Guest tubejack Posted 17 oktober 2009 Report Share Posted 17 oktober 2009 met opamps overigens Mooi hoor, maar wat is mis is USB Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 17 oktober 2009 Report Share Posted 17 oktober 2009 Mooi hoor, maar wat is mis is USB Ja, snap ook niet als je de beste en meest moderne DAC ter wereld maakt dat je er dan niet op maakt (Maar met een Musiland convertje van Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 20 oktober 2009 Report Share Posted 20 oktober 2009 Leuk voor de diy-er http://www.beis.de/Elektronik/ADDA24QS/DA24QSDS.html Hoewel met de huidige $ koers is de Buffalo DAC niet zo gek veel duurder. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kraus vonBentinck Posted 21 oktober 2009 Report Share Posted 21 oktober 2009 die berkeley ziet er goed uit deze is toch nog wat voordeliger en voldoet denk ik ook aardig aan mijn omschrijving - en is ad/da - apogee rosetta 200 zo rond de Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 21 oktober 2009 Report Share Posted 21 oktober 2009 die berkeley ziet er goed uit deze is toch nog wat voordeliger en voldoet denk ik ook aardig aan mijn omschrijving - en is ad/da - apogee rosetta 200 zo rond de €1800 Ja, dat is wel een beetje mijn "Droom DAC" Kraus, die heb ik Hear ook al eens eerder genoemd. Alleen zit daar standaard geen FireWire op, de FireWire interface kaart moet je er extra bij kopen ($595). In dat geval heb je ook een PC/Laptop nodig met FireWire en dat zit niet op de meeste laptops. I.i.g. gaat het niet lukken met mijn EeePC'tje die nu als muziek player dient. USB is geen optie voor deze Apogee. Hier een leuke review: http://mixonline.com/mag/audio_apogee_rosetta_stereo/ Als ik het zo lees zitten de sterke kanten toch meer aan de opnamekant dan aan de weergave kant. En liggen die meer bij het studiogebruik dan het thuisgebruik voor alleen weergave. Aan de andere kant is het naar audiofiele maatstaven een koopje Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest KT88 Posted 21 oktober 2009 Report Share Posted 21 oktober 2009 Ik zag op die scoop een reeks van sinussen... meer naar rechts liepen die steeds meer in elkaar over en werden waziger... Dan heb je naar het zgn. "Eye-pattern" zitten kijken, het signaal dat van de ontvangst-dioden in het laserblock van een CD speler afkomt. De relatie met jitter ontgaat mij evenwel....... Wat betreft de "ideale DAC"......volgens mij is die voor iedereen anders. Mumsoft heeft (naar ik dacht) alleen maar digitale bronnen, dus die moet wel gebruik maken van een externe DAC met veel ingangen. Ikzelf ben meer van de oude stempel, voor CDs heb ik het liefste een one-box solution. De verherbouwing van de Squeezebox is nog lang niet klaar wegens tijdgebrek. Misschien is het handig om eens de vereisten voor een universele DAC op een rijtje te zetten en dan te kijken welk commerci Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 22 oktober 2009 Report Share Posted 22 oktober 2009 met opamps overigens Mooi hoor, maar wat is mis is USB Deze dan? http://www.meier-audio.homepage.t-online.de/stagedac.htm Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 23 oktober 2009 Report Share Posted 23 oktober 2009 Deze dan?http://www.meier-audio.homepage.t-online.de/stagedac.htm Kosdah? Ziet er goed en mooi uit Duck. Echter "BURR-BROWN PCM2704 USB-to-S/PDIF receiver" Dan denk ik toch dat er met een a-synchrone Musiland USB --> S/PDIF converter i.c.m. deze DAC nog meer uit te halen valt (als je tenminste MS Winddoos niet schuwt). <edit> Ah ik zie het al: €595,- inside EU. Geen slechte prijs! Hier een review met wat "blote" foto's http://www.6moons.com/audioreviews/meier2/meier.html http://www.head-fi.org/forums/f7/meier-aud...tagedac-426367/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 24 oktober 2009 Report Share Posted 24 oktober 2009 Wat je zoekt volgens mij is een digitale voorversterker (met zoveel inputs en opties). Zodra men meerdere digitale bronnen in een set stopt, denk dat je daarmee voor de toekomst gelijk hebt. Een digitale schakel centrale en ze zijn er al de AV processors/pre's. Ook zag ik recent ergens een HDMI switch met ook USB input en met DAC's en tot 7.1 output. Voeg daar dan nog een streaming client aan toe. Als je ziet wat een aantal AV receivers tegenwoordig aan inputs en opties bieden inclusief internet radio etc. dan hobbelt de stereo wereld er wel maar een beetje achteraan. p.s. HDMI en jitter en zo? Hoe zit dat? Op zich kan ik me namenlijk ook een cd-loopwerk of PC met een HDMI uitgang voorstellen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 24 oktober 2009 Report Share Posted 24 oktober 2009 Zo'n beetje alle moderne DVD of BD spelers De nieuwe Oppo doet bv DSD over de hdmi uitgang meen ik. Moet je wel kunnen decoderen aan de ontvangende kant. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 27 oktober 2009 Report Share Posted 27 oktober 2009 Zo'n beetje alle moderne DVD of BD spelers De nieuwe Oppo doet bv DSD over de hdmi uitgang meen ik. Moet je wel kunnen decoderen aan de ontvangende kant. BD weet ik niet, maar dvd drives vindt ik tergend langzaam met cd's. t.a.v. HDMI, vanaf versie 1.3a zou jitter geminimaliseerd moeten zijn (als ik de specs goed begrijp), mits in de hardware/software de specs juist geimplementeerd zijn. Lijkt me daarmee eigenlijk een prima vervanger van USB, Firewire etc. voor inderdaad alle digitale media. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 27 oktober 2009 Report Share Posted 27 oktober 2009 BD weet ik niet, maar dvd drives vindt ik tergend langzaam met cd's. Wat bedoel je daarmee? Mijn DVD drive van Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 27 oktober 2009 Report Share Posted 27 oktober 2009 Mijn dvd drive was maar 10 euro... Het is bekend dat bd spelers bij afspelen van een bd tergend langzaam zijn (1 minuut laaddtijd ofzo). De Oppo schijnt wel mee te vallen. Mn Sony sacd speler doet er overigens ook iets langer over dan een normale cd speler. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 27 oktober 2009 Report Share Posted 27 oktober 2009 BD weet ik niet, maar dvd drives vindt ik tergend langzaam met cd's. Wat bedoel je daarmee? Mijn DVD drive van Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 27 oktober 2009 Report Share Posted 27 oktober 2009 Ja iets van 10 - 20 sec om te mounten. Hoe lang een CD only drive er over deed weet ik eigenlijk niet meer, dat is toch al wel een jaar of 8 geleden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 25 september 2011 Report Share Posted 25 september 2011 Digitaal opgeslagen audio, in welk formaat dan ook, is al lang de norm. De ontwikkelingen op dit gebied gaan niet alleen alle kanten op (van hoge resolutie tot lage kwaliteit) en razendsnel (nieuwe formaten & compressiemethoden), van succesvol (mp3) tot mislukking (SACD) en van rode naar blauwe laser enz enz. Een losse DAC die elk formaat aankan, uit elk aangeboden formaat het beste haalt en bovendien aansluitmogelijkheden biedt voor elke denkbare bron (USB, Coax, optisch, AES/EBU, XLR-digitaal, AC3, DTS en wat al niet- evt stereo of multichannel) wordt absoluut een van de kwaliteitsbepalende onderdelen van de set. Vrijwel steeds wordt bij een afspeelapparaat het oordeel geveld dat er met een losse DAC enorm veel te winnen valt Wat is er zoal aan serieuze apparaten op de markt, wat biedt het apparaat aan kwaliteit, aansluitmogelijkheden of ontbreekt er juist en, waarschijnlijk een van de belangrijkste overwegingen: hoe groot is de kans dat het apparaat nog een paar jaar mee kan draaien of wat heeft een DAC nodig om een klein beetje toekomstbestendig ( en dus een redelijke investering waard) te zijn? DA converterchips Kijk ik naar de prijzen van die chips dan denk je: zo'n DAC hoeft niet de kop te kosten. Ik zou wel eens een lijstje van consumenteneisen willen zien waaraan volgens de liefhebbers/insiders op dit forum zo'n DAC moet voldoen Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 25 september 2011 Report Share Posted 25 september 2011 Tis eigenlijk ook meteen een voorversterker. Ik vraag me alleen af of bij het aanbieden van een analoog signaal dan ook het digitale gedeelte wordt over geslagen. Groetjes George Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 25 september 2011 Report Share Posted 25 september 2011 Ik ben nu al anderhalve week mijn geloof kwijt, waarin? Een losse DAC die elk formaat aankan, uit elk aangeboden formaat het beste haalt en bovendien aansluitmogelijkheden biedt voor elke denkbare bron (USB, Coax, optisch, AES/EBU, XLR-digitaal, AC3, DTS en wat al niet- evt stereo of multichannel) wordt absoluut een van de kwaliteitsbepalende onderdelen van de set. Vrijwel steeds wordt bij een afspeelapparaat het oordeel geveld dat er met een losse DAC enorm veel te winnen valt Waarom? Omdat mijn driewerf gepimpte superdac met het uiterlijk van een DacMagic het t Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 25 september 2011 Report Share Posted 25 september 2011 Volgens mij heeft audio niets met geloof te maken en al helemaal niet met iets als het nirvana (dat moet je bij jezelf zoeken). Een externe DAC is vaak in het nadeel dankzij de crapy interface. En inderdaad; het menselijke gehoor is helemaal niet zo goed. Het inbeeldings vermogen des te sterker. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 25 september 2011 Report Share Posted 25 september 2011 Denken dat technisch beter ook muzikaler is, is geloof. M rc Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 26 september 2011 Report Share Posted 26 september 2011 Denken dat technisch beter ook muzikaler is, is geloof. M rc {Meer OT]Definieer "muzikaler"?[/meer OT] Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 26 september 2011 Report Share Posted 26 september 2011 Het gaat in de muziek niet om de resolutie, 16 bits 44.1Khz is zat voor een prachtgeluid, En toch was het beste wat ik ooit hoorde 32bits en 320 kHz (ong.) Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 26 september 2011 Report Share Posted 26 september 2011 Denken dat technisch beter ook muzikaler is, is geloof. M rc {Meer OT]Definieer "muzikaler"?[/meer OT] Duck, ik ga hier echt geen poging doen om "muzikaal" te definiëren. Zoeka dat maar op in wikipedia, of ga naar een concert. Dus, anders gezegd dan maar: echter. Reëler. Waarheidsgetrouwer. Nu neem ik wat terug van mijn uitspraak. Natuurlijk is technisch beter ook iets echter. Maar het raakt niet vanzelf de kern van de muziek, en kan juist door de complexiteit van de componenten daar vérder vanaf raken. Dan krijg je een perfect, klinisch, detailrijk geluid maar geen muziek. Dat is nu een beetje aan de hand met mijn DAC versus de interne chip: die laatste is technisch inferieur, maar muzikaal niet (meer), integendeel. Dat was vroeger anders, maar sinds ik er wat aan gedaan heb, is het tij gekeerd. Dat neemt niet weg dat ze allebei veel muzikaler (echter) klinken, dan de dac die jij nu aanhaalt. Ongehoord. M rc Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 27 september 2011 Report Share Posted 27 september 2011 Ik begrijp echt wel het principe van "less is (sometimes) more". Bepaalde versterkers zijn door hun eenvoudige maar geniale opzet veel beter in staat om nuances weer te geven (wat weer resulteert in bv een beter geluidsbeeld). Ik denk bv aan bepaalde single ended versterkers van Pass Labs (Alephs en dergelije). Dit soort apparaten hebben dan vaak wel beperkingen en moet je onder gunstige omstandigheden toegepasd worden (Een Aleph op een speaker die onder de 3 ohm dipt gaat niet lekker werken). Voor moeilijk speakers zijn weer ander versterkers, maar die klinken vaak wat minder mooi. Dat verdere integratie (ICs) veel voordelen kan bieden boven discreet (leve de opamp) staat ook als een paal boven water. Maar dan moet je het wel goed toepassen en er wel een fatsoenlijk apparaat omheen bouwen en daar ging dit topic volgens mij over, nl de eisen aan moderne multi functioneel inzetbare DAC apparaten (niet over jouw verlichting (die volgens mij duisterder is dan de middeleeuwse medische praktijk)). Genieten kan ik ook van het geluid van mn 12 mm laptop speakers of 20 euro wekker radio (met de juiste muziek en juiste stemming). Voor mijn gemoedsrust heb ik geen duur apparaat nodig. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 27 september 2011 Report Share Posted 27 september 2011 Genieten kan ik ook van het geluid van mn 12 mm laptop speakers of 20 euro wekker radio (met de juiste muziek en juiste stemming). Voor mijn gemoedsrust heb ik geen duur apparaat nodig. Herkenbaar Al vind ik het van tijd tot tijd ook wel eens lekker om die muziek weer eens op een mooie set te beluisteren. Groetjes George Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts