1ennalloor Posted 4 november 2009 Report Share Posted 4 november 2009 Hier een filmje over het effect dat ik bedoel, oordeel zelf........ Ja, dat is me bekend. Maar zoals je ook op je geplaatste Beatles-stukje ziet, geldt dit niet zomaar voor elk opnieuw uitgebrachte werk. Overigens neem ook de moeite om eens verder te lezen Ook hierbij wil ik de kanttekening plaatsen dat niet opeens alles onderhevig is aan de huidige loudness war... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 4 november 2009 Report Share Posted 4 november 2009 Gelukkig zijn er ook nog opnamen te vinden die er wel goed uitzien en dus ook beter klinken, of omgekeerd natuurlijk, echter dat harder altijd beter is geldt uitsluitend bij slechte opnamen en/of een slechte weergave installatie, althans dit is een eerste indruk, die als je goed luistert niet geheel juist zal blijken. Harder zoals er heden ten dage veel wordt geproduceerd levert dynamiek verlies in plaats van een toename. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 4 november 2009 Report Share Posted 4 november 2009 Gelukkig zijn er ook nog opnamen te vinden die er wel goed uitzien en dus ook beter klinken, of omgekeerd natuurlijk, echter dat harder altijd beter is geldt uitsluitend bij slechte opnamen en/of een slechte weergave installatie, althans dit is een eerste indruk, die als je goed luistert niet geheel juist zal blijken.Harder zoals er heden ten dage veel wordt geproduceerd levert dynamiek verlies in plaats van een toename. Je hebt helemaal gelijk, comprimeren en de boel opschroeven is funest voor een goede kwaliteit. Of dit met de Beatles CD's ook is gebeurt weet ik niet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 4 november 2009 Report Share Posted 4 november 2009 Hans als je van dat soort compacte weergaven ziet, de opgeschroefde vocalen hoort, moet het toch niet zo heel erg moeilijk zijn om te constateren dat er vreselijk is gesleuteld. Ook de doorlopende druk die dat dichte middengebied in de weergave als gevolg heeft moet je niet kunnen ontgaan. Gek genoeg was ook mijn eerste indruk dat het best aardig was gedaan, maar heel rustig tussen de eigen speakers thuis wilde ik alleen maar dat het stopte, eerste indrukken zijn niet altijd de juiste, ook al is er een gezegde dat het tegendeel beweert. 1enaloor, ik heb naar aanleiding van jouw opmerkingen eens door m'n bestanden - ongecomprimeerde cd's - op m'n macje zitten bladeren en inderdaad niet alles is onderhevig aan de gevolgen van de loudness war, klassiek, jazz en serieuze moderne muziek blijken er beduidend minder door getroffen, ook vind je een aantal artiesten die het beter doen, toch is het redelijk veilig te stellen dat vrijwel de gehele popmuziekindustrie het zwaar te verduren heeft van deze terreur. En inderdaad zelfs de remasters van Bleu Note waar men de naam van Rudy van Gelder aan heeft verbonden is hieraan niet geheel ontkomen, dit is geen kwestie van beter weten, maar van simpel luisteren en kijken naar de grafiekjes............. Wel is de ingreep hier minder drastisch en blijft het eindresultaat nog redelijk te pruimen, de platen blijven ook hier duidelijk favoriet. Gelukkig komt er een tegenbeweging op gang, niet dat dit al een geweldige verbetering heeft geleverd, hoeveel van ons hebben hier hun steun al betuigd ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
RonK. Posted 5 november 2009 Report Share Posted 5 november 2009 Het is toch ook niet zo dat elke remaster "bagger" is ? ? ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
1ennalloor Posted 6 november 2009 Report Share Posted 6 november 2009 Nee, en zo erg is het ook helemaal niet als sommigen ons willen doen geloven. De aangehaalde muziek is immers maar het tipje van de ijsberg. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 6 november 2009 Report Share Posted 6 november 2009 Inderdaad een tipje van de ijsberg, en dus veel erger dan we ons kunnen voorstellen, eigenlijk lijkt dit op het verschijnsel Windows, deugt ook voor geen meter, maar wordt wel door ruim driekwart van de computeraars gebruikt. Zoals ik eerder aangaf lijkt het - door onder andere het opschroeven van de vocalen - of er sprake is van een verbetering, maar jammer genoeg is dit slechts schijn. Denkelijk speelt dit verschijnsel ook een rol bij de - vrijwel unanieme - voorkeur voor de weergave vanaf vinyl, zoek maar eens een goede cd en vergelijk dat met de vinyl versie, is het verschil ineens stukken kleiner. Nogmaals, gewenning en acceptatie zijn gevaarlijk. en RonK, gelukkig niet, af en toe worden er ook juweeltjes afgeleverd............. Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansko Posted 6 november 2009 Report Share Posted 6 november 2009 Inderdaad een tipje van de ijsberg, en dus veel erger dan we ons kunnen voorstellen, eigenlijk lijkt dit op het verschijnsel Windows, deugt ook voor geen meter, maar wordt wel door ruim driekwart van de computeraars gebruikt. Zoals ik eerder aangaf lijkt het - door onder andere het opschroeven van de vocalen - of er sprake is van een verbetering, maar jammer genoeg is dit slechts schijn. Denkelijk speelt dit verschijnsel ook een rol bij de - vrijwel unanieme - voorkeur voor de weergave vanaf vinyl, zoek maar eens een goede cd en vergelijk dat met de vinyl versie, is het verschil ineens stukken kleiner. Nogmaals, gewenning en acceptatie zijn gevaarlijk. en RonK, gelukkig niet, af en toe worden er ook juweeltjes afgeleverd............. Helemaal mee eens. Neem maar ens een cd en lp van dezelfde opname op het label ECM. Bijna altijd prachtig opgenomen. Niet veel verschil, lp een fractie beter/anders. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kraus vonBentinck Posted 6 november 2009 Report Share Posted 6 november 2009 Komen we hiermee niet gewoon op het terrein van de keuzes die achter de mixing-console in de studio gemaakt worden? Dan geldt wel (zolang de artiest niet zelf dat in de hand heeft -en eigenlijk ook dan-) dat de keuzes die toen of nu gemaakt worden even arbitrair zijn. En hoeft er niet sprake te zijn van beter of slechter. Ik verwijs nog maar eens naar J J Cale die zeker in zijn oude platen (hij mixte zelf omdat hij ook studiotechnicus is) de vocalen juist terug schroefde terwijl het altijd onduidelijk bleef waarom hij dat deed: hetzij om een bepaalde sound te cre Link to comment Share on other sites More sharing options...
1ennalloor Posted 6 november 2009 Report Share Posted 6 november 2009 Inderdaad een tipje van de ijsberg, en dus veel erger dan we ons kunnen voorstellen, eigenlijk lijkt dit op het verschijnsel Windows, deugt ook voor geen meter, maar wordt wel door ruim driekwart van de computeraars gebruikt. Wat ik dus bedoelde met Nee, en zo erg is het ook helemaal niet als sommigen ons willen doen geloven.De aangehaalde muziek is immers maar het tipje van de ijsberg. is dat hetgeen er (al dan niet slecht en al dan niet voor een volgende maal) geremastered wordt uitgebracht slechts een tipje van het totale waanzinnig grote muziekaanbod uit verleden en heden betreft.Ook het grootste deel van het opnieuw uitgebrachte muziekaanbod is gewoon in orde. en RonK, gelukkig niet, af en toe worden er ook juweeltjes afgeleverd.............Er worden genoeg juweeltjes uitgebracht, maar wie luistert naar het totale aanbod? Al ken je duizenden albums, het is een fractie van het geheel, oftewel: tipje van de ijsberg. Link to comment Share on other sites More sharing options...
