Miracle. Posted 11 oktober 2009 Report Share Posted 11 oktober 2009 Zoals de meeste al wel gezien zullen hebben is er in mijn rek een Jadis JD-3 in de plaats van de Symphonia gekomen. De spelers komen uit nagenoeg de zelfde tijd, en verschillen van opbouw en filosofie niet heel veel van elkaar. Voor beide spelers is het zelfde loopwerk gebruikt, een Philips CDM12 pro 2, alleen de Symphonia heeft een ladesysteem waarmee de CD boven het loopwerk word gebracht, bij de JD-3 moet je met de hand de CD op het loopwerk leggen, en fixeren met een puck. Hier is het loopwerk zeer stevig bevestigd in een 4Cm dikke MDF plaat, die geveerd en gedempt is opgehangen. De elektronica in beide spelers is tot het uiterste minimum beperkt. Enige verschil is dat bij de Symphonia gebruik gemaakt is van 2 printplaten. In de JD-3 hebben ze het voor elkaar gekregen alles op 1 plaat te monteren, ondanks dat er op deze speler ook nog een volumeregeling zit, die de Symphonia helaas niet heeft. Op beide printplaten ben ik geen enkele draadbrug tegen gekomen. Wat mij betreft een teken van goed ontworpen spul, wat niet op een standaard, al bestaand printplaat gefrommeld is, zoals ik helaas maar al te vaak zie. Die volumeregeling vind ik het eerste pluspunt van deze speler. Deze is al in het digitale domain gemaakt, en gelukkig niet in de uitgangtrap. Hierdoor hoor ik geen enkel verschil wanneer ik het volume omlaag zet. Enkel moet dan de volumeknop van de versterker wat verder omhoog, maar het blijft wel het zelfde klinken. CD-spelers met de volumeregeling aan de uitgangtrap hoor ik vaak wel verschillen als het volume lager word gezet. Die gaan minder vol klinken met het volume omlaag geregeld. Door deze volumeregeling kan ik hem helemaal het zelfde uit laten sturen als de Symphonia, maar ook als de draaitafel, en dat vind ik toch wel erg leuk voor een vergelijk. Dat heb ik gister en vandaag dan ook gedaan. Ondanks dat de JD-3 niet heel anders is opgebouwd dan de Symphonia is dat kwa klank toch wel even anders. Waar de Symphonia redelijk in de buurt van een VPI Scout met Benz ACE lo element kwam, maar niet in de schaduw kon staan van een Musical Fidelity M1 met SME M2 en Transfiguration Spirit III element, komt de JD3 wel heel dicht in de buurt van de MF M1. Zoals ik in de rubriek "Wat zijn je nieuwe AUDIO aanwinsten..." al schreef waren de eerste indrukken: Meer kracht, detail, verfijning, diepte, breedte en hoogte dan met de Symphonia. Die eerste indrukken zijn zoals zo vaak de beste. Ze zijn dus ook niets veranderd dit weekend. Voor de vergelijking met de draaitafel moest het volume van de JD3 nog iets meer omlaag dan voor de vergelijking met de Symphonia. Hierdoor werd het voor mij makkelijker vergelijken dan het vergelijk tussen de Symphonia en draaitafel. Die heb ik echter nooit 1 op 1 met elkaar vergeleken omdat dat verschil TE overduidelijk was voor mij. Daar twijfelde ik dus geen moment aan wat de verschillen waren/zijn. De verschillen die ik in eerste instantie hoorde tussen de JD3 en draaitafel, nog zonder het uitgangvolume van de JD3 gelijk te hebben gezet aan dat van de DT waren naar mijn mening wel heel klein. Daarom ben ik dat dit weekend maar eens wat serieuzer gaan vergelijken, door met een DB meter, die op 1/100ste nauwkeurig meet, het volume zo veel mogelijk gelijk te zetten. Dit heb ik gedaan met verschillende LP's en CD's waar een zelfde constante toon hoorbaar is. Met zeer veel verschillende soorten muziek ben ik tot de conclusie gekomen dat de Jadis JD3 Pro Drive ook op een redelijk gelijk volume nog steeds heel dicht in de buurt van de Musical Fidelity M1 komt. De afbeelding van het totale podium is niet helemaal wat de DT geeft, maar dat scheelt zeker niet veel. Alleen sommige instrumenten, zoals een piano/vleugel, drumstel en strijkinstrumenten worden naar mijn mening wat te groot afgebeeld. Stemmen vind ik wel heel goed afgebeeld, en blaas en snaarinstrumenten ook. Qua klank ontlopen ze elkaar ook niet heel veel. De JD3 lijkt soms zelfs iets warmer te klinken dan de Musical Fidelity, maar niet met alle opnames, dus dat zit in de software volgens mij. Ik heb al heelwat spelers in huis gehad, waaronder ook nog v Link to comment Share on other sites More sharing options...
BellaVista Posted 11 oktober 2009 Report Share Posted 11 oktober 2009 Gefeliciteerd met de aankoop! Leuke review bovendien. Misschien een idee om in een volgende stap je MF verder op niveau te brengen? Ik weet wel wat Link to comment Share on other sites More sharing options...
Miracle. Posted 11 oktober 2009 Author Report Share Posted 11 oktober 2009 Gefeliciteerd met de aankoop! Leuke review bovendien. Dank je BellaVista. Ik ben er ook erg blij mee, zoals je wel op zult kunnen maken uit het review. Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 11 oktober 2009 Report Share Posted 11 oktober 2009 Ik dacht dat volumeregeling in het digitale domein resolutievermindering als gevolg had? Volgend weekend maar eens aan de klokkencampinghouder vragen En: Bah! MDF! En ook: Bah! Wat een waardeloze spullen heb je toch.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Miracle. Posted 11 oktober 2009 Author Report Share Posted 11 oktober 2009 Ik dacht dat volumeregeling in het digitale domein resolutievermindering als gevolg had? Volgend weekend maar eens aan de klokkencampinghouder vragen Dat word vaak beweerd ja, maar ook een Wadia en DCS doen het op deze manier. Als ik de opbouw van deze volumeregeling bekijk lijkt deze ook heel veel op wat ik in verschillende Wadia's en DCS-en gezien heb.Mijn ervaring is juist dat spelers die de volumeregeling in de uitgangtrap hebben gemaakt anders gaan klinken wanneer je het volume veranderd, met de Wadia's, DCS-en, en ook met deze Jadis JD3 hoor ik dat verschil niet. En: Bah! MDF! Ja, smerig materiaal om te verwerken. Geeft altijd zo'n stofzooi. Echter is het wel een doder materiaal dan wat er gemiddeld gebruikt word om een loopwerk in op te hangen. Dit MDF heeft dan ook nog eens een hele dikke laag (beetje hamerslag idee, dus zal wel dempend zijn) verf meegekregen. Wanneer ik er met een knokkel van mijn vinger op klop klinkt het ook zo doods al maar mogelijk, en is dan ook nog geveerd en gedempt opgehangen. Trillingen zijn volgens mij wel tot een minimum beperkt op deze manier. En ook: Bah! Wat een waardeloze spullen heb je toch.. Dank je voor het compliment. Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 11 oktober 2009 Report Share Posted 11 oktober 2009 Echter is het wel een doder materiaal dan wat er gemiddeld gebruikt word om een loopwerk in op te hangen.Dit MDF heeft dan ook nog eens een hele dikke laag (beetje hamerslag idee, dus zal wel dempend zijn) verf meegekregen. Wanneer ik er met een knokkel van mijn vinger op klop klinkt het ook zo doods al maar mogelijk, en is dan ook nog geveerd en gedempt opgehangen. Trillingen zijn volgens mij wel tot een minimum beperkt op deze manier. Gevoelsmatig ben ik bij het 'dempen d.m.v. hout' van de filosofie dat je niet tev Link to comment Share on other sites More sharing options...
Miracle. Posted 11 oktober 2009 Author Report Share Posted 11 oktober 2009 Gevoelsmatig ben ik bij het 'dempen d.m.v. hout' van de filosofie dat je niet tev Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 11 oktober 2009 Report Share Posted 11 oktober 2009 Wie zijn tomaat K Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest KT88 Posted 12 oktober 2009 Report Share Posted 12 oktober 2009 Mooi verslag Miracle! Denk je dat het verschil te verklaren is door het gebruik van een puck-loopwerk? Als de rest v/d electronica in grote trekken hetzelfde is........(hoewel, 1 enkele verkeerde of goede C op de juiste plek.......) In ieder geval heb ik zelf wel altijd de voorkeur voor puckloopwerken, zelfs als die van Zjonnie (!) zijn. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 12 oktober 2009 Report Share Posted 12 oktober 2009 Super Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 12 oktober 2009 Report Share Posted 12 oktober 2009 Ho... een cd-speler die bijna net zo goed klinkt als een lp-speler. En Miracle zegt dat! Het moet niet gekker worden. M rc Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 12 oktober 2009 Report Share Posted 12 oktober 2009 dat impliceert dan weer dat alle cd spelers net zo goed klinken als een LPspeler............toch Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 12 oktober 2009 Report Share Posted 12 oktober 2009 Ho... een cd-speler die bijna net zo goed klinkt als een lp-speler. En Miracle zegt dat! Het moet niet gekker worden. M rc Ik ken er, die wel gekkere uitspraken doen..... zoals ik FF zonder dollen... Uitspraak van een van mijn mentoren: "Jack het staat heus wel op dat glimmende schijfje".....Je moet het er alleen weten af te halen" Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest KT88 Posted 12 oktober 2009 Report Share Posted 12 oktober 2009 Uitspraak van een van mijn mentoren:"Jack het staat heus wel op dat glimmende schijfje".....Je moet het er alleen weten af te halen" En die heeft 't weer van........v/d Heide. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Miracle. Posted 12 oktober 2009 Author Report Share Posted 12 oktober 2009 Waar de Symphonia redelijk in de buurt van een VPI Scout met Benz ACE lo element kwam, maar niet in de schaduw kon staan van een Musical Fidelity M1 met SME M2 en Transfiguration Spirit III element, komt de JD3 wel heel dicht in de buurt van de MF M1. Heb je nu spijt van de aanschaf van de MF? Of blijven beide formats (CD/vinyl) toch een meerwaarde leveren? Nee, spijt heb ik zeker niet van de aanschaf van de MF. Het is niet heel veel verschil meer, maar toch blijft de MF voor mij de beter klinkende speler. Daarbij heb ik Link to comment Share on other sites More sharing options...
Miracle. Posted 12 oktober 2009 Author Report Share Posted 12 oktober 2009 Mooi verslag Miracle! Denk je dat het verschil te verklaren is door het gebruik van een puck-loopwerk? Als de rest v/d electronica (=VAUDT GESCHREVEN, foei. ) in grote trekken hetzelfde is........(hoewel, 1 enkele verkeerde of goede C op de juiste plek.......) In ieder geval heb ik zelf wel altijd de voorkeur voor puckloopwerken, zelfs als die van Zjonnie (!) zijn. Ik denk niet dat het enkel komt door het gebruik van een puck-loopwerk, maar meer door de totale opbouw van een speler. Dat de elektronica (zo schrijf je dat, en dat zou jij als geen ander moeten weten ) grote overeenkomsten met elkaar heeft wil nog niet zeggen dat het gelijk IS. Ik zag al betere C's, en slechts 1 ster op de print in de JD-3, de Symphonia heeft 2 printplaten, waardoor je altijd 2 sterren hebt. Ik heb het niet heel goed bekeken, maar zag wel direct overeenkomsten, maar ook wat verschillen. De grootste, en voor mij belangrijkste overeenkomst is dat het beide een minimalistisch ontwerp is, zonder draadbruggen en/of onnuttige elektronica (ja, daar heb je dat rotwoord weer ). In dit geval is er ook in beide spelers een loopwerk gebruikt wat gemaakt is om vast in of op een plaat te functioneren. In de JD-3 is dat dus ook zo (4Cm dikke geverfde(gedempte) MDF-plaat, waar in de Symphonia het loopwerk zwevend/beweegbaar opgehangen is, om het onderin de CD te duwen. Uiteraard dat dat verschillen in trillingen in dat loopwerk geeft, en dat hoor je terug. Mvg. Miracle. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Miracle. Posted 12 oktober 2009 Author Report Share Posted 12 oktober 2009 Ho... een cd-speler die bijna net zo goed klinkt als een lp-speler. En Miracle zegt dat! Het moet niet gekker worden. M rc Waarom is dat zo vreemd Marc? Dat deze CD-speler heel dicht in de buurt komt van mijn DT combinatie is nog niet gelijk aan. Helaas. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Miracle. Posted 12 oktober 2009 Author Report Share Posted 12 oktober 2009 dat impliceert dan weer dat alle cd spelers BIJNA net zo goed klinken als een LPspeler............toch Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 12 oktober 2009 Report Share Posted 12 oktober 2009 De grootste, en voor mij belangrijkste overeenkomst is dat het beide een minimalistisch ontwerp is, zonder draadbruggen en/of onnuttige elektronica (ja, daar heb je dat rotwoord weer ). Mvg. Miracle. Draadbruggen worden op een multilayerprint ook gebruikt om verbindingen tussen de lagen te maken of deze zo optimaal mogelijk te gebruiken. Ook worden ze gebruikt om instellingen te kunnen maken (zoals bij een MC of MM ingang). Het hoeft dus niet altijd "pruts" te zijn. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 12 oktober 2009 Report Share Posted 12 oktober 2009 Ho... een cd-speler die bijna net zo goed klinkt als een lp-speler. En Miracle zegt dat! Het moet niet gekker worden. M rc Waarom is dat zo vreemd Marc? Dat deze CD-speler heel dicht in de buurt komt van mijn DT combinatie is nog niet gelijk aan. Helaas. Ik kan me nog wel wat postings herinneren waarin jij meldde te zijn opgehouden met cd's beluisteren, en ook eentje waarin je onomstotelijk de superioriteit van de lp boven de cd aantoonde. En je hebt me ook weleens mondeling verteld dat cd's maar 4 bits informatie bevatten. Daarom. Dat het nu toch heel dicht in de buurt komt... dat is dan toch wel bijzonder. En fijn voor mij, want ik heb het niet zo op platen, vanwege eigenschappen die in het weekend al uit-en-te-na zijn besproken. Niets ten nadele van de geluidskwaliteit hoor. Maar dat weet je. Ik had trouwens nog niet gezegd dat ik die machine prachtig vind. Bij deze. Groet M rc Link to comment Share on other sites More sharing options...
Miracle. Posted 12 oktober 2009 Author Report Share Posted 12 oktober 2009 De grootste, en voor mij belangrijkste overeenkomst is dat het beide een minimalistisch ontwerp is, zonder draadbruggen en/of onnuttige elektronica (ja, daar heb je dat rotwoord weer ). Mvg. Miracle. Draadbruggen worden op een multilayerprint ook gebruikt om verbindingen tussen de lagen te maken of deze zo optimaal mogelijk te gebruiken. En laat ik nu net een grove hekel hebben aan multilayerprinten in audioapparatuur. Wanneer je een goed minimalistinch ontwerp maakt heb je geen multilayerprint nodig.Ook worden ze gebruikt om instellingen te kunnen maken (zoals bij een MC of MM ingang). Het hoeft dus niet altijd "pruts" te zijn. Ik ben in een CD-speler nog nooit een MC of MM ingang tegen gekomen (gelukkig maar ), en voor instellingen van bijvoorbeeld (in mijn ogen onnuttige) filters en/of upsampling heb je dat in een CD-speler ook niet nodig. Ik heb al ontwerpen gezien die schakelbare filters en upsampling hebben, maar daar geen draadbruggen voor nodig hadden. Draadbruggen zie ik vaak in apparatuur waarvan de printplaat in verschillende types van dat merk gebruikt word. Dus geen eigen ontwerp willen maken voor ieder type, maar goedkoper Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 12 oktober 2009 Report Share Posted 12 oktober 2009 Wanneer bijvoorbeeld een CD-speler Link to comment Share on other sites More sharing options...
Miracle. Posted 12 oktober 2009 Author Report Share Posted 12 oktober 2009 Ik kan me nog wel wat postings herinneren waarin jij meldde te zijn opgehouden met cd's beluisteren, en ook eentje waarin je onomstotelijk de superioriteit van de lp boven de cd aantoonde. En je hebt me ook weleens mondeling verteld dat cd's maar 4 bits informatie bevatten. Daarom.Dat het nu toch heel dicht in de buurt komt... dat is dan toch wel bijzonder. En fijn voor mij, want ik heb het niet zo op platen, vanwege eigenschappen die in het weekend al uit-en-te-na zijn besproken. Niets ten nadele van de geluidskwaliteit hoor. Maar dat weet je. Ik ben idd na de aanschaf van de MF M1 en de Tarnsfiguration aan de arm een tijdje gestopt met CD's luisteren. Het verschil tussen de Symphonia en MF was zo groot dat ik niet meer van CD's kon genieten. Dat CD's minder info bevatten dan een LP zal ik ook nog steeds niet ontkennen. De JD3 haalt heel veel info van dat zilveren schijfje naar boven, meer iig dan wat de Symphonia doet, maar nog niet wat de draaitafel doet uit een LP. Het komt, zoals ik al schreef, heel dicht in de buurt. Zelfs zover dat ik weer van CD's kan genieten. Dat het in de slaapkamer niet op dat niveau kan/is wil niet zeggen dat ik daar niet van de weergave geniet. Daar luister ik vaak op een heel andere manier. Dat is meer om tot rust te komen, en daar is de weergave dan ook naar. Die installatie is veel minder opgezet om de werkelijkheid te benaderen, maar om rust weer te geven. Ik had trouwens nog niet gezegd dat ik die machine prachtig vind. Bij deze. Groet M rc Het is idd niet Link to comment Share on other sites More sharing options...
Miracle. Posted 12 oktober 2009 Author Report Share Posted 12 oktober 2009 Wanneer bijvoorbeeld een CD-speler Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 12 oktober 2009 Report Share Posted 12 oktober 2009 Wanneer bijvoorbeeld een CD-speler Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts