Audiopaul Posted 9 oktober 2009 Report Share Posted 9 oktober 2009 Ik heb diverse artikelen op mijn site gewijd aan de upgrades aan mijn Transrotor Leonardo. Een mooie samenvatting daarvan vind je in >> Bezoek aan Transrotor - Deel 2 <<, waarin behalve een uitgebreid verhaal over de forse upgrade aan de Leo tevens aandacht besteedt aan de vorige upgrades en de gehoormatige verbeteringen. Ik ga het hele rijtje hier niet meer noemen maar van de oorspronkelijke model wat ik in 2001 kocht is alleen het plexiglas chassis overgebleven. Dat chassis zou dan ook nog de enige mogelijkheid zijn geweest om de Leonardo te upgraden, maar ik had sterke twijfels over de klankmatige voordelen daarvan. De uitspraak dat er relatief weinig klankwinst valt te behalen uit upgrades aan draaitafels kan ik niet helemaal onderschrijven. Ik heb de upgrades aan de Leonardo over een periode van een aantal jaren uitgevoerd en kan dus redelijk beoordelen wat de winst ten opzichte van het origineel was. De laatste upgrade bij Transrotor in Duitsland was een uitzondering want die was groot.(TMD, motor, plateau, mountingplate) De winst van die upgrade als totaal bezien vond ik nog maar iets groter als bijvoorbeeld de overstap naar de Fein-voeding, die ik al in 2002 deed. Toch was die upgrade in Duitsland veel ingrijpender. De visuele upgrade daarbij was uiteraard wel veel groter. Ik heb nog steeds een volledig originele en in nieuwstaat verkerende Thorens TD160 MK2. Deze heb ik nieuw gekocht in 1982 en staat boven met een Benz Micro MC Gold. Met die Thorens heb ik tot 2001, dus bijna 20 jaar, onafgebroken in de hoofdset plaatjes gedraaid. Ik verbaas me er iedere keer weer over hoe soepel en vloeiend die oude Thorens nog klinkt. Met een identiek element zouden de verschillen met de Leonardo of zelfs de Orion wel eens heel erg kunnen meevallen. Da's wel gevoelsmatig want om praktische redenen heb ik het nooit uitgeprobeerd. Misschien is het wel een idee om ze alledrie eens naast elkaar te zetten en te beluisteren wat de verschillen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lestat Posted 9 oktober 2009 Report Share Posted 9 oktober 2009 Paul, vooral die laatste zin onderschrijft ook mijn beleving! Zonder draaitafel? Nooit meer Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lestat Posted 9 oktober 2009 Report Share Posted 9 oktober 2009 heb je een idee wat de Phono1 zal doen met de PSU versus een Phono 2?Mijn phono 1 heeft ook een mod gehad en de vraag rijst om de PSU erbij te nmen of gelijk naar de phono 2 over te stappen of een andere zeer degelijke phonoamp Ik kan mij ook de vraag stellen als ik toch vr een 2 ga + PSU waarom dan niet doorsparen voor de Pamphili Greetz Stef PS Deze zomer was ik eventjes bij Henk vandaar ... heb de S3 nog eens gehoord en deze blijft toch ook zeer mooi Stef, ik kan je daar geen duidend antwoord op geven omdat ik de Phono2 met PSU heb gehoord... Een Phono1 met PSU zal beter klinken dan een Phono1 zonder PSU. Dat de Phono2 (die zelf al heel erg goed is) er nog verder van verbetert is imho een feit. Ik denk dat je dit verschil beter zelf kan beoordelen bij Henk! Waarom geen Pamphili? Ach, da's weer een stukje duurder en ik moet je eerlijkheidshalve zeggen dat dit voorlopig genoeg is. De volgende stap zal wel richting Blue Amp oid gaan... Greetz, Lestat Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 9 oktober 2009 Author Report Share Posted 9 oktober 2009 Wat voor arm is dat, Hans? Dit is wellicht een idee: Grappig hoe ze er een standaard digitale schuifmaat hebben ingebouwd voor het aflezen van de VTA btw.. Deze dus. Een Eminent Techologie ET 2.0 De draadjes die in mijn arm zitten zijn nogal stug. Ik weet niet of deze orgineel zijn. Het nadeel van die digitale schuifmaat is, dat je batterijen moet vervangen. Eminent heeft ook zoiets, maar dan met een mechanische meetklok. Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 9 oktober 2009 Report Share Posted 9 oktober 2009 Het nadeel van die digitale schuifmaat is, dat je batterijen moet vervangen.Eminent heeft ook zoiets, maar dan met een mechanische meetklok. Ha ja, ik zat me al voor te stellen hoe dat zou gaan, in een bocht over de DT heengewrongen en dan dat pielige schuifklepje opendoen (ik heb n.l. zo'n schuifmaat) Die meetklok vind ik ook mooier Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 9 oktober 2009 Author Report Share Posted 9 oktober 2009 Zo'n meetgeval op je arm zorgt natuurlijk dat je je VTA heel nauwkeurig kunt instellen, maar is dat ook nodig..?? Bij de ET zit een schijfje met schaalverdeling. Volgens mij is dat al royaal nauwkeurig genoeg. Ik vraag met trouwens ook af of er mensen zijn die bij elke plaat die ze spelen eerst de optimale VTA gaan instellen.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 9 oktober 2009 Author Report Share Posted 9 oktober 2009 Ik heb diverse artikelen op mijn site gewijd aan de upgrades aan mijn Transrotor Leonardo. Een mooie samenvatting daarvan vind je in >> Bezoek aan Transrotor - Deel 2 <<, waarin behalve een uitgebreid verhaal over de forse upgrade aan de Leo tevens aandacht besteedt aan de vorige upgrades en de gehoormatige verbeteringen. Ik ga het hele rijtje hier niet meer noemen maar van de oorspronkelijke model wat ik in 2001 kocht is alleen het plexiglas chassis overgebleven. Dat chassis zou dan ook nog de enige mogelijkheid zijn geweest om de Leonardo te upgraden, maar ik had sterke twijfels over de klankmatige voordelen daarvan. De uitspraak dat er relatief weinig klankwinst valt te behalen uit upgrades aan draaitafels kan ik niet helemaal onderschrijven. Ik heb de upgrades aan de Leonardo over een periode van een aantal jaren uitgevoerd en kan dus redelijk beoordelen wat de winst ten opzichte van het origineel was. De laatste upgrade bij Transrotor in Duitsland was een uitzondering want die was groot.(TMD, motor, plateau, mountingplate) De winst van die upgrade als totaal bezien vond ik nog maar iets groter als bijvoorbeeld de overstap naar de Fein-voeding, die ik al in 2002 deed. Toch was die upgrade in Duitsland veel ingrijpender. De visuele upgrade daarbij was uiteraard wel veel groter. Ik heb nog steeds een volledig originele en in nieuwstaat verkerende Thorens TD160 MK2. Deze heb ik nieuw gekocht in 1982 en staat boven met een Benz Micro MC Gold. Met die Thorens heb ik tot 2001, dus bijna 20 jaar, onafgebroken in de hoofdset plaatjes gedraaid. Ik verbaas me er iedere keer weer over hoe soepel en vloeiend die oude Thorens nog klinkt. Met een identiek element zouden de verschillen met de Leonardo of zelfs de Orion wel eens heel erg kunnen meevallen. Da's wel gevoelsmatig want om praktische redenen heb ik het nooit uitgeprobeerd. Misschien is het wel een idee om ze alledrie eens naast elkaar te zetten en te beluisteren wat de verschillen Link to comment Share on other sites More sharing options...
gruiter Posted 9 oktober 2009 Report Share Posted 9 oktober 2009 heb je een idee wat de Phono1 zal doen met de PSU versus een Phono 2?Mijn phono 1 heeft ook een mod gehad en de vraag rijst om de PSU erbij te nmen of gelijk naar de phono 2 over te stappen of een andere zeer degelijke phonoamp Ik kan mij ook de vraag stellen als ik toch vr een 2 ga + PSU waarom dan niet doorsparen voor de Pamphili Greetz Stef PS Deze zomer was ik eventjes bij Henk vandaar ... heb de S3 nog eens gehoord en deze blijft toch ook zeer mooi Stef, ik kan je daar geen duidend antwoord op geven omdat ik de Phono2 met PSU heb gehoord... Een Phono1 met PSU zal beter klinken dan een Phono1 zonder PSU. Dat de Phono2 (die zelf al heel erg goed is) er nog verder van verbetert is imho een feit. Ik denk dat je dit verschil beter zelf kan beoordelen bij Henk! Waarom geen Pamphili? Ach, da's weer een stukje duurder en ik moet je eerlijkheidshalve zeggen dat dit voorlopig genoeg is. De volgende stap zal wel richting Blue Amp oid gaan... Greetz, Lestat Ha die Lestat en Stef, Hebben jullie al eens ge Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 9 oktober 2009 Report Share Posted 9 oktober 2009 We denken aan verbetering al vlug aan een nieuwe phonotrap en/of arm. Laten we eens uitgaan van een goede draaitafel hoe kan je die nog verbeteren met relatief eenvoudige middelen. Wat te denken van bijvoorbeeld die tuning bases http://www.harmonix-tuning.nl/draaitafel.htm en andere bizarre zaken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 9 oktober 2009 Report Share Posted 9 oktober 2009 We denken aan verbetering al vlug aan een nieuwe phonotrap en/of arm. Laten we eens uitgaan van een goede draaitafel hoe kan je die nog verbeteren met relatief eenvoudige middelen. Wat te denken van bijvoorbeeld die tuning bases http://www.harmonix-tuning.nl/draaitafel.htm en andere bizarre zaken. En volgens mij heeft Henk me ooit ook wel eens een vehaal verteld van een creme of iets dergelijks op het element. Link to comment Share on other sites More sharing options...
