer hoorbaar. Ik heb aan de phonokabel geroken en kan al bijna niet meer terug. Kraus heeft gelijk en toch ook ongelijk. Salamon Voor jouw is het nu de kabel, dat is tenminste nog iets waarmee je redelijk eenvoudig wat dingen kunt vergelijken. Anders is het met een arm of een element of nog erger een andere voeding. Zeker bij de eerste twee moet het toch maar allemaal kloppen. Bovendien is smaak ook hier aan de orde. De een houd van een houten arm, de andere van een relatief slappe M Link to comment Share on other sites More sharing options...
BellaVista Posted 8 oktober 2009 Report Share Posted 8 oktober 2009 * masterbase onder de drie pootjes; * Stabilisatie middels natuurstenen plaat onder Masterbase Hi Lestat Heb je al eens geprobeerd om de masterbase onder de plaat te leggen? Sowieso betere looks, maar ik verwacht ook een beter geluid. Onder mijn plaat liggen SSC-pucks. Wat voor natuursteen heb je (gewoon nieuwsgierig)? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud Posted 8 oktober 2009 Report Share Posted 8 oktober 2009 Ik ben toevallig tegen een tangentiale arm aan gelopen en ben daar erg blij mee. Waar ik me echter wel aan begin te ergeren zijn die vervloekte draden die er voor zorgen dat de arm niet loopt zoals het moet. De draden zijn net wat te stug zeg maar. Die woorden passen niet erg bij elkaar. Wellicht in het midden van het "looppad" van de arm een soort standaardje maken die de draden omhoog houden? Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 8 oktober 2009 Author Report Share Posted 8 oktober 2009 Ik ben toevallig tegen een tangentiale arm aan gelopen en ben daar erg blij mee. Waar ik me echter wel aan begin te ergeren zijn die vervloekte draden die er voor zorgen dat de arm niet loopt zoals het moet. De draden zijn net wat te stug zeg maar. Die woorden passen niet erg bij elkaar. Wellicht in het midden van het "looppad" van de arm een soort standaardje maken die de draden omhoog houden? Ach Ruud, meestal gaat het wel goed, maar soms loopt het echt niet. Dat steuntje zit er al, maar de draden krullen in elkaar of hangen te slap naar beneden, waarmee er een dwarskracht geintroduceerd wordt. Ik probeer wel regelmatig of m'n arm mooi blijft staan. d.w.z. geen neiging heeft om naar voor of achter te lopen. Een minimale scheefstand of dat draadje zorgen ervoor dat je al dwarsdruk krijgt. Voor de rest gaat het wel goed met me... Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 8 oktober 2009 Report Share Posted 8 oktober 2009 ssc pucks ... doen het bij mij iig erg fijn onder de tuner (op masterbase , nog beter). mijn Thorens td126mkIII knapte behoorlijk op van een boel loodbituum op al het onderhuids ijzerwerk. groet Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 8 oktober 2009 Report Share Posted 8 oktober 2009 Wat voor arm is dat, Hans? Dit is wellicht een idee: Grappig hoe ze er een standaard digitale schuifmaat hebben ingebouwd voor het aflezen van de VTA btw.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
BellaVista Posted 8 oktober 2009 Report Share Posted 8 oktober 2009 Ja, ondanks die 2a 3 % vooruitgang is de draaitafel nog de gunstige uitzondering.Ga je van een Yoko-allesspeler naar een Teac Xrrsl super dan is de vooruitgang nog minder dan 1% Dus... iemand die investeert in zijn primaire bron heeft het niet begrepen Jij snapt het!!! Beste Kraus, De laatste tijd spreken je reacties boekdelen. Met pensioen in zicht wordt een mens geconfronteerd met zijn leven en de gemaakte keuzes, maar integriteit zou uiteindelijk de boventoon moeten voeren. De Oude Grieken wisten het al: cynisme leidt tot niets. Probeer het eens over een andere boeg, Met vriendelijke groet, BellaVista NB. Ik ben van mening dat de primaire bron voor ten minste 60% 70% het uiteindelijke geluid bepaald Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kraus vonBentinck Posted 8 oktober 2009 Report Share Posted 8 oktober 2009 Je vergist je met de midlifecrisis; die heb ik al achter de rug (ben al ruim over de helft tenslotte). En met Odysseus, Frank Sinatra en Lee Towers zeg ik zonder schaamte: I dit it my way. Ik heb een heerlijk uitzicht (DV- voorzichtig aan) op een riant pensioen. Maar ook nog still going strong hoor; ik heb vandaag met mijn krukken op de bagagedrager en gebroken heupje lekker alweer 45 km heen- en weer gefietst naar mijn werk. Ik mocht nog best twee weekjes thuis blijven maar what the heck, bloed moet stromen en werk inmiddels dus al weer gewoon 5 daagjes in de week. Ik heb mijn ouwelullendag maar opgeofferd. Ik denk dat 90% van het forum Hear het oneens is met jouw stelling dat de primaire bron 70% van de kwaliteit bepaalt. (met een t) Sterker nog, ik denk dat je hear niemand kan vinden die durft te beweren dat de luidspreker/versterkercombinatie + de akoestiek minder belangrijk is dan bijv de kwaliteit van de CD-speler. Link to comment Share on other sites More sharing options...
BellaVista Posted 8 oktober 2009 Report Share Posted 8 oktober 2009 Je vergist je met de midlifecrisis; die heb ik al achter de rug... 'k Heb het niet over je midlife, maar over de volgende crisis. Een Harley Davidson helpt dan niet meer... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kraus vonBentinck Posted 8 oktober 2009 Report Share Posted 8 oktober 2009 Aha, dus er komt er nog een (of meerdere )? Wie dan leeft, wie dan zorgt. Niet gaan liggen v Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lestat Posted 8 oktober 2009 Report Share Posted 8 oktober 2009 Hoi, Stefke Ik gebruikte een zwaar gemodificeerde Phono1 en gebruik nu een Phono2 met PSU icm mijn Piccolo en een Lyra Dorian low-output MC. De Phono1 is er nog steeds en ik denk erover om deze te gaan inzetten met een Thorens TD147 Jubil Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lestat Posted 8 oktober 2009 Report Share Posted 8 oktober 2009 * masterbase onder de drie pootjes; * Stabilisatie middels natuurstenen plaat onder Masterbase Hi Lestat Heb je al eens geprobeerd om de masterbase onder de plaat te leggen? Sowieso betere looks, maar ik verwacht ook een beter geluid. Onder mijn plaat liggen SSC-pucks. Wat voor natuursteen heb je (gewoon nieuwsgierig)? Hi, BellaVista, Ja, heb ik! Alleen daardoor wordt de platenspeler wat 'schuiverig'. Ik zoek nog wel een andere 'tweak' voor onder mijn Piccolo, die wat verhoogd moet blijven vanwege de kabel die helaas niet haaks is maar recht naar onder toe steekt. De steen is een soort Belgisch natuursteen dat een vriendin voor me heeft geregeld (ze werkt in die branche). Ik ga nog eens zoeken naar iets anders, en zit er zelfs aan te denken om een audiomeubel te gaan bouwen. ben hier nog druk over aan het nadenken hoe het op te lossen, omdat ik erg vaak van componenten moet wisselen, een voor mezelf esthtisch bouwsel moet ontwerpen dat ook nog eens formidabel dempt en liefst verrijdbaar is... Greetz, Lestat Link to comment Share on other sites More sharing options...
stefk Posted 9 oktober 2009 Report Share Posted 9 oktober 2009 Hoi, Stefke Ik gebruikte een zwaar gemodificeerde Phono1 en gebruik nu een Phono2 met PSU icm mijn Piccolo en een Lyra Dorian low-output MC. De Phono1 is er nog steeds en ik denk erover om deze te gaan inzetten met een Thorens TD147 Jubil Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts