[[Game]] Posted 9 oktober 2009 Report Share Posted 9 oktober 2009 zoals de titel al zegt. Ik ben in het bezit van de dm12 en de dm14 van b&w. Degenen die dit topic bekijken kennen beide speakers denk ik wel. de dm12 is in feite hetzelfde als de dm14, zij het dat de dm12 1 woofer heeft en de dm14 twee. Dm12= kleinere broertje dm14. Omdat ze beide in mijn huis staan, heb ik ze zojuist eens vergeleken. Conclusie, ze klinken totaal anders dan elkaar. de dm12 is doffer en heeft meer bas, hoewel wel ietsje minder laag. iets boemeriger, hoewel nog steeds redelijk strak. de dm14, heeft een dieper laag, maar dat laag is veel minder aanwezig. Het opvallendste echter: de dm14's klinken kraakhelder. De dm12's echt veel minder gedefinieerd hoog. het is dezelfde tweeter! is dit het bekende verschil tussen beide? of moet ik vermoeden dat er iets niet klopt. identieke tweeters zouden tch niet zooo anders moeten klinken? hoop op jullie reactie! bedankt, vg game Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 9 oktober 2009 Report Share Posted 9 oktober 2009 Staat de tweeter op dezelfde hoogte als van de DM14? Link to comment Share on other sites More sharing options...
[[Game]] Posted 9 oktober 2009 Author Report Share Posted 9 oktober 2009 Staat de tweeter op dezelfde hoogte als van de DM14? hoe bedoel je hoogte? letterlijk in de zin van zoveel cm? nou dan niet, de dm12 is immers kleiner, maar ik denk niet dat iets dergelijks zo'n groot verschil zal maken... t scheelt 15 cm ofzo vg Sam Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 9 oktober 2009 Report Share Posted 9 oktober 2009 ik vond de dm12 niet zo dof. wellicht zijn de condensatoren verouderd, veel oxidatie in de kabel of contact punten als je tijd en zin hebt kun je de tweeters mischien eens omwisselen. wel leuke speakers game Link to comment Share on other sites More sharing options...
[[Game]] Posted 9 oktober 2009 Author Report Share Posted 9 oktober 2009 ik vond de dm12 niet zo dof.wellicht zijn de condensatoren verouderd, veel oxidatie in de kabel of contact punten als je tijd en zin hebt kun je de tweeters mischien eens omwisselen. wel leuke speakers game zou ik eens kunnen proberen, dat omwisselen hoe zie ik of de condensatoren veroudert zijn? of hoe kan ik dat testen? vg Sam en idd, het zijn mooie speakers:) Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 9 oktober 2009 Report Share Posted 9 oktober 2009 ik vond de dm12 niet zo dof.wellicht zijn de condensatoren verouderd, veel oxidatie in de kabel of contact punten als je tijd en zin hebt kun je de tweeters mischien eens omwisselen. wel leuke speakers game zou ik eens kunnen proberen, dat omwisselen hoe zie ik of de condensatoren veroudert zijn? of hoe kan ik dat testen? vg Sam en idd, het zijn mooie speakers:) bij grote weet ik dat ze bol gaan staan. kleine moet je waarschijnlijk meten. maar anderen hier weten dat veel beter. dat antwoord kunnen hun beter geven wacht maar af. groetjes Link to comment Share on other sites More sharing options...
Miracle. Posted 10 oktober 2009 Report Share Posted 10 oktober 2009 of hoe kan ik dat testen? vg Sam Met een ESR-Tester bijvoorbeeld. Is makkelijk zelf te maken. Lees het artikel in de link maar eens. Echter denk ik niet dat het aan het verschil in de C's ligt (van beide speakers zijn die even veel verouderd), maar aan de opbouw van het filter. In de DM-14 is meer rekening gehouden met het meer aan bass van de 2de woofer dan met de bass uit die enkele woofer in de DM12. Die enkele woofer geeft net zo veel bass als die 2 woofers in de DM14, alleen in theorie zou een 2de woofer 3 Db meer geluid geven. Dat is enkel waar onder de filterfrequentie van de onderste woofer. Hier is bij de DM14 niet helemaal goed rekening gehouden, waardoor deze WEL goed klinkt, en de volgens B&W wel goed ontworpen DM12 juist niet goed klinkt. De DM12 heeft een L-pad wat 3DB meer filterd dan het L-pad in de DM14. Wanneer je dat L-pad in de DM12 met 3Db omhoog brengt (3 Db minder filterd dus) klinkt die een heel stuk minder futloos en dof. Mvg. Miracle. P.S. Een L-pad is een netwerk van weerstanden. E Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 10 oktober 2009 Report Share Posted 10 oktober 2009 Staat de tweeter op dezelfde hoogte als van de DM14? hoe bedoel je hoogte? letterlijk in de zin van zoveel cm? nou dan niet, de dm12 is immers kleiner, maar ik denk niet dat iets dergelijks zo'n groot verschil zal maken... t scheelt 15 cm ofzo vg Sam Ieder gefilterd niet coaxiaal meerweg systeem heeft in het verticale vlak (aanemende dat de unit onder elkaar staan) rond de overname frequentei pieken en dalen (theoretisch zelfs volledige uitdoving). Daar dacht ik even aan, misschien zit je met de M12 net in een dal te luisteren (van de overname frequentie tussen de 2500-3000 hz of zo). http://www.rane.com/note160.html Link to comment Share on other sites More sharing options...
[[Game]] Posted 10 oktober 2009 Author Report Share Posted 10 oktober 2009 had gekunt, maar dat is hier niet het geval. Ik denk dat miracles verklaring de juiste is. Ik gebruik de speakers eigenlijk als nearfield monitors. De dm12 volstaan die in principe. Maar met het hoog dat de dm14's laten horen zou het stukken beter zijn. Dat l-pad, is dat een traject van weerstanden dat 3b van de tweeter-frequentes filtert? is dat makkelijk te modificeren? (en zou je het me aanraden) hoor het graag, vriendelijke groet game. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Miracle. Posted 10 oktober 2009 Report Share Posted 10 oktober 2009 Dat L-pad is idd "een traject van weerstanden", zoals ik in de vorige post ook al liet zien met dat voorbeeldplaatje. Het hoeft echter geen 3Db te zijn, maar kan net zo veel DB zijn als je maar wilt. Als je een beetje kunt solderen is het een vrij gemakkelijke ingreep om het te veranderen. Even kijken welke waarden er nu gebruikt worden en nagaan hoeveel DB dat dan filterd. In eerste instantie ga je die weerstanden dan vervangen door een set die 1Db minder filteren. Dan luisteren. Wanneer dat nog niet klinkt hoe je het wilt hebben ga je weer 1Db minder filteren enz. Groet, Miracle. Link to comment Share on other sites More sharing options...
[[Game]] Posted 10 oktober 2009 Author Report Share Posted 10 oktober 2009 Dat L-pad is idd "een traject van weerstanden", zoals ik in de vorige post ook al liet zien met dat voorbeeldplaatje.Het hoeft echter geen 3Db te zijn, maar kan net zo veel DB zijn als je maar wilt. Als je een beetje kunt solderen is het een vrij gemakkelijke ingreep om het te veranderen. Even kijken welke waarden er nu gebruikt worden en nagaan hoeveel DB dat dan filterd. In eerste instantie ga je die weerstanden dan vervangen door een set die 1Db minder filteren. Dan luisteren. Wanneer dat nog niet klinkt hoe je het wilt hebben ga je weer 1Db minder filteren enz. Groet, Miracle. ik wil dat wel gaan doen. kan wel solderen, maar weet der niet zoveel vanaf. als ik de tijd ervoor heb schroef ik ze wel open. Als ik dan wat photo's en waarden post hier, zou je me kunnen vertellen wat ik het beste kan vervangen door wat??? Bedankt & groet game Link to comment Share on other sites More sharing options...
Miracle. Posted 10 oktober 2009 Report Share Posted 10 oktober 2009 ik wil dat wel gaan doen. kan wel solderen, maar weet der niet zoveel vanaf. als ik de tijd ervoor heb schroef ik ze wel open. Als ik dan wat photo's en waarden post hier, zou je me kunnen vertellen wat ik het beste kan vervangen door wat??? Bedankt & groet game Foto maken van zowel de boven als onderkant van het filter, en de waarden erbij posten, dan kan ik je vast wel vertellen wat je waarvoor moet vervangen. Mvg. Miracle. Link to comment Share on other sites More sharing options...
[[Game]] Posted 10 oktober 2009 Author Report Share Posted 10 oktober 2009 ik wil dat wel gaan doen. kan wel solderen, maar weet der niet zoveel vanaf. als ik de tijd ervoor heb schroef ik ze wel open. Als ik dan wat photo's en waarden post hier, zou je me kunnen vertellen wat ik het beste kan vervangen door wat??? Bedankt & groet game Foto maken van zowel de boven als onderkant van het filter, en de waarden erbij posten, dan kan ik je vast wel vertellen wat je waarvoor moet vervangen. Mvg. Miracle. dat ga ik zeker doen, ergens volgende week denk ik, ik pm wel eventjes tegen die tijd, bedankt vg game Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 10 oktober 2009 Report Share Posted 10 oktober 2009 http://www.remo.nl/scheidingsfilter.htm#netwerk Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts