Jump to content

Avant-garde muziek

buizenbart
 Share

Recommended Posts

Guest kikkervisje
Het Art Ensemble of Chicago

Ja, met Lester Bowie. :)

Solo ook erg leuk.

Bedoel je met de Brass Fantasy? Wel erg mooi en op bijna elk album een keiharde James Brown swinger is toch geen avantgarde?

ik was erg onder de indruk van stomu yamashta?

of zoiets

kent iemand dat?. is een prachtig live album van.

beetje ambient /jazzy

Guest kikkervisje
Bedoel je met de Brass Fantasy?

Nee, solo.

Zoals deze schijf.

Ook heruitgebracht onder de naam Hello Dolly.

Hear reeds `n paar jaar geleden nader toegelicht in de rubriek welke muziek je gekocht hebt. :rolleyes:

Tito, Fast Last! is toch geen solo album? Maar niet getreurd ik zal de plaat scooren. :)

Al die muzikanten heb ik ooit hier wel gezien en gehoord. :rolleyes:

Hoe bedoel je avant la lettre? Lijkt me dat je het over hedendaagse AG hebt.

exact, de avantgarde van 'gisteren' is bijna per definitie geen avant garde meer, niet meer voor de massa uit. Daarnaast moet avant garde wel onderscheidend zijn, een duidelijk ander idioom hebben dan het reeds bestaande, sjeempie, misschien wel een eigen manifest.

Hoe modern Picasso's en Braque's cubisme ook nog lijkt en ondanks dat er nog steeds kunstenaars zijn die de cubistische vormentaal gebruiken, is geen avant garde meer, maar dat was het wel. Net zo als met het werk van Stokhausen, Cage, Pollock en noem ze maar op.

De avant garde wordt uiteindelijk in de mainstream opgenomen of de uitwas sterft, misschien wel zonder te worden waargenomen. Je kunt je wel afvragen wat dan nog die mainstrem is, er zijn nog steeds mensen die alleen maar alle muzien van voor Stravinsky's Sacre willen waarnemen. Bij anderen houd de wereld na Stockhausen op te bestaan.

een paar favorieten in de kategorie "moeilijke klassieke muziek":

Galina Ustvolskaya

Olivier Messian

Sofia Gubaidulina

Mauricio Kagel

Leonardo Balada

Iannis Xenakis

Claude Vivier

Ben het met je eens dat avant garde muziek van nu moet zijn en dus vernieuwend. Beethoven was in zijn tijd zeker ook vernieuwend en bij de eerste uitvoering van de Sacre liep de zaal uit protest leeg. Heb alleen maar wat verstand van jazz en klassieke muziek en heb niet het idee dat er veel "avant garde" is op dit moment.

Krijg zelfs de indruk dat de echt nieuwe stromingen in de jazz sinds de jaren 60 zijn uitgebleven. Vergeleken met Bitches Brew is de hedendaagse electronische jazz wat mij betreft een slap aftreksel. Free jazz van Coltrane (gemaakt begin jaren zestig) dat was pas avant garde jazz of Ayler of Cecil Tayler. Bij moderne klassieke muziek heb ik eigenlijk hetzelfde gevoel. De meest door jou genoemde moderne klassieke componisten componeren ook al heel lang en zijn zeker modern maar avant garde?

Maar misschien mis ik een hoop en heb ik geen gevoel meer voor wat er nu wordt gecomponeerd. Ik hou het maar bij de strijkkwartetten van Bartok voor mij modern genoeg en voor mij weer elke keer weer vernieuwend en dus avant garde.

Hoi Hansko... volgens mij was die plaat die je van me kreeg ook behoorlijk "Avant garde"....

Ongeloofelijk... die man begon te toeteren en hield niet meer op... kop nog staart en het belangrijkste, geen melodie... van mij mag je het hebben (letterlijk).

:D:wacko::wacko:

Dat is Albert Ayler. Luister ik ook niet elke dag naar hoor, maar wel interessant en muziek uit de jaren zestig. Dat intrigeert me nu weer wel. Hoe bedenk je zoiets en durf je het te spelen. Ook toen waren er meer Hans van Liempden dan Hansko's. Maar er is gelukkig ook veel muziek waar we beiden van houden. Wordt weer eens tijd dat ik langs kom. Heb een fantastische dubbel lp van Duke Ellington uit 1963 op de kop getikt. Ook zijn arrangementen waren in die tijd zeer modern en vernieuwend. En gelukkig voor jou ook melodisch. Die neem ik zeker mee

Hoe bedenk je zoiets en durf je het te spelen.

Psies... :huh:

Wordt weer eens tijd dat ik langs kom. Heb een fantastische dubbel lp van Duke Ellington uit 1963 op de kop getikt. Ook zijn arrangementen waren in die tijd zeer modern en vernieuwend. En gelukkig voor jou ook melodisch. Die neem ik zeker mee

Je bent uiteraard welkom...

:)

Ik ben er inmiddels wel achter dat ik dergelijke muziek in ieder geval niet bij de FRS of Van Leest vind. Onlangs in zo'n "obscuur" platenwinkeltje gekeken en vond daar allerlei lekkere zaken tegen niet eens zo heel onaantrekkelijke prijzen. zoals

Blijkbaar moet je som toch wat sluimerende vooroordelen opzij zetten om mooie ontdekkingen te doen. En dan is de ontdekkingsreis nog maar net begonnen.

ah, Tangerine Dream :) Deed mij aan het volgende denken, als je een beetje een idee wilt krijgen van de wat de progessievere "pop" door de afgelopen decennia heen was, zoek dan eens in de lijst met bands die een Peel Session hebben gedaan. Voor velen was de Peel sessie, of zelfs maar in Peels programma gedraaid te worden, een eerste stap in de schijnwerpers. Jammer eigenlijk dat er maar relatief weinig zijn uitgebracht, zou een mooie collectie zijn.