luxmanL81 Posted 15 oktober 2009 Report Share Posted 15 oktober 2009 ben nu wel toch zo reuze benieuwt naar "De Kraus" zijn bevindingen over deze cd box als die um al heeft dan..................... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest kikkervisje Posted 15 oktober 2009 Report Share Posted 15 oktober 2009 ben nu wel toch zo reuze benieuwt naar "De Kraus" zijn bevindingen over deze cd box als die um al heeft dan..................... Of hij beoefent wat meer geduld tot de final vinyl box uitkomt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kraus vonBentinck Posted 15 oktober 2009 Report Share Posted 15 oktober 2009 Ja, ik heb de box al weken geleden ontvangen (29/9 om precies te zijn) maar.... ik heb de zending ongeopend cadeau gedaan aan een groot Beatlefan/kenner van het 1e uur. Een oordeel heb ik dus nog niet. Binnenkort komen we bij elkaar en dan rip ik de discs naar de harde schijf en ga er zelf ook voor zitten. Ik wacht inderdaad op de vinylbox (als die komt). Zo gauw ik een paar CD's heb beluisterd dan meld ik wat in het andere topic. Die vriend aan wie ik dat mooie cadeau heb gegeven is overigens zeer te spreken over de remasters. Hij heeft ook nog lang niet alles beluisterd maar via de telefoon hoorde ik dat hij heel enthousiast was over Rubber Soul. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Audiopaul Posted 15 oktober 2009 Report Share Posted 15 oktober 2009 Rubber Soul is een heel belangrijk album voor mij en heb 'm heel veel gedraaid in mijn jonge jaren. Korte krachtige melodietjes, meestal over de liefde. Wie kent ze niet: Girl, Michelle, Norwegian Wood, Drive my car ... ik kan alle teksten vast nog meezingen. De opnames zijn meestal zo gedaan dat de stem links zit en de begeleiding rechts. Erg grappig als je een reverse-knop op je versterker hebt, zodat je links en rechts kan omdraaien of alleen het kanaal met begeleiding over beide speakers hoort en in de verte nog de galm van de stem uit het andere kanaal. De lp was op het laatst zo grijs gedraaid dat ik 'm niet meer kan draaien, maar ik heb de cd ook. Inmiddels is Rubber Soul weer op vinyl verkrijgbaar. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 15 oktober 2009 Report Share Posted 15 oktober 2009 Wie kent ze niet: Girl, Michelle, Norwegian Wood, Drive my car ... Nou, de titels zeggen me in ieder geval niks... Wellicht als ik de nummers hoor, dat er een belletje gaat rinkelen... Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 15 oktober 2009 Report Share Posted 15 oktober 2009 Wie kent ze niet: Girl, Michelle, Norwegian Wood, Drive my car ... Nou, de titels zeggen me in ieder geval niks... Aaarrrgh, Henrie toch! Wellicht als ik de nummers hoor, dat er een belletje gaat rinkelen... Dat weet ik wel -bijna- zeker.. Girl Michelle Drive my car Heerlijk Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 15 oktober 2009 Report Share Posted 15 oktober 2009 Dat weet ik wel -bijna- zeker.. Girl Michelle Drive my car Heerlijk Weinig belletjes... Sorry... Alleen Drive My Car herken ik. Die andere 2 niet... Tja, ik heb heel weinig met The Beatles. Met de Stones ook niet trouwens... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 2 november 2009 Report Share Posted 2 november 2009 Opent iemand ook een draadje voor mijn box die ik binnen een week of 2 verwacht Helaas, verdwijnt het eerst een tijdje op de plank, moet eerst mn 2 Pet sounds gold disks gaan vergelijken. Met of zonder PB stickertje. Het houd je wel van de straat. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 2 november 2009 Report Share Posted 2 november 2009 Dat weet ik wel -bijna- zeker.. Girl Michelle Drive my car Heerlijk Weinig belletjes... Sorry... Alleen Drive My Car herken ik. Die andere 2 niet... Tja, ik heb heel weinig met The Beatles. Met de Stones ook niet trouwens... Komt nog wel Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kraus vonBentinck Posted 2 november 2009 Report Share Posted 2 november 2009 hoewel al weken binnen vermoed ik toch pas as woensdag voor het eerst wat te kunnen gaan beluisteren. Goedgeefsheid is nergens goed voor. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 2 november 2009 Report Share Posted 2 november 2009 hoewel al weken binnen vermoed ik toch pas as woensdag voor het eerst wat te kunnen gaan beluisteren. Goedgeefsheid is nergens goed voor. Das niet helemaal waar http://nl.wikipedia.org/wiki/De_uitvreter En ik maar denken dat de uitvreter door Piet Paaltjens bedacht was... Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 3 november 2009 Report Share Posted 3 november 2009 hoewel al weken binnen vermoed ik toch pas as woensdag voor het eerst wat te kunnen gaan beluisteren. Goedgeefsheid is nergens goed voor. Das niet helemaal waar http://nl.wikipedia.org/wiki/De_uitvreter En ik maar denken dat de uitvreter door Piet Paaltjens bedacht was... Ga je schoolgeld terughalen. M rc Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 3 november 2009 Report Share Posted 3 november 2009 Denk dat ik deze remasters maar aan me voorbij laat gaan................. Bovenste nummer is van de Nits, duidelijk goed weer te geven, mooi dynamisch, terwijl een nummer uit de Beatles Box 2009 er heel wat minder fraai uitziet, je hoort wat je ziet, bagger dus. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kraus vonBentinck Posted 3 november 2009 Report Share Posted 3 november 2009 afbeelding uit het topic 'niveauverschillen'; hier was nog goed naar te luisteren volgens Geerdie, die het plaatje plaatste - zie het topic voor krassere voorbeelden. Ik weet niet of het getoonde plaatje met de vergelijking Nits/Beatles nu zo veelzeggend is. De Nits op de Hear testCD heeft ook zo'n bijna klassiek aandoend plaatje maar het is werkelijk echte baggermuziek, alleen geschikt voor audiofiele doeleinden; tingel-tangel-prietpraatmuziek zonder inhoud De RMS waarde van de Beatles ligt duidelijk veel hoger maar zonder dynamiek is de afbeelding zeker niet; het is bovendien popmuziek, dat heeft sowieso maar weinig dynamiek (gaat zeker op voor de Beatles ) en de constatering is ook wel erg in tegenspraak met de luisterervaringen tot nu toe. Ik vermoed dat je voorbijgaat aan het karakter (of het karakterloze in het geval van de nits-what's in a name) van de oorspronkelijke muziek; het is zeker geen wall-of-sound/compressie afbeelding en van een juistere mix is op de afbeelding niets af te lezen. ik wil het toch zelf nog wel eens horen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
1ennalloor Posted 3 november 2009 Report Share Posted 3 november 2009 Denk dat ik deze remasters maar aan me voorbij laat gaan................. Bovenste nummer is van de Nits, duidelijk goed weer te geven, mooi dynamisch, terwijl een nummer uit de Beatles Box 2009 er heel wat minder fraai uitziet, Maar als er nu ook nog een uitdraai van Metallica's "Death Magnetic" onder geplaatst wordt, verandert dan de mening over correcte verhoudingen? The Nits misschien te soft opgenomen, in vergelijking met? Ik vermoed trouwens dat een Nits-opname van hun eerste album(s) een heel ander plaatje laat zien. (The Nits, Tent, New Flat) je hoort wat je ziet, bagger dus. Da's een mening die ik niet zou onderschrijven. Vooral niet bij voorbaat. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 3 november 2009 Report Share Posted 3 november 2009 Eerlijk gezegd denk ik dat het afzeiken van een groep of een stuk muziek niet zo heel erg veel bijdraagt, deze plaatjes heb ik gemaakt na te hebben geluisterd naar een aantal CD's uit de Beatles box, het beeld onderschrijft de luisterervaring. Als je eens rond kijkt op de site van Turn Me Up, zul je meer plaatjes vinden die allen in dezelfde richting wijzen, een goed opgenomen cd zit beduidend dichter bij het plaatje van de Nits dan bij het Beatles beeld, het is toch droef dat dit soort ellende in dank wordt aanvaard.......... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kraus vonBentinck Posted 3 november 2009 Report Share Posted 3 november 2009 Maar nu even de volgende vraag, Jitze: vind jij de oorspronkelijke opnamen van The Beatles dan beter dan de geremasterde CD's? En wanneer je zo'n afbeelding van die oude opnamen op vinyl zou maken, dan lijkt het plaatje heel wat meer op de hier getoonde file van de geremasterde CD dan op de file van de Nits.Het is gewoon totaal andere muziek die ook een heel anders grafisch beeld oplevert op zo'n dynamiek-grafiekje. Ik zou wel eens een plaatje willen zien van een oude en de geremasterde track van de Beatles. (ik verwacht daarbij trouwens maar betrekkelijk weinig verschil) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 3 november 2009 Report Share Posted 3 november 2009 hier een oudere opname van de BBC Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 3 november 2009 Report Share Posted 3 november 2009 hier een oudere opname van de BBC Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kraus vonBentinck Posted 3 november 2009 Report Share Posted 3 november 2009 1e even dit: het afzeiken van de muziek van de Nits was niet mijn bedoeling ( al vind ik er niks aan) maar wat ik bedoelde was dat muziek van de Nits totaal anders klinkt (ijl/ruimtelijk) dan de veel massievere sound van een rockband als de beatles; ze leveren dus ook een totaal ander plaatje op. Wat betreft je oordeel over de remasters: ik neem dat zeer ter harte maar sta wel verbaasd omdat je het eerste negatieve oordeel over de remasters naar voren brengt wat mij ter ore is gekomen (ik heb zelf nog niks gehoord en ook dseze week gaat het er niet van komen) Op je luisterervaring wil ik ook niks afdingen, sta er wel een beetje verbaasd over, gezien de andere geluiden. Maar nu het plaatje: dat is niet direct een ondersteuning van je oordeel. Op het onderste deel (de remaster) is simpelweg versterkt tot 0 of -1 dB en dat is op het bovenste plaatje niet gebeurd maar van een dynamiekverschil is eigenlijk geen sprake; teruggebracht tot hetzelfde niveau ziet het er waarschijnlijk nauwelijks anders uit. Maar ik geloof je graag dat het 1 veel slechter is dan het ander maar de afbeelding ondersteunt die bewering niet erg duidelijk. (Edit: ik heb ook het idee dat het misschien wel dezelfde tracks maar toch niet helemaal identieke fragmenten zijn -in de tijd klopt het in ieder geval niet zo te zien) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 3 november 2009 Report Share Posted 3 november 2009 Inderdaad geen identieke fragmenten, maar dat is verder ook niet zo heel erg belangrijk, het gaat er namelijk niet om dat je tussen de lijntjes blijft, maar hoe je tussen de lijntjes de zaak verdeelt. Als je het signaal zo oppompt zonder dat ook het maximumniveau stijgt, lijkt het mij vrij duidelijk dat de dynamiek hieronder te lijden heeft, dit laten de plaatjes duidelijk zien. Misschien is het goed een uitgebreid rond te struinen op de site van Turn Me Up, en ook eens te luisteren naar de fragmenten die ze ter illustratie aanbieden. Dat er op deze box zulk een positieve reacties komen verbaast mij, beluisteren van een aantal van deze CD's leverde mij een totaal ander beeld. Overigens geldt dit voor wel heel erg veel opnamen, niet alleen pop muziek, ook de Bleu Note remasters van Rudi van Gelder vertonen eenzelfde beeld. Door opnames op deze wijze te bewerken wordt er verschrikkelijk veel luisterplezier vergald, overigens, off-topic, zou dit verschijnsel wel eens de oorzaak van het verschil tussen vinyl en cd kunnen zijn. Gewenning en acceptatie zijn in dit geval de grootste vijand. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 3 november 2009 Report Share Posted 3 november 2009 De bovenste tracks benutten inderdaad niet het volledige dynamische bereik (in feite geeft dat resolutie verlies). In Audacity (leuk programma) kun je in het menu "effect" ook makkelijk de muziek versterken totdat wel volledig wordt uitgestuurd (wel eerst een stuk muziek selecteren). Ik schat dat er 2 a 3 db versterkt kan worden. Maar daar haal je de verloren resolutie natuurlijk niet mee mee terug Link to comment Share on other sites More sharing options...
1ennalloor Posted 4 november 2009 Report Share Posted 4 november 2009 Dat er op deze box zulk een positieve reacties komen verbaast mij, beluisteren van een aantal van deze CD's leverde mij een totaal ander beeld. Overigens geldt dit voor wel heel erg veel opnamen, niet alleen pop muziek, ook de Bleu Note remasters van Rudi van Gelder vertonen eenzelfde beeld. Denk je oprecht dat jouw oordeel hierover beter is dan dat van die mensen, zoals Rudy van Gelder en zijn team(s) toen en nu? Dit is geen aanval, maar een serieuze vraag. Door opnames op deze wijze te bewerken wordt er verschrikkelijk veel luisterplezier vergald, overigens, off-topic, zou dit verschijnsel wel eens de oorzaak van het verschil tussen vinyl en cd kunnen zijn. Gewenning en acceptatie zijn in dit geval de grootste vijand. Er zal ongetwijfeld een mate van gewenning zijn en vermoedelijk ook acceptatie bij gebrek aan beter weten bij luisteraars. Maar d Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 4 november 2009 Report Share Posted 4 november 2009 Hier een filmje over het effect dat ik bedoel, oordeel zelf........ Overigens neem ook de moeite om eens verder te lezen Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 4 november 2009 Report Share Posted 4 november 2009 Harder klinkt "beter" dat weet toch iedereen... Tijdens de presentatie van de CD's op Radio 2 werd de compressie even uit gezet. De nieuwe CD klonk toen aanmerkelijk zachter dan de voorgaande oude versie. Dat het beter was kon ik moeilijk horen (in de auto), maar kennelijk was iedereen het er over eens dat de nieuwe CD's een betere dynamiek hadden en niet alleen harder gingen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts