Jump to content

Wanhoop....

mro sandan
 Share

Recommended Posts

Beste forumleden,

Ik zit met een irritant probleem waar ik maar niet uitkom.

Ik heb een AV installatie als volgt:

- Pioneer VSX-AX5Ai Multikanaals Audio/Video Receiver

- Pioneer DVR-920H DvD recorder

Daarnaast een bijpassende Pioneer TV tuner en Pioneer Plasma scherm.

Mijn probleem is, dat ik g

Guest Kraus vonBentinck

Ik kan je helaas nergens mee helpen. Je redenering wat betreft de optische kabel klopt wel.

Aan de uitgang moet je helder rood licht zien. Dat gedt natuurlijk aan de uitgang van het apparaat

Guest Heino

Ik heb ongeveer dezelfde setup en bij mij werkt het wel.

Als eerste stap zou ik de tulpkabel weghalen: via de optische aansluiting moet zowel surround als stereo correct worden doorgegeven.

Verder kan ik niet uit je post opmaken of jij als je "Dolby"zegt, je Dolby Digital surround geluid hebt, of met Dolby surround wordt afgescheept via je tulpkabel.

Ik vermoed dat jij in dat geval op zijn hoogst stereo geluid hebt en dat het surround-signaal in geen enkel geval correct wordt gedecodeerd naar 5.1 en in "echte" surround wordt weergegeven.

Ik vermoed dat je optische verbinding niet werkt en dat je "voor de gek wordt gehouden" doordat de tulpkabel voorziet in gewoon analoog stereo-geluid.

Doe eens het volgende:

1. de tulpkabel helemaal eraf, die is nutteloos. Je moet (al) het geluid alleen optisch via Toslink in je receiver ontvangen. Op het moment dat je er in slaagt om op wat voor manier dan ook (stereo/ge

Ik heb ongeveer dezelfde setup en bij mij werkt het wel.

Als eerste stap zou ik de tulpkabel weghalen: via de optische aansluiting moet zowel surround als stereo correct worden doorgegeven.

Verder kan ik niet uit je post opmaken of jij als je "Dolby"zegt, je Dolby Digital surround geluid hebt, of met Dolby surround wordt afgescheept via je tulpkabel.

Ik vermoed dat jij in dat geval op zijn hoogst stereo geluid hebt en dat het surround-signaal in geen enkel geval correct wordt gedecodeerd naar 5.1 en in "echte" surround wordt weergegeven.

Ik vermoed dat je optische verbinding niet werkt en dat je "voor de gek wordt gehouden" doordat de tulpkabel voorziet in gewoon analoog stereo-geluid.

Doe eens het volgende:

1. de tulpkabel helemaal eraf, die is nutteloos. Je moet (al) het geluid alleen optisch via Toslink in je receiver ontvangen. Op het moment dat je er in slaagt om op wat voor manier dan ook (stereo/ge

Guest Heino

Dit laatste betwijfelde ik ook, maar ik wist/weet het niet zeker.

En ter verklaring:

- Dolby surround is een manier om een (mono) suround-achterkanaal analoog te versleutelen in een normaal analoog stereo signaal (dus eigenlijk "3.0"). Bij twee achter-luidsprekers geven die achter-luidsprekers samen exact hetzelfde achterkanaal weer, wat wel degelijk een (primitieve) suround-ervaring kan geven. Omstreeks 1989 was dit "nieuw".

- Dolby Digital Surround is evenals DTS een digitaal gecodeerd volwaardig 5.1 signaal. Hiermee kan je niets zonder goede/correcte digitale overdracht (via een optische of normale Digital Out verbinding).

Als de nieuwe Toslink geen verbetering geeft, wordt het tijd om van iemand een apparaat te lenen (CD-speler oid) met een werkende digital-out uitgang,

Ik weet het niet zeker, maar is dit wel goed?

Dolby Digital Out: Dolby Digital -> PCM

Hmm. Heb de handleiding er even bijgepakt en het doorgelezen, en je hebt gelijk! Het zal geen effect op DTS hebben, maar toch.

Ik lees het volgende in de handleiding:

"Als uw AV-versterker/receiver (of ander aangesloten apparaat) Dolby Digital compatible is, stelt u dit onderdeel in op Dolby Digital, anders stelt u het onderdeel in op Dolby Digital -> PCM.

Raadpleeg de handleiding van het aangesloten apparaat als u niet zeker weet of dit Dolby Digital compatible is".

Aangezien de receiver Dolby Digital compatible is, zou dit dus "Dolby Digital" moeten zijn, en niet "Dolby Digital -> PCM".

Da's in ieder geval weer gevonden!

Helaas zal dat niet de DTS weergave 'repareren', misschien horen we dan helemaal geen stereo meer bij Dolby, omdat het signaal dan via optische kabel loopt. Ik ga het proberen!

Mysterie Opgelost !! :D

En daar ben ik hartstikke blij mee, want je hebt niet zo'n dure AV-set om naar stereo te luisteren natuurlijk....

Wat was nou het geval?

Ik had bij Kabeltje.com 2 nieuwe toslink kabels besteld. 1 high-end met gewone contacten, en 1 high-end met ronde pennen die 'overal in passen no matter hoe je de stekker erin steekt'.

Ik de "gewone" kabel proberen: NADA. NIKS. NIEMANDAL. G

Fijn dat het gelukt is!

En nou noooooit meer die tulpkabel gebruiken, want AL je geluid kan in de hoogste kwaliteit over de Toslink!

Veel luisterplezier weer.....