1ennalloor Posted 6 november 2009 Report Share Posted 6 november 2009 In het geval van de Beatles is er al heel wat opgemerkt over het belabberde werk dat indertijd werd afgeleverd bij de stereomix. Als die kritiek terecht was, waarom dan niet de fouten hersteld bij een "remaster'? Er is immers geen sprake van een heruitgave.Wel is het zo dat de remaster nu misschien wel de fouten van vroeger herstelt maar tegelijk de fouten van nu maakt. Dat kan nu eenmaal niet anders. Het is misschien jammer dat je de mono-box (nog?) niet kent. Bij Help! en Rubber Soul zijn op de cd achter de mono-mixen de originele stereo mixen geplaatst. Dat zijn de mixen die George Martin in 1987 gebruikt heeft voor de toenmalige cd-versies van die twee albums. Waarom alleen die twee destijds apart geremastered zijn weet ik niet. Het klinkt anders, hier en daar een iets duidelijker klinkend instrument en stem in die 1987 versie, dat is 't wel zo'n beetje. Het grote probleem is volgens mij bij het uitbrengen van zo bekend werk dat mensen hechten aan de wijze waarop ze het voor het eerst hoorden (bijvoorbeeld in de pubertijd) en die versie als referentie (denken te kunnen) nemen. Terwijl niemand van de huidige kopers/luisteraars ook maar enige re Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erikatn Posted 6 november 2009 Report Share Posted 6 november 2009 In het geval van de Beatles is er al heel wat opgemerkt over het belabberde werk dat indertijd werd afgeleverd bij de stereomix. Als die kritiek terecht was, waarom dan niet de fouten hersteld bij een "remaster'? Er is immers geen sprake van een heruitgave. Las op een Engels forum dat hun zgn voorkeur voor mono nogal verzonnen is. Lennon en Harrison wilden juist heel graag met de stereomogelijkheden aan de gang en aangemoedigd door George Martin schreven ze het grootste deel van Rubber Soul en Revolver zo, dat het met die nieuwe techniek zo goed mogelijk uit zo komen. Dit itt tot de eerdere platen die het in mono beter doen dan in de alsnog bedachte stereoversie. Luister en oordeel zelf. Link to comment Share on other sites More sharing options...
luxmanL81 Posted 6 november 2009 Author Report Share Posted 6 november 2009 Luister en oordeel zelf. gedaan en accoord bevonden the stereo boxset and i feel fine with it................. Link to comment Share on other sites More sharing options...
1ennalloor Posted 7 november 2009 Report Share Posted 7 november 2009 Las op een Engels forum dat hun zgn voorkeur voor mono nogal verzonnen is. Lennon en Harrison wilden juist heel graag met de stereomogelijkheden aan de gang en aangemoedigd door George Martin schreven ze het grootste deel van Rubber Soul en Revolver zo, dat het met die nieuwe techniek zo goed mogelijk uit zo komen. Misschien is dat zo en hebben ze sommige effecten zinvol willen gebruiken in de muziekweergave. En misschien is daarom de originele stereo-versie aan deze mono-cd's toegevoegd. Feit is echter dat ze nooit persoonlijk aanwezig zijn geweest bij de stereo-mixen tot aan The White Album. De aanwezigheid van elk persoon werd namelijk geregistreerd, ondermeer in verband met salarisvergoeding van het personeel in de studio's van EMI, maar ook gewoon wie er in het pand aanwezig was. Zo is bijvoorbeeld bekend gebleven wie de technici waren bij vrijwel elk nummer dat ze ooit hebben opgenomen en wie er aan de mixen werkten. Ook wanneer er mastertapes werden gemaakt voor de Amerikaanse versies op Capitol en door wie. En dat soms hun bekende technici moesten meewerken aan opnames van andere artiesten in een van de andere studio's terwijl The Beatles ook aan het werk waren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kraus vonBentinck Posted 7 november 2009 Report Share Posted 7 november 2009 Indirect kan ik inmiddels toch een ervaring melden. Nieuwsgierig geworden door alle commotie heb ik de gelukkige ontvanger van mijn remasters-setje -stereo- eens gebeld en van hem als voorlopige mening gehoord (hij doet het wel zoals het hoort en heeft pas enkele cd's beluisterd ) dat: de remasters een -positieve- sensatie zijn wat betreft de LP's waar de beatles zich zelf volop mee bemoeid hebben. Vol lof is hij over rubber soul, magical mystery tour en het eerste nummer van the white album, dear prudence. Aan de oudere mono-opnames voegen de stereo-remasters niks toe volgens hem. Eerder het tegendeel want naar zijn mening zijn het juist de vocalen die in de stereomix te veel wegvallen. Hij is wel zo nieuwsgierig geworden dat hij zelf de monobox nog wil gaan aanschaffen in de verwachting dat ook die voor de oude mono-opnamen een mooie verbetering gaat brengen. Ergens in de loop van de volgende week komen we bij elkaar en kan ik wat kopie Link to comment Share on other sites More sharing options...
1ennalloor Posted 7 november 2009 Report Share Posted 7 november 2009 ...en het eerste nummer van the white album, dear prudence.Het eerste nummer wat hij gehoord heeft, bedoel je dan waarschijnlijk.Back in the U.S.S.R. is namelijk het eerste nummer van The Beatles (bekend als The White Album), Dear Prudence het tweede. Een beetje dure grap gaat het wel worden want ik kwam er achter dat ik zelf niet 1 cd'tje van de beatles heb Ze waren heel produktief, maar dan zul je toch wel blij zijn dat The Beatles als groep maar zo kort heeft bestaan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kraus vonBentinck Posted 7 november 2009 Report Share Posted 7 november 2009 De LP's heb ik natuurlijk wel. Link to comment Share on other sites More sharing options...
luxmanL81 Posted 8 november 2009 Author Report Share Posted 8 november 2009 2 minnen 1 de zwart wit wissel verticale rand op de cd's ( waarom niet de hoes in it self ) 2 de mini doc op elke cs en nog een keer allemaal op Link to comment Share on other sites More sharing options...
1ennalloor Posted 8 november 2009 Report Share Posted 8 november 2009 2 minnen 1 de zwart wit wissel verticale rand op de cd's ( waarom niet de hoes in it self ) 2 de mini doc op elke cs en nog een keer allemaal op Link to comment Share on other sites More sharing options...
1ennalloor Posted 9 november 2009 Report Share Posted 9 november 2009 2 minnen Bij de mono-box staat de tekst op de ruggetjes in dezelfde richting, behalve bij Sgt. Pepper... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erikatn Posted 10 november 2009 Report Share Posted 10 november 2009 Kan men /Erikatn een link plaatsen naar die discussie op het engelse forum? Ben wel benieuwd hoe daar de meningen verdeeld zijn. Mijn 'bijdrage' is een vertaling van een post van Rockmeister: Beatles remastered. De posten van de topic starter zijn ook voor de Engelsen onbegrijplijk (grappen ze meestal) maar het gaat bijv ook even over (oude) vinyl versies. Link to comment Share on other sites More sharing options...
luxmanL81 Posted 10 november 2009 Author Report Share Posted 10 november 2009 http://i2.cdn.turner.com/cnn/2009/images/0...s.remasters.pdf Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erikatn Posted 10 november 2009 Report Share Posted 10 november 2009 http://i2.cdn.turner.com/cnn/2009/images/0...s.remasters.pdf Nice one. In de 'Revolver' stond eerder ook al een interview met deze Rouse. Link to comment Share on other sites More sharing options...
1ennalloor Posted 11 november 2009 Report Share Posted 11 november 2009 Ik werd attent gemaakt op een bericht bij een buurforum. (Niet het populairste forum, begrijp ik uit sommige berichten op hear...) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Rein! Posted 12 november 2009 Report Share Posted 12 november 2009 Ik hoorde gisteravond een hele mooie uitvoering van Blackbird door The Gents op Radio 4. Gaf wat inspiratie om weer eens The Beatles op te zetten. The Beatles staat bij mij in de kast omdat ik vind dat het in de kast moet staan. En ik vind het ook wel mooi, maar vind altijd iets anders mooier om op te zetten. Ik geloof dat daar iets in is veranderd na vanavond. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts