Duck-Twacy Posted 10 augustus 2010 Report Share Posted 10 augustus 2010 Ja Marc laar zoch niet zo snel op de kast krijgen (en waarom ook, hij is er uit ) Okay, dat was te makkelijk (sry Marc). Maar dat BMC begin ik steeds leuker te vinden. Die DAC kan ook als pre gebruikt worden met ADC en volume regeling. Eigenlijk komt het een heel eind in de richting van de nweasen van de ge-eerde TS gast. Zou leuk zijn als er nog een netwerk interface op zat, maar goed dan moet de kast wel groter (no pun intended hear) Ze hebben meer leuk spul http://www.bmc-audio.de/pdf/BMC-Catalogue-en-Web.pdf Zo nu heb ik toch wel een gratis BMC dac verdiend van de 3 heren B.M.C Link to comment Share on other sites More sharing options...
mart Posted 10 augustus 2010 Report Share Posted 10 augustus 2010 Tuurlijk kan I2S over langere afstand wel. Kwestie van de juiste elektronica en kabeltjes. Het is alleen geen standaard zoals S/PDIF dat is. CEC (en anderen) hebben daarom zelf iets geknutseld. Voordeel is dat de DAC clock niet uit het digitale signaal teruggewonnen hoeft te worden en je daardoor minder problemen met jitter hebt. het is geenzins mijn bedoeling om een topic te kapen maar in een eerder topic over het digitale domein stonden mijn niet technische oren soms al niet begrijpend te klapperen maar dit is weer zo iets: ik dacht dat een klok een chip was en nu is het een signaal Mart Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 10 augustus 2010 Report Share Posted 10 augustus 2010 Een klok een chip? Nee hoor, gewoon zo'n ding aan de muur met wijzers In een digitaal apparaat is de clock een timing signaal. In een CD speler wordt daar over het algemeen het timing signaal mee bedoeld wat de exacte timing bepaald van de losse samples: 44.1 kHz dus. Oftewel 44100 samples per seconde. Die 44100 samples moeten wel heel precies verdeeld worden over een seconde voor een optimaal resultaat. Afwijkingen in die verdeling noemt men jitter en die afwijkingen zorgen voor ongewenste vervorming. Het is wel zo dat het chips zijn die dat clock signaal genereren en er andere chips die dat signaal gebruiken voor de timing zoals de DAC chip. Bij S/PDIF wordt het eigenlijke digitale muziek signaal en het clock signaal samen op 1 draadje gezet, dat doet die gehaktmolen in het CEC plaatje. In de DAC aan de andere kant moet dat weer uit elkaar gepeuterd worden en dat introduceert enige onnauwkeurigheid in de timing: Jitter. Bij de CEC oplossing en bij I2C wordt die signalen niet samen gevoegd maar worden ze apart overgedragen. Het hoeft dus ook niet later in een losse DAC weer uit elkaar gepeuterd te worden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 10 augustus 2010 Report Share Posted 10 augustus 2010 Tuurlijk kan I2S over langere afstand wel. Kwestie van de juiste elektronica en kabeltjes. Het is alleen geen standaard zoals S/PDIF dat is. CEC (en anderen) hebben daarom zelf iets geknutseld. Voordeel is dat de DAC clock niet uit het digitale signaal teruggewonnen hoeft te worden en je daardoor minder problemen met jitter hebt. Ik zie ook wel een nadeel... al die kabels, die niet standaard kabels die je waarschijnlijk van dezelfde leverancier kunt/moet kopen. Gelukkig sta ik daar alleen in, want het zijn niet ter zake doende digitale dingen. M rc Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 10 augustus 2010 Report Share Posted 10 augustus 2010 Ik zie ook wel een nadeel... al die kabels, die niet standaard kabels die je waarschijnlijk van dezelfde leverancier kunt/moet kopen. Ja, marketing zal wel een duur makend verhaal verzinnen. De grap is wel dat zo'n dure oplossing niet beter is dan een stukkie CAT kabel van een paar euries. Gelukkig sta ik daar alleen in, want het zijn niet ter zake doende digitale dingen. M rc ??? Geen idee wat je nou zeggen wilt. Wat is hier oorzaak en gevolg? Dat signaal zal toch een draadje moeten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 10 augustus 2010 Report Share Posted 10 augustus 2010 Pjotr, een goed verstaander... Enfin, zo dan: hebben ze de juiste impedantie dan doet niets er meer toe he? Bitjes zijn bitjes, dat werk. Ah, je geeft het zelf al aan: De grap is wel dat zo'n dure oplossing niet beter is dan een stukkie CAT kabel van een paar euries. M rc Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 10 augustus 2010 Report Share Posted 10 augustus 2010 Pjotr, een goed verstaander... Jah en een goede staander.... Dat soort werk? Is dit een quiz of zo? Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 12 augustus 2010 Report Share Posted 12 augustus 2010 ach dat van die impedantie van een draad heb ik sowieso nooit begrepen groet Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 12 augustus 2010 Report Share Posted 12 augustus 2010 Ik zie ook wel een nadeel... al die kabels, die niet standaard kabels die je waarschijnlijk van dezelfde leverancier kunt/moet kopen. En dan nog zelf de krimpkous eraf moeten peuteren.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 12 augustus 2010 Report Share Posted 12 augustus 2010 Ik zie ook wel een nadeel... al die kabels, die niet standaard kabels die je waarschijnlijk van dezelfde leverancier kunt/moet kopen. En dan nog zelf de krimpkous eraf moeten peuteren.. Als ze al voldoen, knul, als ze al voldoen... Trouwens, aan de krimpkous hoeft het niet te liggen. Maar al die verschrikkelijk ingewikkelde pogingen om wat jitter te vermijden zoeken het m.i. in de verkeerde richting. Het zal best wel ietsjepietsje beter zijn, wie weet krijg je een schoner geluid, een beetje meer detail en dat soort hifi-geneuzel. Ik hoef denk ik niet te zeggen in welke richting ik het zou zoeken, h Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 12 augustus 2010 Report Share Posted 12 augustus 2010 Ik hoef denk ik niet te zeggen in welke richting ik het zou zoeken, hè? Nee, dat is nu wel uitermate bekend.. Maar gehoord heb ik het nog niet.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 12 augustus 2010 Report Share Posted 12 augustus 2010 Ik hoef denk ik niet te zeggen in welke richting ik het zou zoeken, h Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 12 augustus 2010 Report Share Posted 12 augustus 2010 ja ik heb het ook gehoord. 2x. denk wel even aan het artikel van Van der Heijden in Prana, hij stelt dat niet iedereen gevoelig is voor zijn benadering. <BR><BR><BR>groet Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 12 augustus 2010 Report Share Posted 12 augustus 2010 br br br ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest KT88 Posted 7 september 2010 Report Share Posted 7 september 2010 Van een ander forum geplukt: http://olive.setbb.com/ Vooral voor Mumsoft interessant denk ik. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 8 september 2010 Report Share Posted 8 september 2010 Yet another haleluja DAC (gebaseerd op de Sabre32 ESS 9018 DAC) http://www.morningstaraudio.com/shop/item.asp?itemid=12&catid=6 http://www.stereomojo.com/Eastern%20Electric%20MiniMax%20DAC%20Review/EasternElectricMiniMaxDACReview.htm http://www.6moons.com/audioreviews/easternelectric/dac.html http://www.6moons.com/audioreviews/eelectric3/stack.html (leet iemand ook de verhaatjes op 6moon, ik kijk altijd alleen naar de foto's?) Jammer van die beperkte USB ingang. Eastern Electric, die maakten toch buizen?? Concurrent: http://www.wyred4sound.com/webapps/site/74030/117839/shopping/shopping-view.html?pid=457975&b_id=&find_groupid=18157 http://www.6moons.com/audioreviews/wyred4/dac.html Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 8 september 2010 Report Share Posted 8 september 2010 (edited) Van een ander forum geplukt: http://olive.setbb.com/ Vooral voor Mumsoft interessant denk ik. Die KT88 zit ook overal en nergens. Gisteren me overigens al aangemeld, maar beetje huiverig om er mijn ziel mijn Olive bloot te leggen. Om over geheimen te spreken... We zullen zien... Bedankt voor de attentie! M rc Edited 8 september 2010 by mumsoft Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 8 september 2010 Report Share Posted 8 september 2010 Wordt niet veel gepost. Kennelijk zijn de meesten erg tevreden over hun Olijfje Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ivan10 Posted 8 september 2010 Report Share Posted 8 september 2010 Nou, ik heb even met Marc gesproken tijdens de Hear-dag en het is niet alles goud wat er blinkt in het digitale Olive domein. En dat er weinig gepost wordt wil niets zeggen over de tevredenheid van een product. Ooit met een monopolist gesproken of een techneut of verkoper, zonder inlevingsvermogen? "Sorry, ik verkoop het alleen maar en gebruik het niet." Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 8 september 2010 Report Share Posted 8 september 2010 Wordt niet veel gepost. Kennelijk zijn de meesten erg tevreden over hun Olijfje Ik momenteel wel. Het wisselt. Alleen het geluid, he, dat is onge Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 8 september 2010 Report Share Posted 8 september 2010 Nou, ik heb even met Marc gesproken tijdens de Hear-dag en het is niet alles goud wat er blinkt in het digitale Olive domein. En dat er weinig gepost wordt wil niets zeggen over de tevredenheid van een product. Ooit met een monopolist gesproken of een techneut of verkoper, zonder inlevingsvermogen? "Sorry, ik verkoop het alleen maar en gebruik het niet." Nou op veel eigen support fora van verkopers van (vaak software maar ook hardware) producten is het anders een levendige boel. Denk b.v. maar eens media player software. Die producten zijn continue in b Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 8 september 2010 Report Share Posted 8 september 2010 Nou, ik heb even met Marc gesproken tijdens de Hear-dag en het is niet alles goud wat er blinkt in het digitale Olive domein. En dat er weinig gepost wordt wil niets zeggen over de tevredenheid van een product. Ooit met een monopolist gesproken of een techneut of verkoper, zonder inlevingsvermogen? "Sorry, ik verkoop het alleen maar en gebruik het niet." Nou op veel eigen support fora van verkopers van (vaak software maar ook hardware) producten is het anders een levendige boel. Denk b.v. maar eens media player software. Die producten zijn continue in b Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts