Jump to content

Deel Het Geheim van je Digitale Domein

Guest Kraus vonBentinck
 Share

Recommended Posts

Guest Kraus vonBentinck

De digitale wereld blijft mij een tamelijk groot raadsel. Ik zou graag willen dat het anders was.

Ik heb maar besteld en krijg volgende week van mijn computerboer de NetgearReadyNasDuo met 2 stuks 1.5 Tb schijven. Hartstikke fijn, geloof ik :confused: . Ik heb echter geen flauw benul wat ik er mee aan moet.

Wat ik nu graag eens zou willen zien dat mensen die al een goed werkende set-up hebben met de digitale media een soort plaatje kunnen laten zien dat zonder digi-taal/jargon aan een dummie kan laten zien hoe dat in elkaar steekt.

Ik heb zelf ook al iets wat goed werkt en heb als voorbeeld ook een schemaatje in elkaar geknutseld.

Digitalset-up.jpg

Zo ziet dat er zo'n beetje uit.

Voor mij is van belang dat ik ook wil beschikken over een A-D omzetting. Ik zou daarvoor de RME kaarten kunnen gebruiken met hun analoge ingangen maar ik doe de ADconversie nu met de EMU en dan digitaal (optisch of coaxiaal) naar de RME kaarten. Alles is gesync'd op de RME wordclock en alles werkt op de stand "professional" (5V is dat meen ik)

Maar ik ben razend benieuwd hoe dat er bij anderen schematisch uitziet, vooral wanneer er een netwerk op een of andere manier ingeschakeld is.

(Nog een extra vraagje.

Is de Logitech Transporter nog een up-to-date apparaat of is deze alweer achter de digitale horizon verdwenen?)

Guest Kraus vonBentinck

Op mijn phonopre zitten gewoon twee XLR uitgangen en twee rca uitgangen;

1 van die uitgangen gaat naar de voorversterker en een ander gaat naar de EMU USB (en er gaat er nog 1 naar een aparte hoofdtelefoonversterker en dan heb ik er lekker nog 1 over) en daarmee stroomt het geluid, als ik dat wil, ook de PC in. De EMU kan de conversie doen op 192/24 en gaat dan via USB naar CoolEdit (geen goed resultaat) of het werkt op 96/24 via de RME kaarten (stuk beter).

Op die manier kan ik de draaitafel ook heel goed afregelen en dat ook nog in combinatie met de VU metertjes op mijn phonopre'tje.

Bovendien digitaliseer ook vrij veel vinyl en neem dat op in mijn mediabibliotheek. (ja, ja)

je kan ook gewoon je CD speler een beetje onderhanden nemen zodat er wel muziek uit komt :D

tis niet moeilijk. maar voor wie niks wil proberen omdat ie het niet gelooft wel onmogelijk.

groet

:confused::confused::confused:

Met een CD speler platen opnemen/digitaliseren? Je kunt em onderhanden nemen, Belten of geloven wat je wilt, dat gaat niet werken.

;)

Guest Kraus vonBentinck

Je stelt de EMU in op external clock en zorgt dat een ingang (optisch of coaxiaal) is verbonden met een RME card die weer gesync'd is met de wordclock (intern); de EMU geeft dan aan dat hij gelocked is met een externe clock. (het LED-je stopt met knipperen)

Overigens is het voor opnemen bijna altijd beter (en dat doe ik ook meestal) om de RME kaarten op autosync te zetten en de EMU op de eigen clock te laten werekn.

De RME kaarten zijn trouwens net zo jittervrij als de EMU;

Voor afspelen vanuit het mediacenter gebruik ik de RME ASIO drivers, de wordclock op 96kHz, een buffer van 256 samples, 32bit resolutie en een latency van 2.7 ms en de uitgangen naar de Musical Fidelity DAC staan dan op "professional". Dat werkt allemaal goed.

Maar ik ben stiknieuwsgierig wat ik met mijn NetgearNAS aanmoet.

De digitale wereld blijft mij een tamelijk groot raadsel. Ik zou graag willen dat het anders was.

Ik heb maar besteld en krijg volgende week van mijn computerboer de NetgearReadyNasDuo met 2 stuks 1.5 Tb schijven. Hartstikke fijn, geloof ik :confused: . Ik heb echter geen flauw benul wat ik er mee aan moet.[...]

Ik hoop dat je hier een grapje maakt.

Daar zet je dus je digitale muziek op, in wav of flac formaat, en die speelt het ding dan af met bv Twonky of wat er aan muziek-servertje op zit.

Dat vang je op bij je set (via een lan-kabel of wifi), bv met een Logitech Transporter. En dan is er muziek.

(Nog een extra vraagje.

Is de Logitech Transporter nog een up-to-date apparaat of is deze alweer achter de digitale horizon verdwenen?)

Het hele eier-eten met die dingen is de analoge uitgang, oftewel, hoe goed is de DAC. Natuurlijk moet-ie in staat zijn het door jou gestuurde muziekformaat te lezen, in de gewenste resolutie, maar de klank is voor 90% afhankelijk van die uitgang.

Ik heb een alles-in-een Olive Opus 4, en diens DAC kan gemakkelijk overklast worden met een Cambridge Dacmagic. De Transporter heeft wel iets vergelijkbaars. Maar als ik jou was zou ik er door Sander naar laten kijken, want dan komt er pas echt muziek uit. :rolleyes:

Ben benieuwd wanneer je dit topic weer laat verdwijnen. :blink:

M :ph34r: rc

Guest Kraus vonBentinck

Spanned, he :rolleyes:

Maar 1x quote "and the painters work was all in vain, shithousepoet strikes again!". Zo eenvoudig is het, even een back-up. (als het de moeite waard is)

Maar ik meen mij te herinneren dat jij bij een luistertest eerder al eens had vastgesteld dat er niet of nauwelijks verschil was tussen bijv. de logitech en een veel duurdere Linn? En die Linn klonk toen, dacht ik, buitengewoon goed.

Ik ga misschien ooit nog eens voor een firewire AD/DA converter uit de prowereld.

Guest Kraus vonBentinck
platen opnemen/digitaliseren? welnee, gewoon cd's draaien. ergens deep down in die dingen zit muziek.

groet

en moeiteloos breng je die aan de oppervlakte, toch?

Spanned, he :rolleyes:

Maar 1x quote "and the painters work was all in vain, shithousepoet strikes again!". Zo eenvoudig is het, even een back-up. (als het de moeite waard is)

Ok, duidelijk. Veel plezier met je NAS.

;)

N.B. Heb mijn antwoorden maar weer weg gehaald, geen zin om op een dergelijke manier te communiceren in afwachting van de volgende overspanne bui van je waarin je weer zin krijgt om draadjes te slopen.

Ik heb maar besteld en krijg volgende week van mijn computerboer de NetgearReadyNasDuo met 2 stuks 1.5 Tb schijven. Hartstikke fijn, geloof ik :confused: . Ik heb echter geen flauw benul wat ik er mee aan moet.

Wat ik nu graag eens zou willen zien dat mensen die al een goed werkende set-up hebben met de digitale media een soort plaatje kunnen laten zien dat zonder digi-taal/jargon aan een dummie kan laten zien hoe dat in elkaar steekt.

Ik heb zelf ook al iets wat goed werkt en heb als voorbeeld ook een schemaatje in elkaar geknutseld.

Digitalset-up.jpg

Zo ziet dat er zo'n beetje uit.

Voor mij is van belang dat ik ook wil beschikken over een A-D omzetting. Ik zou daarvoor de RME kaarten kunnen gebruiken met hun analoge ingangen maar ik doe de ADconversie nu met de EMU en dan digitaal (optisch of coaxiaal) naar de RME kaarten. Alles is gesync'd op de RME wordclock en alles werkt op de stand "professional" (5V is dat meen ik)

Maar ik ben razend benieuwd hoe dat er bij anderen schematisch uitziet, vooral wanneer er een netwerk op een of andere manier ingeschakeld is.

(Nog een extra vraagje.

Bewaard voor het nageslacht, maar niet mijn nageslacht. Alleen dat plaatje kan nog weg.

Maar ik meen mij te herinneren dat jij bij een luistertest eerder al eens had vastgesteld dat er niet of nauwelijks verschil was tussen bijv. de logitech en een veel duurdere Linn? En die Linn klonk toen, dacht ik, buitengewoon goed.

Klopt, ik had toen nog niet zulke geoefende oren. Vertrouw daar maar niet op.

Mijn huidige DAC speelt in een andere liga.

Voor mij geldt maar

Die NAS vervangt je pc.

Het linkerdeel van je plaatje wordt je nas.

Maar er zit geen geluidskaart in; het digitaliseren van lp's blijf je dus doen zoals je dat al deed.

De NAS geeft bestandjes af aan een muziekserver/streamer en die is (eventueel via je DAC) aangesloten op de muziekinstallatie.

De muziek die je al op de pc hebt staan kopieer je op de NAS is de betreffende directory.

En ongetwijfeld kun je er foto's opzetten en films, en backups op maken en wat je verder bedenkt.

Je kunt ook de muziek die op de NAS staat afspelen via je pc alsof het lokale bestanden zijn. Maar dat is niet zo zinnig.

M :ph34r: rc (die al lang geen NAS meer gebruikt voor muziek)

Die NAS vervangt je pc.

Het linkerdeel van je plaatje wordt je nas.

Huh?

Kraus, links naast je pc in het plaatje teken je een kastje en dat noem je je router/modem of waar je pc dan ook in het netwerk hangt. Links van dat kastje teken je je nas, met ook een draadje naar je router. En nu is de grap om het hele spul met elkaar te laten praten.

Guest Kraus vonBentinck

Hola, hier overheen gelezen.

Ik vrees dat de diagnose moet luiden dat je audiofiel bent geworden.

Zen en de de kunst van het onbevangen luisteren, dus gewoon terug naar die tijd van onschuld, v

Hola, hier overheen gelezen.

Ik vrees dat de diagnose moet luiden dat je audiofiel bent geworden.

Zen en de de kunst van het onbevangen luisteren, dus gewoon terug naar die tijd van onschuld, v

Beetje rare confrontatie, een apparaat van bijna 15000 euro en een apparaat van nog geen 300 euro.

Kwam de Transporter te dicht bij de Linn vraag ik me dan af.

Och een avond is maar beperkt en men wil natuurlijk laten horen dat er wel degelijk verschil in klank is.

Van de andere kant... het zou de eerste keer niet zijn dat het goedkopere model beter klinkt...

:)

Guest Kraus vonBentinck

Naar die avond zou ik best willen komen maar ben die dag lekker op excursie naar Ieper & Brugge en dus pas laat terug; jammer

Overigens is de transporter een apparaat van