Jump to content

SME 3500

Coincidence
 Share

Recommended Posts

Ik lees dat een SME 3500 de metalen armbuis van een 309 heeft en het lager van een V.

Zelf heb ik een 309gp en een IV en ik vraag me af of een SME 3500 dan qua prestatie boven de IV ligt?

Het lager van de V is zo delicaat, dat ik had begrepen dat deze minder geschikt is voor een zwaardere armbuis zoals de 309. Dus het bestaan van de 3500 begrijp ik niet zo goed.

Waarom zou iemand voor een SME 3500 kiezen i.p.v een IV ? M.a.w. moet ik mijn IV omruilen voor een 3500 ?

De SME 3500 of 5009 (zijn op het typenummer na identiek) is samengesteld uit onderdelen van de SME V (lagering en interne bekabeling) en de 309 armbuis met afneembare headshell. Het materiaal van de armbuis van zowel de 309 als de V is magnesium en, voor zover ik weet, dus identiek. Op papier zou de SME3500 (of 5009) dus iets beter moeten zijn als de SME IV en ook de aanschafprijs van een SME 3500 / 5009 schijnt (iets) hoger te zijn. Of de SME3500 gehoormatig ook beter is als de IV kan ik niet bevestigen omdat ik ze onderling niet heb vergeleken.

Maar er zijn vast forummers die daar w

Guest Kraus vonBentinck

Zelf heb ik nooit de vergelijking kunnen maken (heb zelf een SME IV) maar op het duitse AAA-forum is die vergelijking tussen een IV en een V (en andere armen uiteraard) al vele malen gedaan en daar geldt als onomstotelijke wijsheid dat er klankmatig geen verschil zit tussen een SME IV en een SME V.

Nu gaat het hier echter om eem SME IV en een Transrotor arm (er is al eens eerder een topic aan gewijd) en het is altijd onduidelijk gebleven hoe nu precies die TR-armen in elkaar steken. In ieder geval heeft SME ooit eens verklaard dat TR-armen geen SME-armen zijn (men doet geen service aan TR-armen) en ook heb ik nooit een bevredigende verklaring gehoord waarom Rake nu zo rotzooit met die (SME)armen waarvan hij, naar ik meen, de vertegenwoordiging in Duitsland heeft. Behalve dan natuurlijk dat het financi

De klanten doet hij er in ieder geval geen plezier mee (een tweedehands SME arm kent iedereen over de hele wereld; een TR-arm van onduidelijke samenstelling is een stuk lastiger.

Wat is er dan onduidelijk aan? Ik beschrijf in mijn reactie toch al hoe die SME3500 is samengesteld of moet de topic-starter dat als onduidelijk beschouwen en verder maar negeren?

Er is verder niks geheims aan hoor, diverse bladen hebben er door de jaren heen in reviews al aandacht aan besteed en ook bij de review van de Transrotor Orion Reference in de laatste Hifi & Records wordt daar op in gegaan. Bel anders gewoon even tijdens het telefonische spreekuur naar Transrotor, dan weet je het ook. Of nog beter ... ga een keer langs in Bergisch-Gladbach. :D

Transrotor doet hetzelfde met bijvoorbeeld de Rega-armen. Ze kopen ze in, halen ze geheel uit elkaar en brengen diverse verbeteringen aan. Ik heb het persoonlijk mogen aanschouwen. Met SME309-armen is standaard al helemaal niks mis, Transrotor maakt ze gewoon nog een stukje beter.

Speciaal voor Kraus een citaat uit de Orion test in laatste Hifi & Records:

ScreenShot005.jpg

Guest Kraus vonBentinck
TThe Series 300 broadens the application of SME technology.

Although the unique one-piece magnesium tone-arm is used for the Series 300 Model 309, advanced metal techniques produce a fabricated arm of exceptional stiffness for the Series 300 Model 310 and 312 arms thus allowing a choice of three arm lengths to suit all decks.

The detachable magnesium headshell has a new style coupling, providing the convenience of rapid cartridge interchange without loss of rigidity.

Our designers can be justly proud of these models which offer a performance and manufacturing excellence unmatched by many more expensive models.

De quote, compleet met tik- en taalfouten, is van de SME-site( sme ltd)

Een tijdje geleden luidde de zin " Although the unique one-piece magnesium tone-arm is used for the Series IV and V only. ....." en dan bleek dat de 309 alleen een headshell van magnesium had. Niet onlogisch want het prijsverschil tussen een 309 en een V is wel heel erg fors. Kennelijk is er iets veranderd maar uit de zin in de quote kun je niet veel opmaken, die is nu erg onlogisch geworden. Wat daar staat is volstrekt onduidelijk. Even onduidelijk is mij altijd geweest wat voor soort arm er nu gebruikt werd voor de 3500/5009; heeft die nu de 309 arm of de arm uit de IV / V series? En welk verschil zit er tussen die armen? De IV en V hebben in ieder geval dezelfde arm(buis) maar wat heeft de 309 nu? Heeft de 3500 de buis van de 309 maar de VTA-instelling van de V of hoe zit dat?

Ik weet het niet.

Even onduidelijk is mij altijd geweest wat voor soort arm er nu gebruikt werd voor de 3500/5009; heeft die nu de 309 arm of de arm uit de IV / V series? En welk verschil zit er tussen die armen? De IV en V hebben in ieder geval dezelfde arm(buis) maar wat heeft de 309 nu? Heeft de 3500 de buis van de 309 maar de VTA-instelling van de V of hoe zit dat?

Ik weet het niet.

Lees ook eens de review van Michael Fremer in >> Stereophile 5-2009 << over de SME 312S. Ook hij beschrijft de armbuis van de 3-serie die dus net als bij de IV en V-serie van magnesium is gemaakt.

Guest Kraus vonBentinck

Als ik het verhaal lees heeft de arm een magnesium buis, volg ik de link onderaan het artikel dan kom ik weer uit bij de 309 met een magnesium headshell en de IV en V met de hele magnesium buis. De prijsverschillen spreken boekdelen (V $5300; IV $4000, 309 $2200); de V is 2,5 maal zo duur als de 309. Waarin zit dat prijsverschil????

Iets heel onlogisch: als de 3500 een beetje gedowngrade V is waarom dan niet gewoon een SME IV gemonteerd, d

Even een >> linkje << naar een prijslijst in Nederland. Zoals je ziet liggen de prijzen van de 309, IV en V niet zover uit elkaar als jij zegt. De prijs van een SME 5009 ligt in Nederland tussen de IV en de V in. De prijzen in >> Duitsland << liggen weer iets anders in vergelijking met een SME V prijs in Nederland maar zoals je ziet zijn de SME IV en 5009 identiek geprijsd. Ook daar wordt de 5009 omschreven met een magnesium armbuis.

Maar ik hoef jou toch niet te overtuigen want jij hebt al een SME IV, toch? ;) De topicstarter kan zelf zien wat hij met alle info doet, ik heb er niks meer aan toe te voegen.

Guest Kraus vonBentinck

De genoemde prijzen haal ik net van de pagina die gelinked wordt via de Stereophile. Ik ben zelf stiknieuwsgierig hoe het zit (Ik denk, maar dat weet ik niet zeker, dat een tijdje geleden de 309 ook een magnesiumbuis heeft gekregen en dat toen de prijzen zijn verhoogd); ik kijk ook even bij Phonophono en daar is de prijs voor een 5009 ( nl

Ik ben zelf stiknieuwsgierig hoe het zit (Ik denk, maar dat weet ik niet zeker, dat een tijdje geleden de 309 ook een magnesiumbuis heeft gekregen en dat toen de prijzen zijn verhoogd

Volgens mij wordt de 309 armbuis al weer een tijdje gebouwd uit magnesium maar mogelijk was de eerste serie van aluminium. De SME 3 series-brochure geeft daar een soortgelijke melding van: >> brochure <<

Misschien weet Haudio daar meer over?

Guest Kraus vonBentinck

Het lastige is dus dat je weet dat er verschillen zijn maar dat het zo goed als onmogelijk is de vinger er precies op te leggen. Waaruit bestaan die verschillen nou? Klankmatig zal het allemaal wel niet zoveel uitmaken maar bij toonarmen waar steeds in tienden van mm's wordt gemeten is dat frusterend. Nogmaals ik kan de overwegingen van Rake niet volgen en ook niet waarderen (vanwege de verwarring)

Bovendien wordt een beetje de suggestie gewekt dat je met een 3500 een SME V koopt maar dat is toch echt niet zo. Maar wat koop je dan wel?

Dank allemaal voor de reacties.

Ik ben tevreden over zowel mijn 309gp als mijn IV.

Ik dacht er even over na om mijn IV 1:1 in te ruilen voor een tweedehands 3500, maar ik denk dat ik daar van af zie.

Het lager van een V is natuurlijk een beetje beter dan van een IV, maar geldt dat ook nog na een paar jaar intensief gebruik? Mijn IV heeft er nog niet zoveel draaiuren op zitten, want het ik heb meerdere draaitafel sets.

P.S. ik kan aan de armbuis van de 309 weinig andere verschillen opmerken met de IV dan de afneembare headshell en de kleur.

Ik kan ze geluidsmatig niet 1:1 vergelijken want ik heb er verschillende elementen in.

De SME M2 is niet zo goed heb ik mij laten vertellen door diversen mensen.

Kom hier maar eens luisteren of de M2 niet zo goed is. ;)

Je mag van mij iedere IV, V, 3500 of 5009 meebrengen, en mij dan vertellen of je die werkelijk beter vind klinken. Anders ja, beter/slechter.......neen.

Het lastige is dus dat je weet dat er verschillen zijn maar dat het zo goed als onmogelijk is de vinger er precies op te leggen. Waaruit bestaan die verschillen nou? Klankmatig zal het allemaal wel niet zoveel uitmaken maar bij toonarmen waar steeds in tienden van mm's wordt gemeten is dat frusterend. Nogmaals ik kan de overwegingen van Rake niet volgen en ook niet waarderen (vanwege de verwarring)

Bovendien wordt een beetje de suggestie gewekt dat je met een 3500 een SME V koopt maar dat is toch echt niet zo. Maar wat koop je dan wel?

Als je een nieuwe SME3500 of 5009 koopt wordt 'ie geleverd in de originele verpakking van een SME 309. Meegeleverd wordt de originele handleiding, gereedschap en overige accessoires van SME. Er hoeft dus geen twijfel over te bestaan dat het een (opgevoerde) 309 is. Of SME geen service aan JR-armen verleend weet ik niet en lijkt me ook niet relevant, maar als dat inderdaad zo is dan is het wel vreemd dat Transrotor importeur voor SME in Duitsland is en dat SME daar ook medewerking aan heeft verleend.

De topicstarter kan, op grond van de reacties in dit topic, met zekerheid bepalen dat de armbuis van de 309 uit magnesium is opgebouwd. Welke upgrades Transrotor aan de SME3500/5009 doet is ook niet geheim, dat heb ik ook genoemd en kun je ook met eigen ogen bekijken. Ik ben een hele dag in de fabriek in Bergisch-Gladbach geweest, samen met Haudio en de toenmalig importeur van Monitor Audio, heb gezellig met alle medewerkers aan de lunch meegezeten (als ik dat dagelijks zou eten groei ik volkomen dicht :D ) en tijdens die dag alle mogelijke vragen kunnen stellen, ook over de upgrades aan de diverse armen.

Waarom hij die armen upgraded heb ik niet gevraagd en ik kan me ook voorstellen dat jij e.e.a. verwarrend vind. Daarbij komt ook nog dat sommige TR-modellen w

[...]Kijk maar eens naar de schitterend verbeterde de Rega armen van bijv. Origin Live.[...]

zit'm daar niet nou net het verschil, bij alle Rega verbeteraars is er een duidelijk verhaal waarom welke zaken zijn aangepast. Vaak zelfs een heel stappenplan van upgrades, van een "simpel" ander gewichtje tot volledig strippen, perforeren, temperen en herbouwen met andere lagers etc. Dat is wat denk ik mist bij de SME aanpassingen van Raeke, de helderheid.

Ik heb het hier al wel eerder geschreven, bij Transrotor (en ook Clearaudio) heb ik het idee dat daar een paar hele grote kinderen in een snoepwinkel van onderdelen leven en alles naar behoefte samenstellen. En de klant kan dat tot op zekere hoogte ook, je kunt gewoon aangeven ik wil die plinth, dat lager, dat plateau en zolang het mechanisch niet onzinnig is wordt er geleverd.

[...]Kijk maar eens naar de schitterend verbeterde de Rega armen van bijv. Origin Live.[...]

zit'm daar niet nou net het verschil, bij alle Rega verbeteraars is er een duidelijk verhaal waarom welke zaken zijn aangepast. Vaak zelfs een heel stappenplan van upgrades, van een "simpel" ander gewichtje tot volledig strippen, perforeren, temperen en herbouwen met andere lagers etc. Dat is wat denk ik mist bij de SME aanpassingen van Raeke, de helderheid.

Ik heb het hier al wel eerder geschreven, bij Transrotor (en ook Clearaudio) heb ik het idee dat daar een paar hele grote kinderen in een snoepwinkel van onderdelen leven en alles naar behoefte samenstellen. En de klant kan dat tot op zekere hoogte ook, je kunt gewoon aangeven ik wil die plinth, dat lager, dat plateau en zolang het mechanisch niet onzinnig is wordt er geleverd.

Daar ben ik het wel mee eens. Jochen R

Nieuwe SME 309 is inderdaad van magnesium.

Ik heb nog een foto van de mijne, maar het toevoegen lukt niet!.

Misschien onbelangrijk voor de audiofielen: maar alleen al de kleur is afwijkend.

Rake maakte tot voor kort hoofdzakelijk zilveren (aluminium) draaitafels.

Daar staat natuurlijk de 3500 mooier bij dan de 309.

Zullen ze weer terug gaan naar zwart?

De SME M2 is niet zo goed heb ik mij laten vertellen door diversen mensen.

Kom hier maar eens luisteren of de M2 niet zo goed is. ;)

Je mag van mij iedere IV, V, 3500 of 5009 meebrengen, en mij dan vertellen of je die werkelijk beter vind klinken. Anders ja, beter/slechter.......neen.

Wanneer ik de tijd kan vinden, kom ik zeker weer eens luisteren bij je. Zeker na al die nieuwe aanwinsten van de laatste tijd.

V.w.b. de M2 arm, ik heb het mij laten vertellen. Of het ook zo is en ik dat ook vind is iets anders. Maar eigenlijk heb ik helemaal geen zin in zo'n vergelijk. Ik ben super tevreden over mijn huidige arm , de SME 3500 JR arm.

Je bent uiteraard ook altijd welkom om gewoon te komen luisteren, ook zonder vergelijk.

Armen echt goed vergelijken is meestal toch geen doen. Kost veel te veel tijd.

Nee, niet vergelijken, maar lekker genieten van de muziek dan bij jou. :)

Ik ben echt heel benieuwd naar je MF DT en naar de Jadis.

Beide een behoorlijke upgrade na wat jij hier gehoord hebt. Ik ben ook wel benieuwd hoe het bij jou gaat klinken als ook de phonopr