Jump to content

Van Bit naar Beter

Guest Kraus vonBentinck
 Share

Recommended Posts

Guest Kraus vonBentinck

Digitaal opgeslagen audio, in welk formaat dan ook, is al lang de norm. De ontwikkelingen op dit gebied gaan niet alleen alle kanten op (van hoge resolutie tot lage kwaliteit) en razendsnel (nieuwe formaten & compressiemethoden), van succesvol (mp3) tot mislukking (SACD) en van rode naar blauwe laser enz enz.

Een losse DAC die elk formaat aankan, uit elk aangeboden formaat het beste haalt en bovendien aansluitmogelijkheden biedt voor elke denkbare bron (USB, Coax, optisch, AES/EBU, XLR-digitaal, AC3, DTS en wat al niet- evt stereo of multichannel) wordt absoluut een van de kwaliteitsbepalende onderdelen van de set. Vrijwel steeds wordt bij een afspeelapparaat het oordeel geveld dat er met een losse DAC enorm veel te winnen valt

Wat is er zoal aan serieuze apparaten op de markt, wat biedt het apparaat aan kwaliteit, aansluitmogelijkheden of ontbreekt er juist en, waarschijnlijk een van de belangrijkste overwegingen: hoe groot is de kans dat het apparaat nog een paar jaar mee kan draaien of wat heeft een DAC nodig om een klein beetje toekomstbestendig ( en dus een redelijke investering waard) te zijn?

DA converterchips

Kijk ik naar de prijzen van die chips dan denk je: zo'n DAC hoeft niet de kop te kosten.

Ik zou wel eens een lijstje van consumenteneisen willen zien waaraan volgens de liefhebbers/insiders op dit forum zo'n DAC moet voldoen

Een losse DAC die elk formaat aankan, uit elk aangeboden formaat het beste haalt en bovendien aansluitmogelijkheden biedt voor elke denkbare bron (USB, Coax, optisch, AES/EBU, XLR-digitaal, AC3, DTS en wat al niet- evt stereo of multichannel) wordt absoluut een van de kwaliteitsbepalende onderdelen van de set. Vrijwel steeds wordt bij een afspeelapparaat het oordeel geveld dat er met een losse DAC enorm veel te winnen valt

Zekers maar dat zegt lang niet alles. Bij S/PDIF is de kwaliteit van het S/PDIF signaal van wezenlijk belang. Met een slecht jitterig signaal kan een goede DAC niet goed presteren. Idem voor USB. De implementatie ervan heeft invloed op de kwaliteit van het uiteindelijk klinkend resultaat.

Afijn gelukkig maar, zo hebben we weer een eindeloos scala aan vergelijk mogelijkheden. En kan het wedstrijdje van wie of wat het beste klinkt daar verder gaan :lol:

;)

Dit is natuurlijk heus niet het enige, laat staan eerste topic over DACs bij ons.

Zie bv:

http://www.hear.nl/forums/index.php?showtopic=8767

of:

http://www.hear.nl/forums/index.php?showtopic=12055

In mijn beperkte verzameling heb ik ook dit:

USB en spdif dac

http://www.positive-feedback.com/Issue45/mhdt_havana.htm

Hier een recente recensie http://www.tnt-audio.com/sorgenti/havana_dac_e.html

En tenslotte de uitsmijter: mijn eigen dac kan niet beter.

M :ph34r: rc

Guest Kraus vonBentinck

Tuurlijk is de Dac al eerder aan de orde geweest maar volgens mij neemt het belang van een goede DAC met de komst van h-res-audio en de populariteit van streaming, toenemende muziekcollecties op de hard-disc enz alleen maar toe.

Als ik zelf een lijstje zou moeten maken dan zouden er op zo'n DAC meerdere digitale ingangen zitten (optisch, coaxiaal en XLR),ook USB

Tuurlijk is de Dac al eerder aan de orde geweest maar volgens mij neemt het belang van een goede DAC met de komst van h-res-audio en de populariteit van streaming, toenemende muziekcollecties op de hard-disc enz alleen maar toe.

Als ik zelf een lijstje zou moeten maken dan zouden er op zo'n DAC meerdere digitale ingangen zitten (optisch, coaxiaal en XLR),ook USB

Guest tubejack

Als ik mag kiezen ..... kan niet alle formaten en rates aan maar how cares..... lekker fiel :)

De Havana DAC lijkt me het leukste, gewoon puur 16bits PCM56BB Dac die je ook nog kunt

swappen voor een andere :) En er kan ook een batterij verschillende buizen in, waar je

er maar

Als ik mag kiezen ..... kan niet alle formaten en rates aan maar how cares..... lekker fiel :)

De Havana DAC lijkt me het leukste, gewoon puur 16bits PCM56BB Dac die je ook nog kunt

swappen voor een andere :) En er kan ook een batterij verschillende buizen in, waar je

er maar

@Kraus. het digitale filter dat in een DAC zit is zeker ook van belang voor de goede weergave. Zo'n top-of-the-bill DAC van Ayre, de QB-9, heeft een beter filter dan mijn DacMagic.

Dus, moest er een Hear-dac zijn, dan hoort er ook een non-ringing etc filter in, en liefst een knopje om te kiezen uit diverse smaken. Anders is er niks aan.

Hier weer zo'n fantastische review:

http://hometheaterreview.com/ayre-qb-9-usb-dac-reviewed/

en hier een stukje over dat mooie filter:

http://www.ayre.com/PDF/Ayre_MP_White_Paper.pdf

Die Ayre is hors concours want een USB DAC puur.

Guest Kraus vonBentinck

Kijk, zoiets lijkt mij een eerste stap. De truc is natuurlijk om gewoon een aantal apparaten die top -of-the-bill zijn te vinden en die te nemen als "bodem" en vervolgens gewoon optellen van allerlei verschillende apparaten en dat allemaal voor geen geld in een kastje stoppen. Al of niet met een losse voeding.

(Ik zou eigenlijk nog veel liever een aparte Hear-stroom-generator willen "uitvinden" zodat alle losse - misschien ook wel de interne- voedingen de deur uit kunnen :rolleyes: )

'k was nog vergeten te vertellen dat KT88 al eens bezig moet zijn geweest met een eigen DAC, hij vroeg toen of er behoefte aan was meen ik (me vaag te herinneren).

Bij mijn DAC heeft-ie ook een losse voeding geleverd, die nu heel ver van de set is geplaatst. Daar ben ik helemaal senang mee.

Maar ik vrees toch dat er heel weinig lust is om zo'n alles-in-

De poll klopt eigenlijk niet en ik heb hem daarom ook niet ingevuld. Los van een audiofiel aura hangt de prijs sterk af van productie aantallen en of het (deels) handmatig geproduceerd wordt en waar. Het maakt uit waar het geproduceerd wordt: In China (het goedkoopste) of in Californi

Wat is precies de betekenis van deze lijst uit Byelorussia met 2425 items, Duck?

Geen idee, het zoveelste zinloze lijstje (lijkt wel jaarwisseling).

Wat je zoekt volgens mij is een digitale voorversterker (met zoveel inputs en opties).

Dus met digitale volume regeling (wat voldoende extra woordelengte geen probleem hoeft te zijn). het wachten is op de 64 bits DAC :)

In de (semi) pro wereld vind je wellicht ook wel aardige apparaten.

Overigens schat ik de invloed van de DAC op het totale geluidsbeeld als vrijwel verwaarloosbaar (ik bedoel dan het verschil tussen een fatsoenlijk goede dac en een of ander referentie non plus ultra sota dac).

@Kraus. het digitale filter dat in een DAC zit is zeker ook van belang voor de goede weergave. Zo'n top-of-the-bill DAC van Ayre, de QB-9, heeft een beter filter dan mijn DacMagic.

Dus, moest er een Hear-dac zijn, dan hoort er ook een non-ringing etc filter in, en liefst een knopje om te kiezen uit diverse smaken. Anders is er niks aan.

Hier weer zo'n fantastische review:

http://hometheaterreview.com/ayre-qb-9-usb-dac-reviewed/

en hier een stukje over dat mooie filter:

http://www.ayre.com/PDF/Ayre_MP_White_Paper.pdf

Die Ayre is hors concours want een USB DAC puur.

Ik heb vandaag de Ayre dac gehoord op een Ayre/Revel set. Dat klonk werkelijk zeer veel belovend. Hij werd eigenlijk aanbevolen als een soort van super goede externe geluidskaart.

:)

'k was nog vergeten te vertellen dat KT88 al eens bezig moet zijn geweest met een eigen DAC, hij vroeg toen of er behoefte aan was meen ik (me vaag te herinneren).

Was dat niet een phonotrap met ingebouwde ADC om o.a platen te digitaliseren?

Ja, nou je het zegt... moet nog op te zoeken zijn, maar dat laat ik aan liefhebbers over.

@Hans: elke USB-DAC is in feite een opgeblazen externe geluidskaart. De kunst is om de jitter van de USB-aansluiting eronder te houden. En dan de rest nog...

Ik ga morgen ook proberen te luisteren. Vooralsnog geloof ik dat

Was dat niet een phonotrap met ingebouwde ADC om o.a platen te digitaliseren?

Ja, nou je het zegt... moet nog op te zoeken zijn, maar dat laat ik aan liefhebbers over.

@Hans: elke USB-DAC is in feite een opgeblazen externe geluidskaart. De kunst is om de jitter van de USB-aansluiting eronder te houden. En dan de rest nog...

Ik ga morgen ook proberen te luisteren. Vooralsnog geloof ik dat

Ergens op de show stond overigens een scoop op een CD speler aangesloten. Volgens m'n broer jitterde dat behoorlijk (of het moet een slechte scoop geweest zijn). Ik kan dat natuulijk niet uitlezen... :huh:

Als behoorlijke jitter gewoon op een scoop te zien is dan is levert dat echt een baggergeluid op vergelijkbaar met een 2-transistor radiootje begin jaren '60 :rolleyes:

Jitter kun je wel met een scoop zichtbaar maken maar dan wel met een hele geavanceerde digitale met speciale software daarvoor. Zit je al gauw in de 20K - 50K euries range van scopes. En de plaatjes die je dan krijgt zijn geen gewone scoop plaatjes maar histogrammen, b.v. met zoiets: http://www.lecroy.com/tm/products/Analyzer...DA_Brochure.pdf (volgens mij wil Kraus wel graag zoiets op zijn nachtkastje :P:D ).

;)

Ergens op de show stond overigens een scoop op een CD speler aangesloten. Volgens m'n broer jitterde dat behoorlijk (of het moet een slechte scoop geweest zijn). Ik kan dat natuulijk niet uitlezen... :huh:

Als behoorlijke jitter gewoon op een scoop te zien is dan is levert dat echt een baggergeluid op vergelijkbaar met een 2-transistor radiootje begin jaren '60 :rolleyes:

Jitter kun je wel met een scoop zichtbaar maken maar dan wel met een hele geavanceerde digitale met special software daarvoor. Zit je al gauw in de 20K - 50K euries range van scopes. En de plaatjes die dan krijgt zijn geen gewone scoop plaatjes maar histogrammen.

;)

Ik zag op die scoop een reeks van sinussen... meer naar rechts liepen die steeds meer in elkaar over en werden waziger... Overigens zei hij eerder dat de scoop ook niet de beste was... het zal dus de scoop wel geweest zijn. Het is me dan nog steeds niet duidelijk wat die scoop daar deed... :confused: