Jump to content

Avant-garde muziek

buizenbart
 Share

Recommended Posts

its lonely at the topic.....................vrees ik ;)

wat versta jij onder avant-garde muziek? of is dat echt een officiele benaming.

hoor het liever even van jou zelf. wiki-en kunnen we allemaal :)

Avantgarde muziek is voor mij niet conventioneel en boordevol experiment

Niet vr het grote publiek maar vernieuwend en stijlvol genoeg om door a few opgepikt te worden en dan is het weer tijd om iets anders te gaan doen ... :)

Experimenteel en Avant Garde zijn termen die voor mij kort tegen elkaar liggen ... Avant Garde heeft een tikkeltje meer kunstattitude en meer from scratch ... Zappa kan gemakkelijk in de Avant Garde vind ik. The EX dan weer niet voor mij

In de jaren 80 en mss ook nog 90, was er een zaaltje - club in Sint-Niklaas die den Avant-Garde heette

Gr

Stef

aphex twin?

waar ik zo'n beetje alles van heb.

einsturzende neubauten?

three mile pilot?

cop shoot cop

toys are us

alec empire??

dat soort werk?

zelfs woundedcombatveteran gaat die kant op.in de zin van een absurdistische vorm van mathcore.

NIN?

aphex twin?

waar ik zo'n beetje alles van heb.

einsturzende neubauten?

three mile pilot?

cop shoot cop

toys are us

alec empire??

dat soort werk?

zelfs woundedcombatveteran gaat die kant op.in de zin van een absurdistische vorm van mathcore.

NIN?

Niet helemaal Robin

NIN vr mij zeker niet ... einsturzende a la limit

Toys are us ken ik niet

John Zorn kan er ook wel bij vind ik

Ik verwacht dat Erikatn een serieuze rotsblok en dus geen steentje zal bijdragen

Gr

Stef

Of de muziek van Philip Glass nog steeds bij de Avantgarde hoort weet ik niet, zijn muziek was het ooit wel en is nu wat algemener geaccepteerd. Persoonlijk ben ik wel een liefhebber van zijn muziek.

Maar ik luister ook graag naar Hovhaness en Arvo P

Bestaat er nog wel een avant garde avant la lettre? Wat tot nu toe in deze draad genoemd is is eigelijk allemaal "oud" en misschien ooit avant garde geweest. Minimalisme is zeker 30-40 jaar oud, b.v. neubauten gaan ook al weer een half mensen leven mee.

Midden in de scene zit ik al meer dan een paar jaar niet meer, dus wat er zich her en der in de garages aan echte vernieuwing en ongehoords afspeeld weet ik niet. Maar met de enorme media aandacht en ook internet toestanden blijft iets echt anders, vernieuwend ook niet lang avant garde maar wordt vlot door de massa opgepikt, verdraaid, ge-her-interpreteerd en in de mainstream opgenomen. Doordat dingen veel minder lang underground blijven lijkt de vernieuwing ook nog eens minder. Ieder klein stapje wort uitvergroot. Om te kunnen overzien wat er gebeurt zou je je eigenlijk vvoor een aantal jaren van enige nieuwe input moeten afsluiten en dan weer eens gaan luisteren wat er gebeurt is.

Dat wil allemaal niet zeggen dat er niets gebeurt natuurlijk. Voor mijn gevoel gebeurt er met name in de "new-psych-drone-folk" hoek erg veel, ook de electrosmog mannen doen erg hun best. In de rock-hoek zijn er m.i. maar weinigen die los komen van wat al in de Krautrock is gedaan. In de jazz lijkt het ook een beetje stil te staan en lijkt alles met alles gekruist te worden. In de klassiek hedendaagse hoek wordt er alleen nog maar op een hoog abstractie niveau interlectueel gedaan en is de relatie met het publiek vrijwel weg.

desalniettemin, leuke draad en leuk om eens wat minder mainstream dingen voorbij te zien komen.

Emil Beaulieau

Whitehouse

Hijokaidan

New Blockaders

CCCC

Incapacitants

Lust Ionics

Carlos Giffoni

Jason Finkbeiner

Haley Fohr

Bestaat er nog wel een avant garde avant la lettre? Wat tot nu toe in deze draad genoemd is is eigelijk allemaal "oud" en misschien ooit avant garde geweest. Minimalisme is zeker 30-40 jaar oud, b.v. neubauten gaan ook al weer een half mensen leven mee.

Midden in de scene zit ik al meer dan een paar jaar niet meer, dus wat er zich her en der in de garages aan echte vernieuwing en ongehoords afspeeld weet ik niet. Maar met de enorme media aandacht en ook internet toestanden blijft iets echt anders, vernieuwend ook niet lang avant garde maar wordt vlot door de massa opgepikt, verdraaid, ge-her-interpreteerd en in de mainstream opgenomen. Doordat dingen veel minder lang underground blijven lijkt de vernieuwing ook nog eens minder. Ieder klein stapje wort uitvergroot. Om te kunnen overzien wat er gebeurt zou je je eigenlijk vvoor een aantal jaren van enige nieuwe input moeten afsluiten en dan weer eens gaan luisteren wat er gebeurt is.

Dat wil allemaal niet zeggen dat er niets gebeurt natuurlijk. Voor mijn gevoel gebeurt er met name in de "new-psych-drone-folk" hoek erg veel, ook de electrosmog mannen doen erg hun best. In de rock-hoek zijn er m.i. maar weinigen die los komen van wat al in de Krautrock is gedaan. In de jazz lijkt het ook een beetje stil te staan en lijkt alles met alles gekruist te worden. In de klassiek hedendaagse hoek wordt er alleen nog maar op een hoog abstractie niveau interlectueel gedaan en is de relatie met het publiek vrijwel weg.

desalniettemin, leuke draad en leuk om eens wat minder mainstream dingen voorbij te zien komen.

Emil Beaulieau

Whitehouse

Hijokaidan

New Blockaders

CCCC

Incapacitants

Lust Ionics

Carlos Giffoni

Jason Finkbeiner

Haley Fohr

je post vind ik razend interessant, goed geschreven, van de groepen ken ik niemand

Het wordt dus hoog tijd dat ik terug eens tijd neem om meer underground te gaan zoals vroeger en niet te veel aan (psuedo) mainstream blijven hangen

Bestaat er nog wel een avant garde avant la lettre?

Hoe bedoel je avant la lettre? Lijkt me dat je het over hedendaagse AG hebt.

Een uitstekende verzamelplaats daarvoor is het State X-festival. Wat me zo direkt te binnen schiet is Hototogisu die ik daar gezien heb. En

Een festival van drie dagen, keus genoeg dus. En ik heb Sonic Youth er ook gezien :P Thurston Moore ging ook nog een potje jammen met een andere band.

Hoe bedoel je avant la lettre? Lijkt me dat je het over hedendaagse AG hebt.

exact, de avantgarde van 'gisteren' is bijna per definitie geen avant garde meer, niet meer voor de massa uit. Daarnaast moet avant garde wel onderscheidend zijn, een duidelijk ander idioom hebben dan het reeds bestaande, sjeempie, misschien wel een eigen manifest.

Hoe modern Picasso's en Braque's cubisme ook nog lijkt en ondanks dat er nog steeds kunstenaars zijn die de cubistische vormentaal gebruiken, is geen avant garde meer, maar dat was het wel. Net zo als met het werk van Stokhausen, Cage, Pollock en noem ze maar op.

De avant garde wordt uiteindelijk in de mainstream opgenomen of de uitwas sterft, misschien wel zonder te worden waargenomen. Je kunt je wel afvragen wat dan nog die mainstrem is, er zijn nog steeds mensen die alleen maar alle muzien van voor Stravinsky's Sacre willen waarnemen. Bij anderen houd de wereld na Stockhausen op te bestaan.

een paar favorieten in de kategorie "moeilijke klassieke muziek":

Galina Ustvolskaya

Olivier Messian

Sofia Gubaidulina

Mauricio Kagel

Leonardo Balada

Iannis Xenakis

Claude Vivier

sun-ra.jpg

Sun Ra. :)

Hee dat is geen popmuziek! :)

lijkt wel wat op tafkap.........alleen dan met kap

sun-ra.jpg

Sun Ra. :)

Geweldige band, waarvan ik "Nuits de la Fondation Maeght" vol.2 toch wel de beste LP vind. (Niet heel toegankelijk, maar gewoon geniaal)

Niet altijd even goed begrepen, maar volgens mij geniaal, alleen eerder Fusion dan Avant-Garde.

Uit 1966, maar volgens mij nog steeds avant-garde:

Sonny06.jpg

Sonny Simmons - Staying On The Watch.

Valt ook onder de noemer "Fusion", maar heeft ook wel wat Avant-Garde.

Onder die zelfde noemer valt ook een Dave Burrell:

31H59D368TL._SS500_.jpg

Zeker deze LP, Echo is wat mij betreft de moeite waard om te beluisteren, en in mijn geval verslavend. Ik luister deze LP zeker 1 keer per week.

Iets toegankeleijker avant-garde:

Robbie Basho

Vooral The Voice of the Eagle is

Guest kikkervisje

Luister ook eens naar de Sun Ra opname`s gedaan in de 50er jaren.

Het Art Ensemble of Chicago, of de HEAR door Spido reeds verguisde Ornette Coleman en de Japan concerten van John Coltrane.

En die prachtige gospels van Albert Ayler. ;)