gruiter Posted 9 oktober 2009 Report Share Posted 9 oktober 2009 Onder de spikes van mijn draaitafel doet dit wel mooie dingen met de klank; in elk geval mooier dan aluminium spike schoteltjes. Ik gebruik ze overigens ook onder mijn speakers. En uitermate betaalbaar ......: Link to comment Share on other sites More sharing options...
BellaVista Posted 9 oktober 2009 Report Share Posted 9 oktober 2009 Aha, dus er komt er nog een (of meerdere )?Wie dan leeft, wie dan zorgt... Gezien de gemiddelde inhoud van je berichtjes zit je er midden in. Als alternatief zou je kunnen proberen je te ontwikkelen tot de nestor hear, Succes! Link to comment Share on other sites More sharing options...
BellaVista Posted 9 oktober 2009 Report Share Posted 9 oktober 2009 ...de steen is een soort Belgisch natuursteen... Jippie, een raadsel. Is het ...petit granite? @ Gruiter: dank voor de Tip*. Tzt ga ik 't eens uitzoeken. @ Carl: de puck van Harmonix zou perfect passen bij mijn tt wat betreft looks en gewicht (240g). Jammer van de hoge prijs Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lestat Posted 9 oktober 2009 Report Share Posted 9 oktober 2009 @ Gruiter, Nee ik heb nog niet geprobeerd te tunen met die zekeringen... Maar als de klank er zo stressig (want eigenlijk haal ik dat uit je posting) van wordt lijkt het me geen goede optie... Maar proberen kan altijd nog, nietwaar? Dan moet ik nog kiezen waarin ik hem steek, de Phono2 of de PSU... haha @ BellaVista, ik zal die vriendin even vragen wat voor steen het is als ze terug is. Ze is nu een maandje met haar echtgenoot de Kilimanjaro aan het beklimmen als huwelijksreis . Greetz, Lestat Link to comment Share on other sites More sharing options...
gruiter Posted 9 oktober 2009 Report Share Posted 9 oktober 2009 @ Gruiter, Nee ik heb nog niet geprobeerd te tunen met die zekeringen... Maar als de klank er zo stressig (want eigenlijk haal ik dat uit je posting) van wordt lijkt het me geen goede optie... Maar proberen kan altijd nog, nietwaar? Dan moet ik nog kiezen waarin ik hem steek, de Phono2 of de PSU... haha Greetz, Lestat In mijn set pakte het minder goed uit, maar kan ook een kwestie van smaak zijn. Over het algemeen zijn de ervaringen positief. Grootste verbeteringen zijn tot nu toe geweest: - aanpakken stroomvoorziening, inclusief PS Audio Duets -> meer rust, minder korrelig - vervangen Bluenote Piccolo door Bellavista Signature -> grootser, meer fundament Link to comment Share on other sites More sharing options...
Miracle. Posted 9 oktober 2009 Report Share Posted 9 oktober 2009 Ze is nu een maandje met haar echtgenoot de Kilimanjaro aan het beklimmen als huwelijksreis . Greetz, Lestat Ik hoop voor hun beide dat ze niet te vroeg getrouwd zijn, maar elkaar al door en door kennen. Zo'n beklimming vergt verschrikkelijk veel van jezelf, maar nog veel meer van elkaar. Ik heb ooit de K2 beklommen met een vriend en vriendin die ik al vanaf mijn eerste levensjaar ken (buren) en al vanaf die tijd mee optrek, en meerdere extreme dingen mee gedaan had, maar zo'n berg beklimmen blijkt dan toch iets heel anders te zijn. In ons geval heeft het de vriendschap alleen maar versterkt, maar het had niets gescheeld of we hadden geen vrienden meer geweest. De Kilimanjaro is bijna net zo zwaar, en moet je ook voor de volle 100% op elkaar kunnen vertrouwen en bouwen. Wanneer je daar de huwelijksreis gaat beleven, en je komt daar ongeschonden vanaf, en houd nog steeds van elkaar ben je in mijn ogen soalmates en kan je alles aan wat er in het leven kan en zal passeren. De ideale huwelijksreis wat mij betreft dus, als je sterk genoeg in je schoenen staat, en echt voor elkaar gaat en elkaar echt door en door kent. Mensen die zo'n huwelijksreis gaan doen verdienen al mijn respect. Mvg. Miracle. Link to comment Share on other sites More sharing options...
stefk Posted 10 oktober 2009 Report Share Posted 10 oktober 2009 @ Gruiter, Nee ik heb nog niet geprobeerd te tunen met die zekeringen... Maar als de klank er zo stressig (want eigenlijk haal ik dat uit je posting) van wordt lijkt het me geen goede optie... Maar proberen kan altijd nog, nietwaar? Dan moet ik nog kiezen waarin ik hem steek, de Phono2 of de PSU... haha @ BellaVista, ik zal die vriendin even vragen wat voor steen het is als ze terug is. Ze is nu een maandje met haar echtgenoot de Kilimanjaro aan het beklimmen als huwelijksreis . Greetz, Lestat Gerald en Co hoi, Ook ik heb de zekeringen nooit geprobeerd Waarom? Wel mn set ,zoals die vroeger stond, klonk al helder + Gerald ik denk wel dat jij ooit jer ervaring naar mij gemaild hebt. Voor ik met zo'n dingen experimenteren, ok ze kosten geen geld, wil ik de akoestiek beter op orde hebben, hetgeen nu al aardig lukt. Schoteltjes of iets dergelijks onder de P25 en amp zeggen mij wel iets. Je hebt Harmonix Vibrapod Auris Yamamoto hout enz ... De natuursteen, is het geen Blauwe Hardsteen uit "Hainaut" - Henegouwen in het Nederlands Stroomvoorziening wil ik op termijn ook eens uitproberen maar eerst verder akoestiek en een platenwasmachine. Ik neig wel eerst naar een Phono2 en dan PSU ipv omgekeerd ... eerst nog verder verbouwen Gr Stef Link to comment Share on other sites More sharing options...
Audiopaul Posted 10 oktober 2009 Report Share Posted 10 oktober 2009 Ik had het verhaal al eens gelezen, maar nu nog 'n keer. Mijn budget is helaas een stuk lager en moet het toch meer hebben van tweedehands en zelfbouw. Waarmee het plezier overigens niet minder is. Ik vroeg me w Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 10 oktober 2009 Report Share Posted 10 oktober 2009 En ik wil aan het verhaal van Paul nog toevoegen dat Henk op de plaats van de Orion nu een Fat Bob heeft staan. Hoewel dat heel goed klinkt had die Orion toch duidelijk iets extra's. Maar ja dat mag ook wel voor het geld. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 11 oktober 2009 Author Report Share Posted 11 oktober 2009 Hoi Paul, Ik heb die Orion bij Henk verschillende keren gehoord. Nou vind ik de omstandigheden bij Henk in de winkel er niet een waar je goed geluid kunt beoordelen, maar het viel me w Link to comment Share on other sites More sharing options...
BellaVista Posted 11 oktober 2009 Report Share Posted 11 oktober 2009 Een alu plateau komt wellicht ook op dat lijstje... E Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 11 oktober 2009 Author Report Share Posted 11 oktober 2009 Een alu plateau komt wellicht ook op dat lijstje... E Link to comment Share on other sites More sharing options...
Audiopaul Posted 11 oktober 2009 Report Share Posted 11 oktober 2009 Wat ook een verschil is met de Fat Bob, dat de arm via de kunststof chassisplaat met het lager zit verbonden. Dit is minder stijf dan een aluminium verbinding, maar gelijktijdig w Link to comment Share on other sites More sharing options...
stefk Posted 11 oktober 2009 Report Share Posted 11 oktober 2009 Hans, dat van de meesterkok vind ik een goede vergelijking. Heb wel een maar ... je moet namelijk de ingredienten, smaken en bereidingswijzen zeer goed kennen zodat je meesterkok het exact oppikt. Dat is met hifi ook zo. Als je weet wat men bedoelt met een romantische klank bvb ... snap je. Het blijft heel moeilijk vind ik, het benoemen van klanken en ervaingen Gr Stef Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 11 oktober 2009 Author Report Share Posted 11 oktober 2009 Wat ook een verschil is met de Fat Bob, dat de arm via de kunststof chassisplaat met het lager zit verbonden. Dit is minder stijf dan een aluminium verbinding, maar gelijktijdig w Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts